Skocz do zawartości

[rower] jaki rower do czego


zion

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Chciałem się podzielić pytaniami i może znaleźć odpowiedz.

 

Nurtuje mnie pytanie gdzie jest różnica pomiędzy all mountain, enduro i freeride.

Oczywiście sądzę że wiem ALE:

 

Gdzie się kończy jedno a zaczyna drugie?

Czy all mountain to enduro? Podobno w USA to samo? Czy rower mający po 140 skoku to już enduro czy jeszcze all mountain?

 

A gdzie cały XC Trail czy Trail i co to jest :). Tych określeń się prawie w PL nie używa. To polskie all mountain?

 

Czy 160 mm skoku to rower nadający się do FR? Czy to jeszcze Enduro?

 

Ile powinien mieć idealny rower do Enduro ale nadający się także o lekki FR?

 

Oczywiście zdaję sobie sprawę, ze każdy postrzega te terminy inaczej i ma inny rower ... ale słucham.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Enduro/am to nie jest rower, to jest styl jazdy. A jaki uzyjesz do tego rower to juz twoja sprawa. Czy wygodniej bedzie ci sie wluczyc po gorach ultralekkim ht, czy moze klocowatym full'em to juz twoja sprawa. A rower fr charakteryzuje sie calkowicie inna geometria niz pozostale, np big hit speca mial na tyle kolo w rozmiarze 24"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dużo w tym marketingu:

jak dla mnie all mountain i enduro to to samo (oba oznaczają jazdę w każdym miejscu po całej górze nie tylko po szlakach i ostro w dół)

Freeride każdy postrzega inaczej jak dla mnie jest to zabawa w parku rowerowym jak również jazda typu enduro ale już całkowicie do granic naszych możliwości i wykorzystywać je jak chcemy(wolna jazda).

Trail to jazda po szlakach,czyli jak dla mnie coś jak XC z nutka enduro- ja tego nie klasyfikuje w ogóle

W specyfikacji technicznej różnice:

all mountain/enduro- sok 130-160mm zależnie od upodobań

freeride - 160 i w górę

trail- 100-120mm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak mniej więcej :rolleyes:

POLSKI PODZIAŁ:

trail - 100-120mm jazda po szklakach

all mountain - 120-150mm jazda po szlakach (to samo co trail ale z większym skokiem)

enduro - 140-160mmm jazda po szlakach, średniej wielkości skoki, ostre ciśnięcie w dół

freeride - 160mm i więcej, jazda raczej nastawiona w dół ze skokami(dowolnej wielkości), dla innych są to też triki itp.

 

PODZIAŁ RESZTY ŚWIATA :):

trail - 100-140mm - jazda po szlakach

all mountain/enduro - 140-180mm, jazda po szlakach, średniej wielkości skoki, ostre ciśnięcie w dół

freeride - 160mm i więcej, jazda w dół ze skokami(dowolnej wielkości), dla innych są to też triki itp.

 

bynajmniej mnie się tak wydaje :D, po rozmowach z polakami i np. niemcami :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nadal mydlicie sobie oczy "marketingiem", enduro/am/fr to przedewszystkim styl jazdy. Wiadomo ze w fr nie da sie jechac na ht ktory ma 100 mm skoku, ale w enduro mozna jechac czym sie chce. Enduro jak juz wspomnialem to styl jazdy, nie jest to sciganie sie z czasem, z innymi....to jest sciganie sie z WLASNYMI slabosciami i podziwianie tego co w danym momencie sie wokol nas znajduje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Że enduro to styl jazdy pięknie opisano w bB http://bikeboard.pl/index.php?d=tematy&g=27&art=3358. Większość już to dawno wiedziała i nie ma co się rozpisywać. Zion'owi chodziło raczej o sztywne określenie grup rowerów, choć jak widać sam jest świadom, że coś takiego jest strasznie trudne, nie wiadomo gdzie leżą granice...

Wiele zależy od wizji konretnego producentam, bo same milimetry nie zaszufladkują roweru do konkretnej grupy. Np odnośnie tych 160mm, to trzeba jeszcze wziąć pod uwagę tak ważną przecież geometrię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja napisałem jak to podają producenci :D, wiem, że freeride można uprawiać na sztywniaku z przednim amorem 160mm i, że każdy inny styl można uprawiać na dowolnym rowerze zależnie od budżetu, umiejętności, upodobań etc.

Piszecie, że są to style jazdy: no dobrze niech tak będzie ale rower np. Scott Genius trzeba określić do jakiej jazdy się nadaje, bo inaczej to XC i DH te można traktować jako style jazdy a o każdym rowerze mówić, że jest do "jeżdżenia" i nie można go zakwalifikować do żadnej z odmian bo to tylko style jazdy a nie rodzaje rowerów... sory, że trochę pokręciłem ale musiałem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepszą definicję stylów jazdy podał Ivan

Generalnie to chodzi o to by rower spełniał Twoje wymagania

Chcesz sztywności i efektywności na wyścigach XC - kupujesz wylajtowanego sztywniaka

Chcesz przeżyć epicką przygodę włócząc się po górskich bezdrożach - kupujesz fula o skoku jaki Ci odpowiada

Pragniesz poskakać na góreczkach czy tylko zjeżdżać po ultratrudnych trasach to kupujesz odpowiedni rower do prób samobójczych. ;)

JAK BĘDZIESZ JEŹDZIŁ TO TYLKO TWOJA SPRAWA

 

bo wcale nie powiedziane,że na HT nie da się przedzierać przez haszcze, czy w górę, czy w dół na złamanie karku ;) i mieć z tego niesamowitą frajdę

a na fulu o skoku 150 mm nie da się przejechać maratonu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówicie że nie można ścigać sie w enduro? a pierwsze polskie Enduro Trophy to co? :)

 

Przejechać maraton na fullu 150 mm też można. Jak by zaliczyć MTB Trophy do maratonu to tam widziałem kolesi pomykających na Nomadach, a te mają więcej.

 

Ze to styl jazdy to na pewno, Ale jeśli Enduro ma dawać największą przyjemność na zjazdach to raczej ma sie to nijak jeśli ktoś mówi ze jeździ enduro hardtailem o wadze 10 kg. Podjeżdża się nim dobrze, ale też gdy jest w miarę "gładko" ale zjeżdża raczej średnio.

pozdrower

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już wchodzimy w temat stylów jazdy trzeba jasno oddzielić:

XC,DH- konkurencje

AM/EN/TR-turystyka, dla mnie po prostu wolność

FR-są konkurencje(SS) ale generalnie to też wolność

 

Wiadomo że nie można się tego ściśle trzymać, bo przecież można jeżdzić XC a nigdy nie startować w zawodach, bardziej chodzi mi o to co się liczy- w konkurencjach czas, efektywność sprzętu(np.waga), a w turystyce przyjemność,niezawodność sprzętu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

pc120177.th.jpg

 

 

Kłaniam,

 

Jak byś przetłumaczył ostatnie zdanie? "What kind of rig you need for that"?

 

A w temacie: nie można ustalić jaki rower służy do EN/AM/Trail/FR. Ale można wydzielić ważne elementy których jest w jednym więcej a w drugim mniej.

 

Elementy wg mnie:

 

nachylenie terenu (obecność podjazdów),

ilość odrywania się od ziemi (nie ma FR bez skoków),

wielkość dziur - każdy rower pojedzie po szlakach turystycznych, nie każdy sobie poradzi na telewizorach albo schodami pod górę,

wymagana sprawność pedałowania (czy siodełko jest w pozycji XC czy obniżone)

 

i dopiero używając tych elementów (i może jeszcze paru innych) można rozdzielić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...