Skocz do zawartości

[napęd]Upgrade roweru


d0cent

Rekomendowane odpowiedzi

Witam :)

 

Od 2 lat w zasadzie bez przerwy, praktycznie cały rok jeżdżę do (i z) pracy na rowerze. Niewiele bo 60km tygodniowo wychodzi, co daje jakieś 2500km rocznie :)

 

2 lata temu kopiłem od znajomego za bezcen rower w stanie masakrycznym (kupiony przez niego kiedyś w Tesco...). Marka.. Ranger ;)

 

W ciągu tych ostatnich dwóch lat zdążyłem się zdoktoryzować w temacie serwisowania roweru. Notabene w dużej części dzięki pewnej książce z Allegro...

 

Obecnie w tym rowerze konfiguracja jest mniej więcej taka:

 

Rama: stalowa noname

Koła: noname 26 x 1.5

Piasty: noname

 

Hamulce: V-brake Shimano Alivio

Klamkomanetki Shimano EZ FirePlus 29/8

 

Przerzutka przód: Shimano Altus C50

Przerzutka tył: Shimano Tourney

Kaseta: Shimano TZ07

Korba: Shimano TX70/71

Łańcuch: UG

 

 

To co chciałem zrobić to wymienić tylną przerzutkę i kasetę. Zdecydowałem się na taki zestaw:

 

przerzutka: ALTUS RD-M310, http://www.bike-land.pl/przerzutka-tylna-s...m310-p-315.html

kaseta: ALTUS/ACERA/ALIVIO CS-HG40, http://www.bike-land.pl/kaseta-shimano-ali...hg40-p-105.html

łańcuch: ACERA CN-HG40, http://www.bike-land.pl/lancuch-shimano-ac...nhg40-p-42.html

 

Pytanie do Was to czy ten zestaw będzie ze sobą współgrał..? Z tego co się dowiedziałem to powinien.. lecz czy na pewno..?

 

 

No i jeszcze pytanie numer dwa.. przednia piasta troszkę szwankuje - myślę, że kulki w łożyskach mogły się już trochę zużyć (w zasadzie to już wiele przeszły). Poza tym z zewnątrz piasta jest trochę zardzewiała.. zastanawiam się czy lepiej wymieniać same kulki czy też po prostu kupić nową piastę..? Rozumiem, że wymiana piasty to sprawa raczej do serwisu..?

 

z góry dzięki za odpowiedzi :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niestety nie będzie to działało

tzn mówię tutaj o relacji piasta: kaseta. Po prostu nie da się tego zamontować. musisz albo wymienić piastę albo kupić wolnobieg zwykły (poszukaj na forum o różnicach między piastą a wolnobiegiem)

po drugie: manetki pod 7 przełożeń nie będą działały z 8 przełożeniową kasetą. tzn będą działały ale będziesz miał tylko 7 przełożeń (nie będziesz miał pierwszego albo ósmego przełożenia)

zastanów się co z tym zrobić

co do piasty - raczej nie warto w nią inwestować, poszukaj nowej, drogo nie zapłacisz a różnica będzie duża. pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm - manetka ma jeszcze jedno "wyjście" na linkę (poza tym, z którego obecnie wychodzi linka) - opisane jako "8 speed" - więc pewnie jest możliwość podpięcia tak żeby działało na biegach :teehee:

 

A odnośnie kasety i piasty.. racja - teraz mam wolnobieg - dzięki za zwrócenie uwagi. Rozumiem, że wymiana piasty na taką: http://www.bike-land.pl/piasta-tylna-89-rz...rm30-p-120.html załatwi sprawę..?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Tak, taka piasta załatwi sprawę.

 

Daj zdjęcie manetek jak możesz.

 

P.S. Na twoim miejscu zastanowiłbym się czy warto dokładać do tego roweru.

Uzbierałbym trochę kasy, tego dojeździł do końca i kupił coś lepszego, markowego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma manetek z możliwością wyboru 7 czy 8 biegów :D , do tego dodatkowego wyjścia o którym piszesz możesz podłączyć wskaźnik przełożeń ,tzw: C-deck Shimano, nazwę modelu manetki znajdziesz na spodzie, przy obejmie, za pomocą której mocuje się ją (manetkę) do kierownicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm czyli pewnie to jednak jest manetka na 8 przełożeń :) Oto ona: http://www.bikeparts.com/productinfo/Shima...6418-55754.html

 

Odnośnie dokładania.. w sumie w rower włożyłem już jakieś 800pln, więc wolę już konsekwentnie dokładać i wymienić na końcu obręcze i będzie z głowy :) Przynajmniej będę znał dokładnie wszystko z czego się składa :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

powiedzmy.. te manetki nie bardzo pasują do przerzutki i wielotrybu, więc ustawiłem tak, że na 3 najczęściej używanych przełożeniach działają świetnie, a reszta mnie nie obchodzi :)

 

Problem w tym, że jadąc w teren ta reszta zaczyna mieć znaczenie - stąd wymiana osprzętu, o którą pytam.

 

A z drugiej strony - szukałem na google'ach Allegro i w sklepach internetowych tego patentu "Shimano C-Deck" ale jakoś bezskutecznie - macie może jakieś namiary na opis tego..? Wygląda interesująco..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie piszesz jaką to książkę masz z Allegro, a szkoda.

 

Pamiętaj, że jak wymieniasz piastę, to roztropnym posunięciem jest też wymiana szprych (w przeciwnym razie szybko możesz swej pozornej oszczędności pożałować (i zapłacić jeszcze więcej jeśli np. stare szprychy puszczając poniszczą kołnierz piasty)).

 

Za wymianą piast i szprych już mogłaby iść wymiana obręczy (należałoby je chłodnym okiem obejrzeć pod kątem wgnieceń, błędów i wypaczeń)- oscylując wokół klasy osprzętu proponowanego przez Ciebie, dałoby się znaleźć jakieś w miarę przyzwoite, cenowo do zaakceptowania w tej klasie obręcze.

 

Zbudowanie koła od podstaw nie musi wymagać wizyty w serwisie jeśli masz odrobinę zacięcia, cierpliwości i instrukcje (nie święci garnki lepią, a człowiek uczy się na błędach, a dodatkowo jeśli będziesz delikatny to nie masz czego tak schrzanić, żeby w serwisie - kole ratunkowym nie byli w stanie naprawić).

 

Nawet Tourney dobrze wyregulowany powinien bez większych problemów (choć w sobie właściwy sposób ;) ) obsłużyć pełen zakres biegów, dlatego upewnij się, że masz dobrze wyregulowaną przerzutkę - w przeciwnym razie z nową możesz się niemile rozczarować (jak by co, to krok, po kroku regulacja przerzutek tu: http://www.bikeboard.pl/index.php?d=porady...=34&art=425 ). Pamiętaj też, że do sprawnej zmiany przełożeń konieczne są pancerze i linki w dobrym stanie.

 

Generalnie polecam książkę Zinna - z nią, wiedzą z netu i własną motywacją, będziesz mógł się habilitować w dziedzinie serwisowania roweru :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie tą książkę posiadam (Zinn - sztuka serwisowania..). Dzięki niej właśnie daję sobie rady z wieloma sprawami (autor w zasadzie opisał poza odpowiednimi procedurami swoje doświadczenia - a to bardzo przydatne :D ).

 

Odnośnie koła.. nie wiem czy nie wymienię całego - za 40pln mogę dostać takowe właśnie z piastą Altus zgodną ze wspomnianą przeze mnie kasetą. Choć z drugiej strony... istotnie złożenie koła samemu to wyzwanie a w efekcie - duża satysfakcja :)

 

Odnośnie przerzutki - możliwe, że tą sobie istotnie odpuszczę w tej chwili (w planie nie było wydatków związanych z kołem), a dopiero za jakiś czas wymienię. Czytałem gdzieś właśnie, iż Tourney powinien obsłużyć 8 rzędów - zresztą sam widzę ile jeszcze mam zapasu na obecnych 7 rzędach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nooo, jak masz Zinna, to nie zginiesz - śmiało bierz się do roboty :D Pamiętaj też, że w necie na kilku co najmniej stronkach jest godna polecenia wiedza odnośnie wielu stałych punktów serwisowania roweru (nie tylko fora (te, to z kolei kopalnie ludzkich doświadczeń)).

W mojej ocenie niektóre sprawy u Zinna nie są najlepiej wytłumaczone, choć też trudno się jednoznacznie przyczepić.

 

Mając jakąś tam fachową wiedzę u podstaw możemy - myślę - brać się za praktycznie każdą naprawę, czasem ograniczyć nas może tylko brak narzędzi, ale gdzie jest motywacja, tam sposób się znajdzie, a na dłuższą metę inwestycja w narzędzie będzie czystym zyskiem.

Nie warto tylko popadać w paranoję (spotkałem się np. na tym forum z implicite zawartą sugestią, że bez klucza dynamometrycznego nie da się wyregulować przerzutek (no to i hamulców - konsekwentnie) - to chyba idzie młode pokolenie wychowane na kolorowych magazynach mniej i bardziej specjalistycznych - nic formalnie zarzucić takim nie można, ale kategoryczne sądy czasem zdumiewają :) ).

U samego Zinna można spotkać się z narzędziem do mierzenia napięcia szprych, ale już podając krok, po kroku instrukcję jak zapleść koło podsuwa też inne sposoby na określenie właściwego naprężenia szprych.

Dlatego zdrowy rozsądek to podstawa.

 

Śmiało bierz się do roboty tam, gdzie narzędzia Cię nie ograniczają (z czasem kompletuj powoli bardziej zaawansowane). Jak już pisałem "nie święci garnki lepią", a "trening czyni mistrza" - po latach tylko uśmiechniesz się na myśl o składaniu (że o centrowaniu nie wspomnę) koła w warsztacie, ale żeby do tego dojść trzeba postawić ten pierwszy krok na ścieżce wiodącej do samodzielności i satysfakcji (no i oszczędności).

 

Z tego co mi wiadomo (ale nie jestem ekspertem, więc jeśli się mylę niech ktoś poprawi), każda przerzutka tylna Shimano obsłuży kasetę 7/8/9 rzędów - to kwestia regulacji (zasięg pantografu jest wystarczający). Zatem jeśli nie chcesz wydawać zbędnie (?) kasy to wyreguluj dobrze tego Tourneya. Gdyby była słaba sprężyna, to na najszybszych biegach też by za dobrze nie działał - skoro działa to jest szansa, że może na całości. Pamiętaj jednak że potoczny SIS to nie choćby już Acera (choć też SIS ;) ) dlatego płynności, szybkości i precyzji nie oczekuj - cudów nie ma :) Ale jeśli nie jeździsz w maratonach po zwycięstwo, niekoniecznie jest ci to wszystko potrzebne jeśli łechtanie swej próżności usytuowałeś w innych sferach społecznego życia B) a sport to przede wszystkim dobra zabawa, rekreacja i zdrowie.

 

Pozdr!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Eeee, z tym precyzyjnym określaniem napięcia szprych to przesada :D . Amatorsko to lecisz na maksa i patrzysz jak się pojawiają kolejne postacie odkształceń na obręczy (to tak na Twoją profesurę :) a nie tylko doktorat) - to znaczy jeśli obręcz zaczyna się giąć między kolejnymi szprychami w falę, to już jest za dużo. Wtedy widać jaka obręcz ile wytrzymuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ha - dzięki za tak wyczerpujące - i trafne - odpowiedzi :D Istotnie swą próżność łechtam w troszkę inny sposób - no, chyba, że zima i zamieć bądź ulewa - to wtedy jazda na rowerze jest samą przyjemnością :D

 

Swoją drogą - o ile na temat napędu już dość sporo się dowiedziałem, wiem jakie piasty, mniej więcej mam plan... może jednak zacznę od budowy koła przedniego - powinno być łatwiej troszkę. Stąd też pytanie (kontynuując wątek upgrade'u roweru - choć lekko OT) - jaką polecilibyście obręcz i szprychy..? Tutaj jestem zupełnie zielony, więc albo na Allegro poszukam czegoś poniżej jakiejś granicy cenowej i będę miał nadzieję, że będzie w porządku, albo udam się do jakiegoś sklepu i zadziałam jak na Allegro albo też może jednak coś polecicie (oczywiście bez wodotrysków) :) Koło jak pisałem wyżej - standard 26 :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tyle, ile będzie trzeba. Piasta to coś kolo 25pln, szprychy 35, nyple zdaje się dają ze szprychami, klucz do szprych 5pln... pozostaje obręcz... i tego właśnie nie wiem - 30pln wystarczy na coś, co ma ręce i nogi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam wszystkich

 

skoro juz powstał taki wątek z poradami, to chciałbym również prosić o poradę doświadczonych kolegów :) zaznaczam że od dawna przeglądam to forum i poświęciłem ju sporo czasu na przeglądnięcie kilkunastu wątków

 

mój rower to author kinetic 2006 - pełna specyfikacja tutaj:

http://rowery.onet.pl/4,35,136855,6543,aut...tic,sprzet.html

 

Manetki: Shimano Alivio, 24-biegowe

Przerzutka przód: Shimano Alivio, 34,9 mm

Przerzutka tył: Shimano Deore, klasyczna

Korby: Suntour XCM-302, 42-32-22 z.

Środek suportu: VP Comp, monoblok

Łańcuch: Shimano HG40

Kaseta: Shimano HG30-8I, 11-32 z.

 

przez dwa lata przejechałem coś koło 5kkm i szykuje mi się chyba zmiana napędu...przy mocniejszym dociskaniu pedałów np przy wjeździe pod górę łańcuch ślizga sie na środkowym trybie z przodu, z dnia na dzień jest coraz gorzej. Szykuję się więc do wymiany korby. W zwiąku z tym kilka pytań:

1)czy przy zmianie korby powinno się wymienić też łańcuch i kasetę, nawet jeżeli są w niezłym stanie?

2)lepiej zastąpić korbę suntoura pff takim samym modelem http://www.allegro.pl/item368730267_korba_...cw_310_pff.html (~60 zł?), czy dopłacić trochę do jakiegoś deore

http://www.allegro.pl/item371105680_nowa_k...540_155pln.html

(~150zł)? dwukrotna róznica w cenie warta zachodu?

3)z sąsiedniego wątku o korbach wnioskuje że nie będzie problemu z obsłużeniem korby 44z, jeśli do tej pory używałem 42?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. to niezła loteria, łańcuch może się przyjąć a może nie

2. lepiej dopłacić, chociażby do alivio na octalink, suntoury są podobno bardzo wiotkie i mało trwałe

3. zależy od przedniej przerzutki czy obsługuje 44 zęby, ale skoro masz alivio powinno być ok

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...