amatorspokoju Napisano 13 Czerwca 2017 Napisano 13 Czerwca 2017 Witam serdecznie, Mam obecnie rower trekkingowy, który mi służy trzeci rok, a poprzedniemu (pierwszemu) właścicielowi służył jakieś 4 lata. Wiem, że przerzutki, kaseta, łańcuch itp. nie były wymieniane od nowości. Ja jednak chciałbym trochę w nim pozmieniać i prawdopodobnie wymienić cały napęd. Obecnie mam dość standardowe rozwiązanie 3 przełożeń z przodu i 7 z tyłu. Jeżdżę tylko na najcięższym przełożeniu na przedzie, podczas jazdy operuję tylko tylnymi - w zupełności wystarcza to do moich potrzeb, jeżdżę dużo po mieście i od czasu do czasu po raczej ubitych ścieżkach leśnych. W związku z tym rozważam zmianę na brak przedniej przerzutki - tylko jedną zębatkę w korbie. Z tyłu za to mógłbym zwiększyć liczbę przełożeń do 9. I tu pytanie - czy ktoś mógłby doradzić, czy warto dokonywać takiej zmiany, oraz podpowiedzieć ewentualny sprzęt? Na razie moją uwagę przykuły części Alivio, mają dobre opinie i odpowiadają mi cenowo. Tu mam jednak kolejną zagwozdkę - widziałem przednią korbę Alivio tylko trzyrzędową. Czy w jednorzędową muszę zaopatrzyć się z innej serii, czy do zamierzonego efektu wystarczy odkręcić pozostałe zębatki? Niestety, w tematach sprzętowych jestem póki co kompletnie zielony. Ogólnie na razie dobrałem sobie następujące części:przerzutka - https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/tylne-przerzutki-rowerowe/mtb-trekking/p,przerzutka-tylna-alivio-rd-m4000-9rz-sgs-tytanowa-shimano,363541.htmlkaseta - https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/lancuchy-kasety-wolnobiegi/kasety-rowerowe/p,kaseta-alivio-cs-hg400-9-rz-shimano,377938.html klamkomanetka - https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/manetki-klamkomanetki-rowerowe/klamkomanetki-mtb-trekking/p,klamkomanetka-alivio-st-t4000-czarna-shimano,449048.html problem mam z korbą i łańcuchem, a w przyszłości rozważę jeszcze dołożenie do tego kompletu hamulców. Z góry dziękuję za wszelkie rady!
Ychu Napisano 13 Czerwca 2017 Napisano 13 Czerwca 2017 Korba to kup same ramiona i zebatke nw, albo same ramiona , zwykłą zebatka i prowadnica łańcucha. Masz z tyłu 7 rzędów , więc to pewnie wolnoieg. Wymiana go na kasetę to wymiana koła. Wysłane z mojego SM-G361F przy użyciu Tapatalka
seraph Napisano 13 Czerwca 2017 Napisano 13 Czerwca 2017 Zdajesz sobie sprawę, że nie da się tak prosto wymienić 7 rzędów na 9? W najprostszej opcji będziesz musiał wymienić tylne koło. Przerzutka z długim wózkiem do napędu 1x9 to też trochę na wyrost, ale to szczegół. Z korbą rzeczywiście może być problem. Łańcuch musi byc dopasowany do kasety, czyli 9sp, ale taki nie będzie pasował do klasycznej korby jednorzędowej. Z drugiej strony jak usuniesz z 3 rzędowej korby 2 zębatki i będziesz jeździł bez przerzutki to łańcuch na nierównościach będzie spadał - zęby są zbyt krótkie, żeby go utrzymać. Rozwiązaniem jest albo korba jednorzędowa przystosowana do wielobiegu z tyłu, albo zębatka typu NarrowWide: http://hcc-components.com/pl/zebatki-okragle/ Jaka masz obecnie korbę? Jeśli ma wymienne zębatki to wymień 3 na 1 i po kłopocie. Alivio nie musi być kompletne żeby wszystko grało idealnie, ale jak jesteś purystą to można to zrozumieć.
relyt Napisano 13 Czerwca 2017 Napisano 13 Czerwca 2017 7 biegów z tylu to jest wolnobieg lub kaseta 7rzędowa. Tak czy inaczej trzeba wymienić co najmniej piastę tylnego kola. Bo wolnobieg ma inny system mocowania, a bębenek kasety 7rz jest za krótki żeby włożyć tam kasetę 8-9rz. Chyba że masz bębenek już dostosowany do 8, a obecna kaseta jest włożona z podkładką. Wymiana piasty wiąże się z przeplątaniem kola. Raczej w serwisie, jeżeli sam tego nie umiesz. Jak masz obręcz dobrej jakości i w dobrym stanie, to może i warto w to się bawić. Jak nie, to kup nowe kolo pod kasetę. Zastanów się jakich przełożeń potrzebujesz, bo ta kaseta co podałeś może być 11/12-26/36, a to jest spora różnica. Łańcuch ma być dobrany do ilości rzędów kasety, np KMC x9. Jeżeli korba się rozkręca się, to można usunąć 2 nieużywanych blata i włożyć w ich miejsce podkładki. Jeżeli się nie mylę to będzie kompatybilne z łańcuchem 9rz. Będzie też potrzebny napinacz łańcucha. Jeżeli blaty nie są wymienne, to musisz się pobawić z korbą jak koledzy wyżej radzą. Przy zmianie korby też suport będzie do wymiany, bo jego długość dobiera się do korby. Jeszcze będziesz potrzebował lewej klamki hamulca, bo jak usuwasz przerzutkę no i klamkomanetkę chyba warto też. upd. Korba. A tu kolega się chwali że przerabiał taką na 1x10.
amatorspokoju Napisano 13 Czerwca 2017 Autor Napisano 13 Czerwca 2017 Dobra panowie, trochę mi rozjaśniliście. Dopiero teraz wiem, że rozróżnia się kasety i wolnobiegi - wychodzi na to, że ja mam wolnobieg. Czeka mnie w takim razie wymiana całego koła - to akurat nie problem, bo koło mam mocno budżetowe i kilkuletnie. Mam szukać koła od razu z takim bębenkiem do zamontowania kasety? Do tego zakup kasety - jeszcze pomyślę dokładnie, jakich przełożeń potrzebuję. Z przodu dla prostoty pewnie zdecyduję się na same ramiona+zębatkę NW. Jeszcze będziesz potrzebował lewej klamki hamulca, bo jak usuwasz przerzutkę no i klamkomanetkę chyba warto też. Tak tak, znalazłem już prawą klamkomanetkę (w pierwszym poście jest link) i lewą klamkę od tego samego kompletu I mam jeszcze następujące pytanie - niektórzy sprzedający oznaczają, że ramiona korby są dedykowane do trzech zębatek, tak jak tutaj: https://archiwum.allegro.pl/oferta/ramiona-korby-alivio-ostre-170mm-fc-m430-cz-oct-i5879164572.htmlCzy takie ramiona nadadzą się równie dobrze do do pojedynczej zębatki, czy muszę szukać specjalnych?
gtb Napisano 13 Czerwca 2017 Napisano 13 Czerwca 2017 Nadadzą się tylko jeśli do tej pory korzystałeś z przodu z największej zębatki (a skoro to trekking to zapewne 48T) to tak dużej NW nie dostaniesz.
relyt Napisano 13 Czerwca 2017 Napisano 13 Czerwca 2017 Ale zamiast wolnobiega 14t będzie kaseta 11t, więć mniej więcej na to samo wyjdzie. 48/14 vs 36/11
Ychu Napisano 13 Czerwca 2017 Napisano 13 Czerwca 2017 Wolnobiegu * przy 48/14 masz 3.42 , a przy 36/11 jest 3.27. Różnica na pewno odczuwalna , ale nw w 38t chyba też są, ale zawsze można dać zwykłą tarcze z prowadnicą. Wysłane z mojego SM-G361F przy użyciu Tapatalka
Track Napisano 15 Czerwca 2017 Napisano 15 Czerwca 2017 ...upd. Korba. A tu kolega się chwali że przerabiał taką na 1x10. Gościu trochę chyba na fali podwyższył cenę o 4 ziko
Tatanka Napisano 15 Czerwca 2017 Napisano 15 Czerwca 2017 Nadadzą się tylko jeśli do tej pory korzystałeś z przodu z największej zębatki (a skoro to trekking to zapewne 48T) to tak dużej NW nie dostaniesz. W linku poniżej sprzedający ma możliwość załatwienia dużych zębatek.Sam miałem od niego 44T 4x104 BCD http://allegro.pl/zebatka-okragla-5x110-36t-narrow-wide-cyclocross-i6680820730.html
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.