Skocz do zawartości

[Łańcuch] Niebrudzący łańcuch na 9 kasetę


Monika1996

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Jaki możecie polecić łańcuch który jest odporny na brud ? :D Mam cały napęd XT i łańcuch po pomiarze wychodzi że na 0,75 przyrząd wpada do środka. Na alledrogo jest duży wybór łańcuchów jak na taką starą kasetę Shimano, KMC, Connex, nawet złote wersje :) Co polecacie lepszego od XT ? Obecny nawet jak jest czysty to po jednej jeździe jest już brudny i cały czarny dotknięcie = brudne ręce. Ten brud chyba siedzi w środku i nie da się go już wyczyścić. Może taki z dziurami w środku lepiej sobie poradzi z syfem ?

c002fda44c1e84394d57b4c57130

Napisano

Wyczyść tarczę porządnie, kasetę potem zrób smarowanie jak trzeba czymś porządnym. Ja po zaniedbanym napędzie długo walczyłem z objawem czerni, ale po ściągnięciu kasety i korby, wyczyszczeniu udało się idealnie, półśrodki nie dają rady.

 

A co do łańcucha to chyba dużo zależy jak używasz. Mnie kusił zakup Campagnolo, ale stwierdziłem, że przesada u mnie formy nad treścią, na amatorskie jazdy ( pewnie wyjdzie średnio 900 km/ miesiąc ) i wziąłem na testy x9.93 zobaczę ile obiadę na nim, jak zrobię 3kkm to będę zadowolony.

  • Mod Team
Napisano

Nowy łańcuch ma fabryczny smar, który co prawda jest dobry, ale raczej na czyste asfalty, a nie w teren, gdzie bardzo szybko łapie syf.
Przed jazdą terenową lepiej przecierać łańcuch po smarowaniu - można np. smarować poprzedniego dnia, a przed jazdą lekko przetrzeć łańcuch ( wtedy nie złapie tyle syfu ).
Nie można też używać dużej ilości smaru, bo zadziała jak lep na muchy.
Znany jutiuber, mówiący o sobie "szaj", ma dobre patenty - na tyle dobre, że napęd po odpowiednich zabiegach nadal działał na błotnistej trasie, czego podobno nie mogło powiedzieć co najmniej kilku zawodników, których napędy odmówiły współpracy...
Moim zdaniem lepiej smarować mniej, a częściej - przynajmniej pod jazdę w terenie.
Te dziury to prędzej się pozalepiają w przypadku niewłaściwego dbania o napęd, a bok łańcucha nie powinien lepić się od smaru ( zresztą nie tylko bok ), bo to nie on jest narażony na zwiększone tarcie i nie ma kontaktu z zębami kasety, korby i kółek wózka przerzutki.
Wspomniany "szaj" i jego patenty : https://www.youtube.com/watch?v=15Ln8C_eNUg

 

Napisano

Po każdej jeździe wytrzyj całość napędu miękką szmatką z mikrofibry. Jak kaseta jest bardzo brudna to przetrzyj ją pędzelkiem wilgotnym od odtłuszczacza i dopiero szmatką. Ta metoda pozwala na utrzymanie w miarę czystego napędu, problem jest taki że trzeba smarować co ~100km, ale to raptem dodatkowa minuta roboty.

Może używasz kiepskiego oleju? Ja mam Shimano PTFE i lepszego jak dla mnie nie ma. Inne się kleją i przyciągają brud.

Co do złotego łańcucha, nic Ci to nie da. Dodatkowo z łańcucha schodzi złota powłoka i zaczyna wyglądać to kiepsko.

  • Mod Team
Napisano

Polecam próbę ze smarowaniem parafiną. Na forum jest temat o woskowaniu łańcucha.

Nie wiem jak ma się ten sposób do nowego napędu. Ja spróbowałem przy przebiegu ok. 2000-2500km.

Łańcuch jest czysty, napęd cichy. Po przebiegu ok. 1000km nie ma drastycznego zużycia, wciąż jeżdżę na starym zestawie, kaseta slx, dwa łańcuchu connexa 10rz.. Dobijam do 4000 km. Próbowałem też w mroźnych ale suchych warunkach i też było ok.

Jest suche lato więc nie potrafię się odnieść do błotnych warunków.

Mam porównanie z innym domowym rowerem smarowanym tradycyjnie i nie widzę różnic w zużyciu napędu.

Napisano

Ja robię od dłuższego czasu podobnie jak zaleca Szajbajk (różnica to nie oliwię niczym kasety a łańcuch po zaaplikowaniu oleju i pokręceniu bardzo dokładnie wycieram szmatą nasączoną w benzynie) i napęd trzyma czystość elegancko.

Napisano
3 godziny temu, michuuu napisał:

Polecam próbę ze smarowaniem parafiną. Na forum jest temat o woskowaniu łańcucha.

Próbowałem i fakt - trzyma się długo, ale przecierać trzeba po każdej jeździe i tak. W błoto się jednak moim zdaniem wcale nie nadaje, bo syf łapie tak czy siak, a wymyć łańcuch z wosku jest dużo trudniej niż z oleju. Obecnie tylko w rowerach taty i siostry zostały "nawoskowane" napędy i po kilkuset km jest zadziwiająco czysto i nadal bardzo kulturalnie. Moim zdaniem metoda jest OK, ale do rowerów na mega lekkie warunki jazdy.

Spróbowałem niedawno suchego smaru do łańcuchów motocyklowych i jestem bardzo mile zaskoczony, bo wcale nie się brudzi - łańcuch jest po prostu suchy i nawet po deszczu wygląd się nie zmienił. Terenu jeszcze nie zaliczył, ale mam cichą nadzieję, że uda mi się znaleźć 1 smar do wszystkich jednośladów tym bardziej, że motocyklowe są tańsze. Pryskamy, po 20 minutach wycieramy do czysta (cały biały nalot) i voila...

Co do mycia łańcucha to jest sposób na wypłukanie syfu z wnętrza, którego nawet shake nie wyciąga do końca. Trzeba łańcuch namydlić - spieniamy mydło w dłoniach i wcieramy pianę w łańcuch, a po chwili robi się czarna nawet jak łańcuch z wierzchu był jak nowy. Za trzecim razem piana już koloru nie zmieni i po kłopocie.

Napisano

Wybierz standard KMX X9.73 albo KMX X9.93 ( drugi ma zabezpieczenie przed korodowaniem ) i powinnaś być zadowolona. To moje zdanie.

Ja po jakiś 400 km na nim myślę, że jest OK, względem shimano wydaje mi się cichszy, a smarowany co tydzień Shimano PTFE póki co jest czysty.

  • Mod Team
Napisano
1 godzinę temu, seraph napisał:

Próbowałem i fakt - trzyma się długo, ale przecierać trzeba po każdej jeździe i tak

Nie przecieram, jest czysty i cichy.

W necie jest trochę tego szamaństwa z woskiem. Sądzę, że to kwestia proporcji parafiny i rozpuszczalnika.

Ale wcale się nie upieram, że to epokowe odkrycie.:D Dojeżdżam stary napęd i jak by co to płakał nie będę.

29 minut temu, Monika1996 napisał:

ale jest tylko w kolorze niebieskim

Tarcie zrobi swoje czym by nie smarować. I kolor idzie w .......

Napisano
18 minut temu, Biesz766 napisał:

Wybierz standard KMX X9.73 albo KMX X9.93 ( drugi ma zabezpieczenie przed korodowaniem ).

Ma ale tylko w 50%, tzn. zewnętrzne blaszki. Z drugiej strony .73 też ma jakieś zabezpieczenie (bo nie łapie go ruda tak jak byłby zupełnie goły) tyle, że bez niklu.

Napisano

Powiedz mi jak je rozróżnić ? Miałem w ręku nowy .93 i używany .73 i miały te same oznaczenia na ogniwach. Nie zauważyłem nic co by je odróżniało.

Napisano

To znaczy, że miałeś w ręku dokładnie ten sam łańcuch. .93 ma zewnętrzne blaszki srebrne i błyszczące a .73 ma wszystkie szare i matowe.

Poniżej na zdjęciu .93. W łańcuchu .73 wszystkie blaszki są w takim kolorze/fakturze jak tutaj wewnętrzne (drugie zdjęcie to mój primal na łańcuchu x10.73 właśnie).

2611085_X10_93_2.jpg

20180804_190933.jpg

Napisano
4 godziny temu, michuuu napisał:

Sądzę, że to kwestia proporcji parafiny i rozpuszczalnika.

A możliwe, że i kwestia zastosowanej świeczki lub innego źródła parafiny/wosku. Być może użyłem niewłaściwej, bo prawie topi się w palcach.

Napisano

Tak się zastanawiam jaki sens woskowania, a dokładnie brudzenia woskiem który potem jest nie do usunięcia z łańcucha , skoro sposób szajbajka z YT bardzo dobrze się sprawdza. Miałem rower oblepiony pod tarczę, przednia przerzutka zapchana aż przestała przerzucać a łańcuch po klepnięciu w niego czysty ( błoto odpadło ). 

Napisano

Nadal nie rozumiesz. Kupiłem rower, odebrałem go, pierwszy styk z nim po zakupie ( kupowałem na podstawie fotek z ogło w Belgii, kota w worku ) i zerknięcie na łańcuch - właśnie wtedy ta fotka zrobiona, bo chciałem na spokojnie poszukać co tam było założone ( łańcuch po fotce zdjęty i złom, bo wyjechany był już ).

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...