Skocz do zawartości

[ łańcuch ] Ocena zużycia


kitwie

Rekomendowane odpowiedzi

Jak możesz tego nie rozumieć? Jak masz największą zębatkę z przodu to spróbuj odciągnąć łańcuch do przodu roweru. jeżeli wystaje Ci ponad zęby to znaczy, że czas na zmianę.

 

Ale jeśli to tani napęd, bardziej ekonomicznie wychodzi po prostu go zajechać na jednym łańcuchu.

Ja tak robię. Jednak i tak trzeba wymienić już, bo powoli przeskakuje, a może zaoszczędzę na korbie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napęd ma dopiero lekko ponad 800km.

Normalnie nie rozumiem. Powinno być to napisane w troche innny sposób. Jaka zębatka z tyłu ma byc wrzucona i w jaki sposób odciągnac łąnuch podnieść go ponad zęby i w strone kierownicy ciągnać?

Nie jestem zielony w/s rowerów ale tego kompletnie nie rozumiem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego szkoda marnować czas na niemiarodajne patenty z dokładnością "na oko" i zorganizować sobie miernik zużycia łańcucha. To "specjalistyczne" narzędzie stanowi kawałek blaszki, która uwzględnia 75% i 100% zużycie łańcucha. To najprecyzyjniejsza metoda pomiaru, w dodatku szybka i banalna w użyciu.

Koszt? ja w rowerowym dałem 14zł. Trzeba popytać i wybrać najtańszy bo tutaj nie ma się co popsuć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łańcuch rowerowy, to łańcuch o podziałce 1/2 ". W związku z tym odległość pomiędzy dwoma

sąsiadującymi ogniwami wynosi 1",czyli 25,4 mm.

Weź sobie 30 cm. linijkę i przyłóż do łańcucha. 0 mm.przyłóż na środku sworznia.Odległość 254 mm. powinna wypaść dokładnie na środku sworznia łączącego 20 ogniwo.Jeżeli wyjdzie bliżej tzn.,że łańcuch jest rozciągnięty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Weź sobie 30 cm. linijkę i przyłóż do łańcucha. 0 mm.przyłóż na środku sworznia.Odległość 254 mm. powinna wypaść dokładnie na środku sworznia łączącego 20 ogniwo.Jeżeli wyjdzie bliżej tzn.,że łańcuch jest rozciągnięty.

 

Jakieś porównanie? Może mu się przesunie łańcuch o 1mm i to znaczy, że do wyrzucenia? Kiedy jest ta graniczna długość zużycia? Po tej metodzie nadal nic nie wiadomo.

 

Po mojemu to łańcuch rozpatruje się, że jest albo zużyty albo nie i taka informacja powinna Ci wystarczyć. Jak chcesz prowadzić jakieś dokładne dane to kup sobie ten przymiar do łańcucha, bo innej sensownej metody nie widzę.

 

Na wikipedi masz też opisane jak to zbadać. Może ta metoda Ci podpasuje.

 

http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%81a%C5%84cuch_rowerowy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warto kupić przymiar do łańcucha BIKE HAND ?

13zł około z wysyłką z allegro

Przymiar to właściwie podstawowe narzędzie pozwalające oszczędzić kupę kasy na wymianach napędu. Pytanie czy warto kupić coś takiego jest... zbędne?

 

Poza tym wymiana łańcucha na granicy jego zużycia nie jest dobrym rozwiązaniem.

 

O wiele lepszą metodą jest zaopatrywanie się w nowy łańcuch po przejechaniu na aktualnie używanym 500-800km i przekładka. Robi się tak 3 lub więcej razy za każdym razem używany ale jeszcze dobry łańcuch odwieszając na hak (po uprzednim wyczyszczeniu i zakonserwowaniu).

Kiedy już zbierze się nam 3 lub więcej łańcuchów (zależy jak długo chcemy napędu używać - a to głównie od jego klasy) zmieniamy je rotacyjnie co 500-800km (im cięższe użytkowanie tym przebieg między zmianami powinien być mniejszy. Na szosie można pozwolić sobie na zmiany co 800-1000km) zawsze zakładając ten najmniej rozciągnięty... I tak do kompletnego zajechania napędu.

 

Taka praktyka pozwala "zoptymalizować" zużycie napędu i maksymalnie wydłużyć jego żywotność. Biorąc pod uwagę cenę nowego łańcucha lub wymiany całego napędu - również oszczędzamy kupę kasy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytałem bo chciałbym bardziej szczegółowo określić w jakim stanie jest teraz mój łańcuch, wiem że można suwmiarką ale średnio wygodny sposób raczej...

Bo przy korbie mam zębatki aluminiowe i najczęściem używam największego przełożenia i średniego i łańcuch mi zadziorów już jakich porobił i zęby spiłował troche :/ i przy zmianie biegów często się zacina przy tych zębatkach.

I teraz nie wiem czy wymieniać całą korbe czy tylko te 2 zębatki ?

Czy potrzeba bedzie tez wymienic łańcuch na nowy ?

Mam nadzieje że kasete chyba nie ?

 

Speca mam od około września, zrobione około 1000km może. Ciężko określić bo mocowanie od licznika mi popękało po płynie do mycia roweru :/ i nie moge licznika założyć. Rower używany po mieście jak i lesie. Łańcuch smarowany co jakieś 150km ogolnie kiedy już ciężko chodził i był mocno brudny.

 

Wysłane z mojego HTC Desire za pomocą Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Speca mam od około września, zrobione około 1000km może. Ciężko określić bo mocowanie od licznika mi popękało po płynie do mycia roweru :/ i nie moge licznika założyć. Rower używany po mieście jak i lesie. Łańcuch smarowany co jakieś 150km ogolnie kiedy już ciężko chodził i był mocno brudny.

Pierwszy problem. Właśnie dlatego ludziom się napędy kończą. Łańcuch i zębatki mają być czyste. Od zewnętrznych ogniw łańcucha nie powinieneś się ubrudzić. On ma być posmarowany w środku na sworzniach bo tam potrzeba poślizgu. Posiadanie "uwalonego" smarem napędu to jak nasmarowanie paska klinowego od alternatora... Przecież tu chodzi o to, żeby łańcuch właśnie zaczepiał się o progi i płynnie przechodził z zębatki na zębatkę.

 

Po 1000km na pewno kwalifikuje się natychmiast do zmiany na nowy lecz niekoniecznie do wyrzucenia. Podjedź do byle sklepu żeby Ci sprawdzili przymiarem zużycie zanim nie zaopatrzysz się we własny. Aluminiowe tarcze wymagają większej dbałości o napęd. Również wymagają wcześniejszej wymiany łańcucha. Zakłada się, że dopuszczalne zużycie dla takich tarcz to 0.75%. Dla stalowych 1%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Łańcuch zawsze jak czyszcze to cały napęd zestawem szczotek, cały łańcuch, zębatki, kółka, kasete, tyle ile da rade. Na koniec łańcuch czyszcze maszynką z rozcieńczalnikiem ekstrakcyjnym. Czekam aż wyschnie i dopiero wtedy dodaje po jednej kropelce roohloffa na sworznie. Czekam aż chwile wejdzie i nadmiar wycieram szmatą.

Pewnie źle robie że często po nasmarowaniu idę odrazu jeździć i wtedy syf się pewnie bardziej przykleja.

Jakoś wcześniej nie zauważyłem, że mam spinke na łańcuchu, teraz będę rozpinał łańcuch i szejka w bulece plastikowej robił. Przynajmniej jeszcze lepiej napęd doczyszcze, a przy okazji zaoszczędzę na rozcieńczalniku bo nie wyparuje aż tyle co przez maszynkę.

Co do zużycia to jakiś czas temu czytałem że jest dla aluminiowych zębatek mniejsza tolerancja na rozciągnięcie łańcucha. Dlatego raczej zębatki czy całość bym najchętniej zmienił na stalowe żeby znowu sytuacja się tak łatwo nie powtórzyła.

No to pozostaje mi niezła sumka do wydania bo raczej na serwis oddam rower bo nie mam narzędzi :huh:

 

Wysłane z mojego HTC Desire za pomocą Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do zużycia to jakiś czas temu czytałem że jest dla aluminiowych zębatek mniejsza tolerancja na rozciągnięcie łańcucha. Dlatego raczej zębatki czy całość bym najchętniej zmienił na stalowe żeby znowu sytuacja się tak łatwo nie powtórzyła.

No to pozostaje mi niezła sumka do wydania bo raczej na serwis oddam rower bo nie mam narzędzi :huh:

 

Wysłane z mojego HTC Desire za pomocą Tapatalk

Podchodziłbym ostrożnie do tematu konieczności wymiany. Wymiana tarcz na stalowe nie jest czymś co bym zalecał. Sam mam tarcze alu i korba zrobiła na nich dziesiątki tysięcy. Wymieniłem małą i średnią przy przebiegu ponad 60k km. Blat choć już nieźle zmasakrowany nadal się nadaje. Tolerancje dla łańcucha napisałem w poście powyżej. Nie napalaj się na wydawanie kasy. Sprawdź dokładnie czy nowy łańcuch siądzie a jeśli nie to nie panikuj tylko rozważ możliwość regeneracji. Oszczędzisz sobie kupę szmalcu a zregenerowany napęd może długo śmigać jak nowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a ile mniej więcej może kosztować wymiana 2 zębatek (sama ich cena) ?

specyfikacja Dynamo Łódź - Serwis rowerowy, serwis narciarski, ziomowy - Rowery Giant, Specialized - akcesoria, odzież, promocje

 

A w wracając do sprawdzianu to jednak przydatna rzecz i warto mieć czy nie bardzo ?

chodzi mi o kupno Takiego .

Pewnie jak tolerancja dla aluminiowej kasety jest 0,75 to pewnie średnio ta minimalna z tego przymiaru będzie dobra :rolleyes:

Ten Park Toola chyba prędzej do tego osprzętu co mam ?

Bo ten to już chyba jak mercedes cena...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a ile mniej więcej może kosztować wymiana 2 zębatek (sama ich cena) ?

specyfikacja Dynamo Łódź - Serwis rowerowy, serwis narciarski, ziomowy - Rowery Giant, Specialized - akcesoria, odzież, promocje

 

A w wracając do sprawdzianu to jednak przydatna rzecz i warto mieć czy nie bardzo ?

chodzi mi o kupno Takiego .

Pewnie jak tolerancja dla aluminiowej kasety jest 0,75 to pewnie średnio ta minimalna z tego przymiaru będzie dobra :rolleyes:

Ten Park Toola chyba prędzej do tego osprzętu co mam ?

Bo ten to już chyba jak mercedes cena...

W korbie to aluminiowy masz jedynie blat. Nie chce mi się wierzyć, że mniejsze też są alu. Na 99% stalówki. Kaseta to 100% stali. Aluminiowego to tam nic nie ma.

 

Przymiar posiadam również ten BikeHand i nie widzę potrzeby wydawać więcej na cuda od Parktoola. Używa się tego wkładając w łańcuch zaczynając od strony z "hakiem". Łańcuch jest dobry dopóki główka opiera się o pierścień sworznia. Jak "wpadnie" to znaczy, że zakres został przekroczony.

 

Zasadność zakupu już określiłem w poprzednich postach ale powtórzę: warto go mieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przymiar posiadam również ten BikeHand i nie widzę potrzeby wydawać więcej na cuda od Parktoola. Używa się tego wkładając w łańcuch zaczynając od strony z "hakiem". Łańcuch jest dobry dopóki główka opiera się o pierścień sworznia. Jak "wpadnie" to znaczy, że zakres został przekroczony.

 

Zasadność zakupu już określiłem w poprzednich postach ale powtórzę: warto go mieć.

No to zamówiłem już :)

 

Co do wymiany sprzętu to w sumie nie ma co gdybać, jak będzie mi się chciało i będzie chwila to zrobie fotki jak to wygląda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...