Skocz do zawartości

[Łańcuch] Na ile wystarcza dobry łańcuch 11


huskarl

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

Na ile wam wystarcza łańcuch? Mam przejechane 3,5kkm a już zakładam piąty. Jeden przegapiłem i doszedł do 1%, zjadając przy tym trzy koronki. Wychodzi, że zmieniam łańcuch co 850km. I nie są to jakieś najtańsze a 601 i 701. Myte i smarowane były co 200km, więc niezaniedbane, a mimo wszystko nie odwdzięczają się trwałością.

 Czy ma ktoś doświadczenie z łańcuchami klasy Ultegra (901). Czy to mi da spokój na nieco dłużej?

 

 

  • Mod Team
Napisano
Teraz, huskarl napisał:

I nie są to jakieś najtańsze a 601 i 701. Myte i smarowane były co 200km, więc niezaniedbane, a mimo wszystko nie odwdzięczają się trwałością.

Albo depnięcie masz olimpijskie.

Napisano

Ja nieskromnie uważam, że mam depnięcie, półtora kafla zrobiłem na KMC X11 i nic, ani drgnie. 127mm i koniec. A przyznam, że jakoś wybitnie nie dbam o napęd jak dawniej. No i przestałem szejkować bo producenci zakazują.

W poprzednim rowerze miałem porównanie na ósemce lepszego Shimano (HG71) do KMC X8. Dwa łańcuchy Shimano po 5kkm wyglądały jak zwłoki, rolki były wychlastane na maxa. Dwa KMC X8 na takiej samej ale nowej korbie i kasecie miały 0,75% i rolki w bardzo ładnym stanie.

Napisano

W kolarce mam nadal pierwszy łańcuch, Sram CN-PC103 (10rz) , już ponad 5kkm zrobione a on nadal wygląda dobrze. W drugim góralu jest już co prawda trzeci łańcuch ale dopiero przy 4,5kkm założony, więc 2,3kkm na jeden. No i nie były to jakieś szczególnie drogie łańcuchy, 9rz ze średniej półki, przy czym drugi łańcuch zjadł kasetę.

Ważę 100kg, od dawna w SPD i jeżdżę raczej niskoobrotowo. Lubię pocisnąć pod górkę, szczególnie na wysokim biegu ale tak by dzięki SPD kręcić dookoła, jedna noga ciśnie, druga ciągnie. To pewnie obciąża łańcuch, ale żeby ledwo 900km z nich wyciskać? Dobrze, ze mam inne rowery bo bym inaczej kupował nowy łańcuch co miesiąc.

Tak się zastanawiam czy pełne zawieszenie nie przyśpiesza zużycia. Gdy się ugina to odległość oś-suport się zmniejsza i może zostać wybrana przez zapadki kasety lub po prostu przez nacisk na korbę. Teraz, gdy koło nagle odbija i wraca do pełnego odprężenia to ta odległość oś-suport nagle wzrasta. Mamy wtedy do czynienia z szarpnięciem za łańcuch. To szarpnięcie spotyka się z jednej strony z oporem zapadek kasety a z drugiej z oporem korby wynikającej z nacisku nóg rowerzysty. Ta energia musi gdzieś się rozproszyć ale jeśli nie ma gdzie to idzie w łańcuch i go delikatnie rozciąga. To taka moja hipoteza, bo inaczej oszaleję. Nie zarobię na łańcuchy.

Zmieniłbym producenta ale trochę się boję. Te Shimano co jak co ale są dobrze dopasowane. Nic nie słychać a zmiana biegów jest natychmiastowa, bez zbędnych zgrzytów jak to w starszym góralu (SLX 9rz). Dlatego rozważam 901. Gdzieś jakiś test był, że jest mocniejszy od 601 i 701 ale jakieś doświadczenie z pierwszej ręki by się przydało. Na pewno rozpoczynam dokładne zapiski z pracy łańcuchów.

Napisano

 

18 godzin temu, huskarl napisał:

Mam przejechane 3,5kkm a już zakładam piąty. Jeden przegapiłem i doszedł do 1%, zjadając przy tym trzy koronki.

 

 

Pytanie jak zmierzyłeś to 1%? Aż nie chce się mi wierzyć w takie szybkie zużycie.

Ja na 3 łańcuchach (2 x XT i 1x KMC X11) i jednej kasecie XT zrobiłem 12.800  km. Napęd 3x10. Nic jeszcze nie przeskakiwałi i śmiało bym kilka tysięcy jeszcze dokręcił, ale zmieniłem z czystego znudzenia i chęci poprawy płynności przełożeń, bo zęby kasety były już trochę nagniecione. Najwięcej przebiegu zrobiłem właśnie na KMC X11, bo zdecydowanie wolniej zwiększał podziałkę w stosunku do łańcuchów Shimano XT 10z. Teraz jeżdżę na dwa łancuchy KMC X10e (3 łańcuchy nie mają sensu przy mojej jeździe, bo wcześniej wygniotą się zęby kasety i korby niż 3 łańcuchy "wyciągną" do 1%.)

 Ja jeżdzę w terenie, ale po płaskim Mazowszu i sporadycznie w błocie, więc ciężkiego życia mój napęd nie ma. Smaruję co ok 120km bez szejkowania. Ważę 72kg.

Napisano

Na początku mierzyłem suwmiarką, co nie jest proste, ale gdy łańcuch wydawał się podejrzany to zdejmowałem i przymierzałem do nowego. 0,75% przy łańcuchu 112 daje przesunięcie o około jedno oczko. Teraz używam przymiaru i wygląda że jest dokładny a przynajmniej zgadza się z porównaniem starego i nowego łańcucha.

Przedostatni łańcuch wyciągnął się do 1% co wskazał przymiar. Nowy łańcuch się nie przyjął i musiałem zmienić moją kasetę XT M8000. Teraz mam dwie kasety, bo starą uzupełniłem kółkami z XTR. Może one troszkę dłużej wytrzymają.

Teraz jak tak się zastanawiam to nie wiem czy jednak to nie będzie dopiero czwarty łańcuch. Dwa zużyte znalazłem, trzeci na rowerze i czwarty jeszcze w pudełku. Teraz się zastanawiam czy jeden wyrzuciłem, co by dawało piąty, czy jednak nie. Teraz już nie pamiętam ale wydaje mi się że jakiś poszedł do śmieci, chociaż mógł to być ten z drugiego górala. W każdym razie matematyka nadal pokazuje, że coś jest nie teges. Trzy łańcuchy na 3,5kkm to i tak ledwo 1200km na jeden. Więcej niż 900km ale nadal nieco za mało.

Napisano

Coś jest mocno nie teges, albo masz nogę jak Amstrong po podwójnej dawce EPO i jeździsz w błocie po kolana.

Smaruj częściej, co 100km, a przy cieżkich/błotnych warunkach po każdej jeździe. Przestań używać Shimano - Ja osobiście porównywałem zużycie łańcucha Shimano XT do KMC serii X. KMC "wyciągał" się przynajmniej 1,5 razy wolniej niż Shimano przy tych samych warunkach eksploatacji!!!

Kup dwa KMC X11e (dedykowany do elektryków) i podmieniaj co 500 km - wieszaj na gwoździu i na rower zakładaj krótszy z dwóch używanych.

Napisano

Właśnie w sklepach tych koronek nie mieli od ręki a gdy chciałem mimo wszystko zamówić to powiedzieli, że 6 tygodni czekania bo centrala Shimano Polska też ich nie ma. Więc jak już stałem w sklepie to wziąłem całą kasetę od razu. Planowałem kupić drugi zestaw kół, więc i tak bym potrzebował drugą, a więc pomysł na tamtą chwilę był OK. Minęło ponad pół roku a ja nadal ich nie kupiłem, i chyba się to w tym sezonie nie stanie, więc druga kaseta sobie czeka.

Dopiero później na allegro ktoś tam miał pojedyncze sztuki tych koronek, i to od XTR, ale sprawdziłem w instrukcjach serwisowych i wyszło, że kompatybilne kształtem z XT. Jakoś na jesień nie było nigdzie ani jednej koronki 11 i 13 zębowej z zestawu M8000, dlatego brałem z M9000. Chyba pod koniec sezonu był popyt i wszystkie wymiotło. Teraz jakbym chciał je kupić to bym nie miał problemu.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...