Skocz do zawartości

[przerzutka] Konwersja 3x9 na 2x10/9, z 40/30/22 na 36/22


gkc

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witajcie.

Jestem w trakcie konwersji roweru na nowy sezon i chcę wymienić zużyty napęd a przy okazji trochę zaktualizować.

Aktualnie mam 3x9 całość Alivio M4000

- przód 40/30/22

- tył 11-34

Chcę zmienić na 2x9 lub 2x10 w Deore

- przód 36/22

- tył 11-34 albo jako 9 albo jako 10 zębatek

I tak o ile z tyłem sprawa jasna, że przerzutka musi pasować do kasety o tyle w przodem jest różnie.

Niektórzy używają przerzutek z 3x do 2x i sobie chwalą.

Rożnica pomiędzy największymi tarczami korby to tylko 4 zęby od 40 w starej do 36 w nowej.

Przerzutkę FD-M4000 Alivio mogę swobodnie te kilka mm obniżyć żeby odstęp od największej tarczy wynosił ten 1mm czy 2mm.

Tak obniżona przerzutka na młynku nie obciera do dolne tylne widełki.

Na sucho to nawet działa ale nie wiem czy tak w praktyce, jak pojadę w las może być.

Ktoś coś takiego kombinował?

Widziałem że u niektórych przy używaniu przerzutki z 3x powstaje duży odstęp do największej tarczy, ale to pewnie od 3x typu 44/32/22 lub większej.

Pewnie przerzutki od 2x są bardziej płaskie, mają mniejszą wysokość ale czy tylko to je różni?

Bo wtedy jak mam aktualnie swoją M4000 do maks 40 zębów to może by się nadało do 36/22 lub 38/24?

Pomożecie?

 

 

Napisano

Różnica między dużymi blatami 40 vs 36 może by i była do pokonania,ale obecna przerzutka jest tak skonstruowana,że obsługuje różnicę 10 zębów między dużą i średnią zębatką.W nowej korbie będziesz miał różnicę 14 zębów.Tego może nie ogarnąć.Licz się z tym że będziesz musiał kupić dedykowaną przerzutkę.

Napisano
Teraz, Tatanka napisał:

Możliwe.Co to za model?

Aktualna to Alivio FD-M4000, seria z nowych rozmiarów pod 29" czyli 40/30/22.

Docelowa to Deora FD-M616 pod 36/22.

Chyba że aktualna zaskoczy jak trzeba...

Napisano
1 godzinę temu, Tatanka napisał:

Różnica między dużymi blatami 40 vs 36 może by i była do pokonania,ale obecna przerzutka jest tak skonstruowana,że obsługuje różnicę 10 zębów między dużą i średnią zębatką.W nowej korbie będziesz miał różnicę 14 zębów.

Na 90% jestem pewny, że mu zaskoczy jeśli obniży na przepisowe 1-3mm ponad blat. Te 10z różnicy to jest jakby wymiar minimalny, mniej nie może być, ale więcej tak, a u niego maks to 18z, a więc mieści się w przedziale pomiędzy 10 a 18. Tylko tak jak mówię, warunkiem jest poprawne obniżenie pod 36z i nie zostawianie większej szpary, bo mu będzie łańcuch wylatał. Tym niemniej osobiście wolał bym założyć dedykowaną przerzutkę m618 i mieć pewność i najlepszą zmianę biegów, bo jednak profile wodzika będą w takiej na odpowiednim miejscu.

Jasnym też jest, że trzeba zastosować blat 36z z korb 36/22, a nie jakieś kombinacje z korb trekingowych. 

 

gkc - jak robisz tak sporą modyfikację, to idź po całości i zbuduj korbę 36/24 z kasetą od 11-28 do 11-42 10s czyli do dyspozycji będziesz miał 4 wersje kaset od ciasnej 11-28 na płaskie, po 11-42 na góry i jazdę przypominającą dosłownie jazdę na napędzie 1x10. Wystarczy zastosować tylną przerzutkę od 11s i po problemie. W 9s się ograniczysz niepotrzebnie, 10s jest pod tym względem lepsze.

Napisano

Niestety te 10% w przypadku przerzutki przedniej potrafi zrobić problem. Jak u siebie zdjąłem największy blat i zostało 22/32 to i tak nie dało się tego zrobić żeby działało dobrze. Tzn. działało, ale przerzutka lubiła sobie wyrzucić łańcuch poza zębatkę, najgorsze że działo się tak tylko raz na jakiś czas. Kup nową przerzutkę, nowe to koszt 100 zł, może używkę trafisz to będzie taniej. I na pewno zaoszczędzisz sporo czasu i nerwów.

Napisano
Teraz, Piter233 napisał:

Niestety te 10% w przypadku przerzutki przedniej potrafi zrobić problem. Jak u siebie zdjąłem największy blat i zostało 22/32 to i tak nie dało się tego zrobić żeby działało dobrze. Tzn. działało, ale przerzutka lubiła sobie wyrzucić łańcuch poza zębatkę, najgorsze że działo się tak tylko raz na jakiś czas. Kup nową przerzutkę, nowe to koszt 100 zł, może używkę trafisz to będzie taniej. I na pewno zaoszczędzisz sporo czasu i nerwów.

Ale u niego jest inna sytuacja, ma przerzutkę którą jak twierdzi, jest w stanie odpowiednio obniżyć. Jeśli nie da rady, to będzie miał to co u ciebie. 

Napisano
3 minuty temu, Arni220 napisał:

a u niego maks to 18z, a więc mieści się w przedziale pomiędzy 10 a 18.

Tylko że to 18 jest przewidziane na 2 ruchy przerzutki.A przy korbie 2rz będzie tylko jeden.Wiem że 4 zęby to akurat połowa wiec może zadziała.Ale kto wie

Napisano

To nic. 18 to maksymalna różnica tarcz jaka zmieści się w wodziku przerzutki bez ocierania o poprzeczkę wodzika i górną krawędź. Nie ma znaczenia czy dla dwóch czy 4 tarcz. 10z to minima różnica tarcz, mniejsza być nie może czyli np. nie mógł by zbudować korby 36/28, bo dolna krawędź wodzika by nie przeszła nad młynkiem 28 i zmuszony byłby ustawić przerzutkę wyżej, a to będzie powodować wywalanie łańcucha na prawe ramię.

Kwestą zatem pozostaje - czy jest w stanie ustawić przerzutkę na odpowiedniej wysokości oraz kultura zmiany biegów wynikła z innych profili w miejscu gdzie znajdzie się młynek względem blatu. Obecnie są w innych miejscach i przerzutka może nie być do tego dostosowana i zmiany mogą nie iść tak fajnie płynnie.

Napisano
6 godzin temu, gkc napisał:

 

Pewnie przerzutki od 2x są bardziej płaskie, mają mniejszą wysokość ale czy tylko to je różni?

Bo wtedy jak mam aktualnie swoją M4000 do maks 40 zębów to może by się nadało do 36/22 lub 38/24?

 

Jak porownasz sobie przerzutki tej samej grupy z tych samych rocznikow to zobaczysz dwie roznice miedzy 2x i 3x:

1. Glowna roznica to Klatka, jest zupelnie inna. Jest dluzsza o wiele i wewnetrzna jej czesc jest o wiele wieksza i zupelnie inaczej wyprofilowana...że pdesle do grafiki od Sheldona 

 

frontderailers23.jpg

2. Zakres ruchu do-od ramy dla 2x jest przewaznie mniejszy.

Napisano

Najlepiej zerknac na szosowe 5700 i 5703 lub 6700 (ew. cx70) i 6703.

 

Edyta: łuuups .. czemu mergeowanie 2postow tego samego autora juz nie dziala :-p

Napisano

Ale właśnie kształt klatki generuje pojemność, a profile pozycję łańcucha przy zmianie biegu. Logiczne zatem, że 2rz od 3rz muszą się rożnić i muszą generować pewne problemy z niededykowaną korbą.

+oczywiście zakres pracy, ale 3rz obejmuje 2rz, gorzej odwrotnie.

Napisano

Kiedyś Tom R rozwiązał to banalnie wymyśliwszy napęd 2x9 - założył przerzutkę szosową do 2 blatu i było.... Pasowało, działało.  Teraz największa kombinacja u shimano jest właśnie z przerzutkami przód..... niektórych przerzutek przód prawie nie daje się wyregulować jeśli nie pracują z dedykowanymi sobie grupami. Takie mamy czasy. Kiedyś miałem jedną przerzutkę przód z i działała ze standardem (110), micro i 2 blatem, a nawet korbą szosową. Teraz działa lepiej ale trzeba pamiętać o kompatybilności (pdf) 

 

Napisano

No niestety, takie czasy, mamy kupić cały system, a nie pojedynczy element. To co nam się nie podoba, im bardzo odpowiada i niestety, to ni my mamy wpływ na tę kolej rzeczy :(

Te szosowe pasowały, bo pojemność się zgadzała, a dodatkowo były jakby płytkie, więc dawało się ładnie obniżyć pod małe blaty mtb. Teraz pewnie też by poszło, tylko po co skoro są dedykowane.

Napisano
10 godzin temu, Arni220 napisał:

ale 3rz obejmuje 2rz, gorzej odwrotnie.

2rz przodrzutki do 3 blatow bym nawet nie probowal. To nie moze dobrze dzialac, jesli wogole bedzie mozliwosc takiego pociagniecia linki. Wspomniany juz cx70 ma mniejszy zakres ruchu do/od ramy niz fd-6703

W druga strone 3rz przerzuta do 2 blatow powinno byc znosnie np fd6703 ogarnia korbe 6703 o zebach 52/39/30 wiec takie np kompakty powinny chodzic. 

Warto wspomniec ze np w szosie ostatnie "wysokie" serie 3rz to 5703 i 6703 a przednie przerzutki ultegry 670x nowe mozna kupic za 70pln :-) wiec tu  mozna sobie pozwolic na 2 przerzutki w cenie jednej i problem z glowy. W trekingach i mtb chyba tez drozej nie jest.

Napisano
W dniu 1.01.2018 o 19:33, Tatanka napisał:

Może masz przerzutkę  3x9 o większej pojemności niż FD-M4000 która ma 18T.Kolega gkc założy nowa korbę i będzie wiadomo

Moja przerzutka, która wcześniej to obsługiwała to FD-M531 ;)
Pojemność 22t.

Napisano

Ale rozkminy podejdzie - nie podejdzie. Idziesz do sklepu rowerowego, kładziesz 4 dychy na ladę "poproszę najtańszą zębatkę 36", montujesz, regulujesz i wszystko wiesz czy działa i jak działa.

Ja bym się przede wszystkim skupił, czy docelowe przełożenia będą ok, a dopiero potem martwił jak to osiągnąć.
Między 40, a 36 niby nie jest jakaś duża różnica ale z górki może zabraknąć do dokręcenia, warto o tym pamiętać.

Napisano

O panie, pokaż mi sklep który sprzedaje 36z za 40zł dedykowaną do 22. Od razu ze 4 zamówię.

Fd-m531 do korby 40/30/22 czyli już były kombinacje z korbą, bo ta korba nie jest do tej przerzutki. Na 99% nie da się tej przerzutki obniżyć pod 36z, zatrzyma się na tylnym widelcu. Dla zaoszczędzenia kasy na kurierów lepiej od razu zamówić dedykowany komplet: zębatkę, fd-618 i łańcuch 10s. Taki zestaw będzie działał na 1000% poprawnie.

Napisano

A czy jazda w wersji 2x9 z korbą 36/22 i przerzutką z 2x10 Deore FD-M616 da radę?

W sensie na korbie będzie się kręcił łańcuch 9 rzędowy.

Czy przerzutka też taki łańcuch ogarnie?

Ktoś tak śmiga?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...