Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć. Kupiłem nowe koła, jak w tytule. Skusiłem się okazyjną ceną, bo gość sprzedawał za pół ceny koła, które wygrał na zawodach. Wcześniej miałem koła na obręczach DT G540 na piastach firmowanych przez Specialized. I muszę powiedzieć, że obecnie nie jestem zachwycony. Te GR 1600 koła mają piasty DT 350. Wiem, że są znane z wysokiej trwałości. Słyszałem też trochę narzekań na to, że nie są mistrzami lekkiego kręcenia. I niestety muszę to potwierdzić. Na sucho kręcą się gorzej niż poprzednie, a nawet jeszcze poprzednie Axisy. I to przekłada się na jazdę, bo mam wrażenie, że muszę wkładać nieco więcej siły, żeby utrzymać tą samą prędkość. Gdy nie pedałuję szybciej wytracam prędkość. Tarcze nie trą. Czy to ten Ratchet jest temu winny? Jeśli tak musi po prostu być, to ja kicham na te sławetne 350tki i wracam do moich poprzednich kół, które były 200 g cięższe, gorzej wykonane, ale jeździło mi się na nich lepiej.

Napisano

W DT Swiss łożyska ustawiają się do pozycji "niskooporowej" dopiero po skręceniu w ramie. (https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheels-technology/bearing-technology)

Na sucho nie ma co ich testować. Inna sprawa, że nie da się "odczuć" w pedałowaniu oporów łożysk w piastach. To są różnice poniżej progu percepcji. Chyba że je dokręciłeś ile ręka podała... 

Czy opony przełożyłeś z poprzednich kół?

  • +1 pomógł 1
Napisano

Tak, opony są te same. 

Ten link był bardzo pomocny. Staram się dokręcać koło z wyczuciem, ale może rzeczywiście trochę za mocno. Spróbuję trochę poluzować.

Niemniej czytałem, że sam ratchet generuje większe opory, bo tam, są grubsze sprężyny itp. Ale to tylko powtarzam co inni piszą na forach.

Napisano (edytowane)

Ratchet generuje opory tylko w czasie kiedy się nie pedałuje. Podczas przekazywania mocy na koło nie generuje żadnego oporu, łożyska w bębenku się nie kręcą.

Niemniej łożyska główne w DT Swiss mają pełnokontaktową uszczelkę od strony zewnętrznej (typ LLU) i i półkontaktową od strony wewnętrznej (kontakt na dwóch krawędziach, typ LLB).

"Zwykłe" łożyska z uszczelnieniami 2RS mają szczelinę między uszczelką a bieżnią, więc opory toczenia są mniejsze kosztem gorszego uszczelnienia.

Dla przykładu Novatec seryjnie daje łożyska 2RS, DT Swiss LLU/LLB, a Dartmoor dwustronnie LLU.

image.png.355309e03c28a243623512951bf2c879.png

Edytowane przez KSikorski
Napisano (edytowane)

Cześć,

Jest prosty sposób na weryfikację. Zdejmij łańcuch i zobacz jak się kręci koło bez udziału bębenka.

Ja mam koła FFWD z piastami FFWD, ale bębenek z ratchetem. Rzeczywiście koło generuje większy opór, ale podczas jazdy tego nie czuć. @KSikorski mnie uprzedził i napisał dokładnie to samo.

Jeżeli odczuwasz różnicę w oporach toczenia między kołami, to znaczy że coś jest bardzo mocno nie tak.

Edytowane przez przecietny.kolarz
Napisano
22 minuty temu, KSikorski napisał:

Ratchet generuje opory tylko w czasie kiedy się nie pedałuje. Podczas przekazywania mocy na koło nie generuje żadnego oporu, łożyska w bębenku się nie kręcą.

W swissach podczas przekazywania mocy łożyska w bebenku kręcą się. 

Co do strat mocy na uszczelnieniach to może byłoby to odczuwalne w praktyce w przypadku roweru TT na torze zamkniętym ale w grvelu nie ma szans.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...