Skocz do zawartości

[piasta koła tylnego] ustawienie luzu piasty tylej w hakach


kkusiu

Rekomendowane odpowiedzi

W tylnym kole swojego roweru mam wolnobieg, piastę na łożyskach kulkowych i drążoną ośkę (długość 145 mm) z szybkozamykaczem. Koło było kupione nowe razem z rowerem. Nic w kole nie zmieniałem, ale kilkukrotnie było serwisowanie więc nie mogę na 100% powiedzieć czy piasta jest złożona tak jak fabryczna.
 
Kilka dni temu zleciłem w serwisie wymianę szprychy i centrowanie kola. Serwisant zwrócił moją uwagę na to, że (na jego oko) ośka za bardzo wychodzi z piasty (powinna byś podobno po 5 mm z każdej strony) sugerując nieprawidłowo dobrane ustawienie tulejek dystansowych lub podkładek. Poradził, aby zmierzyć suwmiarką odległość pomiędzy hakami w ramie (w takich ramach jest podobno 135 mm) i porównać z szerokością piasty (odległością zewnętrznych ścian nakrętek kontrujących).
 
Załączam poglądowe zdjęcie tej ośki z konusami, tulejkami i nakrętkami, złożonej w taki sam sposób jak w kole.
IMG_20181103_164711.thumb.jpg.515423673b55e5ce488afc2bf5e8d60b.jpg
 
 
Moje pomiary:
* odległość pomiędzy hakami w ramie - 135.5 mm
* szerokość piasty 132.4 mm.
* ośka wystaje: od strony wolnobiegu - 6.0 mm, po przeciwnej stornie - 6.5 mm
 
Z tych pomiarów wynika że piasta ma ok 3 mm (1.5 mm na stronę) luzu pomiędzy hakami ramy.
 
Pytanie 1. Czy to jest akceptowalna wartość?
 
Na zdjęciu widać też, że podkładka (grubość 2 mm) jest tylko po jednej stronie (nie pamiętam czy tak było fabrycznie). Gdyby dołożyć taką samą po drugiej stronie luz zmniejszyłby się do 1 mm.
 
Po założeniu koła, nie mam problemów ze zmianą tylnich biegów, ale zauważyłem większą (ok 1-2 mm) odległość klocków hamulcowych (V-brake) od obręczy koła po stronie bez podkładki (strona wolnobiegu).
 
Pytanie 2. Czy jest jakiś prosty sposób na ocenę czy grubość zestawu tulejek, podkładek i nakrętek na osi po obu stronach piasty jest prawidłowy?
 
 
Pozdrawiam,
Krzysiek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na moje oko brakuje podkładki pod nakrętkę (jak po lewej stronie na zdjęciu) co by potwierdzało brakujące 3mm szerokości osi. Problem jest taki że jak było centrowane to oznacza ze teraz po jej dołożeniu koło będzie przesunięte w hakach o 3mm (nie w osi roweru) a 3mm to już raczej sporo, może przeszkadzać w jeździe bez trzymanki. 

ps. czemu przy zmianie szprych nie zmieniłeś przy okazji piasty na lepszą, tj taką pod kasetę? Jest to znacznie wytrzymalsze i bardziej przyszłościowe rozwiązanie niż wolnobieg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak masz wycentrowane koło na tym ustawieniu jak teraz to dorzuciłbym po jednej podkładce z każdej strony (np pod śruby kontrujące na końcach) i już koło będzie mniej ściskane w ramie. W tym wielkiej filozofii nie ma. 

Ba - możesz nawet dorzucić podkładki przy obecnym ustawieniu - pomiędzy koło a ramę. I też zadziała. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, kkusiu napisał:

ośka wystaje: od strony wolnobiegu - 6.0 mm, po przeciwnej stornie - 6.5 mm

I jest w granicach tolerancji teraz. Nie musisz nic zmieniać. Załóż tak jak jest teraz i będzie ok. Co do odległości od obręczy do klocków hamulca to powinieneś zmierzyć odległość od obręczy do ramy. Powinna być równa, 1 a nawet 2 mm wielkiej krzywdy ne zrobi. To się reguluje centrując koło i trzeba mieć dość dobrą centrownicę lub na słabszej doświadczenie żeby to zrobić co do milimetra. Jednym słowem wszystko gra.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję wszystkim za pomoc.

Dzwoniłem do serwisanta. Powiedział, że koło wycentrowane jest symetrycznie  do szerokości piasty jaka była przy centrowaniu. Poradził, żeby wstawić symetrycznie dwie cienkie podkładki. Chwilowo takich nie mam, ale jak dostane do zamontuję.

 

Pozdrawiam,

Krzysiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...