Skocz do zawartości

[tylna piasta mtb] 2mm luzu- łożysko? jak je wyjąć?


kurt_hectic

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

Zauważyłem, że tyle koło rusza mi się ~3mm na boki. Po nitce do kłębka wyszło na to, że to sama ośka od strony kasety się rusza, luz ma jakieś 1-2 mm. Rozłożyłem ile mogłem- po obu stronach zaślepki + bębenek, w piaście zostały tylko 2 łożyska i ośka- tak mi się zdaje, nie wiem co jest w środku. Wszystko wskazuje na to, że to tylko 1 łożysko trzeba wymienić, chociaż na oko wygląda idealnie ;/ Po drugiej stronie wszystko jest OK- zero luzu. 
Stąd moja prośba o pomoc osób, które mają już takie serwisy za sobą:

1) Ośki nie da się wyjąć, wydaje mi się, że muszę wypchnąć łożysko- jak? Walić w ośkę, aby wypchnęła łożysko?
2) Załóżmy, że mam już nowe i chciałbym je zamontować- na YT widziałem jak koleś położył odpowiedniej wielkości klucz nasadowy na łożysko i walił aż weszło... robić tak czy koniecznie szukać serwisu z odpowiednim narzędziem?

3) Zauważyłem też, że bębenek na tym ucierpiał, tak mi się zdaje, są mega wżery, na fotce pod smarem, który nałożyłem na zaś. Wygląda to źle, ale raczej nie ma wpływy na pracę całości, ta część nie powinna niczego dotykać, prawda? Całość powinna opierać się na samych łożyskach, tak mi się zdaje.  

4) Czy możliwe, że to ja coś zje***** np. przykręcając kasetę za mocno? Całość jest wykonana z ultra lekkiego alu + środek piasty jest z karbonu

Muszę zrobić to sam, bo w mojej okolicy serwisy rowerowe jedynie umieją łańcuch wymienić. Poza tym będę wdzięczny za informację gdzie mam szukać nowego, odpowiedniej klasy łożyska. Zgaduję, że nie w sklepach rowerowych.

Z góry dzięki

 

55gFyr6.jpg

DPejnZl.jpg

XU5fq2P.jpg

nAOuvbj.jpg

 

OK, z łożyskiem chyba nie będzie problemu- na szczęście jest oznaczenie: 6902- 2rs. Kupować byle jakie czy zwracać na coś uwagę? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Co prawda inna piasta, ale metodologia podobna:

https://www.endurorider.pl/jak-wymienic-lozyska-w-piascie-novatec/

W przypadku alu osi użycie młotka niewskazane.

Godzinę temu, kurt_hectic napisał:

Zauważyłem też, że bębenek na tym ucierpiał, tak mi się zdaje, są mega wżery,

W przypadku alu bębenka takie wżery to normalka po jakimś czasie. Stalowe zębatki na bardziej miękkim alu i taki efekt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem prasę, kręciłem aż się podkładka wygięła, a łożysko nic się nie ruszyło :( Widocznie bez odkręcenia zapadek nie wyjdzie...nie wiem jak to możliwe, ale może jakieś tam uszczelki są poupychane....nie wiem.

I gdzie ja teraz znajdę taki klucz ;/ Dam sobie rękę uciąć, że żaden serwis takiego nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To klucz tego typu: http://www.bitul.pl/Sklep/Produkty/117-Klucz-do-nakretki-piasty-DT--3-zapadki

Musisz sie tylko upewnić, że liczba zębów i wymiary się zgadzają. Potrzebne bedzie tez duze imadło przykręcone do megasolidnego stołu. Swoja drogą nie widzę, żeby ten pierścień zębaty nachodził na zewnętrzną bieżnię łożyska pod nim ale generalnie słabo widać bo wszystko usyfione.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do dokładnie, w teorii w ogóle to nie koliduje- łożysko powinno wyjść i wejść bez odkręcania tych zębów, ale... użyłem tak dużo siły, aby to wypchnąć, że masakra, aż podkładka z mojej DYI prasy się wygięła, a łożysko ani drgnęło...

Czy to normalne, że tak trzeba w to napier.... ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie walić się nie powinno, a w przypadku karbonu to już wogóle nie wolno. Powinno się to robić prasą o odpowiednio dużym nacisku, a i tak czasem coś może pęknąć. Łożyska w niektórych piastach siedzą bardzo ciasno i trzeba użyć dużo siły by je wypchnąć. Gość na filmiku, który podałeś używa gumowego młotka i deski, które są miększe niż oś, i trudniej ją uszkodzić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten klucz jest coraz popularniejszy. Przejdź się po lepszych serwisach to prawdopodobnie będą taki mieli. Odkręcą Ci to za piątaka. U mnie w mieście na 4 tys. osób są dwa serwisy z czego jeden to ma, więc myślę, że u Ciebie też mają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aktualizacja.

1) Udało mi się wyjąć oba łożyska! przy pomocy DYI praski. ZAPOMNIJCIE O WYBIJANIU, nie ma najmniejszych szans, aby bez zniszczeń wydostać łożyska- musiałem na serio mocno to skręcić, aby wszystko wyszło.

2) Na szczęście nie musiałem wykręcać zapadek, jest tam kilka mm pomiędzy nimi a łożyskiem

3) Od strony napędowej jest 1mm luzu pomiędzy osią, a łożyskiem. Zamieniłem łożyska miejscami i jest to samo- jedyny pomysł jaki mam to powierzchnia pod łożyskiem, na osi, się wytarła i stąd luz :( Jak to brzmi? Zdarza się to? Po pół roku użytkowania, wszystko wygląda na nowe, łożyska chodzą pięknie itd...

Na tę chwilę planuję kupić 20 podkładek, aby móc wkręcić łożyska na miejsce + wstawić jedną 1mm podkładkę za łożysko, aby oddalić je trochę ze starej miejscówki- wtedy luz znika. 

RaFvJDs.jpg

7rbvfYw.jpg

RkEyC3U.jpg

y7uuFQN.jpg

rg0mbXp.jpg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też jestem zdziwiony, ale no fizycznie nie ma już innej możliwości. Mam tylko oś w ręku, łożysko od strony napędowej, dopchnięte na swoje miejsce i lata mi w ręku, jest 1mm luzu. Po drugiej stronie jest sztywno. Mam taką ośkę, tylko niepomalowaną, alu:

dt-swiss-os-tylna-dla-240-piasta-130mm-1

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyjrzyj się dokładnie osi w miejscu luzu. Czy jest wyślizgana i ma ślady po tarciu o wewnętrzną część łożyska, czy ślady raczej po produkcji? Jeśli łożyska ładnie się kręcą to raczej ciężko by jedno zrobiło taki luz na osi. Po za tam ten luz na pewno wynosi 1 mm czy trochę mniej?  W niektórych konstrukcjach łożysko nie jest ciasno oparte na elemencie współpracującym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aktualizacja:

Pojechałem do budowlanego, kupiłem grube nakrętki i podkładki odpowiedniej wielkości, tak aby wchodziły na oś i mogły popychać łożysko. WAŻNE, aby kupić też kilka dużo mniejszych- wielkości mniejszego pierścienia łożyska, tylko wtedy będzie się dało wepchać łożyska do końca. Ja takich nie kupiłem, ale użyłem spacera z zestawu widocznego na zdjęciu powyżej.

Włożyłem łożyska na swoje miejsce (przy użyciu mojej prasy DYI, bez niej nic nie byłoby możliwe, polecam), bo myślałem, że aż nóż coś było poluzowane...może teraz samo się ułoży. Zauważyłem już wcześniej, że luz znika, gdy docisnę łożysko, a przyznaje się- eksperymentowałem z szybkozamykaczem, bo rama mi trochę skrzypiała, także z tyłu głowy miałem nadzieję na cud. 

Złożyłem wszystko do kupy, zacząłem się przyglądać jak to wygląda i wtem, zauważyłem to:

ajFPuWi.jpg

Zatyczki/konwertery na 9mm/ końcówki/end caps, jak zwał tak zwał ale jak widać one nie są identyczne!!! Co gorsza, obie pasują idealnie na lewą i prawą stronę, stąd nic dziwnego, że miałem je założone odwrotnie niż trzeba!*

Zaznaczona wypustka po prawej stronie musi być od strony napędowej, wtedy naciska na łożysko w bębenku> to na spacer > drugie łożysko >spacer na osi i łożysko w piaście. Całość ściskamy szybkozamykaczem i jest sztywno, tak jak powinno być!!!

CZAICIE? NIE BYŁO ŻADNEGO PROBLEMU! PO PROSTU ODWROTNIE ZAŁOŻONE END CAPY AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

A ja maile pisałem do serwisów, godziny spędzałem w necie rozwiązując coraz to nowe problemy, aka jak odkręcić zębatkę kluczem, którego nikt nie ma itd. itp.

* na 99% to był problem,- jest luz, zamieniam je miejscami i luz znika, także dalej już nie drążę tematu.

 

ps. To doświadczenie uczy mnie, że nie mam zielonego pojęcia jakim cudem udało się naszej cywilizacji zbudować auta lub zderzacze hadronów...

Mam 30 lat, od 4 lat ćwierć profesjonalnie jeżdżę na rowerze, codziennie oglądam godziny materiałów na YT pokazujących sprzęt, a zostałem pokonany, przez 2 zatyczki.

Pozdro i dzięki za zainteresowanie, pijcie ze mną kompot, a w weekend jadę zrobić 100km wzdłuż granicy Czech, Słowacji i Austrii ;o

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, Dokumosa napisał:

Co to za piasta jest? 

Nie taka, ale podobna: Powerway
https://s.click.aliexpress.com/e/TYFAbP3

Najlżejsze alu i karbon, mogę polecić. Pół roku już jeżdżę po górkach i poza tym co działo się powyżej nawet ich nie dotyjałem. Kupiłem całe koła xc 1500g, kliknij w mój Nick to znajdziesz wątek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytałem tylko dlatego żeby się upewnić czy to nie któryś z markowych producentów taką kichę odwalił i po prostu olał pasowanie osi pod łożyska ale okazuje się, że to chińszczyzna w najczystszym wydaniu więc wszystko zgodnie z przewidywaniami. Po tym co zobaczyłem z całą pewnością takich kół nie dotknę kijem ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Odkopuję temat...

Postanowiłem załatwić to porządnie, tak jak sugerowaliście przez kupienie nowej ośki. Koło było sztywne na maxa, ale...kaseta jest przesunięta, po drugiej stronie hamulec ciężko ustawić. Chyba jednak źle te końcówki założyłem ;/

Spędziłem pół dnia na szukaniu nowej osi, bez sukcesów :( Sklepy, które nawet sprzedają te części, a nie ma ich dużo, nie piszą nic o wymiarach i nie mam pojęcia co kupić. Nie wiem czy każda ośka jest unikalna, czy są jakieś standardy. Halp :(


Nh4gyvC.jpg

 

Dt swiss używa podobych, sram też, może nawet identycznych, ale nie da się tego określić, bez podanych wymiarów :( 

 Nie mam boosta, także: hub 142mm ,szerokość 15mm, długość 122mm, takich wymiarów szukam.

 

 

To wygląda identycznie, ale nie ma podanych wymiarów...
Przerabia na sztywną ośkę 12, także logiczne, że oś musi mieć ~15, to by pasowało.

https://www.acycles.co.uk/dt-swiss-rear-mtb-wheel-axle-conversion-kit-12mm-15105.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...