Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Cześć.

Czy ktoś tu kiedyś podchodził do tematu zmiany dampera powietrznego na sprężynowy?

Żona jeździ na rowerze lapierre z ramą Zesty AM CF 7.9. Siedzi tam prosty damper powietrzny i chciałem włożyć jej coś lepszego. Sam jeżdżę na sprężynowym RS super deluxe i sobie chwalę. Ale u mnie był on włożony przez producenta.

Myślałem nad sprężynowym ale ze sprężyną progresywną, gdyż nie wiem czy rama ma geometrię bardziej progresywną czy bardziej liniową. 

Pomijajac kwestie miejsca w ramie, rozmiaru czy rodzaju mocowania (to ogarnę) ma ktoś tu doświadczenie z takimi zmianami pod kątem progresywnosci i geometrii?

 

Jarek

Edytowane przez yaarek
Napisano (edytowane)

Racja ;)

Rama Lapierre Zesty AM CF 7.9. Poprawiłem pierwszy post i milion literówek. 

Edytowane przez yaarek
Napisano

ja wymieniałem w trance x z powietrznego dps na spreżyne super deluxa ultimate, na pewno zmiana na plus ale to kwestia tego czego oczekujesz od roweru, chciałem go bardziej "uendurowić" w kierunku zjazdów i spełnia jak najbardziej to założenie, natomiast wiadome, że waga dampera będzie wyzsza i teoretycznie wzrośnie bujanie przy pedałowaniu bo jednak sprężyna ma to do siebie, że jest bardzo czuła, z tym, że dla mnie nie miało to zupełnie znaczenia bo mogę wypychać rower ważne aby dawał jak najwięcej na zjeździe.

Temat dampera jest dość mocno złożony bo dochodzi kwestia jego zaworowania i progresji ramy, na początek pasowałoby przeanalizować sobie progresje ramy i na tej podstawie oszacować czy sprężyna będzie miała sens, do zbyt liniowych  ram, może nie być to najlepszy pomysł, potem dochodzi kwestia zaworowania dampera, ponieważ producenci stroją damper po konkretną ramę, kupują go na wolnym rynku albo należałoby go oddać do strojenia, albo kupić taki którego zaworowanie będzie najbliżej obecnego. Zaworowanie można sobie sprawdzić na stronie czy to RS czy FOX-a wpisując numer seryjny na ich stronie i wyskakują wszystkie informację.

Kolejne pytanie czy taki damper jest jej potrzebny ? Czułość sprężyny to niewątpliwie jej zaleta, ale czy Twoja żona będzie w stanie to wykorzystać ? Raczej damper sprężynowy jest narzędziem do ciężkiego zjazdu aniżeli spokojnego kręcenia się po szlakach.

Napisano (edytowane)

O widzisz. Sporo informacji. Dzięki 

Muszę więc poczytać o zaworowaniu. Nie wiem zupełnie co to jest.

Podobnie z pomiarem progresji. Znasz jakieś materiały gdzie można by poczytać na oba te tematy?

Żona jeździ raczej właśnie enduro, dużo korzeni, kamieni. Spore dropy też już są w zasięgu. Spore czyli takie jak największe w skilparkach.

Moge zostać przy powietrznym ale właśnie na tej czułości mi zależy.

Obecnie jest tam jakiś damper z naklejką Lapierre, zwykła komora powietrzna i regulacja tłumienia powrotu. Jak ją ostatnio widziałem na korzeniach to tylne koło skakało jak piłka. Podobnie jak puszcze pusty rower z jakiejś wysokości. 

Może więc lepszy powietrzny. Ale tu mam problem z wyborem, co będzie wystarczające pod jej 65kg wagi.

Edytowane przez yaarek
Napisano

Możesz sobie tutaj na przykład poczytać trochę odnośnie progresji, o zaworowaniu już nie pamiętam skąd brałem informację ale też było tego sporo 

https://www.1enduro.pl/systemy-zawieszenia-parametry-wykresy/

Zawsze można pomyśleć na vividem skoro zależy Ci na jak najbliższej pracy do sprężyny ale nie rezygnując z zalet dampera powietrznego, jedynym ograniczeniem może być miejsce w ramie bo ta puszka vivida jest ogromna no i cena, bo są to dość drogie dampery, aczkolwiek jeśli mówimy o powietrznych chyba najbardziej zbliżone do pracy sprężyny na rynku.

https://zumbistore.pl/amortyzatory-tylne/6164-damper-rock-shox-vivid-ultimate-rc2t-trunnion.html

w tym lapierre siedzi zwykły dps jest to damper do XC tak naprawdę, bez zbiorniczka wyrównawczego więc ciężko oczekiwać, żeby nadążał w warunkach enduro, też kiedyś taki miałem i przy niedolocie całe powietrze przeszło mi do komory negatywnej praktycznie zostawiajac spręzyne bez ciśnienia.

 

Napisano

Jaki masz budżet?

Najpierw sprawdź, czy Twoja rama jest dostatecznie progresywna (spadek przełożenia wraz z ugięciem), żeby wsadzić do niej amortyzator sprężynowy. Jeśli nie, to masz kilka opcji:

- sprężyna progresywna, np. Cane Creek VALT;

- amortyzator z hydrauliczną kontrolą dobicia (HBO), np. RockShox Vivid Ultimate, EXT Storia/Arma;

- Cane Creek Tigon - sprężynowy z mini-sprężyną powietrzną, która zapobiega dobijaniu;

 

Napisano

Będziesz miał problem ze znalezieniem info co do przełożenia/progresywności ramy. Spróbuj napisać do producenta,  może na oficjalnych stronach jest coś o kompatybilności ze sprężynowym damperem.

Napisano

Dobre powietrze w zupełności styknie w Lapierdalaczu :)

Moja druga połówka jezdzi na Spicy CF ( ta sama rama ) i SD Select+ . W zupełności wystarcza do ostrej nawet jazdy . Jak chcesz poprawić zdolności terenowe , to RS Super Deluxe Ultimate , Fox X2 czy wspomniany vivid . Na pewno będzie lepiej . 

A co do zaworowania pod ramę ...pod 65 kg to właśnie bym szukał innego zaworowania niż seryjnego :D , bo to jest na moje oko  w dolnym zakresie dostępnych regulacji przy fabrycznym damperze. Także lżejsza komoresja by nie zaszkodziła . 

Napisano

Budżet będę musiał przemyśleć jeszcze. 

W tym rowerze nie ma nawet DPSa, jest jakiś Manitou brandowany przez Lapierre. Rama była wymieniona w ramach akcji serwisowej z alu na karbon, stąd wyższy model ramy.

Przejrzałem na szybko wątek o parametrach tam i wszystko spoko ale producent takich danych nie udostępnia a sam pewnie nie będę w stanie tego łatwo zmierzyć. 

W weekend sobie poczytam o tym zaworowaniu jeszcze, popatrzę co tam dostępnego w necie jest.

Póki co dzięki za wszystkie podpowiedzi i techniczne określenia. Będzie się do czego odnieść.

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...