Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)
12 godzin temu, holdegron napisał:

Tak tylko wtrącę o tym momencie - silniki elektryczne, sterowane falownikiem (przemiennikiem częstotliwości) generują
maksymalny moment praktycznie w całym zakresie obrotowym.
Taki sterownik silnika dzięki skomplikowanym algorytmom operuje kombinacją napięcia, częstotliwości i wypełnienia przebiegu prądu.

Tak więc, jeśli w ebiku sterownik popełnia jakaś kumata firma, to deklarowany moment będziemy mieli praktycznie od pierwszych obrotów.

Niestety, w praktyce nigdy tak nie będzie, ani w samochodach elektrycznych, ani w rowerach. Powód jest prosty - wraz ze wzrostem obrotów, jeśli moment jest utrzymywany na stałym poziomie, rośnie również moc, gdyż ta jest iloczynem momentu i obrotów (z mechanicznego punktu widzenia).  Rośnie również zapotrzebowanie na prąd, więc bateria musi dostarczać coraz więcej mocy. Wszystko ma swoje naturalne ograniczenia, ale i sztuczne, aby zmieścić się w normach (np. te 250 W mocy ciągłej legalnych rowerów elektrycznych). Jeśli mamy moment i obroty, to mamy również moc. Moment nie istnieje w oderwaniu od mocy. Nawet jeśli nie ma mocy mechanicznej (brak ruchu), to jest moc elektryczna (płynie prąd, generowana jest siła, uzwojenia i układy się grzeją). 

Tu masz przykład popularnego samochodu elektrycznego (Nissan Leaf, druga generacja):

Horsepower/Torque Curve for 2022 Nissan Leaf G (aut. 1) (model for Japan ). Detailed engine characteristics.

Moment obrotowy faktycznie jest stały już od początku (wykres zaczyna się od 1000 obr/min), ale tylko do pewnych obrotów (3200, co stanowi tylko około 1/3 całego zakresu). Potem moment jest już ograniczany, by utrzymać stałą moc (150 KM). 

Wykres ze skrajnego bieguna (jedna z najmocniejszych Tesli Model S) wygląda lepiej (spadek momentu występuje dopiero sporo powyżej połowy zakresu obrotów), ale i tak w końcu moment jest ograniczany, by utrzymać stałą moc.

Taka charakterystyka powoduje, że samochody elektryczne praktycznie nie potrzebują skrzyni biegów. Posiadają jedynie przekładnię redukcyjną, czyli koła zawsze kręcą się wolniej niż wał silnika (a moment na kołach jest dzięki temu jeszcze większy).

Horsepower/Torque Curve for 2021 Tesla Model S Performance (aut. 1) (model for North America worldwide). Detailed engine characteristics. 

Dlatego jeśli producent legalnego roweru elektrycznego chwali się, że jego silnik generuje 95 Nm momentu, to na pewno nie będzie to w pełnym zakresie obrotów. 

Można to łatwo przeliczyć:

Torque to hp Calculator

Jeśli ten moment to moment podany dla osi korby (silnik centralny), to już powyżej kadencji 25 obr/min moment musi zostać ograniczony (przy pracy ciągłej), by nie przekroczyć 250 W. Czym większe obroty, tym niższy może być moment. 

A jeśli przepisy pozwalają na chwilowe przekroczenie mocy ciągłej, to pytam na jak długo. Na pewno nie jest to tak długo by pokonywać podjazd o nachyleniu 20% ze stałą prędkością większą niż tempo ślimaka.

A tak w ogóle to z tą deklarowaną mocą silników w rowerach elektrycznych to nie jest taka prosta sprawa:

Futility of Motor Power Ratings  

 

  

Edytowane przez marvelo
Napisano
23 godziny temu, chrismel napisał:

jak najbardziej można zarejestrować i jeździć legalnie. Wpisz w google. Poniżej info ze strony Decathlon

Czyli u nas po prostu wpada w motorower.

Napisano
W dniu 3.05.2025 o 12:40, marvelo napisał:

Cywilizacja rozwija się w ten sposób, że człowiek nie musi mieć własnego doświadczenia w każdej kwestii i może czerpać z doświadczenia innych.

A pewnie, że będę linkował:

 

Ino gorzej jeśli się żadnych osobistych doświadczeń nie ma. A fora , jak to, bazują na dzieleniu się własnymi. 

Tylko ze wtedy zakres możliwości udzielania się drastycznie by ci się zredukował. 

Napisano
4 godziny temu, zekker napisał:

Czyli u nas po prostu wpada w motorower.

Na który i tak wiele osób nie potrzebuje żadnych uprawnień i znajomości przepisów ruchu drogowego, więc argument że aby wyjechać na drogę trzeba je znać jest chybiony. 

Osoby, które ukończyły 18 lat przed wejściem w życie nowych przepisów (19 stycznia 2013 r). na zasadzie praw nabytych zachowują przywilej jeżdżenia motorowerem, bez obowiązku posiadania prawa jazdy lub karty motorowerowej.

Chcesz jeździć skuterem? - Przepisy - Komenda Miejska Policji w Mysłowicach 

 

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...