Skocz do zawartości

[napęd] Shimano XTR 980


uczaj25

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam serdecznie mam zamiar wymienić cały napęd na XTr 980 ,aktualnie jeżdżę na korbie Shimano XT FC-M770 175mm 44/32/22 i kasecie XT 11-32. Waham się co do korby czy ma być 2 blatowa 44-30 czy może 3 blatowa lecz 42-32-24 ,choć 42t jest dla mnie za małą zębatką ,co do kasety to 11-36 , a więc bardziej skłaniam się do korby 44-30 wraz z kasetą 11-36 co sądzicie o tej konfiguracji.

Napisano

Czytałem że korby 2 blatowe nie nadają się na maratony ,możecie ustosunkować się do tej opinii , aktualnie jeżdżę na korbie 44 /32/ 22 oraz kasecie 11-32 ,decyzję o przejściu na 2 blaty podjąłem ,ponieważ już nie pamiętam kiedy używałem zębatki 22 w korbie ,więc pomyślałem sobie że tylko mi ciąży i czas przejść na 10s bo i tak prędzej czy później trzeba przejść na ten standard.W korbach 3 blatowych największa zębatka to 42t więc jak dla mnie za mała , więc postanowiłem dobrać sobie korbę 44/30 ponieważ posiada blat 44T ,choć drugi blat to 30 a nie 32 więc sądzę że 30 zrekompensuje kaseta 11-36. Jeśli chodzi o korbę 3 blatową 42/32/24 i przerzutkę tylną XTR 980 SGS długi wózek która posiada 41T pojemności to przy kasecie 11-36 nie odsłużyła by jej (42-24)+(36-11)=43T a więc największa kasetą którą obsłużyła by to 11-34.

Napisano

nie wiem ile km przejechałeś na 42, lecz miałem dokładnie te same obiekcje. przechodząc na 42 [FC-M780] uważałem, że jest za mała. niemniej jednak, po 700 km uważam, że to najlepsza decyzja jaką Shimano podjęło w ostatnim czasie. blat stał się znacznie bardziej używalny i co ciekawe, wzrosła również prędkość maksymalna. moje wrażenia są takie, że na 42 jeździ się nieporównywalnie bardziej miękko i naturalnie.

Napisano

Nie wiem czy pamiętasz ale w czasach napędów 8sp wiele korb miało 42t i wszyscy narzekali, że to za mało i przesiadali się na 9sp z 44t. Teraz nagle marketing Shimano mówi, że 44t be i ma być 42t.

Możesz mi powiedzieć jakim cudem mogła wzrosnąć prędkość jak jest to fizycznie nie możliwe. Przy takiej samej kadencji i różnicy 2 ząbków pojedziesz wolniej i nawet marketing Shimano tego nie zmieni.

Napisano

Nie wiem czy pamiętasz ale w czasach napędów 8sp wiele korb miało 42t i wszyscy narzekali, że to za mało i przesiadali się na 9sp z 44t. Teraz nagle marketing Shimano mówi, że 44t be i ma być 42t.

Możesz mi powiedzieć jakim cudem mogła wzrosnąć prędkość jak jest to fizycznie nie możliwe. Przy takiej samej kadencji i różnicy 2 ząbków pojedziesz wolniej i nawet marketing Shimano tego nie zmieni.

 

 

Pod warunkiem, że utrzymasz stałą kadencję. Przy 42 łatwiej jest to uczynić, szczególnie na długim dystansie na szutrze albo pod lekki wiatr na asfalcie...

W sumie praktycznie ten sam efekt daje 12 z tyłu zamiast 11. Ale widać jestem cienias i mam za mało pary w nogach na ciągłe 44/11 :)

Napisano

Może jestem "cipka" ale używam obecnie konfiguracji 42x11-28, asfaltowe calowe oponki, slick, sztywna rama i widelec, lekki rower, płasko asfaltowo i praktycznie nie korzystam z 11tki w kasecie, bo jest dla mnie za twarda. Przy koronce 12 w kasecie prędkość wynosi ok 40 km/h w tej konfiguracji. Zestaw pozwala mi się całkiem efektywnie poruszać i absolutnie nie czuję braku "twardych" biegów. Zmieniłem blat z 44 na 42. Przez wiele lat jeździłem w terenie więc kondycyjnych "podstaw" raczej mi nie brakuje.

Napisano

Nie wiem czy pamiętasz ale w czasach napędów 8sp wiele korb miało 42t i wszyscy narzekali, że to za mało i przesiadali się na 9sp z 44t. Teraz nagle marketing Shimano mówi, że 44t be i ma być 42t.

Możesz mi powiedzieć jakim cudem mogła wzrosnąć prędkość jak jest to fizycznie nie możliwe. Przy takiej samej kadencji i różnicy 2 ząbków pojedziesz wolniej i nawet marketing Shimano tego nie zmieni.

 

akurat na marketing jestem wyjątkowo odporny i nie jestem fanbojem czegokolwiek [a już szczególnie żadnej marki].

 

rzecz w tym, że utożsamiam prymitywny styl jazdy - jestem byłym sportowcem [koszykarzem]. dysponuję jako taką siłą, która do tej pory w terenie nierównym i nieprzyjaznym najefektywniej znajdowała ujście na 32x11. 44 zwyczajnie zupełnie mi nie leżało niezależnie od tego, co by było z tyłu. 42 otworzyło dla mnie zupełnie nowe przełożenia, które nie obciążają stawów kolanowych tak jak 44 [zazwyczaj podjeżdżam, nie zjeżdżam prawie w ogóle, jestem po rekonstrukcjach ACL].

 

prędkość maksymalna na płaskim terenie wzrosła o 3 km/h. wynikać to może z wielu czynników [kadencja, predyspozycje], niemniej jednak było to dla mnie sporym zaskoczeniem. być może zwyczajnie jestem za słaby na 44.

Napisano

44 zęby w kombinacji z małymi koronkami kasety wykorzystywałem w terenie górskim tylko na zjazdach asfaltowych. Kondycyjnie i technicznie jestem przeciętniakiem i gdybym poruszał się wyłącznie w terenie to dla mnie tak twarde przełożenie(nia) byłyby zbędne. Wydawało mi się że na asfalcie 44 zęby będzie mało (porównanie do napędów szosowych, a do jazdy na szosie wykorzystuję obecnie rower z blatem 42z), dla mnie jednak jest wystarczające. Shimano wg mnie zrobiło dobrze - przedtem alternatywy nie było, korby miały dawniej 42 zęby, potem aż do obecnych rozwiązań 44, teraz jest kilka kombinacji i ludzie mogą wybrać - i ostatecznie wykrystalizuje się możliwie złoty "środek". Przez założeniem 42ki byłem pewien że 44 jest optymalne, pierwsza korba przed 15 laty miała 42 zęby - ale to były moje początki i nie pamiętam czy mi to przeszkadzało czy nie (nie wydaje mi się by tak było).

Jak sobie teraz pomyślę, to od niepamiętnych czasów - z jakiegoś powodu, nie potrafię go nazwać - nie lubiłem korzystać z 11tki w kasecie, zamiast tego wolałem korzystać z pozostałych koronek i blatu (też wtedy nie korzystając praktycznie z 11tki). Dochodzę do wniosku (szczególnie po korzystaniu od paru miesięcy z 42 zębów), że większy blat nigdy nie był mi potrzebny :)

Napisano

42t za mało? jak często musisz mieć 44t i 11t z tył i jechać >55km/h ?

może od razu kup korbę do trekkinga, tam jest 48t :D

shimano zaczęło robić mniejsze zębatki, bo 44t jest mało użyteczne, ja się z chęcią niedługo przesiądę na 40t albo 39t :)

Napisano

Nie wiem czy pamiętasz ale w czasach napędów 8sp wiele korb miało 42t i wszyscy narzekali, że to za mało i przesiadali się na 9sp z 44t. Teraz nagle marketing Shimano mówi, że 44t be i ma być 42t.

Możesz mi powiedzieć jakim cudem mogła wzrosnąć prędkość jak jest to fizycznie nie możliwe. Przy takiej samej kadencji i różnicy 2 ząbków pojedziesz wolniej i nawet marketing Shimano tego nie zmieni.

Nie wiem czy wszyscy narzekali - shimano wprowadziło 44 i już. Gdy to rozwiązanie weszło internet w obecnej formie przekazu informacji jeszcze raczkował więc narzekania raczej były ciche.

Shimano nie mówi że 44 ma być be - w przeciwieństwie do wcześniejszej strategii jest dostępne jako opcja.

Shimano przecież zapewne analizuje wyniki sprzedaży i sprawdzi jakie jest wzięcie na komponenty danego typu.

Jeśli rozpatrujemy tylko grupy topowe to sram stwierdził że 44 jest be - bo w grupie xx nie ma takiej wersji.

Wcześniej miałem blaty 44 zęby i takie były dobre - bo nie miałem porównania w chwili gdy zacząłem się poważniej bawić w jazdę mtb. Teraz mam 42 na asfalcie i jest wystarczające (dla mnie). Więc skoro wystarcza na asfalcie w "szybkim" rowerze, to w mtb wystarczyłoby i 42. Kasetę w fullu zmieniłem na 12-36 i środek 32 bywał za miękki - gdybym dużo korzystał z fulla to zdjąłbym blat, założył rockring a środkową zębatkę podmieniłbym na 34-36 zębów.

Napisano

Miałem blat 44-T, ale rzadko z niego korzystałem.Sytuacja była kiepska, bo przy środkowym blacie chętniej wrzucałem na mniejsze koronki w kasecie, a na 44-T łańcuch częściej wskakiwał na większe. Dość upierdliwie, zwłaszcza przy rozpędzaniu. Po przejściu na napęd 2x9 z blatem 42-T wszystko się znacznie uprościło, kaseta jest równiej wykorzystywana. Nawet nie wiem czy nie wejść w 40-T. Rozpęd i rozkład sił w nogach byłby jeszcze lepszy.

Napisano

A z tą zmianą powrotną shimano z 44 na 43 nie jest czasem tak że idea pedałowania się zmieniła? Ja jeszcze jakieś 3 lata temu utrzymywałem kadencje 75-80 i było to całkiem dla mnie naturalne teraz 90-100 no i blat tak duży już nie jest potrzebny.

  • Mod Team
Napisano

Ja mam 44 korbę i o 11t to nawet nie myślę, zazwyczaj 15t, w terenie jak jadę na 34 z przodu to wtedy czasami jak szybszy odcinek, czasami zahaczę o 11t ale po asfalcie w życiu ... chyba ze mam 3km z górki :D

Napisano

jak ktoś nie jest w formie to z kadecnją ( zaniże nawet ) 80 obrotów nei pojedzie - a taka kadencja albo 90 na minute w 42/11 w zupełności wystarczy do mtb. Ale to moje zdanie

Napisano

W swoim codziennym rowerze mam korbę 22-32-42, kaseta to 7ka, składana z pojedynczych trybów, o układzie 12-14-16-18-20-21-23.

Na asfaltach korzystam najczęściej z układu 42-20/42-18. Powyżej 30km/h zrzucam na 16T, 12T od wielkiego święta- od 45km/h. Na szutrach, polnych drogach (poniżej 20km/h) zrzucam z przodu na 32. Mam wtedy prawie całą kasetę do dyspozycji, bez ocierania o wózek przerzutki.

Jak kto lubi. Słowo- klucz "kadencja". Jednemu Kaśka, drugiemu Maryśka.

Napisano

zwróć uwagę, czy 44/30 wejdzie ci w ramę. u mnie jest na styk (jakieś 3mm bliżej widełek i już by nie weszła)

 

Posiadam ramę Scott Scale 40 z 2011 roku. Z twojej wypowiedzi domyślam się że posiadasz 2 blatówkę 44/30 ,jeśli tak to jakie masz wrażenia z tego rozmiary.

Napisano

wybrałem 44/30 ponieważ jeżdżę po płaskim i w łatwym terenie. kasetę mam 36 i duuuuużo częściej używam przełożenia 44/11 niż 30/na cokolwiek.

Napisano

wybrałem 44/30 ponieważ jeżdżę po płaskim i w łatwym terenie. kasetę mam 36 i duuuuużo częściej używam przełożenia 44/11 niż 30/na cokolwiek.

 

Ja śmigam po lasach raczej prosty teren lecz nieraz wzniesienia i górki też napotykam

Napisano
zwróć uwagę, czy 44/30 wejdzie ci w ramę. u mnie jest na styk (jakieś 3mm bliżej widełek i już by nie weszła)

 

Powiedz mi jak mam zmierzyć tą odległość , nie chcę mieć zonka przy zakładaniu korby

Napisano

Obliczając pojemność przerzutki XTR 980 która pojemność wynosi 41T z korbą 42/32/24 i kasetą 11-36 zgodnie ze wzorem (największy blat - najmniejszy blat )+( największa zębatka - najmniejsza zębatka) czyli (42-24)+(36-11)=18+25=43T. Pojemność przerzutki sgs 41T powinna nie obsługiwać kasety 11-36 ,wiem że wcześniej pisałem o tym lecz przeglądając ofertę scotta Premium 2012 w jego specyfikacji figuruję korba Xtr 980 42/32/24 i kaseta XTR 980 11-36.Powiedźcie mi czy ja się mylę czy może na 10s są inne wzory.

 

http://sklep.kastor-...emart&Itemid=93

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...