Skocz do zawartości

[top cap] obróbka skrawaniem by Odi


Odi

Rekomendowane odpowiedzi

  • Mod Team

Witajcie maniacy wagi ;) Od dawna oglądałem z podziwem różne wylajtowane domowymi sposobami top capy, aż w końcu sam postanowiłem coś podłubać. Zachęcił mnie też projekt forumowicza poisonek. Bazą był fabryczny top cap Meridy ważący 8,9g. Użyte narzędzia: śruba, 2 nakrętki, wiertarka, nożyk tapetowy. Cała zabawa zajęła mi na oko z pół godziny. Na koniec psiknąłem korek czarnym matem. Masa końcowa to 3,6g top cap + 2,4g śruba alu, razem równe 6g. Patrząc na top capa dałoby się jeszcze ździebko urwać, ale robiłem to dla zabawy i efektu wizualnego, i zwyczajnie nie chciało mi się dalej kombinować. Śrubę też można jeszcze trochę skrócić tylko mam dosyć głęboko wbitą gwiazdkę. Efekt końcowy dla mnie jak najbardziej zadowalający, szczególnie jak na 30 minut roboty. Poszło szybko, a wyszło bardzo ładnie. Dopiero teraz zastanawiam się dlaczego pomalowałem na czarny mat zamiast na biało co pasowałoby mi do rogów i ramy. Ale nic straconego, zawsze można przemalować.

img4793m.th.jpg img4798s.th.jpg img4799k.th.jpg

 

img4800.th.jpg img4817x.th.jpg img4822.th.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • Mod Team

Mój na pewno nie strzeli. Wybrałem zbędny materiał tak żeby nie osłabić konstrukcji i żeby top cap dalej spełniał dobrze swoją rolę. Dałoby się wylajtować bardziej ale z wytrzymałością mogłoby być gorzej. A jak już robić hardkor to można porzeźbić z pleksy i dociągać wtedy innym top capem.

Wax pokaż więcej zdjęć. Taka krótka śruba Ci sięgnie? I powiedz jak chcesz z niej urwać jeszcze 1g? Jedyne co mi przychodzi do głowy to wywiercenie przez środek otworu ;) Chociaż myślę, że to bardzo precyzyjna i trudna robota.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Plan na zerwanie ze śruby 1g już jest, jak wyjdzie to się pochwalę.

Śruba spokojnie sięga do gwiazdki i wkręca się na kilka ładnych zwojów.

 

Zdjęcia :

 

- img5145o.th.jpg

 

- img5147c.th.jpg

 

- img5154k.th.jpg

 

 

 

A tu taka ciekawostka ;)

Śruba alu kupiona kiedyś dawno od Lukasa_T1 - tak dla próby -

 

img5157.th.jpg

 

+

 

img5160.th.jpg

 

Próba jak widać wyszła w 100%, więc jak będzie chwila to to samo zrobię ze śrubą ProBolt'a.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzegorz, przecież tu nie chodzi tylko i wyłącznie o zysk wagowy. Fajnie jest pokombinować przy czymś co ma małą podatność na awarię i uszkodzenie a może być malutkim WŁASNYM akcentem w rowerze. Mozna sobie nawet w kwiatka takiego top-cap'a wyciąć jak ktoś lubi - i będzie z tego zadowolony. Frajda przede wszystkim. :)

Ja np. nie mam możliwości wytooczenia czegoś z blachy, a top-cap'ów w domu od groma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzegorzu, nie wiem, czy Twoja propozycja odchudzania była na poważnie, czy to tylko ironiczny żart, w każdym razie pewien gość z l-b, mieszkający kilka kilometrów ode mnie, załatwił sobie 2 komplety sterów WCS'a przez wylajtowaną szyszkę. Podczas jazdy uciekała ona do góry i stery łapały luz, który w bardzo szybkim szasie deformował stery, które już do niczego się nie nadawały. Ogólnie nie polecam takiego zabiegu :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hm - tylko wtedy? ciekawe, bo z doswiadczen pewnych wiarygodnych dla mnie ludzi bawiacych sie w enduro niektórym z nich nie wystarcza zwykla gwiazdka i dekiel i posiłkują sie lock'iem puszczanym przez całą rurę sterową zeby zablokowac luzujące sie stery. nie mam takich doswiadczen ale wierze ze to nie są puste slowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wiem, że są takie przypadki, ale pytanie ile osób ma takie doświadczenia z luzującymi się sterami. A poza tym jakby nie było maniacy wagi i tak nie zamontują takiego locka, a prędzej pozbędą się gwiazdki. No i pytanie czy rowerem w którym zdobywa się gramy przez obróbkę topcapa czy wyjęcie gwiazdki pokonuje się trasy, na które odpowiednie są rowery enduro przytoczone przez Ciebie. Nie mówię, że to patent dla wszystkich, tak jak nie dla wszystkich są wynalazki typu karbonowe tarcze czy choćby tarcze 160/140.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może lepiej wymyślić jakąś wielorazowo demontowalną gwiazdkę i po skręceniu mostka ją wyjmować?

ale to już jest. zobacz co się stosuje do karbonowych sterówek :)

co do jazdy bez topa to da się :)

kilku moich znajomych tak jeździ. powybijali gwiazdki ( to ok 9g!!! ), expanderem dociągneli, dokręcili mostki expandery zdemontowali i jeżdżą :)

sam też przez pewien czas jeździłem bez. nic się nie działo ale jednak względy estetyczne wzięły góre ^_^

z resztą popatrzcie jaki ładny :D

dsc00194yjyj.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 2 tygodnie później...
  • Mod Team

Rzeźby ciąg dalszy. Jak widzicie na fotkach w pierwszym poście na środku top capa przy śrubie została krawędź. Bardzo mi się ona nie podobała więc postanowiłem się jej pozbyć przy okazji jeszcze urywając ździebko masy :) Żeby to zrobić potrzebowałem śrubę z małym łbem (tak żeby nie ograniczał dojścia do tejże krawędzi), a strasznie ciężko taką znaleźć. Poprosiłem więc ojca aby obrobił łeb standardowej śruby tak żeby był możliwie najmniejszy. Efekt wagowy całej operacji to kolejne 0,3g urwane, top cap waży teraz 3,3g. na koniec oczywiście obróbka papierem ściernym i malowanie. Kolor miał być równie piorunujący co kształt i waga więc wygrzebałem spreje Motipa, których używałem w modelarstwie samochodowym. Wybrałem bordowy metalic, jednak położyłem go na tyle mało, że na srebrnym aluminium jest jaśniejszy i bardzo dobrze zgrywa się z czerwonymi korkami Bombera :wallbash:

 

img5031.th.jpg img5005v.th.jpg img5010x.th.jpg img5016vl.th.jpg

 

Ten sam kolor przy normalnym malowaniu, na modelu wygląda tak:

 

45345328c7ed7a1am.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 1 miesiąc temu...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...