Skocz do zawartości

[napinacz] Pionowy hak i Nexus 8


WAK

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Mam dpo rozwiązania zagadnienie: pionowy hak i chęć montażu piasty z wielobiegiem Nexus 8. Najprostszym rozwiązaniem wydaje się napinacz. I tak może to być napinacz np. Alfine - nazwijmy go "napinaczem z dwoma kółkami", może to być "napinacz z jednym kółkiem" z zębatką Fire Eye The Spur Singlespeed Chain Tensioner, Fire Eye Spur Single Speed Tensioner lub bez zębatki Da Bomb RL-4 Chain Tensioner, Gusset Bachelor SS Tensioner, a może to być też napinacz montowany na suport Blackspire Stinger Chain Tensioner, Blackspire Stinger Coloured E-Type Chain Tensioner. Mam pytania o te dwa ostatnie. Bo nie za bardzo mogę zorientować się w ich konstrukcji - czy są to napinacze ze sprężyną, która cały czas napina łańcuch, czy są to napinacze sztywne, któe trzeba samemu regulować (coś jak przesuwanie koła w poziomych hakach). A może są takie i takie? Wiem, że te montowane przyt tylnej piaście dzielą się na takie, które montuje się na oś i hak przerzutki i na takie, które montuje się tylko na oś (chyba ;-)). Nie wiem też za bardzo, jak to działa:Brand-X Chain Tensioner.

Osobiście nie chcę montować Alfine ze względu na skomplikowaną konstrukcję, która wydaje się "delikatna". Skłaniam się ku napinaczom z jednym kółkiem na tylnej osi (ciekawym rozwiązaniem jest też napinacz ze szprychy, ale ja jednak wolę coś z kółkiem prowadzącym... jakoś tak mi się wydaje, że ta szprycha albo pęknie, albo się wkręci w łańcuch, albo zeskoczy z łańcucha...).

Możecie polecić jakiś dobry? Co jest lepsze - docisk w dół, czy wypychanie łańcucha w górę? Napinacz przy supporcie, czy przy tylnej piaście?
 

 

 

Napisano

 napinacz montowany na suport Blackspire Stinger Chain Tensioner, Blackspire Stinger Coloured E-Type Chain Tensioner. Mam pytania o te dwa ostatnie. Bo nie za bardzo mogę zorientować się w ich konstrukcji - czy są to napinacze ze sprężyną, która cały czas napina łańcuch, czy są to napinacze sztywne, któe trzeba samemu regulować (coś jak przesuwanie koła w poziomych hakach).

 

 

Tak jak piszesz są to napinacze sztywne obraca je się wokół suportu żeby uzyskać odpowiednie napięcie łańcucha a następnie przykręca śrubami, do takiego napinacza potrzebna jest rama do niego przystosowana.

 

Wg. moich rozważań najlepiej jest zastosować napinacz z jednym kółkiem zębatym i sprężyną daje Ci to prostotę wykonania a więc (toretycznie) mniejsza awaryjność, mniej czyszczenia i napinacz z kółkiem zębatym poprawi ułożenie łańcucha na zębatce jeżeli linia łańcucha nie jest idealnie prosta.

Dodatkowym plusem jest estetyczny minimalistyczny wygląd ;)

Napisano

@Schwefel

Na razie nie mam jeszcze żadnej ramy - zagadnienie dotyczy przyszłej ramy dla mojego syna - 13" i koła 20" (zresztą może i mojej starej Cr-Mo z Hoogera Booger Grindera z 1993 - bo jak tak dalej pójdzie, to nie będę musiał przerabiać haków - kilka napinaczy naprawdę bardzo mi się podoba). Nie ma takich rozmiarów ram z poziomym hakiem, to pierwszy rozmiar dziecięcy, gdy wchodzą przerzutki z kasetą i wózkiem, których chciałbym uniknąć. Do napinacza nawiązując - jak  się go reguluje? Bo sprawia wrażenia napinacza o stałej wysokości...

 

@Bop3

Dzięki za potwierdzenie mojego typu. Podoba mi się dzielenie wspólnego zdania odnośnie ostatniej kwestii - bo do wyglądu rzeczywiście przywiązuję duże znaczenie ;-). Teraz tylko muszę poszukać odpowiednich egzemplarzy gdzieśw Polsce za w miarę rozsądną cenę... Chociaż można uznać tą część za duszę danego roweru, za jego wyróżnik, i nieco dopłacić ;-)



Znalazłem w sieci taki dialog. Nie ma zdjęć, ale zaintrygował mnie fragment:

"To z allegro to napinacz ze sprężyną - działa podobnie jak zwykła przerzutka w tej kwestii, NIE NADAJE się do ostrego koła/piasty z torpedo, bo się "złoży" i pracować będzie tylko jedna część łańcucha przy hamowaniu".

Czyli przy hamowaniu pracowałaby tylko jedna cześć łańcucha - ale chyba zawsze pracuje jedn, ciągnąca strona: przy jeździe - góra i przy hamowaniu torpedem - dół. No właśnie - dół... Jak się hamuje torpedem na napinacz jest wytężony na maksa, prawda? Czyli siła hamowania zależy od napinacza. Przy sztywnych - od jego mocnej konstrukcji, przy sprężynujących - od jego podatności przy składaniu się, umożliwiającej "wyprost" łańcucha... Tak?

  • Mod Team
Napisano

Tak, taki napinacz montowany np pod hak śruby, przypominający wózek przerzutki nie bardzo sie nadaje, lepiej sie nadają napinacze które sztywno poprzez przykręcenie napinają łańcuch. np pod suport.

Napisano

Tylko wtedy konieczna jest co jakiś czas regulacja. Trochę tak, jak w poziomych hakach. Tylko przy hakach z dwóch stron piasta, a tu z jednej tylko łańcuch. Zacząłem już nieco przyzwyczajać się do myśli o bezobsługowości sprężynujących napinaczy. Naprawdę przy torpedo to może być problem? 

A przy sztywnych napinaczach ma znaczenie gdzie się je zastosuje? Bo przy supporcie do naciągu są dwie lub trzy śruby. Przy haku wystarczy jedna. A żeby przesuw w tym drugim przypadku nie był blokowany przez sam zacisk śruby, to "szyna" jest odpowiednio wyprofilowana, np. jak Da Bomb RL-4 Chain Tensioner.

  • Mod Team
Napisano

Jeżlei udało by ci sie dobrać łańcuch tak by zwisał minimalnie myślę ze ten sprężynujący mógłby sie sprawdzić ale to zależy od ramy. Istnieją także pół ogniwa specjalnie wł ansie pod takie rozwiązania ale to ponoć nie najlepsze wyjście.

Napisano

Ten Nexus 8 to z torpedo czy hamulcem rolkowym? Jak z rolkowym to napinacze Alfine 1 czy 2 kółkowe są ok. Do torpedo nie można ich stosować.

Napisano

No właśnie. Nexus miał być z torpedem, ale już wiem z innego wątku, że nie za bardzo się wówczas nadają takie napinacze w stylu Alfine. Zaczynam się generalnie zastanawiać nad sensem montowania torpeda. I chyba zrezygnuję na rzecz v-brake'ów. Wtedy przy napinaczu otwierają się przede mną różne możliwości - od typowego Alfine począwszy, na designerskich aluminiowych anodyzowanych napinaczach skończywszy... Te ostatnie są mocno reprezentowane w internetowych sklepach zagranicznych, w polskich nie wygląda to najlepiej. Generalnie są chyba dedykowane do dirtu...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...