Tigerrr Napisano 21 Sierpnia 2008 Napisano 21 Sierpnia 2008 Czesc, Mam zamiar kupic sobie uzywany rower w Holandii i poddac go obrobce tj. wyczyscic i polakierowac (w lakierni), moze jakies malowidlo wrzucic aerografem (juz samemu). Moje pytanie: Zaleznie od materialu z jakiego wykonana jest rama, sa rozne sposoby czyszczeia. Problem w tym ze nie mam zielonego pojecia jak rozpoznac z czego rama jest zrobiona, a w przypadku roweru uzywanego (typ miejski) zaden wlasciciel nie bedzie wiedzial/pamietal z czego ten rower zrobiono. Jakies pomysly?
Skiba_TG Napisano 21 Sierpnia 2008 Napisano 21 Sierpnia 2008 Jesli jest z aluminum to wystarczy magnes przylozyc i sie nie zlapie:P stal i cro-mo magnes lapie:)
nabial Napisano 21 Sierpnia 2008 Napisano 21 Sierpnia 2008 moze po prostu po przekrojach rurek - ramy stalowe sa cieniutkie, alu maja duzo wieksze
tobo Napisano 21 Sierpnia 2008 Napisano 21 Sierpnia 2008 to ze profil jest duzy wcale nie znaczy ze to alu: jesli to rower marketowy to profile ramy mogą byc ogromne, większe niz przeciętna rama alu. jesli rower jest w dobrym stanie i w miare markowy to powinien miec "tablicę rejestracyjną" : czyli naklejke na ktorej bedzie napisany material uzyty do produkcji ramy: hi ten, hi tensile steel, cromo steel, alu, al 7005 itd. dodatkowo jesli naklejka bedzie miala napisy np tange, columbus, reynolds, easton a rower jest rowerem firmowym to mozesz miec sporą pewność ze to dobrej jakości rury. zazwyczaj ramy stalowe nie mają wymiennego haka przerzutki, aluminowe nawet tanie mają. jesli stery są typu ahead (czyli widelec bez gwintu) to prawie na pewno jest to rama alu. ramy na ahead ze stali są rzakością.
DAMIAN24 Napisano 21 Sierpnia 2008 Napisano 21 Sierpnia 2008 czasem wystarczy popukać palcem w rame i się słyszy co to za materiał(jak masz dobre ucho), albo po prostu lekko zeszlifować i zobaczyć co to jest
Schwefel Napisano 21 Sierpnia 2008 Napisano 21 Sierpnia 2008 A po co ci wiedzieć z czego jest zrobiona rama? Przecież w lakierni wypiaskują zarówno stal jak i aluminium.
nikodem Napisano 21 Sierpnia 2008 Napisano 21 Sierpnia 2008 Co do słuchu to może uda mi się opisać dźwięk Stal głęboki i wrażenie pełności Alu duże "echo" a carbon jak jakieś tworzywo
walker92 Napisano 21 Sierpnia 2008 Napisano 21 Sierpnia 2008 Ja tam rozpoznam alu czy metal po słuchu, ta praca dorywcza xD W sumie chodzi o wagę... Niemożliwe jest nie czuć różnicy A carbon to odpada. A po co ci wiedzieć z czego jest zrobiona rama? Przecież w lakierni wypiaskują zarówno stal jak i aluminium. Właśnie
QWEY564 Napisano 21 Sierpnia 2008 Napisano 21 Sierpnia 2008 no chyba że chcesz to czyścić szlifierką... ale wtedy szybko zorientowałbyś się 'czy' i 'ilu-krotnie' rama jest cieniowana... poza tym od biedy można popatrzeć na spawy -charakterystyczne dla alu "łuski" będą widoczne gołym okiem... gorzej jak producent ramy bawi się w ich szlifowanie...
Tigerrr Napisano 22 Sierpnia 2008 Autor Napisano 22 Sierpnia 2008 Jak tobo wspomnial, faktycznie na wiekszosci rowerow (przewaznie Gazelle) jest naklejka z opisem materialu. Po co mi to? Coz, jak oddam rame do lakierni chce wiedziec czy mi jej nie uszkodza przez swoja niewiedze. Z tego co sie orientuje ram alu nie mozna piaskowac ze wzgledu na mikro uszkodzenia. Znowu jak patrzylem po rowerach w Holandii (troche ich tu jest ) to wiekszosc to CR-MO wiec chyba nie mam sie czym martwic. Dzieki za odpowiedzi.
Ecia Napisano 22 Sierpnia 2008 Napisano 22 Sierpnia 2008 Tigerrr ma rację - do piaskowania alu używa się piasku o drobniejszych ziarenkach (był o tym nawet wątek na forum). Najlepiej, gdybyś wrzucił fotkę ramy, jeśli nie będziesz pewny - może ktoś rozpozna. Choć przy holendrach różnie bywa, one wyglądają dość nietypowo, a spotkałam się już z przypadkami aluminiowych holenderek o stosunkowo cienkich, "stalopodobnych" rurkach... Najlepiej, gdyby rama faktycznie miała naklejkę informującą o materiale, z którego jest wykonana. Za takimi się rozglądaj. Pozdrówko dla pewności
pawellldef Napisano 22 Sierpnia 2008 Napisano 22 Sierpnia 2008 Z tego co sie orientuje sa przyrzady do sprawdzania materialu. Konkretne skupy zlomu takowe posiadaja . Gdzies kiedys widzialem program, gdzie w sortowniach metali kolorowych wlasnie takowym uzadzonkiem sprawdzano co jak i z czego. Szczerze co do piaskowania ramy - jak byscie zobaczyli co robia w salonach autoryzowanych aut z "bitymi" samochodami - byscie nie uwiezyli... Jak dobrze wypiaskujesz i pomalujesz rame - to nie ma prawa nic sie z nia dziac. pozdrower
Schwefel Napisano 22 Sierpnia 2008 Napisano 22 Sierpnia 2008 Z tego co sie orientuje ram alu nie mozna piaskowac ze wzgledu na mikro uszkodzenia. To źle się orientujesz. Piaskowałem i malowałem proszkowo już 4 ramy alu w tym 3 szosówki cienkościenne i nic im się nie stało po tym zabiegu.
kabanosdg Napisano 25 Sierpnia 2008 Napisano 25 Sierpnia 2008 no chyba że chcesz to czyścić szlifierką... ale wtedy szybko zorientowałbyś się 'czy' i 'ilu-krotnie' rama jest cieniowana...poza tym od biedy można popatrzeć na spawy -charakterystyczne dla alu "łuski" będą widoczne gołym okiem... gorzej jak producent ramy bawi się w ich szlifowanie... nawet nie o łuski chodzi, a o grubość spawu. W alu spaw jest mocno widoczny i dużo grubszy niż w stalowych (tam jest cieniutki).
zx1 Napisano 25 Sierpnia 2008 Napisano 25 Sierpnia 2008 Generalnie najlatwiej material mozna poznac po spawach i na magnes,ale sa wyjatki. W komisie spotkalem marina team titanium ktorego przyciagal magnes (stal?) i scotta (naklejki) na cienkich rorkach i spawach bez wymiennego haka ktorego magnes nie przyciagal (tytan?).Jak ktos wie gdzie mozna sprawdzic dokladnie stopy na spektrometrze w Krakowie (skupy zlomu?) to bylbym wdzieczny.
afly Napisano 25 Sierpnia 2008 Napisano 25 Sierpnia 2008 Ja mam rower na ramie stalowej i na aluminiowej (ten na stalowej waży 20,2 kg). Rożnice jakie są do zauważenia gołym okiem to: 1. W stalowej ramie hak na tylną przerzutke jest razem z ramą. 2. Głownym czynnikiem jakim sie moje rowery róznią to barwa lakieru. I tutaj wolałbym abyś zachował ostrożnośc sugerując sie moim postem, poniewaz nie miałem stycznosci z innymi ramami stalowymi prócz mojej, lakier na ramie stalowej jest matowy, zero jakiego-kolwiek połysku, mało widoczne spawy, u mnie przy otarciach bardzo dobrze widoczny podklad. Natomist aluminium ma swój połysk i dobrze wydoczne miejsca spawania. Również zwróciłem uwage czytając poprzednie posty na grubość rury na sztyce od siodełka. Rzeczywiście w ramie stalowej grubośc jej "jest ograniczona" (na suwmiarce ok 1,3mm, notomiast w aluminiowej ramie suwmiarka wskazała prawie 2mm, ale mi sie wydaje że mogą być od tego odstepstwa i tym bym sie na pewno nie sugerował) 3. Kolejnym elementem jest dzwiek. W ramie stalowej jest wyrazniejszy (albo mnie uszy zawodza, roznica jest w zaleznosci czym sie stuka, ja wykorzystałem do tego klucz 15 ).
c1ach Napisano 25 Sierpnia 2008 Napisano 25 Sierpnia 2008 Akurat z tym lakierem to bajka, każdą ramę możesz sobie pomalować na połysk i na mat Stalowe ramy z reguły przystosowane są do montażu starszej przerzutki na oś, a więc nie mają haka, bo jest on razem z przerzutką. Aluminium ma "dobrze widoczne miejsca spawania" , bo spawa je się trudniej od stali, i wymaga mocniejszych spawów. W stalowej spawy są skromniejsze
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.