Skocz do zawartości

[Amortyzator] FOX 36 Performance Elite - SAG


Tomsi

Rekomendowane odpowiedzi

Hejho

W minionym tygodniu stalem sie po raz pierwszy posiadaczem nowego roweru z pelna amortyzacja. Kiedy jednak zabralem sie za ustawienie odpowiedniej ilosci powietrza w amortyzatorze napotkalem troche problemow. Poczytalem tu na forum, poogladalem filmiki na youtubie i koniec koncow doszedlem do wniosku, ze nadal nie wiem.

Otoz fox w swojej tabelce radzi ze przy mojej wadze plus calym rynsztunku powieniem miec ok 90 psi w amortyzatorze. Napompowalem wiec tyle, jednak bylo zbyt miekko - SAG dochodzil do 40%. Kolejne dopompowania nie dawaly rezultatu- efekt byl caly czas ten sam, jakbym nic wiecej nie dopompowal. Napompowalem wiec duzo poza przewidzianym w foxowej instrukcji maxem ok 140 psi i spuscilem to 130 psi. Wtedy amortyzator zaczal dawac rezultaty- tu sie okazal zbyt twardy. Powtorzylem proces, napompowalem do ok 140 i spuscilem do 115 psi i przy takiej wartosci mam moje celowane 20% SAG.

Kolejna rzecza jest, ze amortyzator nie odbija do samego konca. Ostatni okolo centymetr zawsze zostaje w amortyzatorze i musze go mechanicznie wyciagnac.

Stad moje pytania:

1) Czy takie wartosci Psi, o ponad 25 psi wiecej niz przewidziane przez foxa, to normalne ? 

2) Jak rowniez czy normalne jest to ze amortyzator ten ostatni centymetr nie odbija samowolnie ?

Poki co rowerem nie jezdzilem jeszcze nigdze, ewentualnie po mieszkaniu, co nie wiem czy ma jakikolwiek wplyw na ustawianie i regulacje amortyzatora.

Dzieki za wszelaki input

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • Mod Team
bogus92

1. Nie powinieneś jeździć z amortyzatorem napompowanym ponad skalę przewidzianą przez producenta. Zazwyczaj producenci zawyżają wartości w stosunku do wagi użytkownika.

2. Nie jest normalne, że pod ciężarem samego roweru amortyzator wykorzystuje chociażby część skoku.

Prawdopodobnie komory w amortyzatorze nie funkcjonują poprawnie.

Na początek zacząłbym od całkowitego spuszczenia powietrza i ponownego napompowania, jeśli nie pomoże to pozostaje serwis amortyzatora.

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
skom25

Zdecydowanie coś jest nie tak. Golenie powinny się wysunąć na max już przy jakiś 30-40 PSI.

Zalecenia producenta to tylko wartość orientacyjna. Natomiast nie powinno być takich rzeczy jak u Ciebie. Ja czuję różnicę już przy 5-10 PSI, więc na takie strzelanie w ciemno nie ma miejsca.

Tak jak wyżej. Spuść powietrze z komory/ komór i napompuj jeszcze raz.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Mateusz15

Warto pamiętać aby przy pompowaniu powietrza do amortyzatora od zera, jeszcze podczas pompowania po uciskać amortyzator w celu wyrównania się ciśnień w komorze negatywnej i pozytywnej

Jeśli kupiłeś rower używany to warto zrobić zawieszeniu serwis. Jak amortyzator nie odbija sam do końca to możliwe że powietrze przedostaje się do komory negatywnej powodując zassanie skoku.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Hej 

Wielkie dzieki za wszystkie odpowiedzi. To wszystko utwierdza mnie w tym, ze rzeczywiscie bede musial oddac amortyzator do serwisu. Rower jest nowy, wiec mysle nie powinno byc z tym problemu.

Na koniec jeszcze byc moze glupie pytanie, ale zawsze:

Kiedy nakrecam pompke do amortyzatora od foxa, to na samym poczatku nie pokazuje mi jakie jest cisnienie w amortyzatorze. Musze sam napompowac do okreslonej wartosci. Gdzies rzucil mi sie filmik instuktazowy, gdzie bylo pokazane ze po nakreceniu pompki od razu pokazywalo jakie jest cisnienie w amortyzatorze. To sklonilo mnie do myslenia, ze moze pompka jest wadliwa ? Tak czy siak to nie wykluczaloby problemu, ze amortyzator nie odbija sam do konca.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
skom25

No to masz coś nie tak z pompką. Może wcale go nie pompujesz. Ile razy "pompujesz" żeby dojść do 80PSI? 3 czy 30 razy?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Mateusz15

Jak możesz to podjedź do serwisu to pożyczą Ci pompkę i sprawdzisz, ona powinna pokazać ciśnienie po podłączeniu jej

Jak dopiero po czasie się pokazuje ciśnienie, dopiero po pompowaniu to możliwe że nie pompujesz amortyzatora tylko tą pompkę, ponieważ nie ma połączenia z amorem 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
skom25

Ja miałem to samo. Na dwóch widelcach działała ok, a na moim nowym RS nie. Zawór był osadzony głębiej i pompka go nie otwierała. Dopiero dodanie wężyka z mini pompki załatwiło problem.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Mateusz15
Teraz, Tomsi napisał:

Tak czy siak to nie wykluczaloby problemu, ze amortyzator nie odbija sam do konca

Być może ta pompka nie daje rady z napompowaniem, jak pompujesz tą pompkę a nie komorę to pokazuje ciśnienie w pompce a nie w amortyzatorze, więc możliwe, że ciśnienie w komorze się nie zmienia, albo nieznacznie się zmienia, a ciśnienie pokazane na manometrze jest błędne

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No wiec, spuscilem z amortyzatora powietrze raz jeszcze. Pompka nadal nie dziala, bo przy zerowym stanie powietrza amortyzator zapadl sie calkiem do srodka i przy napompowaniu wedlug pompki do ok.90 PSI nie wyszedl caly. Odlaczylem pompke i podlaczylem raz jeszcze i tak jak wyzej wspomnialem nie pokazuje pompka jaki jest stan cisnienia w amortyzatorze. Jest w trakcie skombinowania/pozyczenia pompki do amortyzatora.

Jest moze szansa, ze pojezdze w weekend :)

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • Mod Team
durnykot
3 godziny temu, Tomsi napisał:

nie pokazuje pompka jaki jest stan cisnienia w amortyzatorze.

Co to za pompka?

16 godzin temu, Tomsi napisał:

Jak rowniez czy normalne jest to ze amortyzator ten ostatni centymetr nie odbija samowolnie ?

Nie jest. Z dalszymi działaniami poczekaj do momentu prób z inną pompką.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Okej udalo mi sie pozyczyc pompke i wydaje mi sie, ze caly problem lezal wlasnie w niej.

Roznica byla od razu, bo po spuszczeniu uprzednio powietrza do zera, tym razem musialem sie troche napracowac zeby dopompowac do 90 psi. Co najwazniejsze amortyzator wraz z pompowaniem podnosil sie do calkowitej wysokosci co wczesniej nie mialo miejsca. 

20% SAG jest jest dla mnie zadowalajace i taki efekt osiagnalem. Pytanie nasuwa sie jedynie, poniewaz jak wczesniej amortyzator nie odbijal do konca o dobry 1 cm, tak teraz nie odbija o 3mm/4mm zalezy jak mi sie zsiadzie i jak mi sie zmierzy. Czy to jest w granicy tolerancji ? Teraz mam wrazenie, ze troche mnie przewrazliwila cala sytuacja.

W kazdym razie dostarczano z foxem pompka nie dziala.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • Mod Team
durnykot
Teraz, Tomsi napisał:

Pytanie nasuwa sie jedynie, poniewaz jak wczesniej amortyzator nie odbijal do konca o dobry 1 cm, tak teraz nie odbija o 3mm/4mm zalezy jak mi sie zsiadzie i jak mi sie zmierzy.

Każdy nowy amorek musi się dotrzeć ( jest o tym napisane w instrukcji ) ,średnio zakłada się ok 20h jazdy w terenie ( z naciskiem na teren ). Jeśli amorek jest nowy, to na razie nie ma co panikować i szukać problemów.

IMO przy tym amorku 20% SAG to trochę mało, ale powinno to wyjść w czasie jazdy. 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Napisano (edytowane)
Teraz, durnykot napisał:

IMO przy tym amorku 20% SAG to trochę mało, ale powinno to wyjść w czasie jazdy. 

Hmm poki co basicowo postawilem na 20%. Radzilbys zwiekszyc do 25% czy nawet 30% ?

Jest w nim jeszcze cala masa tajemniczych pokretel, ktore przestudiowalem, ale zeby dowiedziec sie co chce, zeby amortyzator umial, musze wyjechac z nim w teren.

Cale szczescie ze problem okazal sie w miare latwy do rozwiazania, bo widmo kolejnych tygodni jak nie bede mogl pojezdzic troche mnie deprymowalo :)

Wielkie dzieki wszystkim za zaangazowanie i pomoc !:thumbsup:

Edytowane przez Tomsi
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • Mod Team
bogus92

Zależy czy lubisz miękko, czy bardziej twardo. Przy takim skoku okolice 25-30% SAGu to nie jest nic nadzwyczajnego. Ponadto jak zaczniesz kręcić regulacją tłumienia to ciśnienie także trzeba będzie dostosować.

Przykładowo zwiększając siłę tłumienia amortyzator robi się "twardszy" więc automatycznie można nieco powietrza spuścić. Na pewno przez kilka pierwszych jazd będziesz kręcił, próbował i tak do skutku. Polecam zabrać na wycieczki ze sobą pompkę i testować na bieżąco. :)

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • Mod Team
durnykot
19 godzin temu, Tomsi napisał:

Hmm poki co basicowo postawilem na 20%. Radzilbys zwiekszyc do 25% czy nawet 30% ?

20% to SAG jaki był zalecany dla XC przy amorkach o skoku max 100 mm. Dla amorków o większym skoku 25% SAG to minimum . 

19 godzin temu, Tomsi napisał:

Jest w nim jeszcze cala masa tajemniczych pokretel, ktore przestudiowalem, ale zeby dowiedziec sie co chce, zeby amortyzator umial, musze wyjechac z nim w teren.

Twój amorek to wersja z oddzielnym ustawieniem LSR/HSR plus LSC i GRIP? Powodzenia życzę.... 

Na pewno przez pierwsze 20h amorek nie będzie pracował jak należy, więc LSR i HSR dałbym w połowie ustawienia a LSC na jeden, max dwa kliki.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • Mod Team
durnykot
12 minut temu, Tyfon79 napisał:

Ustawić mniej więcej i jak zrobi się ciepło to dopiero. 

Ustawić mniej więcej przez ,z całym szacunkiem dla Autora, osobę ,która ma pierwszy raz w życiu fula z amorkiem z tyloma parametrami .... czyli jak ma ustawić?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
KrzysiekCH
13 minut temu, durnykot napisał:

która ma pierwszy raz w życiu fula z amorkiem z tyloma parametrami

@Tomsi Nie wiem jak to wygląda w Polsce, ale np. u mnie można wypożyczyć ShockWiz na dzień czy dwa i idealnie ustawić takie amorki pod siebie i pod trasy, które się jeździ. I to wcale nie jest takie drogie.

Pozdrawiam

Krzysiek

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
36 minut temu, durnykot napisał:

Ustawić mniej więcej przez ,z całym szacunkiem dla Autora, osobę ,która ma pierwszy raz w życiu fula z amorkiem z tyloma parametrami .... czyli jak ma ustawić?

I to, że ktoś ma 1-ego fulla to zwalnia z dowiedzenia się jak co trzeba ustawić? Chyba nie? Ja napisałem by nie przywiązywać wielkiej wagi do ustawień bo jest zima. Tyle i aż tyle. Jak kolega nie wie co i jak to polecam kanał Dartmoora gdzie gość jako jeden z nielicznych pokazuje jak w praktyce wygląda ustawienie zawiechy. Więcej nic nie piszę bo ja jestem ze starej szkoły czyli SAG ustawiam na pałę według tego jak mi się amor zachowuję w terenie. 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Kemusi
12 godzin temu, KrzysiekCH napisał:

u mnie można wypożyczyć ShockWiz

Też nie wiem czy można ..szkoda ,że takie drogie a praktyczna rzecz 

 

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...