Skocz do zawartości

[Piasta tył XTR]


ramir

Rekomendowane odpowiedzi

Witam - od jakiś 800 km ujeżdżam kółka złożona na piastach XTR (2011 pod tarcze). W ostatnim czasie zauwazyłem, że przy mocniejszym depnięciu następuje "strzał" w napędzie a łańcuch wydaje się przeskakiwać po zębatce (przy wrzuconym blacie a na tyle 4 lub 5 zębatka od najmniejszegj koronki). Pytanie co jest nie tak? Miał ktoś takie doświdczenia z tylną piastą shimano? Na mój chłopski rozum może to być spowodowane następującymi przyczynami:

1) za długi (luźny) łańcuch,

1') skrzyżowanie łańcucha (blat - 5 zębatka z tyłu) przy którym łańcuch idzie pod skosem wywołujacym samoczynne "zazębianie" się sąsiadujących trybów przy zbyt luźnym łańcuchu,

2) źle wyregulowana tylna przerzutka,

3) awaria tylnej piasty (zapadek albo bęenka???-na piastach jeszcze się nie znam).

Proszę o sugestie - ewnentulanie rady co z tym zrobić.

Dodam, że z tył mam szosową kasetę dura-ace.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem podobny problem tyle,że w Shimano XT Centerlock nie często to się działo i nie był to jakiś dokuczliwy częsty problem,ale jednak!Przekonałem się że to wina zapadek,tzn.czasem poprostu przy gwałtownym zrywie czy raptownym przyśpieszeniu poprostu tak jakby nie załapywały o zęby wewnątrz bębenka i "ześlizgiwały" się o jeden ząbek dalej gdzie dopiero "łapały".Stąd przeskok,mocne uderzenie i irytujący dżwięk i wrażenie zeskoku łańcucha z zęba koronki.Aktualnie problem zniknął,ale po przejechaniu naprawdę wielu km. B):thumbsup:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brak "współpracy" na linii łańcuch-zębatka. Ja miałem taką sytuację po wymianie łańcucha. Trzeba było wymienić też kasetę, bo miała już za bardzo wyrobione zęby. Łańcuch przeskakiwał przy każdym mocniejszym naciśnięciu na pedała. Po wymianie kasety problem zniknął.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wymieniałem napęd w zeszłym roku więc kaseta i łańcuch mają przejechane około 2 tys. 2,5 tys. km. Zatem nie sądzę, żeby było to winą zużycia napędu. Miałem podobną sytuację w poprzedniej wersji piasty XTR, ale zjawisko wystąpiło po 3 latach użytkowania. Może rzeczywiście konstrukcja piast shimano jest za to odpowidzialna. Najlepiej opisła to co się dzieje marky5 - mam dokładnie takie same wrażenia :wallbash:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmmm... rowerek nie widział gór a ujeżdżam go na leśnych trasach i asfaltach. Faktem jest, że nie obijam się pedałując, ale nie chce mi się wierzyć, żeby łańcuch się już wyciągnął. Spróbuję: 1 - wyregulować przerzutkę, 2 - skrócę łańcuch o 1,5 ogniwa - może to pomoże.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Ten typ tak ma". :)

Ja miałem koła xtr i sprzedałem. Takie właśnie strzały mnie bardzo drażnią, jestem mało odporny psychicznie na podobne dźwięki. Po zamianie kół problem zniknął, niczego innego nie zamieniałem i nie poprawiałem.

Być może problem wynika ze zbyt dużej ilości smaru na i pod zapadkami. Takie zjawisko występowało u mnie w piaście formuli: sprzężyna napinająca zapadki była dosyć słaba a smar przyklejał zapadki do korpusu. Było ich trzy, z czego jedna reagowała dosyć niemrawo i otwierała się z opóźnieniem. Dodatkowo problemem było to że bębenek obracał się na tulei nałożonej na oś i bez smaru bardzo trzeszczał, więc "wyciszacz" w środku musiał być. Musiałem bardzo dobrze dozować smar bo pod obciążeniem wyciskał się z miejsca założenia tulei i zaklejał mechanizm zapadkowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skróciłem łańcuch o 1,5 ogniwa i ... jak na razie na tej samej trasie łańcuch nie skacze. Chyba od początku dałem za dużo ogniw (sam składałem, przerzutka tylna to średni wózek i ciężko jest się na czymś wzorować). Mam nadzieję, że tak już zostanie :icon_wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie sytuacja z XTRem jest podobna. Przeskok pojawia się niezależnie od siły, zupełnie losowo. denerwująca sprawa. Ni stad ni zowąd głośno trzaśnie. I nie jest to wina ani kasety, ani łańcucha. Stawiam na te mozolne zapadki.

 

zasada z łańcuchem prosta:

 

1-9 : łańcuch luźny, ale jeszcze nie zwisający

3-1 : łańcuch napięty, wózek mocno naciągnięty

 

W przypadku przekroczenia całkowitej pojemności dla tylnej przerzutki

wystąpią dwie anomalie. Albo łańcuch zacznie lekko zwisać na 1-9 albo

nie wejdzie na 3-1 (można rozwalić przerzutkę).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...