Skocz do zawartości

[Zdjęcia] Porównanie linek hamulcowych


Nial

Rekomendowane odpowiedzi

Czołem, wrzucam jako ciekawostkę bo takich informacji raczej w Internecie nie ma.

Zrobiłem porównanie kilku linek hamulcowych. Na zdjęciach porównanie (na ile mi się udało fotki zrobić...) linki Shimano "MTB brake inner cable SUS" z linką Accent "ze stali nierdzewnej, polerowanej".

Wnioski:

- Shimano jest rzeczywiście wygładzona, ale przez lekkie zaokrąglenie

- Accent - tu szlif jest konkretny, linka jest dużo gładsza, okiem pod lupką widać to jeszcze bardziej, widać ślady wzdłużne po polerowaniu

- W dotyku, czuć dość wyraźnie różnicę na korzyść Accent

- Barwa metalu jest nieco inna. Shimano rzeczywiście wygląda na nierdzewkę, Accent jest troszkę podejrzanie za jasna, no ale nierdzewki też są różne

- Średnica linki Shimano zmierzona w 5 punktach cyfrową, profesjonalną suwmiarką: wszędzie równo 1,49 mm

- Średnica linki Accent zmierzona w 5 punktach cyfrową, profesjonalną suwmiarką: wszędzie równo 1,46 mm - na oko wydaje się, jakby linka Accent była wyraźnie cieńsza, a pomiar wykazał malutką róznicę

- po włożeniu do pancerza, zarówno zgiętego jak i wyprostowanego, da się odczuć mniejszy opór w przypadku linki Accent, zwłaszcza na wejściu do pancerza, ale może to też wynikać z mniejszej średnicy

- obie linki po zgięciu o 90 stopni, zachowują przekrój kołowy - nie widać żeby druciki się odkształcały i odstawały od reszty linki w miejscu zgięcia, dodając większy opór

- Ciekawe jak jest z odpornością na rozciąganie i korozję obu...

 

Dodatkowo porównałem: jakąś no-name linkę polerowaną ale nie ze stali nierdzewnej którą miałem zamontowaną na rowerze, oraz linkę NIRO GLIDE. Wnioski:

- no-name jest lepiej wypolerowany niż Shimano, ale po zgięciu linka się "rozchodzi" na pojedyncze druciki w miejscu zgięcia, co powoduje wyraźny opór w pancerzu

- NIRO GLIDE to straszne rozczarowanie. Raz że jakość wykonania jest taka, że pod lupą widać niedoskonałości - nierówne odstępy w zaplocie pomiędzy poszczególnymi drutami, to dwa - ta linka prawie wcale nie jest polerowana, opór w palcach i pancerzu większy niż Shimano. Tak się wkurzyłem że od razu spakowałem do odesłania i już mi się nie chciało odpakowywać znowu do robienia zdjęć.

 

Nie chodzi o to żeby się tu teraz brandzlować nad linkami, linka to linka, wielkiej filozofii nie ma, ale jak już je miałem to zrobiłem porównanie dla potomności. Różnice w rzeczywistości są dużo bardziej widoczne niż na zdjęciach.

 

Accent:

Accent1.jpg

Porównanie. Od dołu: Shimano, Accent, no-name

porownanie.jpg

Shimano:

Shimano1.jpg

Accent:

Accent2.jpg

Shimano:

Shimano2.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i to jest wartościowy temat 👍

Z tymi linkami bywa różnie. Czasami tanie wcale nie są gorsze, co zresztą udowadnia Twój post.

Jeżeli chodzi o linkę przerzutki, to mam Clark's nierdzewne i według mnie nie odbiegają jakością od Shimano. Nie muszę dodawać, że różnica w cenie jest ogromna.

Bywają pozytywne zaskoczenia, jak wspomniany Clark's lub linka hamulcowa Alligator. Według mnie chodziła w rowerze szosowym znacznie lepiej niż nierdzewna Shimano. Cena ponownie znacznie niższa.

Niestety bywają i nietrafione zakupy. Linka hamulcowa Clark's, jakaś droższa, Pre Lubed. W pancerzu Shimano stawiała gigantyczny opór, hamulec wracał wyraźnie wolniej.

Ja mam jedną teorię jeżeli chodzi o Shimano. Według mnie, płaci się za powtarzalność, no i markę. Tyle że kupując Shimano, można mieć praktycznie pewność że zawsze dostanie się to samo. W przypadku chociażby Accent, taki pewny już bym nie był.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Linka no name, dystrybutorem jest Bottari, a sprzedaje  linkę pod swoją marką części i akcesoriów rowerowych "Good Bike"

Linka przerzutki średnica 1,2 mm długość 2m, czy linka jest polerowana czy nie, czy jest z nierdzewki, czy nie tego nie umiem stwierdzić, ot zwyczajna linka, która można kupić za małe pieniądze. Linkę tą oraz hamulcową zakupiłem jako zapas  w którymś z supermarketów, hamulcową zamontowałem w rowerze matki i działa bez zarzutów już ze dwa lata (mama posiada mieszczucha, z niska ramą na osprzęcie Shimano Nexus).

http://fotki.lighting-gallery.pl/images/galad/2021-03-20/293010.jpeg

http://fotki.lighting-gallery.pl/images/galad/2021-03-20/293009.jpeg

http://fotki.lighting-gallery.pl/images/galad/2021-03-20/293008.jpeg

http://fotki.lighting-gallery.pl/images/galad/2021-03-20/293007.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Galad wyglada blizej do poziomu wypolerowania Shimano niz Accenta. Ten Accent jest za 7 zł/metr... :)

 

Zrobiłem jeszcze test w zagiętym pancerzu i w fajce. O ile różnicę w sile oporu ciężko wyczuć palcami, musiałem zrobić test na ślepo, nie patrząc która jest która. Wydaje się że Accent stawia mniejszy opór, ale na granicy wyczuwalności,  nie mam niutonometra czy czegoś :) Za to przy krótkich, szybkich ruchach, jak przy naciśnięciu hamulca, Shimano wydaje głośny dźwięk "bzzz" :) , a Accent jest ze 2 razy cichszy.

Porównałem też stary, zdemontowany pancerz Jagwire CGX-SL z pancerzem Shimano z metra. Jagwire po zgięciu o 90 stopni, daje mniejszy opór lince niż pancerz Shimano. Chyba zakładam stary kilkuletni pancerz... 😕 Grozi to czymś? Może po prostu stary jest już lepiej wyślizgany.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja linkę którą opisałem kupiłem gdzieś za ok 5-6zł, czyli metr wychodzi ok 3 zł.

Wracając do ww sytuacji, często jest tak, że zakłada się z góry iż markowy produkt jest lepszy, no name natomiast nie bierze się nawet pod uwagę. Dopiero bezpośrednie porównanie obu produktów pokazuje że ten tańszy nie odbiega wcale tak od tego firmowego.

Jeśli linka chodzi w pancerzu zauważalnie lżej to zakładaj stary, nawet jak po jakimś czasie stwierdzisz, że jednak to był błąd możesz wrócić do pancerzy Shimano, które masz obecnie. Rozejdzie sie to bez kosztowo, tylko czas stracisz, ale grzebanie przy rowerze/aucie/elektronice, to czysta przyjemność, przynajmniej ja tak mam 😄

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, sprawdziłem, linka Accent 7,13 zł / 1,7 m ;) Tak czy siak cena nie ma znaczenia, przy przeciętnej cenie całego roweru i części zamiennych, czy będzie kosztować 3, 7 czy 20 zł, to lepiej założyć taką którą czuć że lepiej pracuje :)

 

Nie chciałem zakładać nowego tematu, ale przeprowadziłem też porównanie dwóch pancerzy, bo się okazało że mam nieużywane kawałki nowych. Metodologia testu: :)

1. Jagwire CGX-SL

2. Shimano z metra z tej aukcji: https://allegro.pl/oferta/pancerz-hamulca-shimano-teflonowy-5mm-czarny-9980910045

Żeby było fair, upewniłem się że na wybranych odcinkach pancerzy nie ma smaru w środku - przechodząca linka wychodzi suchutka. Ciekawe, bo w obu przypadkach sklepy podają że pancerze są napełnione smarem. Linki - obie nowe suche, Shimano "MTB brake inner cable SUS".

 

Pancerze spiąłem ze sobą żeby wygięcie było identyczne i wyginałem na różne kształty: na wprost, mały łuk, duży łuk, "S":

 

pancerze.thumb.jpg.9f68b99f792baef7c782573814c01ab8.jpg

 

Na linkach zaznaczyłem markerem długość żeby wsadzać je w pancerz na tą samą głębokość. W trakcie testu linki podmieniałem między sobą, bo niby identyczne ale żeby mieć pewność że to nie linka robi różnicę.

Wnioski: :)

1. Ogólnie inka nr 1 w Shimano chodzi wyraźnie luźniej niż w Jagwire

2. Ogólnie linka nr 2 chodzi na granicy zauważalności luźniej w Shimano niż w Jagwire, albo różnica jest niewyczuwalna i sobie wmawiam

3. Przy wyprostowanym pancerzu albo bardzo małym łuku, przewagę ma Jagwire. Wydaje się mieć minimalnie większą średnicę wewnętrzną i pewnie stąd różnica

4. Im większe wygięcie pancerza, tym bardziej wyczuwalna przewaga Shimano

5. Różnice są nieduże, zastanawiam się czy na hamulcu będzie to wyczuwalne

6. Żeby nie było że sobie wmawiam, poprosiłem żonę o pomoc - ślepy test wykazał taki sam wynik.

 

Jak wyżej, zdaję sobie sprawę że to jest trochę brandzlowanie się bez sensu bo w praktyce nie wiem czy to wyczujemy, za to ciekawe jak wygląda odporność obu na rozpychanie przez linkę. Shimano w rękach jest wyraźnie sztywiejszy i mniej elastyczny.

 

P.S. Żeby się nie okazało że pancerz Shimano po prostu lepiej działa z linkami Shimano, powtórzyłem test z linką Accent. Wynik jest ten sam, linka Accent lepiej działa w pancerzu Shimano.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przed chwilką sprawdziłem swoje 'sezonowane' na balkonie (leżące od kwietnia 2020 na pudełku od klunkrów rowerowych) linki przerzutkowe Prox'a - zero jakichkolwiek śladów korozji. Hamulcowych nie miałem pod ręką, ale tego samego bym się spodziewał ... od lat je kupuję i się nie zawiodłem.

Tak czy siak zawsze opłaca się dać oliwki do pancerza i kleksik smaru na każdą końcówkę w czasie montażu. Wtedy jest spokój i wzorowa praca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ktoś ma doświadczenie z pancerzami przerzutki Clark's?

Ceny Shimano przerażają, a w obydwu rowerach mam pełny pancerz, co daje mniej więcej 4 metry. Oczywiście 40 zł za Shimano to jeszcze nie dramat, ale raz że Clark's jest dwa razy tańszy, a dwa że jak się pomylę i dotnę za bardzo, to Clark's mam w sklepie pod nosem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, ahaja napisał:

Przed chwilką sprawdziłem swoje 'sezonowane' na balkonie (leżące od kwietnia 2020 na pudełku od klunkrów rowerowych) linki przerzutkowe Prox'a - zero jakichkolwiek śladów korozji. Hamulcowych nie miałem pod ręką, ale tego samego bym się spodziewał ... od lat je kupuję i się nie zawiodłem.

Tak czy siak zawsze opłaca się dać oliwki do pancerza i kleksik smaru na każdą końcówkę w czasie montażu. Wtedy jest spokój i wzorowa praca.

Mam tu na stole przerzutkowe linki Prox. Na moje to to samo co Accent, szlif pod lupą wygląda identycznie jak hamulcowe Accent. Pewnie z jednej chińskiej fabryki biorą :)

Z pancerzami i linkami Clarks nie miałem doświadczeń. Podejrzewam że to typowy rebrandowany chińczyk.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Duża szansa że tak jest.

Shimano też raczej klepie takie rzeczy w Chinach, ale według swojego projektu. Accent i podobne firmy, biorą co jest z Chin i wrzucają swoje logo. Właśnie dlatego pisałem o powtarzalności.

Efekt jest taki że można trafić buble albo perełki. Już nie pamiętam co to była za firma, ale kiedyś kupiłem pancerz hamulca, który był pokryty chyba plastikiem. Przy cięciu robiły się białe ślady. Tandeta straszna. Z drugiej strony jest chociażby owijka Accent Shot. Realna cena to około 70 zł, a według mnie jest rewelacyjna i nie ustępuje dwukrotnie droższym owijkom.

Co do tematów około linkowych. Polecam kolorowe końcówki pancerza i linki Accent. Cena niska, a jakość wykonania jest znacznie lepsza niż chociażby Jagwire.

Apropo linek Shimano. Polecam dokładnie sprawdzać co się kupuje. Sprzedawcy dość często sami nie wiedzą co mają. Miałem kiedyś zamawiać z Allegro, ale nie mogłem się doszukać co tak naprawdę sprzedają. W opisie linka nierdzewna, kod producenta wskazuje na zwykłą. Odwrotne sytuacje też były, albo takie kiedy kod producenta wskazywał na coś zupełnie innego. W sklepie stacjonarnym to samo. Miała być nierdzewna, była zwykła. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak rower wyszedł od producenta tak pancerzy nie zmieniałem, linki tylko zmieniałem od przerzutek bo zmieniałem manetki, a te już kupiłem z linkami, ale to też z 6 lat temu. Rowerem jeżdżę głównie do pracy, oraz takie jeżdżenie aby sobie pojeździć. Gdzieś już pisałem że mam na tym egzemplażu już ok 22tyś km zrobione, jedyne co przy rowerze zrobiłem to wymieniłem suport, bo przy upadku jedna z plastikowych misek straciła gwint i suport się nie trzymał (suport Thun, obecnie Accent bb40). A tak to tylko zmiana manetek z obrotowych na st-ef60, reszta oryginał nawet łańcuch nie zmieniany, o przedniej oponie nie wspomnę. Jedynie raz na killka sezonów zaglądam do piast i wymieniam smar. W tym roku muszę jednak chyba wymienić klocki hamulcowe bo też tego nie robiłem. Jednak tarczówki są żywotne.

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.03.2021 o 20:05, Galad napisał:

A jakie macie opinie na temat pancerzy Sacon, mam takie w rowerze i działają już 11 rok. Fakt rowerem nie jeżdżę dużo po mokrym, ale kilkanaście razy jechałem w ścianie deszczu i myślę że gdyby coś miało już przyrdzewieć to by to zrobiło.

To już wiem jakich szukam następnych. Własnie odkryłem ogromną wadę pancerzy hamulcowych Shimano. Oblane są plastikiem. I to miękkim. Jeszcze ten rower z domu nie wyjechał, a pancerz z zewnątrz ma już głębokie rysy i dziury od akcesoriów zamontowanych na kierownicy 😂 Co za badziew. Porównałem też kompresję, tzn. jak bardzo linka się rusza przy zaciśnięciu hamulca. Przy oryginalnych no-name i przy Jagwire jest lepiej, pancerz Shimano się gnie wyraźnie bardziej przy naciskaniu hamulca. Już zostawiam bo mi się ciąć nie chce, ale następnym razem coś innego założę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo polecam do cięcia pancerzy Dremel 3000 + tarcza tnąca do metalu 0,75 mm. Efekt dużo lepszy i szybszy niż nożycami/obcinaczkami do drutów czy nawet narzędziem do pancerzy rowerowych. Cena wyższa ale raz się kupi a można do wszystkiego wykorzystywać. Nie pali/topi/strzępi rurki teflonowej w pancerzu, całość idealnie na równo ścięta, nie wymaga już wyrównywania, czas cięcie 3 sekundy. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...