Skocz do zawartości

[Oświetlenie] Zrób sobie lampkę


Jason

Rekomendowane odpowiedzi

Mi to wystarczy, nie ma przeszkody, której bym nie zauważył. Mogę śmiało śmigać nocą ile sił w nogach. Nawet jeśli miałbym odkręcić odbłyśniki.

Miałem taką lampę - główna mocna plama światła i sporo światła (dużo słabszego) na boki. Trochę z nią pojeździłem i jednak to nie to, wzrok zbyt skupiał się na tej głównej plamie (przeszkadzało to zwłaszcza w zakrętach) - dużo lepsza jest jednorodna plama, bez wyraźnego podziału na spot i spill.

 

W kwestii prądu led'a to cree podaje jego wartość maksymalną 1A, czy w takim razie nie ryzykujesz uszkodzenia diody ?

1A to jest nic, przy dobrym (podkreślam - dobrym) chłodzeniu można korzystać z prądu 1.2-1.4A, tylko patrząc na sprawność to o wiele lepiej jest dorzucić drugą diodę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1A to jest nic, przy dobrym (podkreślam - dobrym) chłodzeniu można korzystać z prądu 1.2-1.4A

 

Moim zdaniem producent nie bez przyczyny określił maksymalny prąd diody. Być może związane jest to z jakimiś ograniczeniami natury technicznej , jakimś lokalnym przegrzewaniem się led'a itd ,itp.

Oczywiście mając dane na temat sumarycznej rezystancji cieplnej stara lub round'a oraz znając moc strat na diodzie i temperaturę radiatora można obliczyć temperaturę samej struktury. Ale im wyższa jej temperatura tym szybsza degradacja złącza ale co ciekawe istnieje tu tez korelacja z wielkością przepływającego przezeń prądu :

http://www.leds4.eu/?page_id=6

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)istnieje tu tez korelacja z wielkością przepływającego przezeń prądu :

http://www.leds4.eu/?page_id=6

Istnieje - degradacji ulegają z czasem cienkie doprowadzenia. Druciki mają minimalne przekroje, a płyną nimi spore prądy.

 

Podkreśliłem, że chłodzenie musi być dobre (dobrze byłoby też, aby dioda była bez stara, tylko od razu przyklejona do właściwego radiatora) - inaczej albo struktura diody nie wytrzyma cieplnie, albo 'przepalą' sie owe druciki, albo odpadnie soczewka :) (wyrzuciłem już kilka diod z tego powodu)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, nic się nie stanie.

Dodam jeszcze że przy wyższych temperaturach diody można sporo stracić na wydajności świetlnej, więc dobrze jak radiator ma słuszne rozmiary :D

 

Nie wiem czy słuszne, bo radiatorem dla 3xCree będzie lampka na bazie kwadratowego profilu alu :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem czy słuszne, bo radiatorem dla 3xCree będzie lampka na bazie kwadratowego profilu alu :)

Zależy jak duża obudowa to będzie :) Dla R2 (3.54v @ 0.85A) mam profil alu o długości 62mm, pod Rebele (3.1v @ 1.2A) profil 70mm - w obu przypadkach wartości w pełni wystarczające, chociaż w czasie jazdy obudowa jest wyczuwalnie ciepła - w domu na biurku po kilku minutach zaczyna być mocno ciepła/gorąca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dla diody xre wymaga sie wielkosci radiatora aluminiowego okolo 15cm2/1W i okolo 100cm2/2W. przy pradzie 1A potrzeba pewnie z 400cm2.

Tyle że każda dioda jest inna (rózny spadek napięcia na diodzie).

 

Nie napisałeś nic o grubości radiatora ani nie określiłeś jego kształtu, ani koloru, ani czy chodzi o goły emiter, czy o emiter ze starem :( (przy 350mA, czyli ~1W, do poprawnego działania diody wystarczy samo podłoże - star)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wiekszosc lampek powstaje na profilach alu 25x25x1,5mm i diod na podstawce pcb, wiec mniej wiecej taka powierzchnie powinien miec taki profil kwadratowy dla kazdej diody. mniej wiecej.

jak to sie przeklada na dlugosc? ano tak ze profil dla kazdej diody powinien miec okolo 10cm dlugosci przy .7A i w zasadzie bez znaczenia ile dla pradu .3A. nie wiem jakie sa wymagania przy 1,2A ale wydaje mi sie ze okolo 400cm co daje okolo 40cm dlugosci profilu.

przy okazji napisze jeszcze ze dioda na 300mA i optyce optx daje wizualnie wiecej swiatla niz ta sama dioda na 600mA przy soczewce kwadratowej o takim samym kacie. owszem jest kilkukrotnie drozsza, nie miesci sie w profilu, ale chyba warto sie nad nia zastanowic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przy okazji napisze jeszcze ze dioda na 300mA i optyce optx daje wizualnie wiecej swiatla niz ta sama dioda na 600mA przy soczewce kwadratowej o takim samym kacie.

 

Jak dokładnie wyglądają te soczewki ? Może chodzi o to że mają inne kąty/charakterystykę światła ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)

Te długości profilu alu wydają się zawyżone, bez uwzględnienia chłodzenia w czasie jazdy. Właśnie kończę lampkę dla kumpla - 0.85A i długość profilu 62mm. Leżąc na biurku oczywiście po kilku minutach zaczyna być mocno ciepła, natomiast po zamontowaniu na rowerze i dłuższej jeździe jest ciepła.

 

Piszesz o OPTX +-6* ? Jeśli tak, to plama światła jest stanowczo za wąska (i do tego bliżej jej do kwadratu niż koła/okręgu :) ). Chyba że chodzi o lampkę tylko na proste drogi, to może być.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

*mowie o chlodzeniu diody bez uwzglednienia w chlodzeniu obiegu powietrza. ale ja lampki uzywam tez w innych sytuacjach, np w piwnicy czy w jaskiniach. ma tez pracowac na wyjazdach turystycznych czyli np. pod namiotem itp. kiedy nie zawsze sie dmucha. nawet nocne latanie kola wymaga kilku-kilkunastu minut stania w miejscu.

*mowie o optyce +- 8* ktora ma najwyrazniej znacznie wieksza sprawnosc niz soczewka kwadratowa +-7*. oczywiscie sa dostepne tez inne katy. http://www.lediko.com/file.php?nazwa=pl_prd_opt_optyka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

*mowie o chlodzeniu diody bez uwzglednienia w chlodzeniu obiegu powietrza. ale ja lampki uzywam tez w innych sytuacjach, np w piwnicy czy w jaskiniach. ma tez pracowac na wyjazdach turystycznych czyli np. pod namiotem itp. kiedy nie zawsze sie dmucha. nawet nocne latanie kola wymaga kilku-kilkunastu minut stania w miejscu.

W takim przypadku jak najbardziej - duża powierzchnia jest potrzebna.

 

*mowie o optyce +- 8* ktora ma najwyrazniej znacznie wieksza sprawnosc niz soczewka kwadratowa +-7*. oczywiscie sa dostepne tez inne katy. http://www.lediko.com/file.php?nazwa=pl_prd_opt_optyka

Tak, mój błąd - chodzi o +-8*. Porównujesz do którego kwadratu: CRS -SS czy -D? (oba mają 14* ;) tyle że jeden z dufyzorem, drugi bez).

 

Zobacz na zdjęcia jakie robiłem jakiś czas temu:

porwnaniexc5.th.jpgthpix.gif

(przesłona i czas oczywiście takie same, balans bieli ze wzorca - szara kartka A4).

 

Nie do końca oddaje rzeczywiste wrażenia przy korzystaniu z obu lampek, ale dobrze widać to o czym wcześniej pisałem - plama światła z tego OPTX'a owszem sięga daleko, ale jest po prostu za wąska (coś jak Sigma Powerled - zasięg jest, ale co z tego skoro snop światła jest wąski i mało co widać po bokach).

Przy okazji ładnie widać różnicę w barwie diod. Ta Cree R2 to jedna z pierwszych dostępnych - były mocno żółte, mimo deklarowanej zimnej barwy (mi taki kolor pasuje - wzrok mniej się męczy - przynajmniej mój ;) trochę lepiej jedzie się we mgle, no i przez ten kolor lampa wydaje się być mocniejsza niż w rzeczywistości).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie w końcu soczewki są na tych zdjęciach ?

Chodziło o pokazanie wąskiej plamy światła z OPTX'a (błędnie podpisanego jako 6 a nie 8 stopni).

 

Kolimatorów kwadratowych dawno nie miałem w lampkach, więc nie dysponuję ich fotkami; na drugim zdjęciu jest optyka do Luxeona/SSC P4 (10* i 25* - kąty całkowite).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

coz moge napisac. pewnie jest to prawda, ze optix skupia praktycznie cale swiatlo w swoim snopie, tzn poza podanym katem bardzo szybko spada ilosc swiatla. dla soczewek kwadratowych ta charakterystyka jest niewatpliwie inna z tym ze uzywajac 2 diod [jak zazwyczaj sie robi], mozna jedna ustawic blizej i w lewo a druga dalej i w prawo. dzieki temu uzyskuje sie dobrze oswietlona droge, bez oslepiania kierowcow z naprzeciwka. szerokosc swiecenia soczewek optix +-8* jest taka ze w odleglosci okolo 30-40m oswietla cala szerokosc pasa drogi [3,5m]. oczywiscie w teren przyda sie druga soczewke wyposazyc w jakis dyfuzor albo poprostu soczewke 20* czy cos kolo tego.

mi tylko chodzilo o to ze te soczewki [optix] wizualnie charakteryzuja sie znacznie wieksza sprawnoscia [przezroczystoscia]. z tym ze nie robilem zadnych pomiarow strumienia swietlnego tylko wnioskuje to na podstawie swoich wlasnych obserwacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...) szerokosc swiecenia soczewek optix +-8* jest taka ze w odleglosci okolo 30-40m oswietla cala szerokosc pasa drogi [3,5m]. oczywiscie w teren przyda sie druga soczewke wyposazyc w jakis dyfuzor albo poprostu soczewke 20* czy cos kolo tego

20* (kąt całkowity) w teren to nie jest dużo, nawet kwadrat +-14* nie jest idealny - pozostaje albo czołówka, albo dużo lm i szeroka optyka.

mi tylko chodzilo o to ze te soczewki [optix] wizualnie charakteryzuja sie znacznie wieksza sprawnoscia [przezroczystoscia]. z tym ze nie robilem zadnych pomiarow strumienia swietlnego tylko wnioskuje to na podstawie swoich wlasnych obserwacji.

Zapytam się ponownie - porównujesz do kwadratu CRS-D (z dyfuzorem, taka oszroniona) czy CRS-SS (przezroczysta)?

OPTX ma spore skupienie, więc w pomiarach wypada dobrze (posiadam luksomierz), ale jak dla mnie taka optyka odpada - jest po prostu za wąska, natomiast Tobie może odpowiadać - kwestia oczekiwań odnośnie światła na rower, dla mnie ma być przede wszystkim szeroko, nawet kosztem utraty zasięgu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CRS-D +-7* i optix OPT-LD-26-8

wizualnie maja takie samo pole swiecenia jednak dla optix plama jest jasniejsza.

istnieja jeszcze optixy o innych katach mogacych przydac sie w praktyce w teren:

OPT-LD-26-26 26*

OPT-LD-26-60 60*

OPT-LD-26-6x40 6*x40*

 

aha, optixa mialem zalorzonego na diode Q4 z podstawka lumo1, a CRS-D na Q4 na pcb z kabelkami lutowanymi miedzy podstawka a soczewka. wlasnie z powodu tego sposobu montazu zrezygnowalem z podstawek pcb na rzecz lumo [na przewody uzywam linki 3/4mm2]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te długości profilu alu wydają się zawyżone, bez uwzględnienia chłodzenia w czasie jazdy. Właśnie kończę lampkę dla kumpla - 0.85A i długość profilu 62mm. Leżąc na biurku oczywiście po kilku minutach zaczyna być mocno ciepła, natomiast po zamontowaniu na rowerze i dłuższej jeździe jest ciepła.

 

Będę na dniach robił właśnie i mam nadzieję, że 5cm długości starczy dla 3xCree 1A...

Wg tego projektu http://bikeled.org/ConstructionSteps.html. Tylko że tą przednią część wyrównam do 2,5cm, tak że w sumie będzie 5. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...