Skocz do zawartości

[pomysł teoretyczny] Owiewka – przednia szyba w rowerze


Mortyr01

Rekomendowane odpowiedzi

Trochę poczytałem i pogooglałem o rowerach poziomych i od tego zainteresowałem się oporami powietrza. Zauważyłem, że sporo modeli rowerów poziomych ma montowane owiewki pleksi, podobnie rzecz ma się z szybkimi rowerami elektrycznymi (samoróbki). Zastanawiam się czy taka owiewka faktycznie daje odczuwalną różnicę? Ponoć opór powietrza w rowerze klasycznym ma znaczenie dopiero powyżej 24km/h (przekracza wartość oporów tocznych). W motocyklach i skuterach montuje się nawet małe owiewki, w rowerach na żywo jeszcze nie widziałem. Czy teoretycznie miałoby to sens, aby zmniejszyć opór powietrza?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A po co? W jakim rowerze?

W górskim to sensu nie ma, w szosowym może, ale będzie to wyglądało tragicznie. No i żeby się schować za taką owiewką, to musisz być całkiem gibki, a wtedy i bez owiewki będzie dobrze.

Tylko nadal nie jestem w stanie zrozumieć po co.

W USA maksymalna moc ebike to 750W i wspomaganie do 32 km/h. Mam nadzieję że debila z filmiku spotka odpowiednia kara.

Edytowane przez skom25
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W motocyklach i skuterach montuje się to bardziej jako osłona od wiatru, a w drugiej kolejności dla poprawy aerodynamiki. Niektórzy po prostu nie lubią czuć się jak żagiel.

Mi się to wizualnie nie podoba i u siebie w motocyklu zdjąłem i kompletnie nie zauważyłem różnicy w osiągach, a prędkości przecież osiągam większe niż rower. To tego mały silnik (125) to teoretycznie powinien poczuć wszelkie waty nadwyżki. Czyli pewnie coś to daje, ale tyle co stożkowy filtr powietrza w silniku...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie w motorze też nie ma chłodnicy😅 

Chodziło mi bardziej o przezroczystą owiewkę kierowcy/kolarza, bo nie wydaje mi się, żeby autor chciał pakować pełną osłonę aero. Taka osłona odbija wiatr na boki i tyle - za nami i tak tworzą się turbulencje które jakby zasysają nas w tył.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale przecież jaka by ta owiewka nie była (kształt) to stawia ona opór aerodynamiczny równy jej powierzchni czołowej. Wydaje mi się że powierzchnia czołowa rowerzystów na rowerach poziomych jest na tyle mała, że nawet dobrze wyprofilowana owiewka nie da jakichś znaczących zysków aerodynamicznych.

Zresztą jak wyżej główną osłoną owiewek jest raczej osłona kierowcy i poprawa stabilności pojazdu niż zyski aerodynamiczne.

Edytowane przez kamfan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kto kiedyś jechał motocyklem, schował się za owiewką a potem wyprostował, ten wie po co jest.

Oczywiście zysk aerodynamiczny też daje, chociażby ze względu na kierowanie strugi powietrza nad motocykliste. Nie wspominam też o kształcie, bo to oczywiste. Nie bez powodu motocykle Naked nadają się głównie do miasta.

Nadal nie widzę sensu stosowania tego w rowerze. To nic nie da, albo zyski będą marginalne przy napędzie nożnym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...