Skocz do zawartości

[Napęd] problem ze zmianą przełożeń


Mati1234

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć, jestem tu nowy. :-)

Mam taki kłopot, że po wymianie łańcucha na nowy oraz serwisie tylnego koła przełożenia nie są się wrzucać na silniejsze (z mniejszych zębatek na większe). 

Miałem wypadek w czasie jazdy - łańcuch wkręcił się pomiędzy kasetę a piastę. W serwisie okazało się, że do wymiany były 2 szprychy, łańcuch oraz podkładka dystansowa do kasety. 

Po serwisie wszystko było niby ok, ale im dłużej jeździłem tym napęd gorzej pracował. Pojechałem jeszcze raz na serwis, wymienili mi linkę, wyczyścili pancerze, ustawili przerzutkę... znów to samo - po kilku kilometrach znów wystąpił problem ze zmianą przełożeń. Kłopot występuje tylko w przypadku zmiany z mniejszych zębatek na większe, w drugą stronę wszystko jest super. Co dziwne, im dłużej jeżdżę tym gorzej to działa (samo się pogarsza). Można to ustawić baryłką przy pancerzu ale nie idealnie - najczęściej dalej jest problem z jedną albo dwiema zębatkami, no i po chwili znów się pogarsza. Na początku nie można było zmienić tylko z najmniejszej zębatki na o 1 większą, teraz praktycznie cała kaseta nie działa w tę stronę...

Serwisant mówi, że przerzutka tylna jest w bardzo dobrym stanie, sprężyny działają prawidłowo, kaseta także jest w dobrym stanie. Łańcuch jest nowy. 

Wpadło mi do głowy, że może łańcuch jest za długi? Ma 114 ogniw a wg "metody matematycznej" powinien mieć 110 ogniw. 

Rower Marin Gestalt X10 2018r


- klamkomanetki Sram Apex 1x10
- korba Forged Alloy 1x10 42T
- kaseta Sunrace 10s, 11-42T

- łańcuch Sram PC-1051 10s (przed wypadkiem był KMC X10 na którym wszystko działało super)

- przerzutka Sram GX 10s długi wózek 

 

Oprócz łańcucha cały napęd jest fabryczny. 

Napisano

Skróć łańcuch na odpowiednią długość

Odpal sobie jakiś film instruktażowy o ustawianiu przerzutki i zrób to samo krok po kroku, razem z zakresami, odległością kółka od kasety itd

 

Napisano

Brzmi jak krzywy hak, po wkręceniu się mógł ulec wygięciu - należy go sprawdzić, wyprostować bądź wymienić.

Jeśli przerzutka jest prosta, to winne też może być kółeczko prowadzące przerzutki. Im bardziej zjechane tym mniej precyzyjna zmiana biegów.

Napisano

Mi to wygląda tylko na wyciągającą się linkę. Trzeba napiąć, wykręcić baryłkę przy manetce tylnej manetki. ALbo gdzieś na pancerzach będą baryłki. ( zacząć od 1 obrotu i sprawdzić, a potem co pół/ćwierć, aż do skutku - tylko nie przesadzić bo nie będzie szedł w drugą stronę - z większych koronek na mniejsze )

Po prostu mocniej linkę napiąć trzeba.

image.png.d0601e388d757a1f62b7b9d1ccd2048d.png

image.png.5a48b8362493389f7b37606f195571f5.png

Poniżej kierownicy na pancerzu jest baryłka.

Napisano

Witam, 

dziękuję wszystkim za odpowiedzi!

Hak przerzutki na 99% jest prosty. Zaraz postaram się przesłać zdjęcia. 
Spróbowałem ustawić przerzutkę, niestety bezskutecznie. Śruby H i L, śruba określająca odległość kółka od największej tarczy, baryłka - próbowałem kilka razy i lipa. 

Zauważyłem, że kaseta gdy się kręci, patrząc od góry lekko bije na boki.... może przy wkręceniu łańcucha wykrzywił się bębenek? Czy może być to związane z problemem przerzucania przełożeń?

  • Mod Team
Napisano

Kaseta może lekko falować, wszystko zależy od jej łożyskowania i jakości. Generalnie im gorszej jakości piasta tym falowanie większe.

Czytając temat sprawdziłbym poprowadzenie pancerzy i napinał dalej linkę.

Ewentualnie coś z przerzutką jest nie tak.

  • Mod Team
Napisano

Wkręć baryłkę do końca, następnie wykręc o 1-1,5 obrotu. Potem odkręć śrubę trzymającą linkę przy przerzutce, pociągnij za linkę i jeśli się rozciągnęła to trochę się wysunie. Następnie skręć i wyreguluj przerzutkę.

Napisano

No i rozlegulowałem ją sobie totalnie. :D
Teraz działają przełożenia na najmniejszych zębatkach ale od połowy w górę (od zębatki 28T) gdy naciskam manetką żeby zmieniła przełożenie na silniejsze to przerzutka odbija  z powrotem na mniejszą zębatkę.... linka teraz jest za mocno naciągnięta?

  • Mod Team
Napisano

Jeśli biegi w górę nie wchodzą (przy przerzucaniu na lżejsze przełożenie) to linka za słabo napięta. W przypadku problemów ze zrzucaniem na cięższe przełożenia (mniejsze zębatki) linka byłaby za mocno napięta.

Napisano

Temat ogarnięty. Okazało się, że po prostu linka była zbyt mało napięta w przerzutce. Myślę, że serwisant już za słabo napiął. Teraz jeżdżę już trzeci dzień i jest wszystko ok. :-) 

Dziękuję wszystkim za pomoc!

  • Mod Team
Napisano

Jednak dobry fachowiec w rowerowym to skarb... Z tego też powodu nie pamiętam kiedy moje rowery były w serwisie rowerowym, nie licząc centrowania. Wszystko robię sam i wiem, że fuszery nie będzie.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...