Skocz do zawartości

[Przedni napęd] Wymiana przedniej korby


Rekomendowane odpowiedzi

Witam, chciałbym wymienić przednią korbę 3 rzędową gdyż jest zbyt zużyta, i chciałbym się dowiedzieć jako że jestem amatorem w tych sprawach jaki może mieć wpływ wymiana korby 24/34/42T na większą w rowerze górskim. Czy wpłynie to na coś więcej niż prędkość? Z góry dziękuje za pomoc. Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim będzie to wymagało przesunięcia przedniej przerzutki do góry. Możliwe, że i wymiany. Nie wiadomo, czy ta, którą masz - ogarnie większy blat.

Wymiana korby na inną często wymaga również wymiany suportu. Do każdej korby producent zaleca (powinien) długość osi suportu.

Prędkość nie zależy (mało zależy) od wielkości blatu, a przede wszystkim od mocy generowanej przez rowerzystę. 

Na przełożeniu 42:18 wykręcam 53 km/h. Z górki - oczywiście :) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, J67 napisał:

Prędkość nie zależy (mało zależy) od wielkości blatu, a przede wszystkim od mocy generowanej przez rowerzystę. 

Na przełożeniu 42:18 wykręcam 53 km/h. Z górki - oczywiście :) .

Na kole 28" z oponą crossową (przyjąłem obwód 220 cm, nie wiem jakie masz) to byłoby już powyżej 170 obr/min na tym przełożeniu. Przy takich obrotach to już praktycznie nie generujesz żadnej mocy, chyba że jesteś wytrenowanym kolarzem torowym i jedziesz na ostrym kole.

Dla przeciętnego człowieka już kadencja powyżej 120 obr/min generuje prawie wyłącznie koszty mechaniczne, nie wnosząc wiele w napędzanie roweru.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem kolarzem, a tym bardziej - wytrenowanym.

Tak. Ten rower to ostre koło, ale z oponami 1 i 3/4", więc obwód koła to ok. 2,25 m.

Prawdą jest, że na wolnobiegu odpuszczam na zjazdach przy kadencji 130 - 140. A jeżeli przy 120 przestajesz generować moc, to prawdopodobnie masz za długie korby. Ja mam 165 mm.

Widziałem niedawno taki filmik:

Myślę, że każdy rowerzysta powinien się z nim zapoznać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam kilka różnych rowerów i wszystkie korby (z wyjątkiem jednej) mam 170 mm. Ten wyjątek to szosowa 600 Ultegra (6400), gdzie mam 165 mm i na tej jeździłem przez wiele lat (wciąż mam ją w szosie z prostą kierownicą, a kiedyś w szosie z baranem). Chętnie spróbowałbym korb 165 nawet w mtb, ale takich praktycznie nie ma. W szosie zdecydowanie wolę 165 mm. 175 mm to bym w życiu nawet nie brał pod uwagę.

Kręcenie powyżej 120 obr/min to już sensu nie ma, chyba że z konieczności, gdy już brak twardszych biegów (czyli nawet w szosie na 53/11, przy dokręcaniu na zjazdach powyżej 72 km/h).

Im wyższa kadencja, tym mniejsza efektywność, zwłaszcza przy małych mocach. Przy rekreacyjnej jeździe to czasem warto kręcić nawet 60 obr/min.

Effect of cadence on the efficiency of cycling at varying work rates. A... | Download Scientific Diagram (researchgate.net)

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw określ z jakimi prędkościami przeciętnie jeździsz. Potem polecam analizę kalkulatora np tego https://rowerplus.pl/pliki/kalkprzelozen.htm No i można do swoich prędkości i przełożeń z jakimi się jeżdzi dobrać korbę.

Ja powiem, że w swoim 28 calowym zmieniłem korbę z 46 na 40 i przy moim stylu jeżdżenia średnio 18-25 km/h jestem zadowolony. Wcześniej w starym rowerze zmieniłem korbę z 48T na 40T.

Większa korba to dłuższe przełożenia. Ja tam wolę mniejszą. Różnice między biegami są krótsze, łatwiej dobrać odpowiednie przełożenie. Innymi słowy to tak jakbyś jeździł rowerem co ma 12 biegów a nie 21. Czy warto zmieniać korbę na większą niż 42? Moim zdaniem nie za bardzo. Zresztą w crossie tak samo. Może w kolarkach jak ktoś się ściga 40 km/h tak ale nie dla amatora.

 

Jeżeli masz zajechaną korbę, to łańcuch oraz kasetę prawdopodobnie też.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja jeszcze dopytam o wielkość kół i czy z tyłu jest kaseta (z najmniejszą zębatką 11z), czy wolnobieg (z najmniejszą 14 z). Jeśli jest to góral na kołach 26 cali i z wolnobiegiem, a rower często jeździ też po szosie, to wtedy można rozważyć korbę 48/38/28, bo da więcej szybkich przełożeń. Do kasety i roweru typowo z przeznaczeniem na teren pozostawiłbym te same wielkości zębatek jak obecnie, zwłaszcza jeśli rower ma koła 29 cali.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...