Skocz do zawartości
mesqueun

[Sram Code R] nierównomiena praca tłoczków

Rekomendowane odpowiedzi

mesqueun

W nowozakupionym rowerze mam hamulce Sram Code R. Ponieważ rower przyszedł w kartonie, trzeba go poskładać do kupy. Po założeniu kół okazało się, że hamulce bardzo trą o tarcze więc zabrałem się do centrowania hamulców metodą luzowania śrub, zaciskania klamki i dokręcania śrub. Po kilkunastu bezowocnych próbach postanowiłem zajrzeć na youtube. Po obejrzeniu kilku filmików instruktażowych postanowiłem zacząć zabawę od samego początku, to jest cofnąć tłoczki z powrotem do środka i znowu przystąpić do centrowania. Kilka prób i znowu bez rezultatu. Postanowiłem sprawdzić pracę tłoczków. Odkręciłem hamulce, zresetowałem tłoczki jeszcze raz (jest ich cztery), założyłem klocki hamulcowe i wcisnąłem klamkę kilka razy, aż okładziny hamulcowe zetknęły się. Po wyjęciu klocków ze zdziwieniem stwierdziłem, że wysunęły się tłoczki tylko z jednej strony - z drugiej pozostały schowane i spośród tych wysuniętych jeden wysunął się dużo bardziej niż drugi. Co jest powodem takiej pracy tłoczków i jakie sposoby doradzacie na ustawienie tych hamulców?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Puklus

To jest akurat normalne. Żeby wysunęły się wszystkie 4 naraz równo jest ciężkie do zaobserwowania. Ale tez i nie jest to potrzebne. 

Może nie wiesz ale tłoki nie pracują "w uszczelce" czyli w niej się nie suwają, tylko "z uszczelką" czyli stoją w uszczelce a sama uszczelka się odkształca. Co za tym idzie wysuwa się 1 tłok, dochodzi do oporu, dalej idzie 2, 3 i 4. Ustawiają się pozycji pracy i wtedy już zacisk pracuje normalnie. 

Owszem, zdarza się ze pewne tłoki uporczywie nie cha działać. Należy je wysunąć wstępnie i jeżeli hamulec jest nowy lub mało jeżdżony, nasmarować albo specjalnym smarem do DOTu albo samym dotem. Tłoki wsunąć i wyczyścić wnętrze zacisku. 

Metoda na Klamkę działa wtedy i tylko w tedy kiedy zajdą następujące warunki:

- odległość miedzy tarcza a klockami jest dość spora a nie po 0.5 mm na stronę. Choć i to jest możliwe.

- śruby nie sa po korodowane, są ładne, a podkładki dają żądany poślizg. Jeżeli tak nie jest, śruba będzie przesuwać zacisk przy dokręcaniu i nici z ustawiania. 

- Adapter ( czy samo mocowanie PM ) nie jest uszkodzone.

Na klamkę dokręcać polecam delikatnie. Najpierw zaciskamy klamkę, kręcimy kołem lekko. Następnie dokręcamy jedną śrubę, bardzo delikatnie, do pierwszego oporu. Ale na prawdę lekko. Następnie tak samo drugą dokręcamy. I powtarzamy te czynności zwiększając siłę za każdym razem. Jak się wszystko poprawi zrobi, będzie ok. 

Jak metoda na klamkę nie robotajet, to ręcznie. 

A ręcznie polecam tak:

- luzujemy śruby tak ze swobodnie dało sie zacisk przesuwać. 

- zacisk przyciągamy w całości w stronę lewą czyli na zewnątrz roweru. 

- łapiemy lekko jedną śrubę, nie ważne krótka i ustawiamy z drugiej strony. Wskazane jest by kolo mogło się swobodnie obracać.

- Ustawiamy w miejscu w którym dziek jest najsłabszy i dokręcamy.

- teraz ustawiamy stronę drugą. Jak jest wszystko ok, po kilku próbach powinno się udać.

 

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mesqueun

Dzięki, już działa:)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mesqueun

Znacie jakieś sprawdzone metody na resetowanie tłoczków bez specjalistycznych narzędzi? Ja używam płaskiego śrubokręta lub noża do smarowanie. Ale tłoczki dają duży opór i trzeba się sporo nasiłować żeby wcisnąć je wszystkie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mesqueun

O, to ciekawe rozwiązanie, dzięki!

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×