Skocz do zawartości

[Hak przerzutki] Montaż napinacza łańcucha lub przerzutki przy zniszczonym haku przerzutki


Rekomendowane odpowiedzi

WItajcie

W moim starym tribanie 100 przerzutka tylna rozpadła się na kawałki przy okazji wkręcajac sie w szprychy i niszcząc gniazdo haka przerzutki który nie jest wymienny i jest stałym elementem ramy

Po oddaniu roweru na serwis stwierdzono, ze nie da sie naprawić haka poprzez nadanie odpowiedniego kształtu gwintowi gniazda przerzutki toteż montaż nowej przerzutki nie ma sensu. Stwierdzili też że nie da sie zamontować z tyłu koła na wolnobieg 1 rzędowy, albowiem wtedy z uwagi na długość suportu korby linia łańcucha byłaby tak skrzywiona, że koło szorowałoby o ramę. Stwierdzili ponadto, ze napinacza łańcucha też sie nie da, bo mają tylko takie mocowane z tyłu do haka przerzutki

Aktaulnie całosć wygląa jak niżej, tzn. lańcuch 1 rzędowy jest położony na jednej z zębatek kasety (która też częściowo jest zjechana przez zbyt długi łańcuch). Korba z przodu to jakaś owalna 34 czy 36T, z tyłu kaseta 12-34. 

Na razie napęd pracuje znośnie (napiecie jest takie w miarę), ale domyślam sie że wraz z wydłużaniem się łańcucha napęd będzie przeskakiwał lub opory w przekazywaniu siły pedałowania będą rosnąć.

 

Teraz pytanie brzmi czy dałoby radę

a) zamontować napinacz łąńcucha mocowany np. na dolną rurę między kasetą a korbą, np. taki

https://www.narowery.pl/pl/p/Napinaczlancucha-POINT-CH09-Downhill/10794

 

b) bądź też zamontować jakiś uniewersalny hak przerzutki na śrubę np jakiś taki https://allegro.pl/oferta/hak-przerzutki-tylnej-stalowy-adapter-czarny-sp550-12120507607

 

Na stan istniejący całosć wygląda tak jak niżej

 

rower11.gif

Edytowane przez Martinus_vm
zmaina zdjecia
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wiec cały tydzień byłem zawalony pracą i dopiero dzisiaj znalazłem chwilkę wolnego. Byłem na 3 serwisach rowerowych w 1 zrobili coś takowego na zdjeciu, w 2 pozostałych orzekli że nic sie juz nie da zrobic tylko kupować nową ramę i przekładkę, a najlepiej kupić nowy rower. Rower to Triban 100 w którym przerzutka w chwili awarii wyrwała gniazdo haka, obecnie rower jest na łańcuchu 1 rzędowym przy czym kaseta też jest zjechana. Zdjęcia poglądowe niżej, jakoś zdjęć jest średnia bo mam kiepski aparat w telefonie, ew. mogę spróbować zrobić lepsze

 

Od razu zaznaczę, żę wiem że ten rower to ruina, mam 2 dużo lepszy i w ogóle z bajerami, ale chciałbym mieć tanie i lekkie wozidło do jazdy po mieście. Na ten moment mam kilka opcji w głowie

1) nie robić nic - łąńcuch jest luźny, czasem przeskakuje po zębatce, ale jeździć to rower jeździ, nawet całkiem żwawo

2) spróbować zamontować jakiś napinacz łańcucha lub prowadnicę, np. taka którą montuje się na dolną rurę np taki jak ten z linku wyżej

3) spróbować rzeźbić w tym złomie i jakoś "naprawić" hak. Mam dostęp do sensownego spawacza, który naprawił mi kiedyś ramę w sposób więcej niż zadowalajacy. Czyli przeszczepiać hak

4) spróbować naprawić gwint haka, np.  tak jak ten gość na filmie wywiercić wiertarką otwór wietłem 12mm i posadzić podkładkę z reduktorem gwintu.

 

W wymianę ramy nie mam ochoty sie bawić. Większosć części jest lichej jakości, sam rower jest niej warty niż jakaś sensowna rama.

 

Pozdrawiam

 

Jeszcze 2 dodatkowe zdjecia lepszej jakości

 

 

 

zdjęcie 2.jpg

zdjęcie nr 4.jpg

zdjęcie nr3.jpg

Edytowane przez Martinus_vm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po zdjęciach sądząc hak jak był tak jest. Gwint zjechany, ale sam hak chyba nie jest pęknięty? Helicoil powinien pomóc, czyli właśnie wkładka do naprawy gwintu. Opcja druga - singlespeed z napinaczem, wklejonym w ten hak na kleju do gwintów, trudnodemontowalny. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawa banalnie prosta.

Musisz zamontować tam insert z gwintem.

Możliwości są 2.

Kupujesz zestaw do montażu helicoil oraz odpowiednią wkładkę. Musisz znać średnicę i skok gwintu w śrubie przerzutki-nie pamiętam, mogę jutro sprawdzić. Musisz znać także średnicę uszkodzonego otworu choć zapewne helicoil dobrany pod średnicę śruby przerzutki da radę. Następnie montujesz helicoil.

Sposób drugi to wycieczka do tokarza-możliwe że wyjdzie taniej niż zakup wszelkich gratów do helicoila. Idziesz najlepiej ze śrubą przerzutki lub jej parametrami i prosisz o wstawienie w hak wkładki do naprawy gwintu. Możesz napomknąć o czymś a'la helicoil. Tokarz wstawia Ci takiego helicoila. Jeżeli go nie ma, a jest myślącym tokarzem to bierze śrubę odpowiedniej średnicy, nastepnie nawierca otwór wewnątrz śruby i gwintuje go aby pasował gwint śruby przerzutki. Następnie rozwierca i gwintuje hak (najlepiej jakiś drobnozwojowy gwint a przygotowaną wcześniej śrubę gwintuje zewnętrznie tak by pasowała do gwintu w haku. Na koniec wkręca tak stworzoną wkładkę na kleju do gwintów, lub lepiej-na kleju epoksydowymi do metalu, a nadmiar śruby odcina i szlifuje

Dziękuję, dobranoc, hak jak nowy

 

Naprawiałem w ten sposób zerwany gwint w korbie-nie istnieją helicoile w tym rozmiarze

received_1159953684569302.jpeg

received_1035175797157035.jpeg

7 minut temu, remover napisał:

Ewentualnie odciąć ten hak i założyć coś jak na zdjęciu.pol_pl_Hak-przerzutki-stalowy-6106_1.jpg

Ten sposób to bardzo zły pomysł, nie polecam, zniszczysz wtedy ramę nieodwracalnie

Edytowane przez gab187
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba zrobię tak jak doradził @gab187

 

Tylko zastanawiam sie czy sam dam radę czy iść do ślusarza/tokarza. Na jednym z filmów gość wiertłem 12mm wywiercił dziurę w haku i od strony wewnętrznej (szprych) wsadził dedykowana podkładkę reduktor gwintu 12 mm na M10. 

Nie jestem jakoś utalentowany mechanicznie, ale to wydaje się chyba dosyć proste i ciężkie do "schrzanienia". :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@MikeSkywalker

@gab187

A powiedz mi jeszcze, czy w moim przypadku dałoby radę zamontować przerzutkę na ośkę, taką jak przykładowo ta (wiem, że to badziewie ale chodzi mi tylko o samą możliwość) 

https://sklep.k2rowery.pl/przerzutka-t-78-na-hak-dlugi-wozek-p-21039.html

 

o co mi chodzi - CZY w przypadku próby zamontowania takiej przerzutki musiałbym najpierw usunać hak, czy dałoby radę ją jakoś zamontować i wyregulowac przy zachowaniu tego haka który jest teraz?

 I co waszym zdanie ma większy sens w przypadku takiego roweru który jest wykorzystywany od czasu do czasu jako lżejszy i bardziej toporny zastępca Marina Four Cornes. Single speed np 38T x 18 z napinaczasem, jakaś podstawowa przerzutka 8rz na ośkę koła  (z przodu klamka to Claris), naprawa haka i normalna przerzutka 8rzędowa na hak

 

Pozdrawiam i serdecznie dziękuje wam za pomoc, może dzięki niej mój gruzower jeszcze trochę pojeździ. :)

Edytowane przez Martinus_vm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta przerzutka to jest taki szmelc że szybciej skończy jak Twoja poprzednia. Zapomniałeś jak się rozleciała sama z siebie?  

Decathlon nie ma przypadkiem dożywotniej gwarancji na ramę? Może załatwili by jakąś na podmiankę, skoro nie chcesz się z tym co masz bawić? Ale, jak to mówią, z deszczu pod rynnę, ramy alu ze stałym hakiem powinny być ustawowo zakazane, przecież to jednorazówki. 

Ja głosuję za naprawą haka, i jakąś podstawową przerzutką 8sp. Zyskujesz biegi - robiąc singla i tak potrzebujesz wkręcić napinacz w hak, a przedtem go naprawić, więc nic Ci to nie daje a sporo tracisz.  

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Martinus_vmnie zamontujesz tej przerzutki, tak samo jak nie zamontujesz tego haka że zdjęcia. Po pierwsze jest ona dedykowana pod ukośne haki koła, a po drugie nawet jeżeli byś jakoś to urzeźbił to każdorazowe zdjęcie koła to kombinacje z regulacją przerzutki. Po trzecie jest to najniższa półka z możliwych. Jest to kompletnie bez sensu i jest to utrudnianie i komplikowanie prostej naprawy na siłę.

Możesz zamontować dedykowaną wkładkę-redukcję gwintu z m12 na m10 ale jeżeli ona będzie po prostu wsuwana to będzie to niewygodne i niezbyt precyzyjne przy pracy z przerzutką.

Wklejenie dwustronnie gwintowanej wkładki (helicoil lub zrobiona ze śruby nierdzewnej) załatwi sprawę raz na zawsze, gwint będzie mocniejsze niż oryginał, a praca i działanie przerzutki (dowolnej) będzie identyczne jak w przypadku nowej ramy czy nowego haka.

Możesz oczywiście naprawę wykonać samodzielnie pod warunkiem, że masz narzędzia i umiejętności 

Z tych wszystkich rozważanych rozwiązań wg mnie jedyne słuszne to naprawa haka i montaż dowolnej przerzutki.

Edytowane przez gab187
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra dziękuje za wszystkie rady

Zakupiłem ten gwint do naprawy i przerzutkę taką jak ta z linku 

https://sklep.k2rowery.pl/przerzutka-tylna-microshift-7-8rzedowa23x78-kompatybilna-z-shimano-dlugi-wozek-max-tryb-28-36t-min-tryb-11-12t-pojemnosc-45t-new-p-24853.html

 

Może po weekendzie sie zabiorę do naprawy i zobaczę czy to sie da naprawić.

Szczerze mówiac to zdziwiło mnie to, że w serwisie Decathlona (trzymali rower 2mc) oraz w dwóch innych z dobrymi opiniami powiedzieli mi, że rama jest do kosza i nic się nie da zrobić.

Ja naprawdę rozumiem, że naprawa takiego starego i taniego roweru to ani zarobek ani przyjemność, ale fajnie by było gdyby ktoś podpowiedział w serwisach że idzie to naprawić w inny sposób.

To jest moje kolejne doświadczenie, ze bardzo cięzko jest znaleźć sensowny serwis rowerowy. W Decu jest tanio, ale serwis  czesto robią przypadkowe osoby i czeka sie bardzo długo. Z kolei gdzie indziej albo próbują wkręcić w naprawy niepotrzebnych rzeczy, bądź mimo ze płaci sie 200-300 zł za samą robociznę rower wraca z niewyregulowanymi hamulcami

\

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym prostowaniem to tak 50/50

Wyprostować to by go wypadało przed całą akcją, ale jeśli nie ma jak wkręcić w niego przyrządu to ja nie mam innego pomysłu.

Jeżeli insert wszedł by krzywo to wyprostowanie haka przyrządem niewiele da i będzie trzeba się pobawić trochę na oko, już po założeniu przerzutki, w trakcie regulacji. Wystarczy jednak wiercić "po trochu" i na bieżąco kontrolować czy zbieramy taką samą ilość materiału po całym obwodzie otworu i będzie dobrze. No i oczywiście później prosto nagwintować...

Kilkukrotnie zdarzało mi się że pomimo nowego , prostego haka i nowej przerzutki, całość wymagała drobnej korekty będąc już poskładana.

Edytowane przez gab187
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, jakoś po weekendzie przyjdzie szpej i będziemy walczyc

Jeszcze mam pytanie - kaseta w tym rowerze współżyła fizycznie z łańcuchem który był lekko wyciagnięty - tzn. wskakiwało już na koniec 0,75 %, ale 1 % jeszcze nie. Kaseta to jakiś sunrace 8 12-32.

 

Myślicie że da radę wrzucić na nia nowy łańcuch jakiś tańszy i spróbować ją dojeździć na nim do końca, tzn. czy po przeskakiwaniu na pierwszych jazdach ich pożycie potem winno działać ok?

Edytowane przez Martinus_vm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 minut temu, remover napisał:

Pewnie się da. Ale dlaczego tańszy łańcuch? Tanie lańcuchy - wyrzucona kasa.

W tym rowerze jest naped 1x8 plus duże przekosy na skrajnych przełozeniach. Z wieloletniej praktyki z nim wiem że dobry łańcuch wytrzyma może max 800-900 km, a kiepski 500-600. Niezależnie od smarowania, shejkowania, pucowania wyciaga się bardzo szybko. itd.

W gruncie rzeczy dobry łańcuch 8rz jest w tej chwili sporo droższy niż tania kaseta 8rzędowa i taniej wychodzi jeździć do zarżnięcia kasety i łańcucha niż je wymieniać   regularnie. Zwłaszcza że przedni blat tez jest tańszy niz lancuch

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...