Skocz do zawartości

[Żywotność napędu] złe użytkowanie.


Grzes4510

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam. Mam tak napęd , korba 48/36/26 kaseta szosowa 11/12/13/14/15/17/19/21/23/25. Najwięcej używam środkowego blatu i kasety 13/14/15/17/19. Sporadycznie 48 na 12/13/14/15. Cz zrobię dużą '' krzywdę '' dla napędu jak około 10% trasy robił bym na przełożeniu 36 na 12. Dodam że o rower dbam i nie chcę często wymieniać podzespołów. Łańcuch po około 2600 km wyciągnął się około 0,25. A tak wygląda napęd po wspomnianych 2600 km.

75056042_931308347238367_4395883492559290368_n.jpg

Napisano

Jeździj, nie przejmuj się - już bez przesady. A co mieliby powiedzieć użytkownicy napędów 1xX?

Unikałbym jedynie używania skrajnych przekosów, a ze środkowej zębatki korby to powinno dać się obsłużyć całą kasetę. Nie ma co sobie odbierać przyjemności z jazdy.

Napisano

Jak wyżej, nie przejmuj się. Owszem, niektóre koronki zużyją się nieco szybciej niż inne i to tyle.

Tak naprawdę to tylko po raz kolejny pokazuje bezsens trzymania się kurczowo napędów 3x...

Napisano
Teraz, m0d napisał:

bezsens trzymania się kurczowo napędów 3x

Dokładnie. Tym bardziej, że dosłownie obok kombinacji 36/12 jest 48/15-17, czyli zamiast zrzucać z tyłu jedną w dół (13>12) możemy wciągnąć na blat z przodu i zredukować z tyłu do 15 osiągając ciut cięższe przełożenie, ale lepsze wyjście na wyższe prędkości. Nadublowane przełożenia i nic więcej... 

Napisano

Najistotniejsze żebyś zmieniał łańcuch zanim się za bardzo wyciągnie. Jeśli robisz to w porę, to kaseta i zębatki mają szansę posłużyć bardzo długo.

Napisano

Niestety nie do końca się mogę zgodzić 48/15=3,2 48/17=2,823 co jest zbliżone do 36/13=2,769 a idealnie między 48/15 a 36/13 jest 36/12=3. Wiem wiem oryginalna kaseta 11-34 pozostawiała jeszcze więcej do życzenia. Szkoda że nie da się zamienić blatu 48 na 44. Wtedy by mi pasowało 44/36/26

Napisano

Wiem, wiem. Przybliżałem, bo 36/12 to idealnie to samo co 48/16, a 16T nie masz, bo jest 15, a potem już 17. Fakt faktem, że przełożenia się dublują, bo te pośrednie nie wypadają płynnie po kolei tylko trzeba kombinować...

Napisano

A to zależy z jaką kadencją jeździsz, bo jak z optymalnie wysoką to nogi robić nie zaszkodzi, bo wyraźnie przyśpieszysz. Jeśli jednak wolisz siłową jazdę to się przestaw i bez robienia nogi przyśpieszysz chociaż płuca mogą początkowo protestować.

Napisano

Licznika z kadencją niestety nie mam ale sądząc po prędkościach średnich 25-26 km/h czasem ciut szybciej na przełożeniach głównie 36 na 13/14/15/17 wychodzi 75-80. Wiem że podobno idealna to około 90

 

Napisano

Wszystko zalezy gdze jeździsz. Czy w terenie czy asfalt i szutry. Czy są podjazdy czy jest płasko. I oczywiście od nogi.  Napęd 3x jest uniwersalny. Pojedziesz asfalty, pojedziesz ciężki teren. Przy koronce 36 z przodu i kasecie np. 11-42 trzeba mieć nogę na podjazdy, przy 10 sp i kasecie 11-46 odstępy pomiędzy koronkami robią się za duże. Dasz mniejszą koronkę 32 z przodu to będzie brakowało na płaskim itp itd. Napęd 3x odpowiednio dobrany do rozmiaru koła, własnej nogi, terenu jest dużo bardziej uniwersalny. Ty z korbą 48/36/26 i kasetą 11-25 to masz ewidentne ustawienie na mocną nogę i raczej asfalty.

Teraz, Grzes4510 napisał:

ale sądząc po prędkościach średnich 25-26 km/h czasem ciut szybciej

Płaski asfalt, bardzo słaby wiatr. Jaką prędkość utrzymujesz, powiedzmy przez 10 - 20 km. Jaki rozmiar koła, 29 ?

Napisano

Rower kross evado 7.0 koła 28 opony https://www.rowerystylowe.pl/p-2371/schwalbe-cx-comp-28-x-15-40-622  kaseta wymieniona z 11-34 na ciasną szosową 11-25 Teren no cóż świętokrzyskie więc jest różnie. Próbę robiłem 10 km , 5 km i nawrotka żeby było sprawiedliwie niestety nie udało się zrobić średniej ponad 30 km/h. Najdłuższy dystans 100,39 km w 3 godziny i 53 minuty. Teren to 95 % asfalt jaki jest taki jest ale asfalt.

Napisano

No to ćwiczyć nogę, przełożenia są ok. Będziesz mocniejszy to będziesz częściej jeździł na koronce 48.  Jeden blat na szosie to pomyłka. Tutaj ewidentnie potrzebujesz dwóch ( wielkość zależna od nogi ) a trzeci, który waży 50 gr ( koronka 26 ) będziesz miał ratunkowy na "ściany płaczu"

Teraz, Lawstorant napisał:

A jak ci działa ten shadow z tak małą kasetą?

No to kolejna rzecz ;) Musi działać kulawo.

Napisano
Teraz, Lawstorant napisał:

A jak ci działa ten shadow z tak małą kasetą?

Rewelacyjnie zrobiłem na tej kasecie bez wymiany łańcucha około 2600 km fakt o napęd dbam , bez jakiejkolwiek regulacji. Pozdrawiam Pana Michała Konopkę który mi to ogarnoł. Fakt jest taki że nie mam uczciwego porównania poprzedni rower był na Altusie i 7 rzędowym wolnobiegu. Oczywiście pilnuje czy łańcuch nie wyciągnięty. Poglądowo u góry zdjęcie jak wygląda napęd.

Napisano

Dziś już nie chce mi się samochodu wyprowadzać , ale jutro postaram się nagrać film jak to coś da. Może ocenicie ? Tak jak pisałem wcześniej miałem rower na altusie i 7 rzędowy wolnobieg to ta deorka działa dużo lepiej. Mimo paru uchybień takich jak zagięcie pancerza linki od przerzutki i nie regulowaniu od wielu kilometrów.

Napisano

To nie wyścig ;) Chodzi o to, że shadowy mają największe problemy z największymi koronkami kasety. ( jeśli są mniejsze niż 32, a na pewno mniejsze niż 28 zębów ) Chodzi o to, że mając np. 2x3 i klikając poprzez 2x2 do 2x1 i z powrotem - tam nie chcą działać tak szybko, lub nawet w ogóle nie chcą. Trzeba kombinować ze śrubą B ( bo kółko górne przerzutki jest daleko od koronek kasety ) Do tego gdy zrobi się malutki luz na przerzutce, zabrudzone pancerze ( o krzywym minimalnie haku nie wspomnę ) czy lekko zużyty napęd to będzie gorzej. Jeśli Ci to działa dobrze to ok.

Napisano

Faktycznie 2X2 i 2X1 nie używam wcale. Tak jak pisałem najwięcej jeżdżę na 2 na 8/7/6/5/4 nie wiem czy czasem 3. Jak zakładałem watek to pytanie dotyczyło jazdy na przełożeniu 2/9 . To jest 36/12 przez  około 10% czasu. Dziura robi się między 48/15 a 36/13. Fajnie by było jak by to działało po wymianie blatu korby z 48 na 46. Tylko czy to zadziała ? Na przełożeniu 48/11 chyba nie jechałem nigdy , przy kadencji 80 prędkość by była ponad 44 km/h.

Napisano
13 godzin temu, SoloTM napisał:

Napęd 3x jest uniwersalny.

Jest uniwersalny na takiej samej zasadzie jak koszulka 3XL - czy będziesz gruby czy chudy, to przecież nadal możesz ją założyć :) Tylko jaki to w praktyce ma sens.

 

Napisano

Oczywiście taki, że świetnie działa i na płaskim i w górach. Dodatkowo w najczęściej spotykanych warunkach praktycznie działa jak napęd 1x choć jest znacznie bardziej trwały. Jeździ się na środkowym blacie 30-32 i o przedniej przerzutce można zapomnieć. Przy tym stopniowanie kasety może być znacznie łagodniejsze. Płaci się tylko dodatkowymi okł. 300 g masy roweru (pamiętając o absurdalnie ciężkich tańszych kasetach 1x).

Porównanie zupełnie od czapy.

Napisano

Jest uniwersalny na tej zasadzie, że założysz slicki, ( lub nie )  jedziesz na asfalt i nie brakuje Ci przełożeń. Jedziesz w teren i także Ci ich nie brakuje. Na zjazdach w terenie też możesz dokręcać i jednocześnie łapać balans co przy wysokiej kadencji jest prawie niemożliwe. W tym sensie jest uniwersalny.

Napisano

Zresztą czasami i w górach wracając (np wieczorem do Szczyrku z Salmopolu po całym dniu ciężkich podjazdów) zjeżdża się po asfalcie a tam prędkości 60-70 km/k nie należą do rzadkości. I jak tu dokręcić korbą 30 ? :D A fajnie sobie czasami dokręcić.

Napisano

Rozumiem że bardzo napędowi nie zaszkodzę jeżdżąc na przełożeniu 2/9 czyli 36/12. A trzeci mały blat faktycznie nie był użyty ale co to jest te 300 gram przy nadwadze około 6-8 kg. Korba jest 48/36/26 może faktycznie jak by zrobić 46/36/26 było by fajnie , tylko czy zadziała ?

 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...