Skocz do zawartości
Drodzy Rowerzyści!
Fundacja Ewy Błaszczyk 'A kogo?' pilnie poszukuje dwóch rowerów, najlepiej damek, dla rodziców/opiekunów pacjentów kliniki 'Budzik' - Warszawia - Międzylesie, przy Centrum Zdrowia Dziecka.
Po więcej szczegółów odsyłamy na oficjalną stronie www oraz fanpage FB.
oalan1

[serwis amortyzatora] SR Suntour Raidon 32mm

Rekomendowane odpowiedzi

oalan1

Witam, potrzebuję zrobić serwis swojego amortyzatora ponieważ dziś czyściłem rower, po czym suszyłem go sprężonym powietrzem i niechcący pod ciśnieniem powietrza trochę weszło mi wody pod uszczelkę od kurzu przez co mój amortyzator w ogóle się nie ugina, wielokrotnie już spuszczałem z niego powietrze i pompowałem, ciągle to samo, przy spuszczaniu powietrza, wylatuje też wodnista pianka, najwyraźniej olej z wodą która tam weszła. Wiem, załem. Muszę go otworzyć, wyczyścić, nasamrować, zalać nowymi olejami i muszę to zrobić w ciągu tygodnia ponieważ w sobotę za tydzień jadę w garminie (pierwsze zawody). Teraz pytanie, ponieważ tych poradników jest tak dużo a zarazem mało (ponieważ każdy dotyczy innego modelu) czy zna ktoś z Was poradnik, który najbardziej przybliżyłoby mi serwis tego suntoura oraz jakie w ogóle oleje mam do tego zakupić, wiem że jeden do prawej lagi do tłumienia, a drugi gęsty max 10 ml do sprężyny. Tylko jakie?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Przecież odrobina wody by nie spowodowała takiego efektu...

Wlewałeś olej do dolnych lag?

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
oalan1

Nic nie wlewałem , nic nie odkręcałem, ale myłem też rower w pozycji odwróconej, bo chciałem błoto całe ściągnąć.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Rower stoi teraz normalnie? Idź i sprawdź czy się ugina. Dość często czytałem na forum że po odwróceniu amora przelewa się olej w tłumiku i trzeba trochę czasu żeby wszystko wróciło do normy.

Poszukaj na forum, nie raz i nie dwa był opisany dokładny serwis i wszystko co potrzebne.

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
oalan1

Stał przez całą noc. Przez pierwsze dwa naciśnięcia jeszcze lekko się ugiął, ale znowu stał się sztywny. Zapomniałem wcześniej dodać, że po napompowaniu przez pierwsze 2-3 naciśnięcia się uginał a potem już nie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Dziwne. Tak czy inaczej musisz rozebrać cały amortyzator. 

Ewentualnie żeby zrobić diagnozę na szybko możesz wykręcić tłumik, wtedy będziesz wiedział czy to jego wina czy komory ( nie sądzę). Potrzebna jest nasadka, chyba 24. Problem jest taki że najlepiej mieć dedykowaną, taką która ma nieco mniejszą średnicę i ścięte krawędzie na dole. Jak użyjesz zwykłej, to istnieje duża szansa że porysujesz sobie koronę i zniszczysz korek.

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
oalan1
Napisano (edytowane)

Albo po prostu klucz i zrobić to delikatnie. No wiem  że muszę cały rozebrać...

A wiesz może gdzie mogę znaleźć jakieś dane ile jakiego oleju do mojego amora? Bo nigdzie nie mogę znaleźć tego w necie

Edytowane przez oalan1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Na stronie SR masz filmy.

Olej jest potrzebny tylko do komory powietrznej, 5 czy 10ml, nie pamiętam. Tłumik jest nierozbieralny a na ślizgi nakładasz smar.

Także nie chce Cie martwić, ale jeżeli padł tłumik to nic nie zrobisz.

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
oalan1

Gdzie to sprawdziłeś?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
oalan1

Kurcze tylko ciekawe czy ten tłumik (jeśli to prawda) padł samoistnie, czy może od tego powietrza sprezonego, w sumie to już zaczynam w to wątpić, bo wcześniej rower myłem tak samo.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Sprężone powietrze nic tu nie ma do rzeczy. To jest zamknięty kartridż. Znanym sposobem ubicia takie kartridża jest nalanie oleju do dolnym lag który po niedługim czasie wlewa się do środka i blokuje tłumik.

Wykręć go, postaw pionowo, poczekaj i sprawdź wtedy jego działanie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
dziksoltys

Takie dziwne pytanie masz odblokowany amortyzator?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
cervandes

Odwrócenie amorka może jedynie spowodować moim zdaniem, że blokada nie będzie działała mimo włączenia.

 

Też jestem za tym, że włączył kolega blokadę.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

O jej, rzeczywiście, gafa z mojej strony. Teraz sobie przypomniałem że jest dokładnie odwrotnie tak jak pisze kolega, blokada przestaje działać a nie amortyzator staje się sztywny... A sam po zakupie od razu sprawdzałem czy działa blokada...

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
oalan1

Nie no aż taki ulomny to jeszcze nie jestem .  Jechalem dziś do pracy i amor zaczął jako tako pracować.  Po pracy jeszcze sprawdzę w terenie. Dziękuję wam bardzo za pomoc . Tylko i tak uważam że amor chodzi już to je gorzej niż 2 lata temu po zakupie. Da się jakoś serwisowa takie amory z kartridżem? I czy są z tego wymierne efekty ? Bo w sumie można jedynie nasmarowac na nowo sprezyny oraz wyczyścić i nalać troje oleju 15w20?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

To nie robiłeś serwisu ślizgów przez 2 lata?

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
cervandes

Chryste.

To czy amorek pracuje normalnie czy nie zależy głównie od tego czy jest okresowo rozebrany, wyczyszczony i nasmarowany. Ludzie jeżdżą w trupa, dopóki cośtam się ugina, potem jeszcze pojeżdżą pół roku czy dwa lata i przychodzą z pytaniem jak to teraz ożywić a mają już kawał złomu a nie amortyzator.

 

Spuszczasz powietrze, odkręcasz śruby na dole amorka i otwierasz go poprzez wysunięcie goleni górnych z dolnych. Masz wszystko co potrzebujesz na wierzchu. Czyścisz na błysk, rury z zewnątrz to tam pikuś, chodzi o to co w środku. Smarujesz specyfikami do tego przeznaczonymi, możesz po kilka ml wlać oleju w każdą goleń. Ale dosłownie KILKA bo jak wlejesz za dużo to możesz uszkodzić tłumik. Samego tłumika, komory powietrznej moim zdaniem nie ma co rozbierać. Ja bym jeszcze wykręcił wentyl z komory powietrznej i wlał dziurą 3ml gęstego oleju w celu uszczelnienia komory powietrznej oraz poprawy pracy uszczelki w niej.

 

Tłumiki zazwyczaj są nierozbieralne. Jedyne co możesz zrobić to po rozebraniu otwórz do końca regulację tłumienia powrotu, wyłącz blokadę i poruszaj tłokiem. Jeśli pracuje w obydwu kierunkach płynnie, bez problemów to ja bym się tłumikiem nie martwił.

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
oalan1
Napisano (edytowane)

Właśnie wróciłem i ewidentnie widać że amor potrzebuje serwisu ponieważ jak już jadę po korzeniach itp. to chodzi, a jak po płaskim to stygnie i trzeba go dobrze nacisnąć żeby zaczął chodzić. Tak wiem, że niektórym się wydaje że wieczność nie serwisowałem, ale po prostu się tym nie interesowałem. Dopiero w te lato na bieżąco zamawiałem coraz to nowe narzędzia i się uczę. Tam jest dedykowany 15w20 jako olej smarujący. Info z tej strony:

 

Rozumiem, że olej smarujący to jest ten o którym mówiłeś o komorze powietrznej? Czy może o goleniach? Polecacie jakiś konkretny sprawdzony smar do tego?

Edytowane przez durnykot
usunięty link

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
skom25

Poszukaj na forum, naprawdę, mniej więcej miesiąc temu wszystko opisywałem w identycznym temacie. Dwa miesiące temu też, jeden temat na drugim.

Być może jest sucho w komorze powietrznej i oring stawia opór dopóki go nie ruszysz.

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
oalan1

Dzięki :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa
Napisano (edytowane)

Golenie smarowane są smarem stałym, najlepiej przeznaczonym do amortyzatorów. Olej w komorze powietrznej pełni rolę uszczelniacza. Na jakość pracy amortyzatora kluczowe znaczenie ma kondycja tłumika (zakładając, że golenie mają odpowiednie smarowanie).

Edytowane przez Dokumosa
  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
oalan1

Cześć, jeszcze pytanko. Czy oleje 15 W różnią się czymś od 15 Wt, czy to jest to samo. Oraz jaki polecacie gęsto olej do komory powietrznej? Motorex 2000 do smarowania będzie ok?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

Do komory powietrznej może być np. najtańszy hipol albo inny przekładniowy o lepkości 80-90W. Olej 15W to zapewne silnikowy  w amortyzatorach stosuje się oleje hydrauliczne.

Motorex bg2000 od biedy może byc ale nie jest to optymalny smar do ślizgów.

  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
oalan1

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×