Skocz do zawartości

[suport] głębokość miski łożyska a spadanie łańcucha


Tomek.S

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć Forumowiczom :) 
Jako, że to mój pierwszy post wypada się przedstawić - jestem Tomek z podkarpackiego ;) Przyszły student, rowerowy amator, ale to się powoli zmienia ;) 

Potrzebuję odpowiedzi na kilka szybkich pytań dotyczących jak w temacie - głębokości miseczek łożysk w suporcie. 
Spada mi łańcuch z korby przy pierwszych dwóch biegach (największe zębatki). Przed remontem kolarki nie zwróciłem uwagi na to jaki kąt osiąga łańcuch przy takim ułożeniu względem osi roweru. Wrzucę zdjęcie dla uzmysłowienia o co mi dokładnie chodzi. 
 

post-196897-0-87886800-1463411216_thumb.jpg

 

Podczas renowacji wymieniłem miski łożyska, trochę były wyrobione i jedna była pęknięta. Nie znalazłem takich samych niestety, a te które mam są o 3mm płytsze chyba (nie pamiętam dokładnie, ale blisko tej wartości). Czy to aż tak wpływa na napęd, że ściąga mi łańcuch? Nie zwróciłem uwagi na to przed remontem - nawet nie jeździłem na niej, od razu się za nią zabrałem więc też nie wiem czy problem występował na starych miskach. 

 

post-196897-0-82544200-1463411218_thumb.jpg
Pęknięta 

Łańcuch jest też solidnie wyrobiony, ale myślę, że po wymianie będzie tylko gorzej bo sam łańcuch będzie "sztywniejszy" i nie będzie się tak załamywać na boki. 

Znajdę gdzieś głębsze miseczki pod 40mm suport? Wszędzie gdzie patrzyłem są tylko takie jakie kupiłem. 

A tak wygląda po zabiegach

post-196897-0-62481700-1463411221_thumb.jpg

Przed

post-196897-0-70333700-1463411437_thumb.jpg

 

Pozdrawiam ;) 

PS: ktoś coś wie o tej kolarce? z naklejek, sądzę że oryginalnych wynika, że to Lobafa

  • Mod Team
Napisano

Więc tak panie amatorze, wiele nauki przed tobą. :P Bo głębokość miseczek nie, jaka by ona nie była, nie determinuje długości osi suportu a to ona właśnie ustala położenie korby, które wg mnie z tego co widać na zdjęciach jest ok. Zębatka ma być po środku zębatek z tyłu. Jak łańcuch spada, można temu zapobiegać na wiele sposobów.

 

Najprostszym z nich i zarazem najtańszym jest zastosowanie prowadnicy łańcucha, można nawet zwykłą zmieniarkę na sztywno ustawioną w jednej pozycji.

 

Jeżeli masz mufę tam gwintowaną, a jak jeszcze masz tam gwint angielski kupisz każdy jeden suport i korbę. Jak masz coś nie typowego, to trzeba modzić :P

Napisano

No proszę Cię, z takimi radami :/ ...

Wyraźnie podany rozmiar miski, widać co to za suport, a tu wyjazd z gwintowanym pakietem i pomysły o doborze osi.

 

Ja bym się raczej zastanowił, czy wszystko zostało złożone w dobrą stronę i nie możliwości regulacji ustawienia tejże osi, żeby poprawić/skompensować miskę.

 

 

PS: masz sporo miejsca na osi piasty, można kompensować linię łańcucha na tamtych łożyskach. Nie wiem jak wygląda ustawienie koła ale też mi się widzi że nie jest wsadzone idealnie prosto?

Napisano

Generalnie jak łańcuch spada to winę ponosi linia łańcucha. Coś jest przesunięte, albo korba, albo kaseta. Przy tych 4 czy 5 koronkach przekos jest tak mały, że nie powinno się nic takiego dziać.

Patrząc na pierwsze zdjęcie widzę jakoś bardzo daleko odsunięte zębatki kasety od widełek. Czy ta tulejka dystansowa nie powinna być z lewej strony? To by przesunęło koło w prawo, a więc i zmieniło LŁ na kasecie.

Tak powinna wyglądać oś moim zdaniem:

 

http://www.sheldonbrown.com/images/axle-set.jpg

  • Mod Team
Napisano

 

 

Ja bym się raczej zastanowił, czy wszystko zostało złożone w dobrą stronę i nie możliwości regulacji ustawienia tejże osi, żeby poprawić/skompensować miskę.

I tym najlepiej jest sie zająć

 

PS: masz sporo miejsca na osi piasty, można kompensować linię łańcucha na tamtych łożyskach.
.

Takich rzeczy sie nie robi. Jeżeli koło jest źle złożone, to ustawia sie je jego prawidłowym położeniu, by obręcz była na środku, zakładając oczywiscie ze koło jest zaplecione poprawnie ale to można sprawdzić przymiarem.

 

Jeżeli wtedy zębaka nie jest po środku wolnobiegu, to wina leży po stronie suportu, Wiele osi jest nie symetryczna, i jej założenie odwrotnie, może powodować zmianę linii łańcucha.

 

 

Napisano

Wszystko złożyłem tak jak było wcześniej (zdjęcia sobie robiłem dla pewności), chyba, że już wtedy było nie tak a ja nie zauważyłem problemu.

Co do regulacji korby. Jak teraz na to patrzę, to chyba jednak wina tych misek. Konus od strony tarczy jest na stałe (tak wygląda) więc skoro brak możliwości przemieszczenia go wzgledem osi, przesuniecie musi być zwiazane z płytszą miską - korba przesunięta w prawo).Pewnie kiedyś wymienię wszystkie flaki i korbę ale trochę się to mija z celem - rakiety z tego nie chcę robić, ten rower to raczej relikt przeszłości i w tym stanie byłoby miło z niego korzystać :] Niestety oryginalna przerzutka simplex miała za słabą sprężynę więc leży na półce..

Dzięki za odzew Panowie :)

  • Mod Team
Napisano

 

 

Niestety oryginalna przerzutka simplex miała za słabą sprężynę więc leży na półce..

Ale powinna mieć śruby regulacyjne. Skoro i tak masz jeden blat, wkręć śrubę L tak głęboko aż klatka sie ustawi tam gdzie potrzebujesz i gotowe. Nawet jak by nie miała w ogóle sprężyny, tymi śrubami, H i L zablokujesz klatkę w dowolnym miejscu.

Napisano

Jest to jakieś rozwiązanie, ale...

czy łańcuch nie będzie mu tarł o tę przerzutkę w takim przekosie? Jak ją oddali, to łańcuch znowu mu zahaczy o ząb i będzie chciał przeskoczyć w lewo, a przez to może się klinować.

Napisano

Spójrz na to pozytywnie: naprawdę masz jeszcze dużo miejsca z tyłu, zamiast tej piątki powinna wejść siódemka :D a że manetki na pewno analogowe i przerzutkę i tak wymieniasz, to dużych problemów ani kosztów z takim upgradem nie będzie ;) , zaś łańcuch się na pewno gdzieś wyprostuje albo i wejdzie w drugi przekos - bo zdjęcie też robiłeś na najniższym z biegów.

 

Właśnie to miało na celu moje wcześniejsze pytanie, czy nie zamieniłeś stron. Ale skoro nie było możliwości w tym przypadku to ok. Wiesz co robisz a rowery to nie kosmiczna technologia ;) , czasami tylko są jakieś nietypowe rozwiązania.

Napisano

A tak przy okazji zapytam... Przeskakuje mi nowy (stary zresztą też) łańcuch.
Wiem, że powinno się wymieniać cały napęd ale niech ktoś oceni fotkę kasety - nie wygląda na zużytą. Ilość ogniw obliczona na 108 i tyle też założyłem. Co może być jeszcze nie tak?

 

post-196897-0-98150900-1463680038_thumb.jpg

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...