Skocz do zawartości

[Napęd] Szosowy Claris na 105


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Hej,

Temat zakładam nieco na przyszłość, bo lubię wiedzieć wszystko z wyprzedzeniem. Chodzi o napęd szosowy, o którym ma średnie pojęcie.

Aktualnie mam pełną grupę Claris R2000, czyli najnowszą serię. Po sezonie chciałbym zmienić przerzutki, prawdopodobnie na 105, bo aktualne to "jednorazówki".

W związku z tym mam kilka pytań:

1. Jak jest z kompatybilnością pomiędzy manetką a przerzutką? Czy prawdą jest że napędy od 8s do 10s są kompatybilne?

2. Czy przy zachowaniu napędu 8s, przednia przerzutka 10s będzie działała prawidłowo?

3. Znalazłem przerzutkę FD-5700 105, ale w opisie jest informacja że obejma pasuje do rury 28,6 i 31,8. Czy to możliwe że nie jest kompatybilna z 34.9?

4. To samo pytanie odnośnie tylnej przerzutki :) Wiem że jeżeli są kompatybilne jeżeli chodzi o ciąg linki to będzie to działało, ale czy w sposób optymalny?

5. Warto zmienić hamulce Claris na 105? Czy siła i modulacja będą lepsze? 

 

 

Napisano

1. Tak, z wyjątkiem 10 rzędowej Tiagry serii 4700 jest kompatybilna z grupami 11 rzędowymi.
2. Tak, ale wodzik 10 rzędowej przerzutki jest węższy od 8 rzędowej, więc trudniej to ustawić
3. Jak najbardziej
4. Będzie działać, chyba, że chcesz kombinować z rozmiarem kasety - np chcesz jeździć na 11-21, ale karmić to przerzutką XT, Shadow
5. Nie. Warto conajwyżej zmienić przód na dual-pivot, jeżeli jeszcze takiej nie masz.

Napisano

Sam miałem podobne rozterki do Twoich, z tą różnicą, że ja mam starego Clarisa 2400, tego z "wąsami". Trzeci rok już śmigam i wszystko działa jak należy a przebiegi robię całkiem spore a i w wyścigach kilka razy w roku na tym startuję z powodzeniem. Zastanawiałem się nad przejściem na 105 ale odpuściłem. Uznałem, że lepiej zainwestować w coś co odczuję od razu - dużo lepsze opony, owijka czy hamulce albo strój. Z napędu wymieniłem tylko kasetę na 13-23 i jest super, wykorzystuję cały zakres kasety. Tak więc moim zdaniem nie warto dla samego napisu 105" zmieniać działającego napędu.

Pozdrawiam

Napisano

Jasne, dlatego zastanawiam się tetaz, żeby nankoniec sezonu mieć jakąś koncepcję.

Ogólnie napęd działa nieźle. Boli mnie tylko że tylna przerzutka jest nierozbieralna.

Napisano

Normalnie można oddzielić wózek od pantografu. W Claris i Sora tego nie da się zrobić.

Po pewnym czasie zbiera się tam brud i przerzutka nie działa już tak jak powinna.

Napisano

"Nie da się" ? O'rly?

Od przedniej strony zawiasu wózka jest plastikowa zawleczka. Widać tylko jej obrys z zewnątrz. Trzeba ją sobie nożem do tapet wygrzebać. Potem normalnie idzie wózek zdjąć. Kiedyś tak modowałem Alivio dając mu wózek z Sory :)

Tu masz wideło o co chodzi:

 

Napisano

Wiem że da się tak zrobić, ale jest to nieco utrudnione + istnieje szansa zniszczenia obydowy. W wyższych grupach całość trzyma się na wkręcanym trzpieniu.

Napisano

Przecież i tak skom25 kupi tą 105 (przy okazji b.fajnie działa 5700, mam to w jednym rowerze) ;-)  pytanie czy faktycznie na koniec sezonu, czy może na druga jego część ;-)

i czy faktycznie 5700 czy może ultegre 6700 :P ale ... tak naprawdę to ja bym kupił 5800. ;-)))

btw, mam czarną korbe 5700 kompakt na sprzedaż, 172,5 w całkiem niezłym stanie :P

Napisano

No jest całkiem możliwe że tak będzie :D

Aktualny napęd ma symboliczny przebieg 800 km, więc raczej połowa sezonu nie wchodzi w grę, zwłaszcza że do utrzymania są dwa rowery :rolleyes:

W MTB jeżdzę na Deore XT, stąd chęć na przejście na coś wyżej na szosie :D

Z tym że z tego co widzę, to mieszanie komponentów 8s z 10s ma średni sens. Zobaczę jaki zrobię przebieg na szosie w tym roku, być może bardziej będzie opłacało się kupić całą grupę. 

  • 2 tygodnie później...
Napisano

Hej,

@skom25 - mam nadzieję, że nie będzie problemem jak się podepnę :)

Ja mam podobny przypadek - planuję zakup nowego roweru gravelowo-szosowego na Clarisie zapewne - potencjalnie tego https://www.specialized.com/pl/pl/mski-diverge-e5/p/154312?color=239534-154312

Chciałbym z czasem wymienić szczególnie tylną przerzutkę na coś z wiekszą ilościa przełożeń - potencjalnie na Ultegrę RX i kasetę 11-32 - czy to się dogada i Claris z przodu przez jakiś okres pochodzi z Ultegrą z tyłu ? Zdaje sobię sprawę, że będę miał dwie różne klamki przez jakis czas - z czasem Claris z przodu też wyleci ;)

Napisano

Nie będzie problemów jeśli przód zostanie Claris , a tył wymienisz na Ultegrę. Możesz nawet lewą klamkę wymienic od razu i będzie działać z przednia przerzutką 8s. Zastanawia mnie tylko , czy po wymianie łańcucha na 11s nie będzie trudniej wyregulować przedniej przerzutki (łańcuch jest węższy) Przeskoczenie o 1 lub 2 biegi nie powinno sprawiac problemu , ale o 3 ?

Napisano
1 godzinę temu, Tatanka napisał:

Nie będzie problemów jeśli przód zostanie Claris , a tył wymienisz na Ultegrę. Możesz nawet lewą klamkę wymienic od razu i będzie działać z przednia przerzutką 8s. Zastanawia mnie tylko , czy po wymianie łańcucha na 11s nie będzie trudniej wyregulować przedniej przerzutki (łańcuch jest węższy) Przeskoczenie o 1 lub 2 biegi nie powinno sprawiac problemu , ale o 3 ?

Tzn że przednia przerzutka może nie lubić węższego łańcucha ?

Napisano

Ktoś się orientuje o ile węższy jest wodzik przerzutki i łańcuch 10s w stosunku do 8s? 

Szczerze mówiąc, im więcej jeżdżę, tym nieco bardziej mnie irytuje Claris. Niby działa, ale jakoś tak średnio.

Napisano

Chłopaki jak będziecie się kiedyś tych Waszych clarisów pozbywać to dajcie znać. 

@skom25 jak chcesz to mogę Ci zmierzyć taką różnicę pomiędzy clarisem i ultegrą 6800 (11s). Niestety 10s w szosie mnie ominęło.

Szerokości łańcuchów są ogólnie dostępne:

12s - 5,25

11s - 5,5-5,6

10s - 5,9-6,2

9s - 6,6-6,8

8s - 7,1-7,2

Napisano

Dzięki, różnica to ~1 mm, co na moje oko oznacza już pewnie problemy przy regulacji.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...