Skocz do zawartości
Kross Raty 0 procent
remover

[Upgrade] Marin Muirwoods 29er - opony, napęd, manetki

Rekomendowane odpowiedzi

remover

Przyjechałem ze sklepu Muirwoods'em. Zielony XL :/. Kupowałem go z zamiarem początkowego upgrejdu, więc mam parę pytań. 

1. Opony. Chce dobrą przyczepność, większy balon, mniejsze ciśnienie i mam nadzieję że razem z ramą cromo to zadowoli moi potrzeby w amortyzacji. :) Jeżdżę 60-70% asfalt/kostka o różnej jakości, 30-40% leśne/polne ścieżki raczej suche i utwardzone, czas od czasu spotyka się piasek o różnej głębokości, trawę czy jakieś błoto po wczorajszym deszczu. Myślę dość standardowo - Race King 2.0, może 2.2 na przód. Drut czy zwijana chyba nie ma różnicy w moim przypadku, może v.2018 jak się znajdzie w sprzedaży. Coś innego? Smart Sam jakoś mnie nie przekonuję, może Maxxis Pace, Threadlite? Chociaż one są zdecydowanie droższe od RK. Crossmark czy saguaro to chyba już przesada na tyle asfaltu. Ten niedawny temat o rejskingach czytałem i odnoszę wrażenie że będzie to dobry wybór dla mojej jazdy. Ale czy na pewno? :) Może jakiś semislick będzie bardziej odpowiedni, Hurricane 2.0, Double Fighter, coś innego? Różne Marathony nie chce, są za drogie. Teraz opony 1.6, dętki pewnie 1,2-1,75. Czy dętki też do wymiany w przypadku 2.0?

2. Napęd. Kaseta (9x, 12-36), łańcuch (KMC x9), tylna przerzutka (Alivio) zostają. Korbę już mam (FC-M470, 48-36-26) i suport do tego też. Przerzutka przód do wymiany, ona ma być bottom pull i wolałbym top swing żeby nie stracić miejsce na bidon. Obawiałem się że z topswingiem się nie zmieści opona 2.0, ale u @Track 'a się zmieściła. 

3. Manetki, czy taki zestaw będzie dobry wyborem? Czy może warto poszukać fajnej używki SLX/XT, coś takiego lub takiego? Ew. nówka

https://allegro.pl/nowa-manetka-lewa-shimano-xt-sl-m780-2-3-promocja-i7428672012.html

https://allegro.pl/nowa-manetka-lewa-shimano-slx-sl-m670-2-3-promocja-i7344875351.html

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
m0d

Pobawię się trochę w archeologa, ale co tam, może coś to jeszcze pomoże... ;)

Ad. 1 Opona o typowo terenowej szerokości gdy większość jeździsz po asfalcie? Serio? A za chwilę ciężkie trekingowe "człapaki" jako niby alternatywa? Zobacz sobie np. Continentale Speed Ride czy Schwalbe CX comp jak nie chcesz wydawać dużo i mieć coś co nie zamula na asfalcie i poradzi sobie na każdej innej w miarę twardej nawierzchni.

Ad. 2 Jaki jest sens wymiany jednej korby 3x na inną 3x? Dla lepszego suportu? Tak, owszem, ten fabrycznie zamontowany Suntour to padaka i warto go zmienić, ale czy na pewno na funkcjonalnie to samo i o tym samym zakresie? Ja bym tam włożył np. 40/28 jakbym chciał mieć szerszy/uniwersalny zakres przełożeń, a sam dla większej prostoty używam napędu 1x9 z 38T z przodu i kasetą 11-36.

Ad. 3 A po co chcesz w ogóle wymieniać manetki? Ja zmieniłem w Muirwoodsie tylko i wyłącznie dlatego, że lubię obsługiwać je wyłącznie kciukiem, a tego Altusy nie oferują. Ale to taki mój "fetysz" że muszę mieć dual release i jakby nie to, to bym nie ruszał bo i po co w takim rowerze (używam jako sprzęt dojazdowo-wycieczkowy i podejrzewam, że u Ciebie jest podobnie).

 

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
emperex
Napisano (edytowane)

Cześć! Właśnie dotarł do mnie lśniący Muirwoods XXL, rocznik 2019. Zakup oczywiście za namową forumowiczów. Podłączam się pod temat kolegi.

1) Na start chciałbym wymienić wszystkie podzespoły, które są powszechnie uważane za "kiepskie", o ile takowe są w konfiguracji 2019 (jestem początkujący w kwestiach rowerowych). Czy wg Was rowerek ma jakieś słabe punkty, które warto by wymienić już na start?
2) Jestem chętny aby "upraszczać" i redukować wagę. Zastanawiałem się nad wymianą napędu na 1x9 i przy okazji małym upgadzie – nie podoba mi się, że korba jest na kwadrat oraz doceniłbym osprzęt jakości wyższej niż Altus (celowałbym w odpowiednik Deore bądź wyżej). Czy jesteście w stanie polecić jakieś konkretne podzespoły?
3) Chciałbym dostosować ergonomię do moich preferencji tzn. kierownica powinna być wyżej i bliżej – myślę o jakimś mostku regulowanym oraz wymianie kierownicy na bardziej "miejską", taką nieco zakrzywioną w kierunku użytkownika. Jest ktoś w stanie coś polecić?
4) Z akcesoriów będę poszukiwał jakiegoś lekkiego bagażnika, a także zastanowiłbym się nad drugim kompletem kół/opon na długie wyjazdy trekkingowe.
5) Z ciekawości, czy dla tej ramy, która podobno jest stosunkowo szeroka w miejscu kół, jest możliwość zamontowania przerzutek planetarnych typu Alfine?

Z góry serdeczne dzięki za wszelkie sugestie! Będę wdzięczny za podrzucanie konkretnych podzespołów, których sami używacie bądź uważacie za bardzo dobre.

Edytowane przez emperex

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
m0d

Aż tak Cię portfel świerzbi? :) Wg tego co piszesz, to IMHO zostaw wszystko tak jak jest i wymieniaj w razie zużycia. Wtedy ewentualnie na "lepsze" jeśli nadal będziesz miał taką zachciankę. Oczywiście kierownicę czy mostek dobierz sobie inne jeśli od tego będzie zależała wygoda jazdy, tak samo jak siodło czy gripy.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
emperex

Nieużywane podzespoły można odsprzedać. Wydałem póki co jedynie 1800 z założonych 3000, więc jestem gotów jeszcze trochę dołożyć. Tym bardziej powyższe to żadna deklaracja zakupu – na razie potrzebuję wiedzy, aby ocenić w co warto zainwestować.

Ale na użytek tej dyskusji to tak, potraktujmy mnie jak kogoś kto nie ma na co wydać pieniędzy :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
m0d

Ok, wszystko jasne :)

Tak trochę na ostudzenie, że coś się zwróci - mi cały czas leżą graty z Muirwoodsa i nie budzą żadnego zainteresowania kogokolwiek pomimo wystawienia tu i ówdzie ;) Jedynie hamulce i opony sprzedałem od ręki, bo akurat kolega potrzebował.

A to co zainstalowałem w zamian to były w większości używane części, które i tak się u mnie walały. I tak, formalnie to wszystko są "lepsze" części, tylko chodziło o spełnienie pewnych moich wymagań, które dla kogoś innego mogą być zupełnie nieistotne czy wręcz dziwne, a nie o "ładniejsze znaczki" i wyższe grupy. I przy tym nadal, poza zębatką NW, są to graty budżetowe i umożliwiające tanią eksploatację (napęd 9-rzędowy, suport octalink, itp.).

Widać, że masz sprecyzowaną wizję odnośnie mniej pochylonej sylwetki na rowerze i zmiany w kierunku "bardziej mieszczucha" (kierownica, mostek) - tu Ci nie pomogę, bo ja mam odwrotne preferencje, tj. mostek nisko i na minusie.

IMHO zastanów się co tak naprawdę chcesz uzyskać, bo tu nie będzie jakiejś wybitnej różnicy w jeździe czy osiągach tylko z tego powodu, że sobie zmienisz przerzutki czy manetki.

Na pierwszy ogień wrzuciłbym jakieś lżejsze opony, sam używałem zwijanych Conti Speed Ride.

Rzeczywiście dość badziewne korba i suport proszą się ewentualnie o wymianę, tylko tu pomyśl czy chcesz mieć 1, 2 czy 3 rzędy. I dalej z tego może wyniknąć konieczność wymiany kolejnych podzespołów typu manetka, przerzutka, lub ich demontaż w przypadku napędu 1x. Ale nie upierałbym się nawet przy tym, tylko zajeździł fabryczną korbę i potem się zastanowił co dalej. Ja wymieniłem bo chciałem od początku mieć 1x i miałem wszystkie części pod ręką.

9 rzędów to dość tanie części, oczywiście z nowych max poziom Alivio lub poszukiwanie używanych starszych gratów z wyższych grup. Czy 10/11 rzędów coś zmieni w charakterystyce jazdy tego typu rowerem - śmiem wątpić.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
emperex

1) Napęd

W starym rowerze miałem 3x9 i wykorzystywałem głównie 3-4 biegi. Ciągle jeździłem na 2 z przodu, a z tyłu poniędzy 3-7. Stąd pomysł aby pójść w 1x9.
A żeby to zrobić i tym samym zugradować klasę sprzętu, musiałbym chyba wskoczyć na SLX bo widzę że jest to najniższa grupa wspierająca 1x z przodu?

Myślałem o 36/38 zębach z przodu oraz 11-34 bądź 11-36 z tyłu. Jeszcze się nad tym zastanawiam.

Idąc w SLX z przodu, wygooglałem taki zestawik (470 zł):

Korba SLX FC-M7000 290 zł
Tarcza Shimano SLX FC M7000 38T 100 zł
Wkład suportu SHIMANO SLX/XT BB-MT800 80 zł

Mając SLX z przodu, wydaje mi się że kiepsko byłoby zostawać na Alivio/Acerze, więc poszukałem też jak to wygląda z tyłu.

Opcja 1 (1x9) (~420 zł)

Kaseta SHIMANO Deore XT CS-M770 (9-rzędowa) 200 zł
Manetka SHIMANO Deore SL-M590 (9-biegów) 93 zł
Przerzutka tylna SHIMANO Deore RD-M591 (9-biegów) 135 zł

Opcja 2 (1x10) (475 zł)

Kaseta SHIMANO SLX CS-HG81 (10-biegowa) 150 zł
Manetka SHIMANO SLX SL-M7000 125 zł
Przerzutka tylna SHIMANO SLX RD-M7000 200 zł

Sporo wyszło, około 900 zł za całość albo 470 za sam przód. I nie wiem czy to wszystko pasowałoby do siebie, a tym bardziej do Muirwoodsa. Co o tym myślicie?

2) Oponki

Tegoroczny model ma: Vee Tire, Speedster, 700x40, Puncture Protection, Reflective Sidewall, Wire Bead
@m0d dlaczego uważasz, że wymiana na Speed Ride'a byłaby jedną z pierwszych rzeczy którą dobrze by było zrobić? Jaką różnicę w szybkości, przyczepności i amortyzacji miałbym zauważyć?

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
m0d

O widzisz, odnoszę się do zeszłorocznego modelu, ale widzę że zmienili tylko opony i malowanie jednej z wersji ;)

Nie znam tych Speedsterów więc się o nich nie wypowiem. W 2018 fabrycznie były Schwalbe Citizen, czyli takie "miejskie" gumy co to ani za szybkie, ani za przyczepne i do tego ciężkie - w sumie jedyna zaleta to pewnie trwałość, ale tego nie było mi dane sprawdzić. Speed Ride to był tylko przykład w miarę lekkiego i niedrogiego semislicka, którym można takie "człapaki" zastąpić.

41 minut temu, emperex napisał:

Stąd pomysł aby pójść w 1x9.
A żeby to zrobić i tym samym zugradować klasę sprzętu, musiałbym chyba wskoczyć na SLX bo widzę że jest to najniższa grupa wspierająca 1x z przodu?

1x "wspiera" każda korba od której można odkręcić fabryczne zębatki :) 1x możesz zrobić nawet z tego Suntoura, którego masz zamontowanego w rowerze, kwestia doboru zębatki i tyle. U mnie mam zainstalowaną prastarą, poobijaną Deorkę na octalinku i zębatkę 38T od Banlessa (większa nie wejdzie bez psucia linii łańcucha).

41 minut temu, emperex napisał:

Kaseta SHIMANO Deore XT CS-M770 (9-rzędowa) 200 zł

W użytkowaniu absolutnie niczym się nie będzie różnić od HG200, którą masz fabrycznie. Będzie lżejsza i to na tyle.

41 minut temu, emperex napisał:

Manetka SHIMANO Deore SL-M590 (9-biegów) 93 zł

Jak wyżej, tylko tu różnica będzie polegać na tym że Deorka będzie miała Dual Release, czego fabryczny Altus nie ma. I to jest rzecz, którą można zrozumieć, sam lubię przełączać tylko kciukiem i tylko dlatego u siebie wymieniłem manetkę na sl-m4000. W zupełności wystarczy nawet starsza m430.

41 minut temu, emperex napisał:

Przerzutka tylna SHIMANO Deore RD-M591 (9-biegów) 135 zł

Jak wyżej, IMHO bezcelowa wymiana. Choć tutaj znajdą się fani starszych rozwiązań, którzy zaraz Ci opowiedzą, że rd-m4000 rozpada się w oczach i składa się z samych luzów, a kiedyś to było... ;) U siebie na razie nic takiego nie stwierdziłem, tyłrzutka dzielnie służy od ponad 2500km tłuczenia w najróżniejszych warunkach.

41 minut temu, emperex napisał:

Opcja 2 (1x10) (475 zł)

Kaseta SHIMANO SLX CS-HG81 (10-biegowa) 150 zł
Manetka SHIMANO SLX SL-M7000 125 zł
Przerzutka tylna SHIMANO SLX RD-M7000 200 zł

Jak dla mnie przerost formy nad treścią, ale skoro

4 godziny temu, emperex napisał:

na użytek tej dyskusji to tak, potraktujmy mnie jak kogoś kto nie ma na co wydać pieniędzy :)

i ma to poprawić samopoczucie podczas użytkowania roweru, to czemu nie :) Tylko znowuż - kasetę śmiało bierz najtańszą 10-kową Deorkę czy tam innego Sunrace'a, nie musi być z tej samej grupy co korba czy przerzutki, a i napisów na niej nie widać żeby było się czym chwalić ;)

Manetka i przerzutka tak samo Deore i nie zauważysz różnicy. Chyba, że chcesz mieć takie ficzery jak odkręcane "monitorki" czy powiązać to z hamulcami przy pomocy i-speca, tylko nie widzę żebyś heble chciał zmieniać.

IMHO jeśli to ma być typowo miejska "koza" plus jakieś wycieczki, to sprzęty typu SLX nie są tu potrzebne, a bardziej IMHO może się liczyć tańsza na dłuższą metę eksploatacja czy tańsze naprawy jakby co. Tak BTW szukasz po grupach "górskich", a przecież są też analogiczne trekingowe (Deore/Deore LX z T zamiast M w nazwie).

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
remover
Napisano (edytowane)
4 godziny temu, m0d napisał:

Tak trochę na ostudzenie, że coś się zwróci - mi cały czas leżą graty z Muirwoodsa i nie budzą żadnego zainteresowania kogokolwiek pomimo wystawienia tu i ówdzie ;) Jedynie hamulce i opony sprzedałem od ręki, bo akurat kolega potrzebował.

A ja jednak wszystko sprzedałem :). Manetki, korba, opony,  przerzutka przód. 

 

@emperex najtańsza opcja korby 1x, to kupić ramiona porządnej korby na octalink czy sztywną z BCD 104 i kupić zębatkę narrow-wide na ali. Jak zostawiasz 9 z tyłu, to nić już nie zmieniaj. Zużyj co masz, fabryczne kaseta, przerzutka, łańcuch są w miarę dobre. Jak chcesz 10 lub 11 z tylu, to kup najtańszą kasetę o odpowiednim dla ciebie zakresie. No i wymiana przerzutki i manetki na 10x lub 11x. W przypadku 10x można zostawić przerzutkę, ale wtedy musisz kupić ścisłe określoną manetkę (nie pamiętam, jakaś szosowa, ale na prostą kierownicę).

Edytowane przez remover

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×