Skocz do zawartości
niweja

[hamulce] Wymiana 'cantilever' na v-brake

Rekomendowane odpowiedzi

niweja

Witam.

Posiadam hamulce starego typu "cantilever".

Chciałbym je wymienić na v-brake. Czy mogą być z tym jakieś problemy?

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM

Nie ma problemów. Tylko musisz wymienić również klamki hamulca.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
marvelo

Hamulce V-brake wymagają do optymalnego działania innych klamek hamulcowych, więc co do zasady należy wymienić też klamki (mają inne przełożenie). Jeśli masz stare klamkomanetki podniesie to koszt. Gdy masz oddzielne klamki będzie taniej, bo komplet niezłych aluminiowych klamek można mieć już za 20 zł. 

Można próbować połączyć V-brake z klamkami od Canti, ale ustawienie tego tak, by klocki nie ocierały i aby klamka nie dochodziła do kierownicy będzie trudne i możliwe tylko przy dobrych, dość twardych klockach i idealnie wycentrowanych obręczach, no i linki i pancerze muszą lekko chodzić. Nawet wtedy klamka będzie trochę gąbczasta, ale czasem jakoś to działa.

Trzeba też zaznaczyć, że w ramach projektowanych pod Canti były inaczej prowadzone pancerze, bo pancerz nie dochodził bezpośrednio do hamulca (w V-brake masz fajki, w które wchodzi pancerz), tylko opierał się na wieszaku (na widelcu, w mostku, z tyłu przy zacisku siodła).  Wtedy taki wieszak możesz zdemontować, a tylny hamulec może wymagać ppuszczenia pełnego pancerza od klamki do hamulca.

Edytowane przez marvelo

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
niweja

A czym się różnią te klamki i jak rozpoznać która jest do jakiego typu?

Edytowane przez niweja

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM

Gdy klocki będą po 2,5-3-4 mm od obręczy to hamulec nie będzie niemal hamował ( szczególnie tylny )  a dźwignia hamulca będzie dociśnięta do samych palców. Jak ustawisz klocki 1 mm od obręczy to będzie hamował, ale i tak będziesz mógł docisnąć dźwignię do palców ( szczególnie tylny hamulec ) ale do tego jak kolega wyżej pisał potrzebne są idealnie proste obręcze ( wycentrowane koło ) co sprowadza się do tego, że trzeba co chwilę poprawiać - centrować żeby tak było. Inaczej klocki będa ocierać o obręcz. Do tego dochodzi modulacja, wyczucie momentu zablokowania koła - jest to trudne do wyczucia, ale sam hamulec jest bardzo mocny ( jeśli klocki bardzo blisko - max 1 mm od obręczy - bo można i pół mm dać ) jednak wciaż denerwuje efekt dociskania dźwigni hamulca do palców, efekt miękkiej, gabczastej dźwigni. I to wszystko przy zastosowaniu dobrych shimanowskich klamek i szczęk. Włożysz szajs ( jedno albo drugie ) to będzie tylko gąbczasty hamulec bez tej siły hamowania. Po prostu klamki trzeba wymienić.

Edytowane przez SoloTM

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
zekker
8 godzin temu, niweja napisał:

A czym się różnią te klamki i jak rozpoznać która jest do jakiego typu?

Mechanicznie ilością ciągnięcia linki. Canti ciągną mniej ale z większą siłą.
Na wygląd, to w większości przypadków Canti są dłuższe, na 3-4 palce. V-ki są krótsze, bardziej zagięte, na 2-3 palce. Niemniej lepiej po opisie sprawdzać niż tylko po wyglądzie, zwłaszcza że bywają modele klamek obsługujące oba standardy (zmienia się położenie mocowanie linki) ale ceny nowych to tyle co ten zestaw proponowany przez SoloTM.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
SoloTM

Nowe z niskich grup shimano można kupić za ok. 130 pln komplet  ( klamki + v brake ) I trzeba dodać, że shimano robi różnicę ( w porównaniu do no name ogromną, a do np. tektro też sporą ) Natomiast linkowane przeze mnie klamki + szczęki to używany ( w bdb+ stanie ) komplet hamulców deore lx produkowanych w latach 1996-1998. I one naprawdę są dobre. Lepsze wyraźnie od kompletu np :

https://allegro.pl/oferta/shimano-bl-t4000-klamki-hamulca-alivio-czarne-para-9504357661

+

2 x  https://allegro.pl/oferta/hamulec-shimano-v-brake-alivio-br-t4000-czarny-6941652076

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
cinol123
9 godzin temu, niweja napisał:

Chciałbym je wymienić na v-brake. Czy mogą być z tym jakieś problemy?

Bedzie OK jak zasotsujesz tzw mini Vbrejki 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
marvelo

Ale wtedy może się nie zmieścić opona. 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×