Maciek_Z_Mazur Napisano 17 godzin temu Napisano 17 godzin temu Witam rowerowo, Proszę o poradę. Temat się zaczął od tego, że zaczął się moczyć damper. Lekkie ślady oleju na tłoku, bez utraty ciśnienia ani upośledzenia regulacji. Kupiłem nowy i rozebrałem zawieszenie w celu wymiany dampera. Koniec końców okazało się, że giant ma customowe mocowanie i nowy nie pasuje, ale odkryłem coś co mnie trochę martwi. Po zdemontowaniu dampera odkryłem ślady tarcia na karbonowym łączniku - na damperze też jest ślad w tym miejscu i widać, że damper i link trą o siebie. Szukałem przyczyny i znalazłem ją podczas składania wszystkiego do kupy. Okazuje się, że łożyska w linku, do których przykręcany jest damper są osadzone nie symetrycznie - po prawej stronie łożysko jest osadzone głębiej (bliżej środka roweru). Łożysko po lewej wygląda z kolei tak jakby zostało wypchnięte od środka roweru na zewnątrz i daje się poruszyć ręką. Niemniej są to moje subiektywne odczucia, na logikę jeśli trze po lewej o prawidłowa odległość jest po prawej. Pytania: Damper pracował w lekkim przekosie - czy to mogło spowodować jego uszkodzenie i nieszczelność? Co teraz? Wymieniać link? Czy ktoś się orientuje czy to jest jakaś znana, powtarzalna przypadłość gianta? Rower to Trance 3 29 z 2021. I jeszcze jedna prośba - czy jakiś posiadacz Trance 29 z rocznika 2019-2021 mógłby strzelić fotę dampera od góry tak jak na drugim zdjęciu? - chciałbym zobaczyć jak wygląda prawidłowe usytuowanie. Z góry dzieki.... 1 Cytuj
wr81 Napisano 14 godzin temu Napisano 14 godzin temu (edytowane) U mnie nowszy rocznik i jestem teraz przez tydzień poza domem więc nie sprawdzę... Sprawdzałeś w czasie poprzedniej eksploatacji dokręcenie śrub mocujących odp. momentem? Co miałeś na myśli pisząc o customowym mocowaniu? Na górze jest trunnion a na dole tulejka. Są amory gdzie na dole jest łożysko ale chyba nie w Trance. Jaki damper chciałeś wsadzić? P.S. Chyba @NerfMe ma Trance z tego rocznika... Edytowane 14 godzin temu przez wr81 Cytuj
Maciek_Z_Mazur Napisano 14 godzin temu Autor Napisano 14 godzin temu Dobra już wszystko wiem - męczyło mnie więc jeszcze raz rozebrałem zawieszenie. Łożysko w linku przy mocowaniu dampera dało się wypchnąć palcem. Niestety bieżnia wygląda na uszkodzoną - plamka na zdjeciu to dziura. Wprasowałem je ponownie ale przy montażu wyskoczyło. Czeka mnie zakup linka i wymiana. Najlepsze, że nie mam pojęcia kiedy to się stało, rower w eksploatacji od 4 lat. Ktoś może polecić jakiś polski serwis gianta co by to w miarę przyzwoitych pieniądzach sprowadził? @wr81 Miałem na myślo to co niżej - chciałem wrzucić sidluxa... 1 Cytuj
wr81 Napisano 14 godzin temu Napisano 14 godzin temu Niestety (lub na szczęście) nie ma doświadczenia z takimi naprawami. Pytanie czy jako tymczasowe rozwiązanie nie można tego łozyska osadzić na jakimś kleju ( tak wiem papranina na czas znalezienia części zamiennej). Co do dampera to tak jak przypuszczałem Gianr ma standardową tulejkę a Rock Shox ma mocowanie z łożyskiem ( Bearing) - wg, moje oceny rzadsze więc często są dampery z nim w okazyjnych cenach. Niedawno ktoś na forum opisywał podobny przypadek z damperem DT Swissa.. Cytuj
Maciek_Z_Mazur Napisano 14 godzin temu Autor Napisano 14 godzin temu Heh, też pomyślałem o kleju, ale mi się już nie chce. Nie wiem jak długo z tym jeździłem, ale trochę jeszcze wytrzyma. Musi. W piątek jadę na urlop w Beskidy. W pn zacznę obdzwonkę wszystkich serwisów gianta w Polsce - może jakimś cudem ktoś ma to na magazynie. A jak nie, to pewnie 2-3 tygodnie czekania.... A co do dampera to rzecz w tym, że w giancie nie ma żadnej tulejki, nic, goło i wesoło i tam wchodzi od razu bolec zawieszenia, ten wykręcony na zdjęciu Cytuj
wr81 Napisano 13 godzin temu Napisano 13 godzin temu Na szybko widzę część: https://www.giantbikespares.com/Giant-Rock-Arm-Kit--1280GSG04001I1/product_detail/3-47507 w UK za 154 funty, (wysyłka niby gratis do EU pow. 35 funtów zamówienia) - jest przynajmniej jakiś odnośnik ceny. Można jeszcze napisać do sklepów niemieckich, są często dość dobrze zaopatrzone -Giantami handluje np. bynnyhop.de i mount7.de Co do tulejki to rzeczywiście po szybkim googlowaniu widzę że Giant nie używa/nie używał tej wprasowanej tulejki (DU bushing) i jeżeli jest w damperz to trzeba ją wyprasować... W mocowaniu bearing type nic to nie sa bo otwór i tak będzie za mały.. 1 Cytuj
marcin_ostrów Napisano 12 godzin temu Napisano 12 godzin temu Tak, Giant nie lubi tulejek w damperach , tak samo jest/było w Reignie . Damper musi mieć standartowe oczko 1/2 cala , żadne wynalazki z łożyskiem 30x8 tu nie podejdą . No chyba że tłoczysko znajdziesz z normalnym oczkiem i wymienisz . Ale Sidluxe do Trance ? Toto profanacja jest Ja bym tu bardziej x2/sdu widział a nie damper do xc . Cytuj
NerfMe Napisano 12 godzin temu Napisano 12 godzin temu Mam Trance z tego rocznika, ale sam zawieszenia nie serwisuje. W serwisie nigdy o niczym takim nikt nie wspominał, więc raczej jest ok. Jak to zdjęcie jeszcze potrzebne to mogę zrobić najwcześniej w piątek, ale na pewno damper jest symetrycznie. Cytuj
Rafał87 Napisano 3 godziny temu Napisano 3 godziny temu 14 godzin temu, Maciek_Z_Mazur napisał: Lekkie ślady oleju na tłoku A czasem nie był po serwisie? bo lekkie ślady oleju na tłoku to normalne jak gąbka w środku nasączona jest olejem, Cytuj
KSikorski Napisano 2 godziny temu Napisano 2 godziny temu 9 godzin temu, NerfMe napisał: Mam Trance z tego rocznika, ale sam zawieszenia nie serwisuje. W serwisie nigdy o niczym takim nikt nie wspominał, więc raczej jest ok. Jak to zdjęcie jeszcze potrzebne to mogę zrobić najwcześniej w piątek, ale na pewno damper jest symetrycznie. Duża część aluminiowych fulli taka jest, to jest po prostu krzywa. Mając kilkanaście spoin nie są się w seryjnym procesie utrzymać idealnych tolerancji dla całego złożenia. Zagadnienie polega na tym że przed zakupem trzeba rozkręcić wahacz i sprawdzić jak wchodzą wszystkie śruby oraz damper. Jeśli da się złożyć rękoma lub z lekkim puknięciem w śrubę to jest w porządku. Jeśli trzeba nawalać młotkiem lub "naciągać" elementy wahacza to roweru należy nie kupować lub odesłać (w przypadku kupna wysyłkowego). Tak złożone rowery (wymagające siłowego montażu) są całkowicie powszechne, więc serwisy nie zwracają na to uwagi. Nasilenie zjawiska i jego skala jest pochodną kontroli jakości za jaką płaci producent i jest jedną z składowych ceny roweru, której nie widać gdy czyta się tabelkę z specyfikacją. Można takim rowerem bezpiecznie jeździć, tyle co łożyska w ramie szybciej się zużyją lub damper się podda. Ramy w całości carbonowe nie mają tego problemu - wychodzą powtarzalnie z obrabianej CNC formy, nie ma żadnych spoin i przesunięć na nich. 1 Cytuj
wolek Napisano 2 godziny temu Napisano 2 godziny temu A w tym modlu ten górny link który kolega chce wymienić nie jest z kabronu? Według tego co napisałeś winna jest rama i z nowym elementem będzie ten sam problem. Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.