Skocz do zawartości

[zębatka] zębatka NW do M6000


hawkeye

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć

Mam aktualnie napęd 2x10 w rowerze Merida Big Nine 500 lite (korba 24-34, kaseta 11-42). Chciałbym przejść na 1x10 i docelowo po zużyciu aktualnej kasety na 1x11. Czy muszę wiedzieć o czymś jeszcze poza BCD przy wyborze zębatki? Jakiego producenta polecacie? Korba to Deore M6000

Napisano

Jeżeli masz tę korbę w wersji 2x to jest nieoptymalna do napędu 1x. Jeżeli masz wkręcany suport, to możesz pokombinować z podkładkami, żeby przesunąć ją bardziej do środka, ale i tak będziesz miał dość wysuniętą linię łańcucha. Do przeróbki na 1x lepsza jest wersja 1x bo wrzucasz 1x na środek i nie ma problemu.

Ewentualnie np korba alivio pod 3x bo jest sporo tańsza albo dedykowana korba pod 1x M6100, która powinna za chwilę pojawić się w sklepach.

Napisano

Rozumiem, że zębatka powinna znaleźć się bliżej ramy niż w przypadku wersji 2x, tak? Dodam, że tylna oś w standardzie boost 148

  • Mod Team
Napisano

Możesz kupić jakąś chińską zębatkę w stylu Ekfan czy Deckas, a z bardziej znanych i jednocześnie droższych Banless, Garbaruk i pokrewne. Możesz także szukać wśród zębatek producenta twojej korby - możliwe, że coś trafisz.

Napisano

Na korbie jest symbol M6000 (bez literki B).

Skorygujcie mnie jeśli się mylę. Pomiary: mała zębatka około 45mm, duża 53. Według specyfikacji korb jest to najpewniej zwykła korba z linią 48,8. Zakładając że fabryczna linia łańcucha jest poprawna to rozumiem, że nową- pojedynczą zębatkę musiałbym ustawić właśnie w odległości 48,8?

 

Przy okazji, zastanawiam się do jakiego roweru jest skierowana korba boost z linią 51,8 z grupy deore M6000 jeśli w moim z osią boost jest zwykła.

Napisano

Ale korba M6000 to bliźniak M7000 i M8000, różni się tylko wykonaniem. Pasują te same zestawy zębatek, a tym samym można normalnie założyć Narrow Wide'a Shimanowskiego i linia łańcucha będzie taka sama jak w SLX czy XT.

 

A założyłbym zębatkę SLX dlatego, że kosztuje stówę, ale jest stalowa, przez co nie do zarżnięcia. Moja ma 12 tysia i nadal wygląda idealnie.

Napisano

To są technicznie takie same korby. Mają tę samą linię łańcucha. Z tego co pamiętam to tylko warianty 3-rzędowe mają inną LŁ, 50mm. Wszystkie trzy korby M6000/M7000/M8000 mają 48,8.

 

Działa to tak, że zależnie od tego jaką zębatkę założysz - taką masz linię łańcucha. Jak masz 2x, to duża koronka jest bardziej odsunięta od ramy, przy zębatce 1x masz zębatkę bliżej ramy.

 

Dlatego polecam koronkę M7000, bo nie dość, że stalowa, to jeszcze bez żadnego kombinowania - zakładasz i jest fabryka.

Napisano

No jeśli tył masz na pewno boost (w sensie umiejscowienia kasety względem haków a nie sam ich rozstaw) to korba nie-boost i tak może działać lepiej, szczególnie na większych koronkach z tyłu.

Napisano
23 godziny temu, cervandes napisał:

[...]

Działa to tak, że zależnie od tego jaką zębatkę założysz - taką masz linię łańcucha. Jak masz 2x, to duża koronka jest bardziej odsunięta od ramy, przy zębatce 1x masz zębatkę bliżej ramy.

[...]

Czyli pająk od dużej koronki na korbie dwurzędowej i jednorzędowej jest dokładnie w tym samym miejscu? Czyli zębatka np. SM-CR70 inaczej się pozycjonuje na pająku, ma coś w rodzaju offsetu (lub płytsze wgłębienia)?

 

Wczoraj nawet doczytałem się, że korby jednorzędowe M7000/M8000 i tak mają mocowanie do młynka...

Napisano

W korbie 3x masz linię łańcucha 50 mm, mierzoną do krawędzi środkowej koronki ( wg. shimano ) w korbie 2x masz linię 48.8 mm, ale mierzoną do punktu pomiędzy koronkami. Odległość miedzy koronkami to jakies 8-9 mm. Montować 1x w korbie 2x musisz tylko w miejsce dużej, więc w standardzie wyskoczy Ci linia łancucha około 48,8 + 4-4,5 mm = około 53 ( może i nawet 53,3 )  mm.  Musisz zmniejszyć z 53 mm do 50 mm. ( minimum 50 mm bo tyle - 50mm lub 50,4 mm wynosi linia dla korb 1x  ) Podkładka z suportu z prawej  na lewą zmniejszy o  2,5 mm, ale to za mało - lepiej dać podkładkę pod koronkę korby ( dłuższe kominy ) Trzeba kombinować.

Napisano

M6000 chyba nie ma kominów tylko śruby wkręcane w pająk, ale rozumiem o co chodzi.

 

EDIT:

A możecie mi doradzić jak w praktyce zmierzyć linię łańcucha kasety? Ja mam ramę z tylną osią boost, korbę zwykłą może linia łańcucha korby nie będzie musiała być redukowana aż do 50,4

Napisano

Nowe shimano 1x mają linię 52 mm a "dedykowane" dla boost mają nawet 55 mm także chyba wystarczy przełożenie podkładki i tyle. Linia łańcucha kasety? Nie słyszałem o czymś takim no bo i jak byś ją ustawił? :)

Zawsze możesz sprzedać korbę i kupić dedykowaną.

Napisano

Oczywiście, że jest. Linia łańcucha jest zarówno w korbie jak i z tyłu. O ile z tyłu jest standardowa dla danej ramy tak z przodu można ją lekko modyfikować. Do niedawan wszystkie korby bez boost miały 50 lub 50,4 mm dla 1x.  ( te nowe 52, a nawet 53 mm to ja nie rozumiem po co to - już z 50,4 mm gdy łańcuch był na największej koronce kasety potrafiły być cyrki czasami, a co dopiero będzie na 52 czy 53 mm )

Koledze pewnie wystarczy tylko 2,5 mm ( podkładka na suporcie ) co zrobi LL na oko z 50,3-50,8 mm. Będzie za mało to kombinować z podkładkami pod koronkę i suportu ( można podkłądkę pod suport 2,5 mm wymienić na dwie 1,8 oraz 0,7 mm i kombinowac )

Co do LL z tyłu. To jest ta sama dla 135x9 jak i 142/12. Dopiero boost 148/12  z tyłu zmienia LL o 3 mm. ( zwiększa ) I oczywiście nie jest to LL kasety sama w sobie bo kaseta jest standardowa, ale piasta się różni i to ona zmienia LL.

Napisano

Większa linia łańcucha w nowych napędach ma łatwe wytłumaczenie. Na wyższych biegach łańcuch ma mniej zębów, o które jest zaczepiony także lepiej, jak ma tam mniejszy kąt a na największych koronkach i tak się utrzyma. Shimano chyba po prostu nie przejmuje się pedałowaniem do tyłu, bo i nie jest to rzecz którą jakoś bardzo się robi podczas jazdy na rowerze. Z tego co patrzyłem to Sram na największych koronkach ma zęby NW żeby łańcuch nie spadał przy pedałowaniu do tyłu.

Napisano

suport mam wciskany, tam chyba nie daje się podkładek, co?

 

Dedykowaną korbę pewnie i tak kiedyś kupię, ale teraz chcę jak najmniejszym kosztem sprawdzić jak mi się jeździ z 1x ;)

Napisano
1 godzinę temu, hawkeye napisał:

Wczoraj nawet doczytałem się, że korby jednorzędowe M7000/M8000 i tak mają mocowanie do młynka...

Uparłeś się na te 'jednorzędowe' - a nie ma czegoś takiego. To jest ta sama korba, jeżeli przykręcisz dwie zębatki, to masz dwurzędową, jeśli jedną zębatkę, to korba jest jednorzędowa:

04c4fc408f9ce15b0ef9a8d4b961e4fe.jpg


a6bce4d5aa156d43a96312fc2dc2cb51.jpg


 

 

Godzinę temu, hawkeye napisał:

M6000 chyba nie ma kominów tylko śruby wkręcane w pająk, ale rozumiem o co chodzi.

 

Ogólnie cała rodzina M6/7/8000 nie ma klasycznych kominów, tylko same śruby:

 

606ddabfce25bb1a0f9c1df0dad4b466.jpg

 

Napisano

Bardzo Ci dziękuję za te zdjęcia :)  Próbowałem wczoraj cały wieczór coś takiego znaleźć bo nurtowało mnie dlaczego zębatka 1x jest bliżej ramy niż w przypadku 2x. Zębatka dwurzędowa jest głębiej osadzona na pająku. A to jest zębatka SM-CRM70? 

Jeszcze dopytam dla pewności, śruby mają te samą długość do 1x i 2x zębatki?

Napisano

Zębatka Shimano spisuje się znakomicie, ta moja ma 12kkm przelotu i wkrótce zawita na niej paczuszka 4 łańcuchów XT. Zęby może i bardziej płytkie, ale nigdy mi nie spadł z niej łańcuch, trzyma się jak powinien.

 

Dla jednorzędowej są śruby Y1RL98100

 

Dla dwurzędowej są śruby Y1RL98060

 

Różnią się długością, 11mm i 9mm

Napisano

Zębatka z grupy SLX zamontowana. Na sucho wszystko działa bez zarzutów i fajnie to wygląda z oryginalną zębatką (łańcuch nie spada przy pedałowaniu do tyłu). Jedyny minus to waży tyle co poprzednie razem wzięte ;p Zapomniałem zważyć, ale według informacji z internetu ma ona około 110g, a 24t+34t zdjęte z korby mają 105g (ważone). 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...