Skocz do zawartości

[Elixir 1] Przeraźliwie sztywny hamulec


Kaiketsu

Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

 

Z wielkim szokiem odkryłem, że rower może zepsuć się od stania.

Kiedy po sezonie wstawiałem go do piwnicy, wszystko było super. Ale dziś przeglądając go pod nowy sezon dopatrzyłem się, że:

 

1. Tarcza trze

2. Klamka hamulca jest bardzo sztywna, robi krótki ruch z dużym oporem

3. Szczęki robią może 0,05mm ruchu max

 

I tak samo z siebie... voodoo. Najwyraźniej tarcza zgięła się od stania (bo mocno trze tylko przy jednym miejscu w obrocie = krzywa tarcza).

Z tymi manetkami nie mam jednak pomysłu.

 

Serwisować?

Rower Rockrider 9.1

 

Możliwe, że mam jeszcze miesiąc gwarancji, ale nie jestem pewien - nie pamiętam, kiedy go dokładnie kupiłem :)

Same problemy z tym Avid Elixir 1... Rok temu miał wymienianą w serwisie tarczę (fabryczna była krzywa).

 

Edytowane przez Kaiketsu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile ma rower od zakupu?

Wg mnie mogą powoływać się na obowiązek okresowego serwisu Avidów. 

 

Nie zawsze tak się udaje, ustawiaj na oko żeby nie ocierało.

informacji o ustawianiu zacisków masz pełno na necie czy tutaj na forum więc nie będę tego przepisywał.

Opisane objawy wskazują na deformację uszczelek. 

Te sztuki to śmieci. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie kupowałem go latem 2 lata temu, tylko nie wiem, czy na początku, czy na końcu (nie pamiętam). Więc albo został miesiąc gwarancji, albo już po niej.

 

Hamulec był naprawiany w zeszłym roku, tzn. tarcza hamulca - na gwarancji w serwisie decathlona.

 

Taka wymiana uszczelek to kosztowna sprawa? nie będę kombinował zatem, zawiozę do serwisu, najwyżej zabulę.

Śmieci w sensie cały hamulec jest kiepski? Mogę równie dobrze pomyśleć o wymianie tych hamulców na jakiś lepszy model. Mam trochę funduszy. Polecacie jakiś który będzie bardziej bezawaryjny? (to tak już bardziej pytanie na przyszłość, bo w tym sezonie wolałbym jeździć jeszcze na tych)

Edytowane przez Kaiketsu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jego stan obecny = śmieć. Jeśli korozja zjadła korpus zacisku to kiepsko będzie się on nadawał do reanimacji (z mojego E1 w tym roku zaczęła schodzić farba).

Wymiana uszczelek to zakup uszczelek, bardziej jednak chyba całego zestawu tłoczków lub nawet zacisku. Znalazłem cenę zestawu uszczelek za 40 zł. Do tego DOT i zestaw do odpowietrzania i niekiedy dużo cierpliwości, bo one bywają oporne na procedurę odpowietrzania :)

W to miejsce możesz kupić Shimano deore lub slx, które prawie na pewno po 2 latach nadal będą działały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Strzelam, ze deca zaspiewa tak:

50 wymiana uszczelek

50 uszczelki

35 wymiana plynu

 czyli 135 za jeden hamulec

 

W cenniku mają osobno pozycje za wymiane plynu i osobno za odpowietrzanie, obie po 35 ziko, pytanie czy wymiana obejmuje odpowietrzenie, z ceny to nie wynika wiec jest szansa, że doliczą jeszcze 35, czyli 170 na hebelek.

 

Ja bym zamawiał m615 i sie nie zastanawial a elixiry wystawil w stanie jakim sa na allegro, moze odzyskasz ze 100 pln.

Edytowane przez radziuGD
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam sie na temat wredności w serwisie hamulców Elixir 1. Sam takie mam i wielokrotnie chciałem je już wymieniać na Shimano ... do czasu pierwszej zimy. Jako, że z roweru korzystam całorocznie i codzinnie, to cieszę się, że pozostalem przy Elixirach. Shimano w temperaturze poniżej zera pcha budyń zamiast oleju hamulcowego. Elixir natomiast działa tak samo niezależnie od temperatury.

 

Wszystkie popularne przypadlości Elixirów da się rozwiązać:

- "turkey warble" (gdakanie przy hamowaniu) - klocki UNEX i pasta miedziana pod adaptery

- tarcza trze, klamka hamulca jest bardzo sztywna, mały ruch szczęk - zalać nowym płynem DOT i na prawodłowo rozepchniętych szczękach

- szczęki robią może 0,05mm ruchu max - za dużo płynu w układzie, odessać zestawem do odpowietrzania przy jednoczesnym rozpychaniu szczęk

- słaba modulacja - stary DOT albo wody złapał

- korozja - a resztki płynu DOT wylanego podczas odpowietrzania były aby wymyte za pomocą alkoholu izopropylowego?

 

A co do kosztów, to zestaw odpowietrzający własnej roboty albo najtańszy z allegro to koszt 25zł. DOT4 kosztuje 9zł za pół litra a wykorzytuje się go 50ml na hamulec! Uszczelek nie trzeba zmieniać co sezon. Największy koszt związany z tymi hamulcami to własnie koszt robocizny, który rośnie jeśli ktoś ją partaczy. Dlatego warto poczytać, jak samemu przeprowadzić np. odpowietrzanie. Tu nie ma filozofii i można to zrobić dobrze za pierwszym razem.

Edytowane przez rambolbambol
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję bardzo za uwagi, wolałbym istotnie zrobić to samemu.

 

Niemniej nie wiem kilku rzeczy:

 

1. Wymywanie - jak to zrobić?

2. Jak prawidłowo rozepchnąć szczęki?

3. Jaki kupić zestaw do odpowietrzania? przepraszam że pytam o takie pierdoły ale jestem dość zielony, byłbym wdzieczny za link z allegro (nie chcę kupić jakiejś tandety).

 

 

 

EDIT: sprawdziłem, rower kupiony 07.07.2013, nie wiem ile gwranacji jest na hamulce bo nie mogę tego znaleźć. Jeśli nie spławią mnie w serwisie Decathlona, to dam im to do zrobienia - może zrobią na gwarancję.

Edytowane przez Kaiketsu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Shimano w temperaturze poniżej zera pcha budyń zamiast oleju hamulcowego. Elixir natomiast działa tak samo niezależnie od temperatury.

 

 

Nie zauważyłem, żeby sh miało problem w ujemnych temperaturach - tzn, do -18 bo nie jeździłem poniżej

Za to autor tematu zauważył, że jego elixiry mają problemy niezależnie od temperatury :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam dokładnie ten zestaw do odpowietrzania:

http://allegro.pl/zestaw-do-odpowietrzania-hamulcow-avid-i5404464690.html

Wystarczający do zrobienia tego, co czego został stworzony. Przyrząd do rozpychania klocków zrobiłem ze spłaszczonej rurki PCV. Tłoczki są ceramiczne, więc rozpychanie śrubokrętem może się źle skończyć.

Co do wymywania z DOT, to dokładnie wytrzeć resztki DOT, wypsikać alkoholem izopropylowym i wytrzeć ponownie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy, w serwisie mnie delikatnie mówiąć spławili mówiąć że nie zajmują się tutaj hydraulikami i żebym sobie do decathlonu okęcie pojechał albo piaseczno.

 

Natomiast od wysokiej wczorajszej temperatury hamulec zablokował się prawie całkowicie i koło ciągnąłem bo asfalcie, lol.

 

Dopiero jak odczekałem do wieczora (do 22) to rozpręzył się na tyle bym mógł wrócić, chociaż oczywiście piszczał i ćwierkał całą drogę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

iałem to samo w swoich piątkach tylko kolo aż tak się nie blokowało. Musisz delikatnie odkrecic śrubę odpowiettzajaca na kłamcę i rozepchac tloczki aż wyleci 1-2 krople płynu. Następnie szybko zakręcasz śrubę. Pamiętaj tylko ze trzeba ja teoszeczke odkrecic aby krople plynu się przedostały, inaczej zapowietrzysz je całkowicie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wypuściłem trochę oleju (a raczej "wepchnąłem" tłoki na poluzowanym zaworze przy manetce). Teraz hamulec nie trze i nie skrzypi, chociaż klamka chodzi trochę gorzej, niż przed awarią (tzn. ma nieco "początkowego" luzu - pewnie trochę zapowietrzyłem, ew. wypuściłem o kroplę za dużo). Niemniej - działa.

 

dzięki za pomoc. Zastanawiam się czy na przyszłość nie wymienić jednak tego na Shimano. Ciekawi mnie tylko, czy klamkę bym musiał zmieniać, bo wolałbym nie (tzn. wtedy musiałbym wymienić oba hamulce, albo mieć jedną klamkę hamulca shimano a drugą avid, co wygląda beznadziejnie).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

albo mieć jedną klamkę hamulca shimano a drugą avid, co wygląda beznadziejnie).

Lepiej nie rób kombinacji shimano i avid. Avidy działają na płynie dot który niszczy uszczelki w shimano. Jeśli będziesz chciał wymienić hamulce na shimano  to minimum m615 lub trochę dołóż i kup slx m675

Edytowane przez Marcin9
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...