emcinek Napisano 18 Grudnia 2018 Napisano 18 Grudnia 2018 Składam sobie rower a'la fitness. Moja wizja przewiduje napęd 1x10, ale z tego co widzę, to korby 1x w ofercie shimano ograniczają się do MTB z około 30 zębów. Poprzednio jeździłem na blacie 46 co mi akurat odpowiadało, ale z tego co widzę to nie ma dużego wyboru na tego typu korby, dlatego chciałem zasięgnąć opinii. W miarę osiągalne dla mnie są takie wynalazki: shimano metrea - 42T - około 800zł (to w zasadzie tylko a'la ciekawostka, bo moje rozważania skupiają się na dwóch opcjach poniżej) Sram apex - 42T - około 400zł Sram rival - 42T albo 50T - około 600zł Tematu by w zasadzie nie było i wziąłbym apex (bo jest tańszy), ale nie jestem przekonany do tych 42 zębów, bo wydaje mi się, że to będzie trochę mało. W przypadku rivala, założyłbym kasetę MTB i miałbym podobne przełożenia co poprzednio (46T + kaseta szosowa). Powstaje jednak dodatkowy problem, bo wszystkie powyższe korby są przeznaczone do napędów 1x11. Takiego wynalazku nie chcę, ale nie jestem pewien jak to będzie działać z łańcuchem na 10 rzędów. Co sądzicie?
MikeSkywalker Napisano 18 Grudnia 2018 Napisano 18 Grudnia 2018 Rozwiązania są dwa - albo zębatka narrow wide (Banless z tego co widzę ma w ofercie maksymalnie 44T) i pożenienie tego z korbą szosową, albo zwykła zębatka, czy to szosowa czy MTB i napinacz -prowadnica łańcucha.
g286 Napisano 18 Grudnia 2018 Napisano 18 Grudnia 2018 http://sklep.bike-rs.pl/produkt/28978/Zebatka-Absoluteblack-Oval-Gravel-1X--9100-8000-9000-6800-czarny-44#.XBj37lVKjcs Wszytko jest, wystarczy poszukać. Do tego korbę typu Tiagra czy 105, zastanów się czy 46 to nie za dużo. Według moich wyliczanek 42-44 jest optymalne do jazdy gravelowo - miejskiej.
emcinek Napisano 18 Grudnia 2018 Autor Napisano 18 Grudnia 2018 no też jest to jakaś opcja, ale chcę zauważyć, że wszystko rozchodzi się w zasadzie o cenę. Jakby to nie było problemem, to brał bym się nie zastanawiał, tylko sram red bym wziął. Wyżej wymieniona zębatka w różnych wariantach oscyluje około 350zł, do tego cena korby i będzie więcej niż sram rival. Myślę na temat tego przełożenia i korby sram apex 42T, czy to byłoby w porządku. Nie pamiętam na których zębatkach w kasecie jeździłem na korbie 46T, natomiast był to gdzieś w połowie (kaseta 11-23) - 1/3 kasety w stronę ciężkich przełożeń (prawdopodobnie było to około 46-14, czyli 3,28-1, więc na korbie 42T byłoby to 42-13, czyli prawie koniec kasety, a na 50T byłoby 50-15), chociaż bardzo rzadko wrzucałem skrajnie ciężkie przełożenia, tak samo jak skrajnie lekkie. Za Rivalem dodatkowo przemawia możliwość późniejszej wymiany tarczy na inny rozmiar (do apexa Sram robi chyba tylko 42T, ewentualnie zamienniki) https://katalog.bikeworld.pl/2017/web/produkt/czesci/zebatki/sram/48157/rival_1_4 co prawda cena jest podobna do tego co wyżej, ale wymienić można później, jakby się okazało, ze 50T to za dużo. Tak czy siak skłaniam się ku rivalowi, tylko w związku z tym co dalej. Pewnie to trywialne pytanie, ale będzie działać z napędem x10, czy łańcuch nie będzie spadać? czy może jednak w tym rozwiązaniu powinienem się zastanowić nad x11? i kolejne też pewnie głupie, ale czy układ korba - łańcuch - kaseta muszą być z jednej rodziny, czy mógłbym wsadzić do rivala jakąś kasetę shimano?
g286 Napisano 18 Grudnia 2018 Napisano 18 Grudnia 2018 http://www.gear-calculator.com/?GR=DERS&KB=36,46&RZ=11,12,14,16,18,21,24,28,32,36&UF=2150&TF=90&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth Przy kadencji 90 i przełożeniu 42x11 pojedziemy 45 km na godzinę, wydaje mi się całkiem ok. Zresztą sprawdzałem to na żywo w przełajowce na Sram Force. Spokojnie można jeździć po szosie i w terenie daje radę z kasetą 11-36. Nie bardzo rozumiem celowość tak ciasnej kasety(11-23)? Ostatnio dokupiłem czujnik kadencji, okazało się że nie jest źle, 90 średnia i kręcę się do 120. Próbowałem miętosić z niższą kadencją ale kompletnie mi nie pasuje. Może dlatego ie przeszkadzają mi przeskoki miedzy biegami, zawsze można rozkręcić nogi bardziej
emcinek Napisano 18 Grudnia 2018 Autor Napisano 18 Grudnia 2018 Przemyślałem temat i ze względu na możliwość późniejszej modyfikacji wybiorę force (widziałem gdzieś za 550zł), zastanawiam się tylko nad napędem 11s albo 10s. nie jestem przekonany do 11 głównie ze względu na ceny eksploatacji. Tak jak patrzę to same przerzutki i manetki 10s i 11s oscylują w podobnym zakresie cenowym (może z 50zł różnicy), wiec tutaj w zasadzie nie ma tematu, ale najtańsza kaseta sram 11s to 1130 za 270zł. dla napędu 10s jest to koszt o 100zł mniej. Dla porównania kaseta shimano slx 11s to 200zł, a 10s to 150zł. p.s. swoją drogą trochę to śmieszne, że zestaw napędowy. tj. zębatki + łańcuch do roweru to koszt rzędu 300-350zł, a kompletny zestaw napędowy do mojego motocykla to 400zł, a trwałość ma nieporównywalnie większą
MikeSkywalker Napisano 18 Grudnia 2018 Napisano 18 Grudnia 2018 Wiesz, dwie dobre zębatki i łańcuch singlespeed też kosztują mniej a przejadą dużo więcej A co do kosztów to sam sobie odpowiedziałeś - kaseta wychodzi drożej, łańcuchy wychodzą drożej, zyskuje się minimalnie lepsze zestopniowanie biegów. Ja w moim fitnessie postawiłem na SRAM X5 i 10 biegów, bo wyszło najtaniej. Kaseta MTB kosztuje stówkę, 110zł dwa łańcuchy X10, a przerzutka z manetką ~300. W drugim, podobnym rowerze mam 1x9 - bo jest jeszcze taniej. Z drugiej strony na dobrej kasecie i 2/3 łańcuchach można przejechać naprawdę sporo. Więc jeśli nie robisz jakiś wielkich dystansów można pokusić się o 11tkę.
emcinek Napisano 18 Grudnia 2018 Autor Napisano 18 Grudnia 2018 a jaką masz korbę w tym 1x10? x5? https://www.sram.com/sram/road/products/sram-rival-1-crankset tutaj piszą, że jest to korba na 1x10 albo 1x11, ale rekomendowany łańcuch to 1130
MikeSkywalker Napisano 18 Grudnia 2018 Napisano 18 Grudnia 2018 105 5700, ze zwykłą zębatką i prowadnicą do łańcucha. Ale będę ją zmieniał bo na wąskich oponkach 39T to mało, a pole manewru przy rozstawie 130BCD jest praktycznie żadne. W drugim rowerze jest korba XT z zębatką 104BCD 38T.
Arni220 Napisano 18 Grudnia 2018 Napisano 18 Grudnia 2018 Pierwsze pytanie, co to za rama? Do ram MTB/cross nie zawsze wejdą korby szosowe, a do ram szosowych korba MTB uzyska fatalną linię łańcucha. To jest powód dla którego nie robi się korb MTB z zębatkami większymi niż 42z. Po prostu zębatka o linii łańcucha 49/50mm zahaczyła by o widełki tylne przy większej średnicy.
Arni220 Napisano 19 Grudnia 2018 Napisano 19 Grudnia 2018 To wchodź w tego Apexa i szukaj większej zębatki jeśli naprawdę jej potrzebujesz. Apex ma linię łańcucha 45,5mm czyli szosową, a i sama rama jest szosowa (gravelowa), nie pchaj tam korby do MTB. Tylko też uwaga na to co napisałem, ty możesz sobie chcieć wsadzać 46, ale rama niekoniecznie.
emcinek Napisano 19 Grudnia 2018 Autor Napisano 19 Grudnia 2018 ale to właśnie od początku piszę, że korby mtb odpadają i że czegoś innego szukam. Apex i rival należą do tej samej rodziny, ale dla rivala jest większy wybór zębatek w razie wymiany, a apex ma tylko jedną opcję, dlatego dopłacę do korby i wezmę rivala Zastanawiam się jeszcze tylko nad pozostałym osprzętem, bo korbie to chyba nie robi co jest z tyłu, więc pytanie, czy pchać się w tył srama (przerzutka sram NX 260zł + manetka sram NX - 110zł), czy shimano (na przyklad SLX 200zł + manetka 120zł - kusi mnie manetka obrotowa) Kaseta raczej shimano (bo tańsze, a z tego co się na tą chwilę orientuję to kasety można stosować zamiennie - na przyklad kaseta 105 11-32 to 150zł, a najtańsza sram 1130 to około 200zł jak sie trafi promocja)
g286 Napisano 20 Grudnia 2018 Napisano 20 Grudnia 2018 W jaki sposób zamierzasz użyć kasety 11-32 resztą szpejów przeznaczoną do kaset 11-42 a nawet więcej w przypadku Shimano ? To nie będzie działać dobrze, i jest bez sensu.
emcinek Napisano 20 Grudnia 2018 Autor Napisano 20 Grudnia 2018 Chyba na odwrót. Jakbym chciał użyć 11-42 ze sprzętem przeznaczonym do 11-32 to faktycznie tylna przerzutka by nie dała rady, natomiast w tą stronę nie ma znaczenia, mam rację?
m0d Napisano 20 Grudnia 2018 Napisano 20 Grudnia 2018 IMHO nie masz. Każdy z tych szpejów jest przeznaczony do innego "skosu" kasety.
emcinek Napisano 20 Grudnia 2018 Autor Napisano 20 Grudnia 2018 Jak czytam opis na stronie srama na ten przykład, to w tylnej przerzutce mam napisane tak: Medium cage: up to max. 36 teethLong cage: 28-42 teeth czyli z tego co rozumiem, to średni wózek obsłuży kasetę z największą zębatką do 36 zębów, a długi wózek minimalnie 28 zębów na największej zębatce, a maksymalnie 42. chociaż ja się średnio znam na temacie, więc może źle interpretuję, ale z tego co tam jest napisane, to wnioskuję, że kasetę na długi wózek mogę dać dowolną, byle mieściła się w zakresie 11-28 -> 11-42
emcinek Napisano 20 Grudnia 2018 Autor Napisano 20 Grudnia 2018 noo... tam jest tylko tyle, ze do kasety kaseta 11-42 w napędzie 1x11 przerzutka powinna być długa, a do napędu 1x10 to niezależnie od kasety powinna być krótka (spora rozbieżność pomiędzy napędami 1x10 i 1x11). Tylko to tabelka MTB p.s. to też nie tak, że się kłócę i staram udowodnić moją rację, ale chcę mieć pewność, że to będzie działać, zanim wydam piniądze:P
g286 Napisano 20 Grudnia 2018 Napisano 20 Grudnia 2018 https://www.sram.com/sram/urban/products/flatbar-10 i do tego szosowa przerzutka, rival choćby czy apex
emcinek Napisano 20 Grudnia 2018 Autor Napisano 20 Grudnia 2018 https://www.sbike.pl/czesci-mtb-trekkingowe-manetki-manetka-sram-gx-grip-shift-11-sp-czerwona-o_l_169_10231.html tego typu chyba wezmę
Mateusz30 Napisano 20 Grudnia 2018 Napisano 20 Grudnia 2018 Jak miałem dylemat z napędem sram vs sh*tmano, to wyleczyła mnie przymiarka. Apex kiepsko pracuje i się sypie w tempie geometrycznym. Poczytaj opinie na forach. Podobnie rival. Nowa tiagra chodzi lepiej od poprzedniej ultegry. sram apex kosztuje 2x tyle co tiagra. Szukałem po sklepach zębatek do apexa korby i nie znalazłem. Nie wiem, jak jest teraz, ale pewnie nie lepiej. Znalezienie sklepu, gdzie można by powybierać części do srama też graniczy z cudem. Ludzie mają po magazynach pojedyncze części. Potem, jak coś na szybko potrzbene, to nic nie ma. Dziękuję postoję. Poza tym gravelem jeździ się inaczej, niż na mtb i napęd 1x coś tam nie ma wystarczająco ciasnego stopniowania. I nic tego nie zmieni. To nie mtb. W szosie 1xcoś tam się nie sprawdziło i w gravelach jest podobna sytuacja. Chyba, że ktoś jest mega kozakiem i nie jeździ pod górę. To przepraszam. No i suporty do srama są 2x droższe, niż w schimano, a trwałość tak samo denna. Oczywiści klucze do srama nie pasują do schimano. To też warto brać pod uwagę. Bo korba apex 400, ale musisz doliczyć 100 za suport i jeszcze klucz kupić. Z przesyłkami zrobi się 600+. Nie zapominajmy o podstawowym problemie 1xcoś tam na dużym blacie. Jest irytująco głośno na miękkich przełożeniach, a jak pojedziesz gdzieś dalej, to musisz mieć ze sobą smar do łańcucha, bo trzaski nie dadzą Ci żyć. napęd 2xcoś tam daje Ci w gravelu ciasno upakowane przełożenia na trudniejszy teren i podjazdy, oraz szutry i asfalt. Pozbawianie się tego za dopłatą do 1xcoś tam to abstrakcyjny ruch.
emcinek Napisano 20 Grudnia 2018 Autor Napisano 20 Grudnia 2018 To ma być coś typu fitness , do jazdy w 90% po ścieżkach rowerowych/ulicach i 10% po utwardzonych bezdrożach. Poprzednio jeździłem na czymś a'la gravel/cx i w praktyce wyszło, że w teren wjechałem tak +/- 0 razy. Na "stromiznach" warszawskich może ze 3 razy przez całe użytkowanie wrzuciłem mniejszy blat na korbie, a tak to 99,9% jeździłem na 46 zębach. Co do apexa, to doszedłem do podobnych wniosków. Co prawda nie ma problemu żeby zamówić części, ale to co można zamówić to tyle, co fabrycznie założone. Rival fabrycznie jest 42 albo 50z, natomiast są jak najbardziej do dokupienia tarcze 40-42-44-46-48-50, dlatego stawiam na rivala. Stwierdziłem, że nie chcę ryzykować, że łańcuch 10s będzie miał za duże luzy na korbie i będę miał zwiększoną szansę na spadnięcie łańcucha, więc wezmę napęd x11, a też zdecydowałem już, że wezmę grip shifta od srama, więc i przerzutka musi być z tej rodziny. Znalazłem jakieś przeceny na rosebike, a do tego dają 10 ojro rabatu
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.