Skocz do zawartości

[M315] Tylny hamulec obciera. Wyłącznie pod obciążeniem.


byob

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

Rower jest nowy (100 km, Kellys Spider 90) i ostatnio tylny hamulec zaczął mocno obcierać o tarczę. Co ciekawe (a raczej frustrujące) dzieje się to tylko gdy jadę na rowerze. 
Kiedy kręcę kołem w miejscu, nic nie obciera, oba klocki mają równy dystans do tarczy podczas obrotu.
 

Próbowałem ustawiać hamulec (sposobem na zaciśnięcie i dokręcenie poluzowanego zacisku) - bez zmian.

Zdjąłem zacisk, cofnąłem tłoczki, zamontowałem i ustawiłem ponownie - znowu nic. 

Tarcza jest w miarę prosta na oko nie widać żadnych odchyleń.

Przez pierwsze 50 km problem nie istniał.

Jestem dość ciężki (prawie 110 kg) i podejrzewam że jest to wynikiem uginania się ramy/koła pod moim ciężarem.

Kiedy podczas jazdy przeniosę ciężar na przednie koło to hałas cichnie lub całkiem znika.

Próbowałem także zacisnąć mocniej koło w ramie ale nie pomogło a nie chcę też z tym przesadzać.

 

Czy da się coś z tym fantem zrobić? Brak mi na razie pomysłów. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dużo ważysz, masz z tyłu szybko zamykacz, do tego tania piasta - standard.

Co może pomóc?
- skontrowanie piasty
- jak to nie pomoże to wymiana zamykacza na lepszy(niby DT RWS sporo pomaga - ile w tym prawdy nie wiem)
- i ostatnia najdroższa opcja wymiana tylnego koła, bo samej piasty nie warto wymieniać wg mnie w takim kole.

Edytowane przez phoe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak właśnie podejrzewałem po poczytaniu kilku podobnych wątków.

Czy to, że na początku problem nie występował może wynikać z tego że koło było mocniej zaciśnięte w ramie? 
Od tamtego czasu zdarzyło mi się zdejmować tylne koło i może zacisnąłem je słabiej niż było?

Nie bardzo wiem na ile siły mogę sobie pozwolić przy dociskaniu QR'a. Nasłuchałem się, że nie można przesadzać i trochę się cackam.

@phoe 
O tym DT Swissowym RWSi'e czytałem ale też nie wiem na ile to ma sens. Może wypowie się ktoś kto miał z tym do czynienia?
 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupując nowy rower czy też same koła na tanich piastach kulkowych Shimano i nie tylko, pierwsze co powinno się zrobić to skontrolować stan skontrowania konusów, w99% piasta jest zbyt mocno lub luźno skontrowana, przy okazji przesmarujesz łożyska, bo często nawet smaru jest tyle co kot napłakał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zdjąłem koło i piasta wydaje sie nie mieć luzu, pociągając za nakrętki kontrujące w bok nie ma żadnego ruchu.

Co więcej obracając łożyska w piaście czuć pod palcami opór kulek na bieżni (takie jakby chrobotanie delikatne) nie wiem czy powinno być idealnie gładko ale na pewno nie jest.

Zacisnąłem zamykacz tym razem dużo mocniej. 

Jutro zobaczę czy coś się zmieniło. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DT RWS może też nie każdemu pomóc, zależy własnie od piasty sporo czy sztywności tylnego trójkąta(ty masz akurat bez amortyzacji z tyłu więc tutaj na plus dla ciebie).

Są też piasty na pseudo sztywną oś, tj 135x10mm - takie rozwiązanie u ciebie dało by najwięcej, ale najpierw warto obecną piastę spróbować ogarnąć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaciśnięcie zamykacza mocniej nic nie dało. 

Przejrzałem spawy wszystko wygląda ok. 

Jedyne co mi jeszcze przychodzi do głowy to wyregulowanie hamulca gdy siedzę na rowerze. Może ustawi się tak aby nie obcierać...

Jakieś jeszcze pomysły?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 30.06.2018 o 22:45, byob napisał:

Jestem dość ciężki (prawie 110 kg) i podejrzewam że jest to wynikiem uginania się ramy/koła pod moim ciężarem.

Może coś uda się zbić z tej wagi i problem się rozwiąże

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, fil29 napisał:

Może coś uda się zbić z tej wagi i problem się rozwiąże

Pod moją dziewczyną (poniżej 60kg) też obciera. Troche mniej, ale jednak.

17 godzin temu, phoe napisał:

Regulacja hamulca gdy siedzisz na rowerze nic nie da, bo tam z tyłu brakuje sztywności, przez źle skontrowaną piastę lub kijową piastę(np piasty Giant'a pod QR też miały taki problem, np w Trance 2016).

Czy wymiana piasty na taką z osią przelotową (np. 12mm) wchodzi w grę, czy rama na to nie pozwoli?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 1.07.2018 o 00:10, Track napisał:

Te właśnie delikatne chrobotanie jest objawem za mocno skontrowanej piasty, bardzo mocne zaciśniecie zamykacza może spowodować uszkodzenie bieżni piasty. 

Prze4kontrować dobrze piastę, sprawdzić mocowanie tarczy, i dobrze dociągnąć zacisk.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba udało się rozwiązać problem.

Codziennie dłubałem przy hamulcach i kole bo problem nie dawał mi spokoju.

Wyjąłem klocki i zauważyłem, że wewnętrzny tłoczek jest "leniwy" tzn. wychodził ~30% tego co zewnętrzny. 
Wyczyściłem oba tłoczki, przesmarowałem delikatnie Brunoxem Deo (bezpieczny dla gumowych uszczelek, nic lepszego nie miałem) i starałem się rozruszać leniwy tłoczek.

Nie pracują idealnie równo ale jest dużo lepiej.

Wypaliłem klocki, przetarłem lekko papierem ściernym, potraktowałem tarczę palnikiem (nie zdejmowałem jej z piasty) celem wyczyszczenia i złożyłem to do kupy. 
Na koniec ustawiłem jeszcze zacisk metodą "na zaciśniętą klamkę".

20 km po mieście/lesie i nie ma śladu bo jakimkolwiek obcieraniu podczas jazdy.

Nie wiem czy pomogło samo rozruszanie tłoczka czy złożyło się na to wiele czynników ale działa.

Patrząc z perspektywy ma to sens bo na początku problem nie występował, zaczął się po w miarę intensywnej jeździe w lesie podczas deszczu, widocznie nawaliło syfu w zacisk.


Dziękuję wszystkim za rady i sugestie. '

Ostatecznie rozwiązanie okazało się błahe (w porównaniu do wizji o pękniętej ramie lub uszkodzonej piaście :) ) ale przy okazji sporo się nauczyłem.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...