matiq16 Napisano 13 Września 2017 Napisano 13 Września 2017 Witam, Szukałem kilka tematów odnośnie napędu 1x9 i nie znalazłem wszystkich informacji odnośnie pewnych aspektów tego napędu. Tak więc do sedna. Posiadam aktualnie napęd 3x8. Tylna przerzutka to Acera RD-M393 z długim wózkiem do tego klamkomanetka ST-M390. Przednia korba to kwadrat FC-M131. Najwiekszy problem mam z tym czy tylna przerzutka poradzi sobie z tym i czy łańcuch nie będzie spadał z zębatki NW. Czy posiada ktoś z was napęd 1x9 na przerzutce niższej klasy ?? Klamkomanetki zostaną wymienione na manetkę Deore SL-M590 9s + zacisk od hamulca. Czy taki zabieg jest opłacalny i czy obejdzie się bez napinacza bądź prowadnicy ?? Jak wygląda aspekt zużycia zębatki NW. Cały napęd niedługo zacznie przeskakiwać dlatego korba, łańcuch, kaseta do wymiany. Co byście polecili do napędu 1x na początek ? Jeśli to coś pomoże do chce wrzucić kasetę HG400 11-34 + NW 32T. Łańcuch to chyba HG51.
rambolbambol Napisano 13 Września 2017 Napisano 13 Września 2017 A czemu nie 1x8. Taki posiadam w rowerze swoim i w małżonki. Zakładasz blat narrow-wide, wywalasz przednią przerzutkę i to wszystko co musisz zrobić.
karolg Napisano 13 Września 2017 Napisano 13 Września 2017 Miałem dłuższą chwilę 1x9 z przerzutką deore (dość słabej jakości, złapała luzy jeszcze w fabrycznej konfiguracji 3x9) i niczym się to nie różniło od jazdy na 3x9 na środkowym blacie. Tak jak pisze Rambolbambolbombolambol - na początek kup NW i wrzuć do tego co masz, pojeździj i resztę wniosków wyciągniesz sam
matiq16 Napisano 13 Września 2017 Autor Napisano 13 Września 2017 Dzięki za pomysł, muszę tylko załatwić korbę pod zębatkę NW bo z obecną nie chce się bawić w roznitowywanie. Jak z linią łańcucha przy 1x8 ? W razie przejścia na 1x9 wystarczą podkładki pod zębatką ?? Ogólnie to pierwszym zamysłem było wymiany napędu z 3x8 na 3x9 bo koszt tylko klamki + manetki + kaseta + łańcuch. Tyle że nie wiadomo czy przyjmie korba łańcuch bo wyciągnięcie już jest dosyć duże dlatego myślałem o wymianie od razu korby pod 1x. Jest ktoś kto używał korb z chin ?? np coś takiego: https://pl.aliexpress.com/store/product/New-IXF-mountain-bike-crankset-mtb-accessory-Al-7075-CNC-170-mm-crank-set-with/2191140_32694428066.html
Dokumosa Napisano 13 Września 2017 Napisano 13 Września 2017 Korby 1x to od SLX w górę więc i cena będzie górnolotna. W przyp. korby 2x możesz nabyć blat NW z offsetem i linia będzie zbliżona do oryginału. Najtaniej będzie z korbą 3x (bo są one najtańsze ) i założenie NW na środku. Chińska korba co ją pokazałeś to korba 3x z założonym blatem NW w miejsce największego (niepoprawnie).
ivohaha Napisano 13 Września 2017 Napisano 13 Września 2017 Mam i używam taką korbę, z tym że zębatkę założyłem w miejsce środkowej tarczy. Przejechałem do tej pory ponad 2 tys km. Nie ma żadnych problemów (mam założony suport oferowany razem z korbą). Korbę założyłem w zamian za 3 rzędową acerę na kwadrat. Jest zysk na wadze oraz spora różnica w sztywności. Mogę z czystym sumieniem polecić.
matiq16 Napisano 13 Września 2017 Autor Napisano 13 Września 2017 Jaką zębatkę NW zastosowałeś do tego zestawu ? Jak z linią łańcucha ? Stosowałeś jakieś dystanse czy z tym suportem już było ok ?
karolg Napisano 13 Września 2017 Napisano 13 Września 2017 Linia łańcucha napędu 1x zrobionego na korbie 3x jest taka sama jak w korbie 3x - czyli na miejscu środkowego blatu. Niczego nie musisz przesuwać, chyba ze fabrycznie było coś zwalone, w co wątpię Jeżeli kupisz korbę 2x, to wtedy trzeba pokombinować z podkładkami albo kupić od razu blat NW z offsetem (3mm)
woojj Napisano 13 Września 2017 Napisano 13 Września 2017 ......jak mam coś od siebie dodać to lepiej 1x9 budować na sramie ;-)) On sobie radzi z kasetami do 40 z. U shimano nie jest tak kolorowo. Miałem napęd 1x9 działał dobrze (sram) ale w pewnym momencie dochodzisz do ściany i montujesz 1x11 (zestopniowanie, zakres i kultura oraz szybkość pracy).
tomek232 Napisano 13 Września 2017 Napisano 13 Września 2017 Ja u siebie w dwóch rowerach mam ramiona korby m361 i zębatki od HCC. Ramiona, 69zł (kiedyś były tańsze, po 59zł), długość 175 http://allegro.pl/ramiona-korby-shimano-175mm-m361-i6786068613.html lub 170 http://allegro.pl/ramiona-korby-shimano-170mm-m361-i6786074662.html Znalazłem też za 49zł m470 z hollowtec, ale 170mm i na octalink http://allegro.pl/nowe-ramiona-korby-shimano-deore-octalinc-170-new-i6941934738.html Do tego zębatka NW http://allegro.pl/zebatka-hell-o-mtb-narrow-wide-104-bcd-32t-czarna-i6930786135.html
matiq16 Napisano 13 Września 2017 Autor Napisano 13 Września 2017 Jak duża różnica jest między korbą 170mm a 175mm ? Bardziej chodzi mi czy odczuje, że mi lżej na dłuższym ramieniu a nie o prześwit. Ogólnie to teraz mi zrobiłeś zagwostkę z tymi ramionami m361 bo nie brałem tego pod uwagę. Chciałem wyjść z suportu na kwadrat ale te ramiona to najszybszy i najtańszy sposób żeby przejść na 1x9
rambolbambol Napisano 13 Września 2017 Napisano 13 Września 2017 @matiq16 Czemu idziesz w 1x9, nie mam pojęcia. Różnica pomiędzy 1x9 a 1x8 jest taka, że 1x8 pracuje o wiele lepiej i precyzyjniej, niezależnie od starości linki i stanu zdrowia przerzutki. Rozpiętość kaset jest taka sama, trzeba tylko poszukać na Aliexpress.
tomek232 Napisano 13 Września 2017 Napisano 13 Września 2017 Jak duża różnica jest między korbą 170mm a 175mm ? Bardziej chodzi mi czy odczuje, że mi lżej na dłuższym ramieniu a nie o prześwit. Ogólnie to teraz mi zrobiłeś zagwostkę z tymi ramionami m361 bo nie brałem tego pod uwagę. Chciałem wyjść z suportu na kwadrat ale te ramiona to najszybszy i najtańszy sposób żeby przejść na 1x9 M131 były chyba tylko 170mm, więc M361 bierz o długości 170, tak jak miałeś. Nawet suportu nie musiał byś zmieniać, bo do m361 jest taka sama długość jak do m131. http://si.shimano.com/pdfs/si/SI-1LX0A-003-ENG.pdf http://cycle.shimano.co.kr/media/techdocs/content/cycle/SI/Alivio-Acera/SI_0094A/SI-0094A-001-ENG_v1_m56577569830667768.PDF Hmm, chociaż w PDFach widać, że linia łańcucha jest inna, w m131 47,5mm, a w m361 50mm. Trzeba by suport dłuższy dać, albo się linią łańcucha nie przejmować
matiq16 Napisano 14 Września 2017 Autor Napisano 14 Września 2017 @rambolbambolRozpiętość może być taka sama jednak w 9 wydaje mi się że będzie lepsze ze stopniowanie i więcej biegów to więcej możliwości do wyboru przy wzniesieniach. Czytałem o różnicach 8 z 9 i najbardziej boje się tego czy 9-rzędowy łańcuch nie strzeli mi Nie udało mi się jeszcze to z 8 ale lubię twarde biegi i dosyć szybko rozciągnąłem 8 przez taką jazdę. Nie chciałbym się "cofać" jeśli mam w miarę łatwą drogę do napędu 9-rzędowego.
Dokumosa Napisano 14 Września 2017 Napisano 14 Września 2017 Sporo zależy od samego łańcucha. Zerwałem kilka łańcuchów HG-93 w najmniej oczekiwanym momencie. Na 3szt. X9, które zjeździłem do końca nie zerwał się żaden. W nowszych rowerach używam już tylko wyłącznie X10 i X11 i problemów nie ma.
tomek232 Napisano 14 Września 2017 Napisano 14 Września 2017 Rozpiętość może być taka sama jednak w 9 wydaje mi się że będzie lepsze ze stopniowanie i więcej biegów to więcej możliwości do wyboru przy wzniesieniach. Czytałem o różnicach 8 z 9 i najbardziej boje się tego czy 9-rzędowy łańcuch nie strzeli mi Nie udało mi się jeszcze to z 8 ale lubię twarde biegi i dosyć szybko rozciągnąłem 8 przez taką jazdę. Nie chciałbym się "cofać" jeśli mam w miarę łatwą drogę do napędu 9-rzędowego. Możesz spróbować na razie 1x8 żeby za dużo nie zmieniać, ale i tak masz klamkomanetki, czyli jak pozbędziesz się przedniej przerzutki to z klamkomanetką będzie troche głupio. Przydało by się dokupić oddzielnie klamki do hamulców i manetkę. Jeśli chcesz tanio dobrą kupić manetkę na 9rz (nie jakiegoś Altusa) to polecam SL-R440 http://allegro.pl/manetka-shimano-sl-r440-szosa-9b-i6890179098.html jest to solidna manetka z grupy Tiagra, made in Japan.
rambolbambol Napisano 14 Września 2017 Napisano 14 Września 2017 9rz ma może i lepsze stopniowanie niż 8rz, ale ze wszystkich "rzędów" ma najgłupszy ciąg linki (2:1), przez co rozregulowuje się o wiele szybciej niż 7, 8, 10 i 11rz napędy. Jest najbardziej wrażliwy na jakość przewodów i pancerzy.
matiq16 Napisano 14 Września 2017 Autor Napisano 14 Września 2017 Jeśli chodzi o manetkę to mam już niestety Deore SL-M590, udało mi się tanio taką dorwać, czy dobry wybór to się zobaczy. Z klamkomanetką jeszcze pojeżdżę przez zimę, nie będzie mi to przeszkadzać bo i tak planuje przejść na hydrauliki ale muszę amora zmienić do tego wiec to późniejszy wydatek. Mam jeszcze pytanko odnośnie kasety, czy kupując kasetę 12-36 jest możliwość wsadzenia zamiast koronki 12 koronkę 11 tak żeby uzyskać 11-36 ?
Dokumosa Napisano 14 Września 2017 Napisano 14 Września 2017 Rambol masz sporo racji. Nawet nie samo przełożenie (notabene 1:1,7, które jest takie samo w każdej przerzutce 6-9rz) a ciąg bezwzględny. W 9rz ciąg linki to 2,5mm/przełożenie, mniejszą wartość (2,3) miały tylko szosowe 10tki. W 11rz MTB jest to aż 3,6mm. Dodatkowo dochodzi coraz większa plastikowość współczesnych komponentów napędu 9rz i problemy pewne jak podatki. Z drugiej strony napęd oparty na M771/2 był w miarę precyzyjny nie to co M4000.
tomek232 Napisano 14 Września 2017 Napisano 14 Września 2017 Mam jeszcze pytanko odnośnie kasety, czy kupując kasetę 12-36 jest możliwość wsadzenia zamiast koronki 12 koronkę 11 tak żeby uzyskać 11-36 ? Od niedawna jest kaseta 9rz 11-36 (grupa cb), ale nie wiem gdzie ją można kupić. http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-CS-HG400-9-3680A.pdf
matiq16 Napisano 14 Września 2017 Autor Napisano 14 Września 2017 Znalazłem coś takiego: http://allegro.pl/force-kaseta-9-rz-11-36t-chromnowosc-i6949500111.html ciekawe jak wytrzymałość takiej kasety ale w sam raz do 1x9
tomek232 Napisano 14 Września 2017 Napisano 14 Września 2017 Jakieś dziwne stopniowanie ma ta kaseta: 11,13,15,17,21,24,28,32,36 Między 17 a 21 cztery zęby różnicy, a dalej między 21 a 24 trzy zęby różnicy.
uzurpator Napisano 14 Września 2017 Napisano 14 Września 2017 Witam, Szukałem kilka tematów odnośnie napędu 1x9 i nie znalazłem wszystkich informacji odnośnie pewnych aspektów tego napędu. Tak więc do sedna. Posiadam aktualnie napęd 3x8. Tylna przerzutka to Acera RD-M393 z długim wózkiem do tego klamkomanetka ST-M390. Przednia korba to kwadrat FC-M131. Najwiekszy problem mam z tym czy tylna przerzutka poradzi sobie z tym i czy łańcuch nie będzie spadał z zębatki NW. Czy posiada ktoś z was napęd 1x9 na przerzutce niższej klasy ?? Klamkomanetki zostaną wymienione na manetkę Deore SL-M590 9s + zacisk od hamulca. Czy taki zabieg jest opłacalny i czy obejdzie się bez napinacza bądź prowadnicy ?? Jak wygląda aspekt zużycia zębatki NW. Cały napęd niedługo zacznie przeskakiwać dlatego korba, łańcuch, kaseta do wymiany. Co byście polecili do napędu 1x na początek ? Jeśli to coś pomoże do chce wrzucić kasetę HG400 11-34 + NW 32T. Łańcuch to chyba HG51. Sporo tutaj pytań. Po kolei: 1. Tylna przerzutka sobie poradzi, ale do napędu 1xX przerzutka z długim wózkiem i bez sprzęgła to stanowczo najgorsza opcja. Na twardych przełożeniach taki napęd będzie miał skłonność do gubienia łańcucha - zwłaszcza w fullu. 2. Jeżeli już zmieniasz manetki i cały napęd, to przemyśl wejście w 10 rzędów. Cenowo wychodzi bardzo zbliżona kwota, zaś dostajesz dostęp do kaset 11-4x oraz przerzutek ze sprzęgłem. 3. Korbie IXF robiłem test na blogu: http://uzurpator.com.pl/new_blog/documents/Test__Korba_Jiankun_IXF.html , daje radę. 4. Nie ma problemu ani z korzystaniem z korby nominalnie 3x do napędu 1x. Linię łańcucha też można sobie wyregulować ( sam zresztą robię do tego podkładki ). Korba pod 3x jest nawet lepsza, bo nie ma problemu z montowaniem basza. Jeżeli jesteś na mega budżecie, to zamiast ładować $$ w 9rz, moim zdaniem lepiej wymienić korbę na taką do której można dostać luzem zębatki, kup dowolną zębatkę n/w i prowadnicę lub pełny napinacz. Kosztowo wyjdzie w cenie korby + zębatki + kaseta z napędem, a 8 rzędów jest śmiesznie tanie. Inaczej szedłbym od razu w 10/11 i z aliexpress pościągał osprzęt ( kasety 11-42 można kupić za ~100zł, korbę z zębatką i suportem za ~200zł, łańcuch 10/11 kosztuje 50zł ). Jeżeli zdecydujesz się na drugą opcję to pod względem jakości pracy względem nie da się pobić przerzutek shimano pod kasety 4x ( Deore RD-M6000-GS, SLX 7000 11rz ).;
ivohaha Napisano 15 Września 2017 Napisano 15 Września 2017 1. Tylna przerzutka sobie poradzi, ale do napędu 1xX przerzutka z długim wózkiem i bez sprzęgła to stanowczo najgorsza opcja. Na twardych przełożeniach taki napęd będzie miał skłonność do gubienia łańcucha - zwłaszcza w fullu. Żeby nieco poprawić sytuację w tym względzie, nawierciłem dodatkowe otwory do zaczepiania sprężyny napinającej wózek. Efekt jest zauważalny, przerzutka mocniej napina łańcuch i cały napęd działa pewniej. Jest to oczywiście druciarstwo, ale pomaga jeśli ktoś się upiera przy takiej przerzutce.
matiq16 Napisano 15 Września 2017 Autor Napisano 15 Września 2017 Zostaje mi tylko sprawdzenie jak to się będzie u mnie zachowywać, najwyżej wykombinuje jakąś prowadnice jak będzie spadać albo napinacz. W jakim terenie jeździsz z tym poprawionym naciągiem ? U mnie głównie to będzie las, szutry, piach. Chciałbym też pojeździć coś w Bieszczadach. Jakbym miał kasę to oczywiście poleciałbym na 1x10 ale chciałbym jeszcze wymienić hample dlatego nie mam za dużo kasy. Powoli czytając i wszystko analizując ciężko mi wybrać jakąś drogę. Najlepszym chyba rozwiązaniem będzie zostawienie tego tematu, najpierw zajmę się hamulcami. Manetkę 9s mam także przejdę najpierw na 3x9 a potem na 1x10.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.