Mattm Napisano 22 Marca 2018 Napisano 22 Marca 2018 Witam, Zaproponuje ktoś nowy napęd (kaseta, łańcuch i korba) dla roweru trekkingowego z lat 90'tych? Budżet do 150 zł. Rower użytkowany turystycznie przez kilka godzin tygodniowo głównie po asfalcie, trafia się też teren. Aktualnie łańcuch hg 40 po przeszło 2 tys. bardziej kadencyjnej niż siłowej jazdy "zjada" przymiar. Korba posiadana "no name" montowana na kwadrat z suportem klasycznym. Z tyłu mam SHIMANO SIS 7 RD-TY22 na hak, z przodu niezidentyfikowany model shimano 3 rz.
gtb Napisano 22 Marca 2018 Napisano 22 Marca 2018 Pewny jesteś , że masz kasetę ? Opis podzespołów nasuwałby raczej wolnobieg. Sprawdź co oferują okoliczne sklepy/serwisy , przy takim budżecie wysyłki pochłoną część kwoty a kupując stacjonarnie można często uzyskać montaż w cenie + wspierasz lokalną przedsiębiorczość.
SoloTM Napisano 22 Marca 2018 Napisano 22 Marca 2018 Jeśli masz wolnobieg a nie kasetę ( zakładam, że tak jest ) to : http://allegro.pl/zestaw-wolnobieg-shimano-mf-tz21-lancuch-kmc-z50-i6591624082.html ( dlatego łańcuch kmc bo jakościowo to praktycznie to samo co hg40 a dodatkowo masz spinkę i jest taniej ) oraz : http://allegro.pl/mechanizm-korba-sr-suntour-xr-czarny-48-38-28-os-i7235319379.html ( wersja z suportem jeśli stary masz kulkowy lub niedomaga ) http://allegro.pl/korba-shimano-fc-ty301-48-38-28-170mm-wyprzedaz-i6953391039.html ( wersja bez suportu ) /edit To wersje jeśli sam potrafisz zrobić - jeśli nie to jak wyżej - do serwisu niech wymieniają i tam kup
seraph Napisano 22 Marca 2018 Napisano 22 Marca 2018 Masz z tyłu kasetę 7sp czy wolnobieg? Korba jest na pewno do wymiany? Teraz, SoloTM napisał: ( wersja bez suportu ) Zakładasz, że obecny pasuje długością?
SoloTM Napisano 22 Marca 2018 Napisano 22 Marca 2018 Tys prawda, więc jeśli suport 122,5 to może zostać, jeśli nie to lepiej wymienić i suport I sprawdź czy korba ma faktycznie 48 zębów ( największa koronka ) bo jeśli dali mniejszą np. 42 zęby to przednia przerzutka może nie obsłużyć nowej 48 z.
Mattm Napisano 23 Marca 2018 Autor Napisano 23 Marca 2018 Na pewno kasetę :) Kiedyś był wolnobieg, ale pękające ośki wymusiły wymianę tej części napędu. Co do łańcucha myślałem o hg 71 (44 zł)… shimano w kwestii jakości ma teraz równie wielu zwolenników, co przeciwników i nie wiem, czy inne firmy oferują lepszy produkt w konkurencyjnej cenie. To mam być jeden niezły łańcuch, nie będzie podmieniany co kilkaset km na inny w celu przedłużenia żywotności napędu. Długość osi suportu klasycznego mam 122 mm. Korba stalowa ma największa zębatkę 42 i jest od nowości w tym rowerze, jest już wyrobiona i chcę ją wymienić. Nowa korba musi więc być pod te 122 mm, aby wszystko działało jak trzeba. Najdziwniejsze jest to, że przymierzałem tą oś suportu do nowej korby na kwadrat shimano fc m131 i nie wchodzi na jakieś 0,5 cm z każdej strony
dovectra Napisano 23 Marca 2018 Napisano 23 Marca 2018 https://www.centrumrowerowe.pl/mechanizm-korbowy-shimano-tourney-fc-m131-pd9126/ z nowych pod 122, mm ja bym zapolował na retro używkę, stx, lx, stx rc, ale tam już inny suport 113 mm bodajże.
Mattm Napisano 23 Marca 2018 Autor Napisano 23 Marca 2018 Przymierzałem moją oś do tej korby i o ile ramiona osi w starej korbie chowają się aż do końca nacięcia osi, to w tej nowej zostaje po jakieś 0.5 cm z każdej strony... jazda na czymś takim jest nierealna, bo i dokręcić porządnie śrubą osi się nie da, i przerzutka przednia tego nie sięgnie.
Kolmark Napisano 23 Marca 2018 Napisano 23 Marca 2018 To może znaczyć, że masz ten rzadko spotykany suport i korbę na kwadrat drugiego typu (nie Shimano). Pomimo pozornie takiego samego wyglądu (na oko) części są wzajemnie nie pasujące do siebie. Polega to na tym, że suport pierwszego standardu nie wchodzi do końca w korbę drugiego standardu i odwrotnie - suport drugiego wpada do końca otworu w korbie standardu pierwszego, na dodatek ma luz i nie da się go skasować. Różnią się po prostu kątem pod jakim zbiegają się płaszczyzny "kwadratu", jeden "kwadrat" jest krótszy i grubszy, a drugi dłuższy i szczuplejszy Będziesz musiał kupić korbę z suportem do niej pasującym - tak jest bezpieczniej, na pewno będzie pasować, a i cena też Cię nie zabije, bo nowy suport Shimano kosztuje w granicach 30zł. Dla jasności: nie tyle korba musi pasować do suportu, tylko zespół korba-suport ma pasować do linii łańcucha i przerzutki przedniej, bo jak słusznie zauważyłeś przerzutka może napędu dobrze nie obsłużyć, poza tym z uwagi na nieprawidłowa linię łańcucha może się napęd szybciej zużywać.
SoloTM Napisano 23 Marca 2018 Napisano 23 Marca 2018 17 minut temu, Mattm napisał: Przymierzałem moją oś do tej korby i o ile ramiona osi w starej korbie chowają się aż do końca nacięcia osi, to w tej nowej zostaje po jakieś 0.5 cm z każdej strony... jazda na czymś takim jest nierealna, bo i dokręcić porządnie śrubą osi się nie da, i przerzutka przednia tego nie sięgnie. Właśnie tak ma być, po nałożeniu korby na oś typu kwadrat, oś nie ma całkowicie nachodzić na korbę a ma być właśnie około pół cm, 3mm jakby brakować. Korbę stalową nabijasz na oś potem tylko dokręcasz śrubą, aluminiowa lepiej się trzyma stalowej osi bo stal z aluminium się zapieka, ale też lepiej nabić ( np. nasadowym 14 i młotkiem ) a dopiero później włożyć i przykręcić śrubę. Kup po prostu kasetę hg41 7 rz do tego łańcuch kmc x8.93 i korbę za 50 parę pln i zmieścisz się w budżecie. korba: http://allegro.pl/korba-sr-suntour-xr-kwadrat-42-32-22-oslona-i7061327529.html łańcuch: http://allegro.pl/kmc-x8-93-lancuch-8-7-6-rz-116-ogniw-ze-spinka-i7207734710.html kaseta: http://allegro.pl/kaseta-shimano-cs-hg41-7-rzedow-11-28t-acera-i7009961370.html
Kolmark Napisano 23 Marca 2018 Napisano 23 Marca 2018 Jakim młotkiem, na litość boską... Rozpieprzysz otwór i po korbie! Ramiona wkłada się po prostu na oś suportu ręką i dokręca śrubą. Poza tym jeśli suport i korba są tego samego standardu, to po delikatnym stuknięciu w korbę młotkiem nie da się już ramienia zdjąć bez ściągacza.
SoloTM Napisano 23 Marca 2018 Napisano 23 Marca 2018 @up nie mów jeśli się nie znasz. 20 lat praktyki mam. Takich korb to pewnie grubo ponad tysiąc razy zakładałem. Wytłumaczę Ci, jeśli stalową korbę na kwadrat założysz na oś i tylko dokręcisz to na 90 procent zacznie się luzować podczas jazdy, kwadrat w korbie wyrabiać i odpadnie. Jeśli tak się stanie to korba przeważnie do wyrzucenia. Aluminiowej teoretycznie nie trzeba nabijać ( nasadowa 14 nie opiera się o gwint tylko o gniazdo korby ) ale lekko puknąć nie zaszkodzi. Popytaj ludzi którzy się znają. A korbę zawsze ściąga się ściągaczem. Palcami nie powinna schodzić.
seraph Napisano 23 Marca 2018 Napisano 23 Marca 2018 Też pierwsze słyszę o biciu młotkiem w osi łożysk. Pewnie bardzo dobrze to robi na żywotność suportu. Nie ma co się też zastawiać doświadczeniem jak jakiś dziadek samouk, bo nawet i tacy potrafią latami powielać stare błędy. Wg Twojej teorii znakomita większość serwisów rowerowych nie potrafi założyć korby na kwadrat, bo tylko ją ściągają śrubami. Ja też w życiu zakładałem korbę też setki razy i jakoś nigdy mi w trasie nie odpadła, a młotka nie używałem. Znaczy to, że powinienem w lotka grać, bo fortuna jest po mojej stronie? Co do tego, że bez ściągacza nie powinna dać się zdjąć rękami to święta prawda.
SoloTM Napisano 23 Marca 2018 Napisano 23 Marca 2018 Powtarzam, stalowa korba na kwadrat, oś stalowa, trzeba nabić. Inaczej w większości przypadków będzie się luzować. Może nie słyszeliście bo na serwisach rowerowych nie pracowaliście z w/w zestawem, i nie mówię tylko o moim doświadczeniu - chyba u wszystkich jest tak samo. A co do nabicia ( np. dwa razy młotkiem w klucz nasadowy - i nie z całej siły - nie niszczy to łożysk )
Mattm Napisano 23 Marca 2018 Autor Napisano 23 Marca 2018 Właśnie porównałem obie korby z osią, i jest to chyba problem pokroju "kupuj windows 10, bo xp już nie wspieramy" Nowa korba jest o jakieś ponad pół cm grubsza w miejscu mocowania jej na osi suportu od starej korby SONIC, śruby ledwie ją łapią. Oczywiście i korba i jej ramię bez ściągacza są u mnie nie do zdjęcia, ale też nie muszę ich nabijać- po prostu zakładam na oś i kręcę, a śruby przy dokręcaniu stawiają coraz większy opór, co przecież finalnie daje maksymalnie mocne osadzenie na osi. SoloTM, wiem o czym piszesz, bo zdarzało mi się, że zbyt słabe dokręcenie śruby skutkowało luzowaniem się korby lub nawet jej odpadnięciem (od tamtej pory jeździłem już ze ściągaczem), ale tylko wtedy, gdy nie robiłem tego maksymalnie mocno- nie musiałem jednak nabijać. Tym sposobem, pomimo posiadania dedykowanej 122 mm osi nie jestem w stanie zamontować współczesnej korby shimano FCM 131...
seraph Napisano 23 Marca 2018 Napisano 23 Marca 2018 Suport to nie jest duży koszt, a będziesz miał większy wybór korb. Szukanie korby do suportu to zawsze był wg mnie słaby pomysł, bo jak mamy niepopularny suport to jest ze 2 korby do wyboru. A ten inny typ kwadratu to nie jest jakiś częsty problem wcale, bo ja o nim słyszę chyba 2 raz, a nie spotkałem się osobiście wcale. Uaktualnisz to będzie na przyszłość.
Track Napisano 23 Marca 2018 Napisano 23 Marca 2018 17 minut temu, Mattm napisał: Tym sposobem, pomimo posiadania dedykowanej 122 mm osi nie jestem w stanie zamontować współczesnej korby shimano FCM 131... I bardzo dobrze - bo FC-M131 to padaka jakich mało.
Mattm Napisano 24 Marca 2018 Autor Napisano 24 Marca 2018 Racja, choć w ostateczności zawsze jeszcze mogę z tą osią do rowerowego pójść i poprosić o dopasowanie Kaseta ustalona, korba jeszcze wielka niewiadoma, a łańcuch? KMZ, hg-71 a może connex? Z żadnym nie miałem styczności, bo wiele lat przejeździłem na hg 53 i rekreacyjnie na hg 40, i z tym drugim już raczej nie chciałbym się więcej spotkać.
Mattm Napisano 29 Marca 2018 Autor Napisano 29 Marca 2018 Ok, połaziłem jeszcze z tą osią i korbą w kilku rowerowych ciekaw tego, co powiedzą serwisanci. Dowiedziałem się, że raczej nie dostanę takiej korby jaką chcę, bo taka nie istnieje Znaczy się nowej z wyrobionym kwadratem, bo stara korba ma po tylu latach po prostu wyrobiony kwadrat, dlatego wchodzi do końca, a nowym zostaje jeszcze pół cm i więcej.. Dzięki za pomoc
seraph Napisano 29 Marca 2018 Napisano 29 Marca 2018 Trochę naciągana teoria, bo głosi, że linia łańcucha zmienia się z czasem i to o 5 mm W wielu przypadkach brakło by wychylenia przedniej przerzutki, albo wręcz korba spotkałaby się z miską suportu lub dolnymi piórami widełek tylnego koła. Do tego co dzieje się z materiałem gniazda korby? Jest miażdżony czy gdzieś przepływa? Pozostaję zwolennikiem istnienia drugiego rodzaju kwadratu.
Kolmark Napisano 30 Marca 2018 Napisano 30 Marca 2018 No więc okazuje się, że niezupełnie miałem rację. Istnieją TRZY standardy, dwa z nich ISO oraz JIS nie różnią się kątem schodzenia się powierzchni (2 stopnie do osi), tylko długością! W związku z tym korba nachodzi głębiej na kwadrat lub płycej, w zależności od tego jakiego suport jest standardu - różnica to 4mm na długości osi, czyli 2mm linii łańcucha. Trzeci standard to JIS Low Profile, ale nie mam pewności, czy kąt zbieżności jest inny, natomiast ze zdjęcia wygląda, że długość szlifowanych ścianek jest najmniejsza. https://www.sheldonbrown.com/bbtaper.html https://www.velodromeshop.net/square-taper-jis/iso/ Jeśli więc Mattm ma przypadek jak na ostatnim zdjęciu u Sheldona, to znaczy, że ma korbę standardu ISO założoną na suport standardu JIS, niemniej nie zgadzam się z Sheldonem, że korba odsuwa się aż o 4,5mm, bo przecież przypadek odwrotny nie powoduje wpadnięcia korby do końca i oparcie się osi suportu o śrubę mocującą (no chyba, że korba była często zdejmowana i zakładana, a zwłaszcza walona młotkiem i uległa znacznemu poszerzeniu otworu). Bardziej skłaniałbym się do wyjaśnienia na stronie sklepu velodrome.
Mattm Napisano 2 Kwietnia 2018 Autor Napisano 2 Kwietnia 2018 Bingo! Sytuacja ma właśnie miejsce, tak jak to przedstawiono na ostatnim zdjęciu. Niestety jak pisałem z tego powodu nowa korba odsuwa się te kilka mm w bok względem starej korby. Najgorsze, że żaden z serwisów nie bierze nawet pod uwagę możliwości wystąpienia różnych rodzajów kwadratów. W kolejnym serwisie tuż przed świętami dostałem jeszcze poradę, aby posiadaną oś zamontować odwrotnie i założyć nową korbę na krótszą stronę osi, może to pomóc.. A ponadto jeszcze się dowiedziałem, że takich korb z tak głębokim gniazdem już nie produkują, wszystkie te shimanowskie są "płaskie" W załączniku moja oś 124 mm.
Mattm Napisano 4 Kwietnia 2018 Autor Napisano 4 Kwietnia 2018 Sytuacja powoli się klaruje Jakimś rozwiązaniem okazuje się odwrotne zamontowanie osi, dzięki czemu korba zbliżyła się o te kilka mm i zachowana została podobna linia łańcucha. Niestety korba nie zachodzi tak głęboko jak wcześniejsza, więc pozostaje mi jeszcze zakręcić śrubę na maksa i przeprowadzić test polowy, czy aby po iluś tam km śruba nie zacznie się luzować
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.