Skocz do zawartości

[Przerzutka przednia i tylna] Twarde przełożenie


trebla

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Ciekaw jestem Waszych opinii na temat przełożenia w kasecie SHIMANO CS-HG200, o zębach 12-32T, 8 zębatek i mechanizmie korbowym PROWHEEL, o zębach 36/22T

Czy na prostej drodze (już nie wspominając o jeździe z górki) przy łańcuchu na 36 zębach z przodu (max. wielkość tarczy, najwyższy bieg) i na 12 zębach z tyłu (min. wielkość tarczy, najwyższy bieg) nie zabraknie twardego przełożenia?

Rower na 29 calowych oponach.

Moim zdaniem już na prostej, rowerzysta będzie pedałował bez większego oporu i nie pozwoli to osiągać większych prędkości.

Mam nadzieje, że jasno opisałem o co mi chodzi :)

  • Mod Team
Napisano

Szczerze to nie spotkałem się z osobą, która utrzymałaby taką prędkość na rowerze MTB przez dłuższy czas. Nie mówiąc o jeździe z górki. Na MTB utrzymanie stałej prędkości w okolicy 30 km/h już jest wyczynem.

Innymi słowy przełożenie 36x12 jest w zupełności wystarczające.

Napisano

Miałem 42 zębów z przodu i 14 zębów z tyłu (wolnobieg 7 rzędowy) i musiałem wymienić korbę na 48 zębów, bo przy jeździe po asfalcie na wprost pedałowałem prawie bez oporu. 

Napisano

Wszystko zależy od nogi i terenu. Jak noga w miarę dobra, ladny asfalt, opony malo agresywne lub semi slick/slick to 36/12 a nawet 36/11 będzie mało. Jeśli opony mtb czy teren to wystarczy.

Napisano

To chyba zostanę przy starym rowerze z korbą 48 (największa tarcza) i wolnobiegiem 14 zębów (najmniejsza tarcza). Da mi to większą szybkość niż na nowych rowerach, za ponad dwukrotnie większą cenę :)

Napisano

48/14 = 3,43
36/11= 3,27

Nie wiem czy to ci koniecznie da większą prędkość. Na jakim rowerze i oponach? Zawsze możesz poszukać korby o dużej zębatce 38

38/11 = 3,45 czyli "szybciej" niż teraz.

Napisano

http://gear-calculator.com/ wychodzi prędkość około 43km/h więc prawie to samo, ponadto 11 zębów szybciej się zetrze niż 14. Dochodzą jeszcze koszty zakupu i późniejszej wymiany, kilka razy większe niż obecnie.

Jeżdżę obecnie na 29 calowych kołach o grubości 2,1, korba SHIMANO TOURNEY FC-TY301 48-38-28T. wolnobieg SHIMANO MF-TZ21 14-28.  

Na początku była korba 42-38-28T i na poziomej drodze nie czułem oporu przy 42/14. Jak zmieniłem korbę na 48-38-28T - od razu dało się jeździć w lesie i po mieście.

Trochę nie rozumiem konstruktorów dzisiejszych rowerów. Myślę, że wsadzają do nowych rowerów coś co nie schodzi z półek w sklepie.

Napisano

Problemem nie jest tu  korba,a tylko 7t wolnobieg o kiepskim stopniowaniu.

11 minut temu, trebla napisał:

Myślę, że wsadzają do nowych rowerów coś co nie schodzi z półek w sklepie.

Nie,wsadzają najtańszy osprzęt,żeby zmieścić się w określonym budżecie.

  • Mod Team
Napisano

 

1 godzinę temu, trebla napisał:

http://gear-calculator.com/ wychodzi prędkość około 43km/h więc prawie to samo, ponadto 11 zębów szybciej się zetrze niż 14. Dochodzą jeszcze koszty zakupu i późniejszej wymiany, kilka razy większe niż obecnie.

Jeżdżę obecnie na 29 calowych kołach o grubości 2,1, korba SHIMANO TOURNEY FC-TY301 48-38-28T. wolnobieg SHIMANO MF-TZ21 14-28.  

Na początku była korba 42-38-28T i na poziomej drodze nie czułem oporu przy 42/14. Jak zmieniłem korbę na 48-38-28T - od razu dało się jeździć w lesie i po mieście.

Trochę nie rozumiem konstruktorów dzisiejszych rowerów. Myślę, że wsadzają do nowych rowerów coś co nie schodzi z półek w sklepie.

Chyba nie wiesz do końca o czym piszesz. Moim zdaniem to powinieneś zmienić rower, bo w klasycznym rowerze XC czy według prostszej nomenklatury poprostu górskim, takie prędkości są wręcz nieosiągalne a podobne przełożenia zbędne. Czyli pomyliłeś się przy wyborze rodzaju roweru. Szacunek za osiąganie na prostej drodze takich prędkości przelotowych ale nie wierzę, że przez dłuższy czas utrzymasz takie tempo przy twoim rowerze i oponach 2,1 cala.

Generalnie dyskusja o niczym, zwłaszcza że na początku pytasz o przełożenie i co o nim sądzimy a teraz uważasz że zostaniesz przy swoim rowerze, gdzie jak na tacy @Lawstorant przeliczył przełożenie i widać, że różnica do tego co masz jest niewielka.

Napisano

 

52 minuty temu, bogus92 napisał:

Chyba nie wiesz do końca o czym piszesz. Moim zdaniem to powinieneś zmienić rower, bo w klasycznym rowerze XC czy według prostszej nomenklatury poprostu górskim, takie prędkości są wręcz nieosiągalne a podobne przełożenia zbędne. Czyli pomyliłeś się przy wyborze rodzaju roweru. Szacunek za osiąganie na prostej drodze takich prędkości przelotowych ale nie wierzę, że przez dłuższy czas utrzymasz takie tempo przy twoim rowerze i oponach 2,1 cala.

 bogus92 takie przełożenia to może dla Ciebie są zbędne, dla mnie nie. Wcześniejsze rowery MTB miały takie przełożenia i nikt nie narzekał. 

 

Po przeanalizowaniu wypowiedzi innych użytkowników stwierdzam, że aby mieć wszechstronność (las i asfald) na rowerze MTB, to po zakupie nowego roweru bym musiał cały napęd wymienić, bez sensu.

  • Mod Team
Napisano

No ja akurat prawie w ogóle z blatu nie korzystałem w trakcie mojej jazdy, ale to nieistotne bo jeżdżę raczej kadencyjnie.

Z resztą tak jak już zostalo napisane przy korbie z zębatką 38t a z tyłu 11t masz takie samo przełożenie jak teraz, więc jak widać blat 48 nie jest tu potrzebny... :)

Napisano
7 minut temu, bogus92 napisał:

Z resztą tak jak już zostalo napisane przy korbie z zębatką 38t a z tyłu 11t masz takie samo przełożenie jak teraz, więc jak widać blat 48 nie jest tu potrzebny... :)

Nic innego mi nie pozostało jak kupić nowy rower, odczekać 2 lata na gwarancji i zmienić kasetę, łańcuch i korbę na 38/11 :)

Myślę, że konstruktorzy bardziej rowery specjalizują, czyli MTB tylko po nierównościach, pozioma okazjonalnie. Jak chcesz poszaleć np. na asfalcie to się męcz albo kup drugi rower szosowy.

Napisano
18 minut temu, trebla napisał:

po zakupie nowego roweru bym musiał cały napęd wymienić, bez sensu.

A nie wystarczy już na etapie kupna wiedzieć jakie przełożenia się chce,i taki napęd kupić ?

Bo stricte mtb jest pod mtb a nie na szosę,to jak jęczenie ,kupiłem fulla,drogi był,a nie mogę śmigać 50 km/h po asfalcie.

Napisano

@trebla

Kasetę możesz śmiało zmienić, korbe tez. A z ciekawości na plaskim, asfalt z jaką prędkością jedziesz ( utrzymujesz dłużej, powiedzmy pol h ) załóżmy, że wiatru nie ma. 

Napisano

Można ale już wtedy wchodzi inna kasa około 1,3 tyśka więcej czyli z kasety SHIMANO CS-HG200, o zębach 12-32T, 8 zębatek i mechanizmie korbowym PROWHEEL, o zębach 36/22T na SHIMANO CS-HG50, 11-36T, 10s. i SHIMANO FC-MT500, 22/30/40T za 279,99 zł (sama korba) !!!

Teraz, SoloTM napisał:

Kasetę możesz śmiało zmienić, korbe tez. A z ciekawości na plaskim, asfalt z jaką prędkością jedziesz ( utrzymujesz dłużej, powiedzmy pol h ) załóżmy, że wiatru nie ma. 

Długo nie trzymam prędkości, to tak jakbyś kupił dużego fiata ze skrzynią 4 biegową zamiast 5 biegowej :) (to już mój 3 rower górski, jeżdżę od 20 lat, poprzednie rowery miały 26 cala opony).

Teraz, Quell napisał:

A nie wystarczy już na etapie kupna wiedzieć jakie przełożenia się chce,i taki napęd kupić ?

Można ale już wtedy wchodzi inna kasa około 1,3 tyśka więcej czyli z kasety SHIMANO CS-HG200, o zębach 12-32T, 8 zębatek i mechanizmie korbowym PROWHEEL, o zębach 36/22T na SHIMANO CS-HG50, 11-36T, 10s. i SHIMANO FC-MT500, 22/30/40T za 279,99 zł (sama korba) !!!

Napisano
Teraz, SoloTM napisał:

No to powiedzmy 3-5 km. Dasz radę 32-33 kmh ?

Nie wiem jaka prędkość maksymalną osiągam, nie mam licznika, ale sprawdzę komórką przy okazji.

Napisano
Teraz, trebla napisał:

Można ale już wtedy wchodzi inna kasa około 1,3 tyśka więcej

Ale niestety tak wygląda ten świat,kupujesz tanio,musisz iść na kompromisy niestety.

Masz najtańszy ,upośledzony względem twardych jak i miękkich przełożeń wolnobieg,tego nie przeskoczysz.

Teraz to i tak kupa,bo teraz zmieniając na coś sensownego,i tak musisz zmienić koło.

Napisano
Teraz, Quell napisał:

Masz najtańszy ,upośledzony względem twardych jak i miękkich przełożeń wolnobieg,tego nie przeskoczysz.

No właśnie tu jest paradoks, że lepiej wychodzą te prędkości przy niskich nakładach finansowych (oczywiście pomijamy inne kwestie jak szybkość przełożeń, niezawodność i trwałość)

Napisano

Możesz i sobie wrzucić trekkingowe Deore T6000 i mieć korbę 48-36-26 z kasetą 11-36 i będziesz miał przełożenie 4,36 i przy kadencji 90 masz 55 km/h. Ale wiem jedno, na pewno nie pojedziesz tak szybko.

 

Jak chcesz mieć rower do wszystkiego, to będziesz miał rower do niczego specjalnego.

  • Mod Team
Napisano
5 godzin temu, Quell napisał:

...kupiłem fulla,drogi był,a nie mogę śmigać 50 km/h po asfalcie.

Quell
Są przecież elektryki, a te podrasowane pewnie pociągną i te 5 dych po asfalcie :icon_wink:
 

5 godzin temu, SoloTM napisał:

No to powiedzmy 3-5 km. Dasz radę 32-33 kmh ?

SoloTM
Eee, tyle to i ja robiłem w lesie, na skromnym 27.5" z blatem 42 ( z tyłu pewnie było głównie 15 ), więc autor powinien robić tyle bez problemu - chyba, że te spodziewane wysokie prędkości dotyczą jakichś bardzo krótkich sprintów...


Co do typu roweru, to są przecież modne gravele - tu zgaduję, że jeśli nie ma przeciwwskazań do baranka, to mogłoby być to czego szukasz trebla.
Na marginesie dodam, żebyś zwrócił uwagę na kadencję, z którą kręcisz, bo być może masz siłowy styl jazdy, co na dłuższą metę jest nieefektywne, ale to już co kto lubi i oczywiście przymusu żadnego nie ma :no:
Jak się boisz, że zabraknie twardych przełożeń, to możesz kupić wspomniany trójblat z 40T i nieco zwiększyć kadencję - zaręczam, że wytrenowani zawodnicy nie narzekaliby, że za lekko ( chyba, że główną nawierzchnią będzie asfalt - wtedy trzeba sobie dokładnie wyliczyć, czego faktycznie potrzebujemy, ale to już wiesz ).

PS
Jak się ma wysoką formę, to nawet z blatem 32, albo 34 można wycisnąć w granicach 37 km/h na trasie 50 -100 km ( MTB, wysoka kadencja, głównie asfalt, bardzo dobry amator ), także możliwe jest prawie wszystko ;)

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...