Bruno824 Napisano 11 Grudnia 2017 Napisano 11 Grudnia 2017 Witam. Posiadam obecnie napęd 1x10. Brakuje mi przełożenia, mieszkam w Karkonoszach, teren bardzo górzysty, nie jestem w stanie wjeżdżać na wszystkie górki na które bym chciał. Planuje dorzucić blaty i zrobić 2x10. Jeśli posiadam z przodu zebatke narrow wide to jestem zmuszony ja wymienić ? Czy wystarczy ze dorzucę mała tarcze przerzutke i manetkę ? Narrow wide trzyma fajnie łańcuch Wiec nie wiem czy przerzutka zdoła zrzucić bieg. Co myślicie ?
wojtas7 Napisano 11 Grudnia 2017 Napisano 11 Grudnia 2017 Nie myślimy, ale wiemy, że narrrow wide nie działa z przednią przerzutką. Jaką masz zębatkę z przodu i jaką kasetę? Zanim wrzucisz przerzutkę z przodu pomyśl nad dostosowaniem napędu pod zastosowanie dobierając odpowiednio te parametry. 1x10 są kasety np. Deore 11-42, albo nawet Sunrace 11-46. Wszystko zależy jaką masz przerzutkę z tyłu i jaki zakres ogarnie i ile masz pieniędzy na to.
Bruno824 Napisano 11 Grudnia 2017 Autor Napisano 11 Grudnia 2017 Zebatke mam 38T narrow wide, kaseta 11-36, przerzutka shimano zee
porcelanowy Napisano 11 Grudnia 2017 Napisano 11 Grudnia 2017 Powitoł Znajomek ma NW z przodu plus dodatkowo zakłada młynek 22z jak gdzieś jedzie w większe pagórki. Zmianę obsługuje palcem więc nie jest możliwa podczas jazdy Zrzuca przed większymi podjazdami.
marcin_ostrów Napisano 11 Grudnia 2017 Napisano 11 Grudnia 2017 38x36 ? Szacun. To napęd albo dla terminatora albo na płaskie. Jak ma być podjazdowo , to 30 z przodu + kaseta 11-46 ( z tym że nie wiem czy zee to ogarnie ) .
kurt_hectic Napisano 12 Grudnia 2017 Napisano 12 Grudnia 2017 Z tego co wiem, nie da się używać NW w napędach innych niż 1x. Taka zębatka jest pomyślana, aby właśnie łańcuch nie podróżował tylko trzymał się na miejscu. W twojej sytuacji, skoro nie masz przerzutki, manetki, tarczy...to po prostu wymieniłbym 38T na 30T i byłoby OK. Mam taką (32T) za 7$, lekka, działa super, ani razu łańcuch nie zleciał: https://pl.aliexpress.com/item/EKFan-104BCD-XT-Multicolor-Oval-Round-30T-32T-34T-36T-Narrow-Wide-MTB-Bike-Chainwheel-Cycling/32826497610.html?spm=a2g17.search0104.3.21.PlzdVm&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_5_10152_10065_10151_10344_10068_5000016_10345_10342_10343_51102_10340_5060016_10341_5130016_10609_10541_10084_10083_10304_10307_10302_10539_5080015_10312_10059_10313_10314_10534_100031_10604_10603_10103_10605_10594_10596_10142_10107,searchweb201603_14,ppcSwitch_2&algo_expid=7935c41a-e719-4056-a884-4466b451c371-2&algo_pvid=7935c41a-e719-4056-a884-4466b451c371&rmStoreLevelAB=0 Można to rozwiązać na kilka sposobów, ale imo to jest najtańsze, najprostsze i będzie działać idealnie. Możesz kupić większą kasetę 11-42, ale cholera wie jak będzie działać z przerzutką....do tego łańcuch dłuższy....i tak dalej i tak dalej. Nie bawiłbym się.
Kreick Napisano 13 Grudnia 2017 Napisano 13 Grudnia 2017 No i jak bedziesz chciał 2x10 to Zee też wylatuje. 30T z przodu + 11-42 z tyłu da radę wszędzie Wszystko bardziej strome i tak wepchniesz bo inaczej się przewrócisz na plecy
marcinusz Napisano 13 Grudnia 2017 Napisano 13 Grudnia 2017 10 minut temu, Kreick napisał: 30T z przodu + 11-42 z tyłu da radę wszędzie Nie tak dawno temu jeździłem w towarzystwie osoby z 28T + 11-42, która mówiła, że fajny napęd, ale musi zmienić kasetę na większą, więc nie da rady wszędzie a na pewno nie wystarczy każdemu. 12 minut temu, Kreick napisał: Wszystko bardziej strome i tak wepchniesz bo inaczej się przewrócisz na plecy Mam nadzieję, że wszyscy wezmą to za żart.
Dokumosa Napisano 13 Grudnia 2017 Napisano 13 Grudnia 2017 Możesz popróbować ze sporo mniejszymi blatami z przodu jednak z kasetą 11-36 zawsze będzie brakowało młynka. Założenie kasety wide range (11-42/46) pociągnie za sobą zmianę przerzutki na M7000/8000. Tak samo założenie korby 2x i przerzutki z przodu spowoduje konieczność zmiany przerzutki z tyłu na obsługującą zwiększoną pojemność.
bts Napisano 13 Grudnia 2017 Napisano 13 Grudnia 2017 Z tą przerzutką z tyłu masz bardzo małe pole manewru. W zasadzie jedyne co możesz zrobić to zmienić blat – zmieniając na 28T będziesz miał 26% lżej na każdym biegu, ale przełożenie 28-36 to nadal ciężko, zwłaszcza w górach. Wg mnie – zamień Zee na coś normalnego (np. XT ze średnim wózkiem), na przód daj 24/34 (albo 22/36, ale wtedy masz przepaść między biegami) i będziesz miał zarówno uczciwe lekkie przełożenie jak i spory zakres. Powinno obejść się bez wymiany kasety.
schwinn0 Napisano 13 Grudnia 2017 Napisano 13 Grudnia 2017 A czy kaseta 11-42 z tarczami 38/26 i przerzutką ze średnim wózkiem da radę?
Arni220 Napisano 13 Grudnia 2017 Napisano 13 Grudnia 2017 W dniu 11.12.2017 o 10:06, marcin_ostrów napisał: Jak ma być podjazdowo , to 30 z przodu + kaseta 11-46 A co jeśli będzie zjazdowo? Ktoś go będzie popychał na takiej drodze z Jakuszyc?
kurt_hectic Napisano 13 Grudnia 2017 Napisano 13 Grudnia 2017 Ta konfiguracja daje ~35km/h i wymaga tylko 7$ wkładu finansowego. Niech autor sam oceni czy to mu wystarczy. Ja osobiście, przed wyprawą w prawdziwe góry, np. w Azji, wstawiłbym 2x10. 1x jest extra na ścieżki/xc/enduro.
bts Napisano 13 Grudnia 2017 Napisano 13 Grudnia 2017 3 godziny temu, schwinn0 napisał: A czy kaseta 11-42 z tarczami 38/26 i przerzutką ze średnim wózkiem da radę? Nie da. A przynajmniej nie wybierze całego łańcucha. 38-26+42-11 = 43, czyli potrzebujesz długiego wózka.
Arni220 Napisano 13 Grudnia 2017 Napisano 13 Grudnia 2017 4 godziny temu, schwinn0 napisał: A czy kaseta 11-42 z tarczami 38/26 i przerzutką ze średnim wózkiem da radę? Bardzo dobry układ napędowy, tylko tą przerzutkę musisz dać SGS. 1xX zostawmy dla fanów XC lub kogoś kogo stać na Orła.
bts Napisano 13 Grudnia 2017 Napisano 13 Grudnia 2017 2 godziny temu, Arni220 napisał: Bardzo dobry układ napędowy Wahałbym się co do takiej oceny – dla mnie już przy 10-rzędowej kasecie 11-36 przeskoki z tyłu są na granicy akceptowalności. Osobiście zostawiłbym tak szerokie kasety napędom 11-rzędowym, gdzie można zrobić trzy ostatnie zębatki 32-37-42, czyli całkiem przyzwoicie.
Arni220 Napisano 13 Grudnia 2017 Napisano 13 Grudnia 2017 Nie oceniamy skoku przełożeń, a zakres uzyskany oraz możliwości takiego układu. A jak już poruszasz, to 32/37/42 w procentach wygląda tak: 14/16/14%, a 32/36/42 to odpowiednio 14/13/17% czyli wiele się nie różnią w praktyce. By mówić o jakimś fajnym ideale terenowym trzeba by mieć 32/37/43 lub 44z, a więc skok 14/16/16 lub 19%. Akurat kasety 10 i 11s w tym miejscu wiele się nie różnią, różnica i to poważna jest na 15/18/21 w 10s i 15/17/19/21 w 11s. Ten skok w dziesiątce jest już fatalny i tylko dla niego warto przejść na 11s jeśli chcemy kasetę 42z. No ale kolega ma 10s więc przejście na 11s wiązałoby się z bezsensownymi kosztami i dla tego albo układ 38/26 + 11-42 albo inne rozwiązanie 36/22 + 11-36. W obu przypadkach mamy bardzo podobny zakres przełożeń, ale w tym drugim pozbywamy się tej dziury 15/18.
Dokumosa Napisano 13 Grudnia 2017 Napisano 13 Grudnia 2017 W 11s można zastosować kasetę 11-40. Odnośnie kosztów to fakt SLX M7000 będzie ze 20% droższe niż M6000 10s. Moim zdaniem w przypadku 11s mamy też plusa w postaci różnicy 10T na przodzie. Obskoczy to też wózek GS. No i w przypadku omawianym, jeśli pozostajemy przy 10s to do wykorzystania jest tylko albo aż manetka i ew. kaseta i łańcuch (jeśli jeszcze nie zeżarte).
schwinn0 Napisano 13 Grudnia 2017 Napisano 13 Grudnia 2017 4 godziny temu, bts napisał: Nie da. A przynajmniej nie wybierze całego łańcucha. 38-26+42-11 = 43, czyli potrzebujesz długiego wózka. 3 godziny temu, Arni220 napisał: Bardzo dobry układ napędowy, tylko tą przerzutkę musisz dać SGS. 1xX zostawmy dla fanów XC lub kogoś kogo stać na Orła. Przerzutka tylna to SRAM GX. Więc jak to będzie?
Arni220 Napisano 13 Grudnia 2017 Napisano 13 Grudnia 2017 Sam sobie policz z tego wzoru. Godzinę temu, Dokumosa napisał: Odnośnie kosztów to fakt SLX M7000 będzie ze 20% droższe niż M6000 10s. Ale i znacznie droższe od rozwiązania opartego o kasetę 11-36, także w późniejszej eksploatacji. A doliczyć trzeba jeszcze wymianę manetki, a więc mowa praktycznie o wymianie całego systemu. Po co, tylko dla tego, że ktoś nie daje rady na obecnym 1x10, bo poszedł za modą?
Dokumosa Napisano 13 Grudnia 2017 Napisano 13 Grudnia 2017 Nie o modę chodzi tylko o lepsze stopniowanie kasety 11-40. Co do kosztów eksploatacji to są "walory" posiadania wyższej grupy. Jeśli rozpatrywalibyśmy eksplotację 10 i 11s w tej samej grupie to te różnice są już pomijane (nie dalej jak tydzień temu kupowałem kasetę SLX 11s za 160zl i KMC X11.93 za 85zl).
Arni220 Napisano 14 Grudnia 2017 Napisano 14 Grudnia 2017 Gdzie, w którym miejscu lepsze? a tym bardziej do korby 38/26
Dokumosa Napisano 14 Grudnia 2017 Napisano 14 Grudnia 2017 Masz rację Arni. W stosunku do 11-36 stopniowanie ma bardzo podobne a jedyny "plus" to przejście z 24 na 27 zamiast na 28 w przyp. 10s no i zębatka 40T. Odnośnie korby to miałem na myśli dedykowaną do 11s ze stopniowaniem 10T, które bardziej mi odpowiada niż 12-14T.
Arni220 Napisano 14 Grudnia 2017 Napisano 14 Grudnia 2017 Tak jest, te teoretycznie gorsze przejście z 24 na 28 w stosunku do 27 oznacza różnicę raptem 3 obrotów kadencji. Jesteś w stanie to odczuć na podjeździe gdzie najczęściej i tak nam spada do ok. 75/85obr? No nie, nie ma szans, w takich miejscach pragniemy najczęściej i tak zmieniać biegi o dwa. Na tych najwyższych koronkach mamy jeszcze mniejsze różnice przełożeń, a więc różnice kadencji sprowadzą się do 1 obrotu więcej/mniej, przy tej samej prędkości. A teraz zobaczmy ile możemy zyskać na czasie jazdy z blatu mając tak ogromną kasetę z tyłu. To jest mega zaleta, bo ogranicza nam ilości zmian biegów na korbie. Korba 10T vs 12T to już niewielka różnica, a ograniczająca nam jednak zakres. Taka 38/26 z kasetą 11-42 daje dopiero zakres przełożeń dla koła 29" 54mm od 7,98 (świetne na długie, łatwe zjazdy) do 1,43 co jest identyczne jak tradycyjne przełożenie 22:36 (1,41).
Kreick Napisano 14 Grudnia 2017 Napisano 14 Grudnia 2017 Ale żeście wywody zrobili. Jak kolega chce napęd 1x to jedyne co może zrobić to dać 30T z przodu i 11-42 z tyłu. Z przodu nie wsadzi nic mniejszego bo ma 104BCD a na małej zębatce nie uzyska prawidłowej linii łańcucha. Polecam także spróbować zostawić małą zębatke z przodu i zrzucić patykiem na najtrudniejszy podjazd. Możesz nawet tak potem zjechać - i tak Ci się nie będzie chciało pedałować. A jak ktoś pisze, że 30 z przodu i 42 z tyłu to za mało to znaczy, że łyda do wymiany
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.