Skocz do zawartości

[Rama] Amortyzator tapered w prostej główce ramy. Czy to ma sens?


matty

Rekomendowane odpowiedzi

Jak wiecie, na rynku już nie ma dobrych widelców z prostą rurą sterową. Posiadam rower z prostą główką ramy który mi się podoba zarówno stylistycznie, geometrycznie, jak i technicznie(Napęd i hamulce mam Deore/SLX/Deore XT), ale wąskim gardłem jest widelec. Mam zamiar zamontować nowy z rurą sterową taperowaną i użyć sterów TK036A.
Widziałem rowery które wychodziły ze sterami redukcyjnymi, ludzie którzy spawają ramy z rurek Columbus, też stosują stery redukcyjne.
Pytam, bo już mam mętlik w głowie. Zaprzyjaźniony serwis któremu ufam, mówi, ze to jest dobre rozwiązanie, i nie odczuję nawet  różnicy czy mam teperowaną główkę ramy, czy prostą ze sterami redukcyjnymi. A inne serwisy mówią, ze to jest nic innego jak prowizorka, nie uzyskam takiej sztywności jak w ramie z taperowaną główką ramy i szkoda pieniędzy.
image.png.a98c34066e8264dbbec25f84a3ef5356.png
image.thumb.png.3cb6a6fbb7b97ba64fadec9a7290f5b8.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś pomieszałeś bo zwykle w wąską rurkę nie założysz  bezkarnie współczesnego widelca, redukcja działa w drugą stronę… stary widelec 1 i 1/8 w nowej taperowanej ramie…

inne patenty odsuwające koronę widelca zewnętrznymi miskami owersajz, odsuwają też oś koła i trzeba bacznie myśleć co się dzieje z geometrią… 

w moim niesubtelnym postrzeganiu świata, stary standard nie krzywdzi mnie mam widelece i takie i takie. Na glaciensis stalowy surly 1 i 1/8 z redukcją pozwala mi trzymać się na kole kolegów ma fulach  bez uwag do sztywności.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Itr
W każdą rurę prostą która ma stery półzintegrowane da się założyć widelec taper, stosując stery redukcyjne i o to właśnie pytam. Geometria zmienia się tyle co nic, 12,7mm w przypadku sterów TK036A.
Zmieniając mój obecny widelec Recon, na Reba/SID'a  zmniejsza się odległość Axle to Crown z 519mm na 506mm, więc tak naprawdę geometria zostanie bez zmian.

@sky87
Można zmienić rurę sterową tapered na prostą w widelcu? napiszę z ciekawości.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A na zdjęciach  to rowery z przypadku czy Twoje?  Bo tam widzę raczej  karambę chyba z klasyczną miską ???  Chociaż może to jest już taper… kij widać.

Geometria liczy się na krętych stromiznach podjazdach kiedy znika sag i lagi są odsłonięte. Dodanie 20 czy 10 mm zmienia , myszkowanie roweru - i zależy od konkretnej konfiguracji , dlatego dodanie redukcji może np trzeba połączyć ze skasowaniem skoku z 120 na 100 , ale to teź potem nagle coś jest inaczej i  tak dalej  Rebę jak poszukasz trafisz normalną. Ale powiem tak mam trzy reby w tym dwie taper…. Najlepsza jest ta z 2006 nie taper…. :))) sztywniejsza dwukomorowa ( cięższa) te nowe są dziwne. Najnowsza ma sztywną oś i mało ją testowałem, ale prawdopodobnie złe wrażenie z „ środkowej” reby ,czyli taper i 9 mm QR daje odchudzenie widelca, a cięższa i masywniejsza stara reba mimo braku taper jest dobra…   Rozwiązania taper pozwalają prawdopodobie poprawić szansę na sztywne i lekkie ramy , a porównanie innego widelca w tej samej ramie może nie być takie że taper to jest super i uau.

mam 80 kg nie wiem co z wagą super ciężkà.

Edytowane przez itr
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@itr Co do Karamby to nie wiem, ale ragley to prosta główka, widelec taperowany i stery ZS44/28.6 | EX44/40
https://www.chainreactioncycles.com/p/ragley-big-wig-hardtail-bike-moss  
O geometrię się nie martwię, z moim obliczeń wynika, że w ogóle się nie zmieni. Bardziej martwi mnie sztywność, jakość, żywotność takiego połączenia, prosta główka, amortyzator tapered i stery redukcyjne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

99.99 procent ludzi odczuwa 0.01% różnicy w takim przypadku. 

23 godziny temu, matty napisał:

@Itr
W każdą rurę prostą która ma stery półzintegrowane da się założyć widelec taper, stosując stery redukcyjne i o to właśnie pytam. Geometria zmienia się tyle co nic, 12,7mm w przypadku sterów TK036A.
Zmieniając mój obecny widelec Recon, na Reba/SID'a  zmniejsza się odległość Axle to Crown z 519mm na 506mm, więc tak naprawdę geometria zostanie bez zmian.

@sky87
Można zmienić rurę sterową tapered na prostą w widelcu? napiszę z ciekawości.

 

Jeśli twierdzisz że geometria zmieni się tyle co nic to różnica między taperem a prostą sterówką również tyle co nic. 

Jedni czują "niuanse" inni nie.

Żeby stwierdzić że jest różnica musiałbyś użyć kilku widelców z prostą i kilku z taperem.  Ponieważ np twój "zwykły" może być konstrukcją lepszą niż pierwszy "taper" którego masz i jakość tegoż nie pozwoli zauważyć żadnych korzyści. 

W innym przypadku różnica jakościowa będzie na + dla taperowanego,  ale nie dlatego że akurat ma on ten typ sterówki tylko ogólnie będzie lepszy niż twój "prosty". 

Jedyny wymierny test to dwa identyczne widelce z dwoma różnymi sterówkami. A takie porównanie możesz zrobić jedynie w przypadku widelców mtb, które dla danego modelu i w tej samej specyfikacji różnią się np albo rodzajem rury albo np rodzajem osi. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tobo dobrze koledze piszesz . 

obie moje ramy  Tapicerskie mają miski zewnętrzne i łożysko nie jest schowane w ramie. A dodatkowo stosuję w Surlym stalowe widelce 1/18  Surly i Salsy  redukując w drugą stronę, w tym wypadku  sterówka jest stalowa. Rower w najcięższych skałkach prowadzi się pewnie…widelce są inne ( wyższy niższy cięższy lżejszy ) inaczej tłumią  nierówności ( Salsa lepiej, ale np wyższy Surly lepszy na szybkich zjazdach w górach przez geometrię, ale podczas wspinaczki z lawirowaniem lepiej jedzie się ma miękkiej Salsie  ( bo jest niższa) i nie czuć myszkowania gumowatego przodu przy kręceniu.   W domu leży gotowy do założenia taperowany karbon z aluminiową sterówką i … nie może się doczekać… tzn nie mam powodu do zmiany, jest tak dobrze ze stalą bez tapera.  Taki sam karbon bez tapera miałem w aluminiowej ramie i był to widelec mega sztywny z łożyskoem 1 1/8, tłumił tylko ziarnisty asfalt, Przy Rebie uczucie małej sztywności tak jak pisałem raczej wiąże się z okolicą QR  ( subiektywnie)  teraz po testach wersji boost 110mm  było lepiej ale automatycznie z innym kołem więc cały czas opieramy się na wrażeniu.   Ciężko tak naprawdę wyczuć z amortyzatorem co się dzieje przy sterówce, raczej czujemy wiotkie koło, albo lagi.  ( moim zdaniem nie ujeżdżam bowiem dziesiątek rowerów tylko reby, i sztywne widelce) 

Tobo możesz jeszcze tylko dodać kilka uwag serwisanta: gwarancja. Zmiana widelca, sterów, pęknięcie albo trzaski… wykluczenie gwarancji bo specyfikacja niezgodna z fabryczną

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie to mnie najbardziej interesuje, czy takie stery redukcyjne nie powodują trzasków, pęknięć, czy szybciej się nie zużywają łożyska itp.
A kto miałby odmówić gwarancji? Producent ramy czy widelca?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Roweru, czasem idą w zaparte jeśli zmieniono fabryczną konfigurację…. Trzaski to temat rzeka, nawet w rowerach w oryginalnym zestawie, dlatego warto posłuchać roweru dokładnie przed zmianami,  suport,  stery sztyca osie piast, mostek, kierownica…nikt nie przewidzi przed montażem… 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...