Skocz do zawartości

[Napęd] Czy warto przejść z 3x8 na 1x9 ?


matiq16

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam, 

 

Szukałem kilka tematów odnośnie napędu 1x9 i nie znalazłem wszystkich informacji odnośnie pewnych aspektów tego napędu.

Tak więc do sedna. Posiadam aktualnie napęd 3x8. Tylna przerzutka to Acera RD-M393 z długim wózkiem do tego klamkomanetka ST-M390. Przednia korba to kwadrat FC-M131. Najwiekszy problem mam z tym czy tylna przerzutka poradzi sobie z tym i czy łańcuch nie będzie spadał z zębatki NW. Czy posiada ktoś z was napęd 1x9 na przerzutce niższej klasy ?? Klamkomanetki zostaną wymienione na manetkę Deore SL-M590 9s + zacisk od hamulca. Czy taki zabieg jest opłacalny i czy obejdzie się bez napinacza bądź prowadnicy ?? Jak wygląda aspekt zużycia zębatki NW. Cały napęd niedługo zacznie przeskakiwać dlatego korba, łańcuch, kaseta do wymiany. Co byście polecili do napędu 1x na początek ?

 

Jeśli to coś pomoże do chce wrzucić kasetę HG400 11-34 + NW 32T. Łańcuch to chyba HG51.

 

 

 

Napisano

Miałem dłuższą chwilę 1x9 z przerzutką deore (dość słabej jakości, złapała luzy jeszcze w fabrycznej konfiguracji 3x9) i niczym się to nie różniło od jazdy na 3x9 na środkowym blacie. Tak jak pisze Rambolbambolbombolambol - na początek kup NW i wrzuć do tego co masz, pojeździj i resztę wniosków wyciągniesz sam :)

Napisano

Dzięki za pomysł, muszę tylko załatwić korbę pod zębatkę NW bo z obecną nie chce się bawić w roznitowywanie. Jak z linią łańcucha przy 1x8 ? W razie przejścia na 1x9 wystarczą podkładki pod zębatką ?? Ogólnie to pierwszym zamysłem było wymiany napędu z 3x8 na 3x9 bo koszt tylko klamki + manetki + kaseta + łańcuch. Tyle że nie wiadomo czy przyjmie korba łańcuch bo wyciągnięcie już jest dosyć duże dlatego myślałem o wymianie od razu korby pod 1x. 

 

Jest ktoś kto używał korb z chin ?? np coś takiego:

https://pl.aliexpress.com/store/product/New-IXF-mountain-bike-crankset-mtb-accessory-Al-7075-CNC-170-mm-crank-set-with/2191140_32694428066.html

Napisano

Korby 1x to od SLX w górę więc i cena będzie górnolotna. W przyp. korby 2x możesz nabyć blat NW z offsetem i linia będzie zbliżona do oryginału. Najtaniej będzie z korbą 3x (bo są one najtańsze ;)) i założenie NW na środku.

Chińska korba co ją pokazałeś to korba 3x z założonym blatem NW w miejsce największego (niepoprawnie).

Napisano

Mam i używam taką korbę, z tym że zębatkę założyłem w miejsce środkowej tarczy. Przejechałem do tej pory ponad 2 tys km. Nie ma żadnych problemów (mam założony suport oferowany razem z korbą). Korbę założyłem w zamian za 3 rzędową acerę na kwadrat. Jest zysk na wadze oraz spora różnica w sztywności. Mogę z czystym sumieniem polecić.

Napisano

Jaką zębatkę NW zastosowałeś do tego zestawu ? Jak z linią łańcucha ? Stosowałeś jakieś dystanse czy z tym suportem już było ok ?

Napisano

Linia łańcucha napędu 1x zrobionego na korbie 3x jest taka sama jak w korbie 3x - czyli na miejscu środkowego blatu. Niczego nie musisz przesuwać, chyba ze fabrycznie było coś zwalone, w co wątpię ;) Jeżeli kupisz korbę 2x, to wtedy trzeba pokombinować z podkładkami albo kupić od razu blat NW z offsetem (3mm)

Napisano

......jak mam coś od siebie dodać to lepiej 1x9 budować na sramie ;-)) On sobie radzi z kasetami do 40 z. U shimano nie jest tak kolorowo. 

Miałem napęd 1x9 działał dobrze (sram) ale w pewnym momencie dochodzisz do ściany i montujesz 1x11 (zestopniowanie, zakres i kultura oraz szybkość pracy).

 

 

 

Napisano

Ja u siebie w dwóch rowerach mam ramiona korby m361 i zębatki od HCC.

Ramiona, 69zł (kiedyś były tańsze, po 59zł), długość 175

http://allegro.pl/ramiona-korby-shimano-175mm-m361-i6786068613.html

lub 170

http://allegro.pl/ramiona-korby-shimano-170mm-m361-i6786074662.html

Znalazłem też za 49zł m470 z hollowtec, ale 170mm i na octalink

http://allegro.pl/nowe-ramiona-korby-shimano-deore-octalinc-170-new-i6941934738.html

Do tego zębatka NW

http://allegro.pl/zebatka-hell-o-mtb-narrow-wide-104-bcd-32t-czarna-i6930786135.html

 

Napisano

Jak duża różnica jest między korbą 170mm a 175mm ? Bardziej chodzi mi czy odczuje, że mi lżej na dłuższym ramieniu a nie o prześwit.

 

Ogólnie to teraz mi zrobiłeś zagwostkę z tymi ramionami m361 bo nie brałem tego pod uwagę. Chciałem wyjść z suportu na kwadrat ale te ramiona to najszybszy i najtańszy sposób żeby przejść na 1x9

Napisano

@matiq16

Czemu idziesz w 1x9, nie mam pojęcia.

Różnica pomiędzy 1x9 a 1x8 jest taka, że 1x8 pracuje o wiele lepiej i precyzyjniej, niezależnie od starości linki i stanu zdrowia przerzutki.

Rozpiętość kaset jest taka sama, trzeba tylko poszukać na Aliexpress.

Napisano

Jak duża różnica jest między korbą 170mm a 175mm ? Bardziej chodzi mi czy odczuje, że mi lżej na dłuższym ramieniu a nie o prześwit.

 

Ogólnie to teraz mi zrobiłeś zagwostkę z tymi ramionami m361 bo nie brałem tego pod uwagę. Chciałem wyjść z suportu na kwadrat ale te ramiona to najszybszy i najtańszy sposób żeby przejść na 1x9

 

M131 były chyba tylko 170mm, więc M361 bierz o długości 170, tak jak miałeś. Nawet suportu nie musiał byś zmieniać, bo do m361 jest taka sama długość jak do m131.

 

http://si.shimano.com/pdfs/si/SI-1LX0A-003-ENG.pdf

http://cycle.shimano.co.kr/media/techdocs/content/cycle/SI/Alivio-Acera/SI_0094A/SI-0094A-001-ENG_v1_m56577569830667768.PDF

 

Hmm, chociaż w PDFach widać, że linia łańcucha jest inna, w m131 47,5mm, a w m361 50mm. Trzeba by suport dłuższy dać, albo się linią łańcucha nie przejmować :)

Napisano
@rambolbambol

Rozpiętość może być taka sama jednak w 9 wydaje mi się że będzie lepsze ze stopniowanie i więcej biegów to więcej możliwości do wyboru przy wzniesieniach. Czytałem o różnicach 8 z 9 i najbardziej boje się tego czy 9-rzędowy łańcuch nie strzeli mi :D Nie udało mi się jeszcze to z 8 ale lubię twarde biegi i dosyć szybko rozciągnąłem 8 przez taką jazdę. Nie chciałbym się "cofać" jeśli mam w miarę łatwą drogę do napędu 9-rzędowego.

Napisano

Sporo zależy od samego łańcucha. Zerwałem kilka łańcuchów HG-93 w najmniej oczekiwanym momencie. Na 3szt. X9, które zjeździłem do końca nie zerwał się żaden. W nowszych rowerach używam już tylko wyłącznie X10 i X11 i problemów nie ma.

Napisano

Rozpiętość może być taka sama jednak w 9 wydaje mi się że będzie lepsze ze stopniowanie i więcej biegów to więcej możliwości do wyboru przy wzniesieniach. Czytałem o różnicach 8 z 9 i najbardziej boje się tego czy 9-rzędowy łańcuch nie strzeli mi :D Nie udało mi się jeszcze to z 8 ale lubię twarde biegi i dosyć szybko rozciągnąłem 8 przez taką jazdę. Nie chciałbym się "cofać" jeśli mam w miarę łatwą drogę do napędu 9-rzędowego.

 

 

Możesz spróbować na razie 1x8 żeby za dużo nie zmieniać, ale i tak masz klamkomanetki, czyli jak pozbędziesz się przedniej przerzutki to z klamkomanetką będzie troche głupio.

Przydało by się dokupić oddzielnie klamki do hamulców i manetkę. Jeśli chcesz tanio dobrą kupić manetkę na 9rz (nie jakiegoś Altusa) to polecam SL-R440 http://allegro.pl/manetka-shimano-sl-r440-szosa-9b-i6890179098.html

jest to solidna manetka z grupy Tiagra, made in Japan.

Napisano

9rz ma może i lepsze stopniowanie niż 8rz, ale ze wszystkich "rzędów" ma najgłupszy ciąg linki (2:1), przez co rozregulowuje się o wiele szybciej niż 7, 8, 10 i 11rz napędy. Jest najbardziej wrażliwy na jakość przewodów i pancerzy. 

Napisano

Jeśli chodzi o manetkę to mam już niestety Deore SL-M590, udało mi się tanio taką dorwać, czy dobry wybór to się zobaczy. Z klamkomanetką jeszcze pojeżdżę przez zimę, nie będzie mi to przeszkadzać bo i tak planuje przejść na hydrauliki ale muszę amora zmienić do tego wiec to późniejszy wydatek. 

 

Mam jeszcze pytanko odnośnie kasety, czy kupując kasetę 12-36 jest możliwość wsadzenia zamiast koronki 12 koronkę 11 tak żeby uzyskać 11-36 ? 

Napisano
Rambol masz sporo racji. Nawet nie samo przełożenie (notabene 1:1,7, które jest takie samo w każdej przerzutce 6-9rz) a ciąg bezwzględny. W 9rz ciąg linki to 2,5mm/przełożenie, mniejszą wartość (2,3) miały tylko szosowe 10tki. W 11rz MTB jest to aż 3,6mm. Dodatkowo dochodzi coraz większa plastikowość współczesnych komponentów napędu 9rz i problemy pewne jak podatki. Z drugiej strony napęd oparty na M771/2 był w miarę precyzyjny nie to co M4000.

Napisano

 

Witam, 

 

Szukałem kilka tematów odnośnie napędu 1x9 i nie znalazłem wszystkich informacji odnośnie pewnych aspektów tego napędu.

Tak więc do sedna. Posiadam aktualnie napęd 3x8. Tylna przerzutka to Acera RD-M393 z długim wózkiem do tego klamkomanetka ST-M390. Przednia korba to kwadrat FC-M131. Najwiekszy problem mam z tym czy tylna przerzutka poradzi sobie z tym i czy łańcuch nie będzie spadał z zębatki NW. Czy posiada ktoś z was napęd 1x9 na przerzutce niższej klasy ?? Klamkomanetki zostaną wymienione na manetkę Deore SL-M590 9s + zacisk od hamulca. Czy taki zabieg jest opłacalny i czy obejdzie się bez napinacza bądź prowadnicy ?? Jak wygląda aspekt zużycia zębatki NW. Cały napęd niedługo zacznie przeskakiwać dlatego korba, łańcuch, kaseta do wymiany. Co byście polecili do napędu 1x na początek ?

 

Jeśli to coś pomoże do chce wrzucić kasetę HG400 11-34 + NW 32T. Łańcuch to chyba HG51.

 

 

 

Sporo tutaj pytań. Po kolei:

 

1. Tylna przerzutka sobie poradzi, ale do napędu 1xX przerzutka z długim wózkiem i bez sprzęgła to stanowczo najgorsza opcja. Na twardych przełożeniach taki napęd będzie miał skłonność do gubienia łańcucha - zwłaszcza w fullu.

2. Jeżeli już zmieniasz manetki i cały napęd, to przemyśl wejście w 10 rzędów. Cenowo wychodzi bardzo zbliżona kwota, zaś dostajesz dostęp do kaset 11-4x oraz przerzutek ze sprzęgłem.

3. Korbie IXF robiłem test na blogu: http://uzurpator.com.pl/new_blog/documents/Test__Korba_Jiankun_IXF.html , daje radę.

4. Nie ma problemu ani z korzystaniem z korby nominalnie 3x do napędu 1x. Linię łańcucha też można sobie wyregulować ( sam zresztą robię do tego podkładki ). Korba pod 3x jest nawet lepsza, bo nie ma problemu z montowaniem basza.

 

Jeżeli jesteś na mega budżecie, to zamiast ładować $$ w 9rz, moim zdaniem lepiej wymienić korbę na taką do której można dostać luzem zębatki, kup dowolną zębatkę n/w i prowadnicę lub pełny napinacz. Kosztowo wyjdzie w cenie korby + zębatki + kaseta z napędem, a 8 rzędów jest śmiesznie tanie. Inaczej szedłbym od razu w 10/11 i z aliexpress pościągał osprzęt ( kasety 11-42 można kupić za ~100zł, korbę z zębatką i suportem za ~200zł, łańcuch 10/11 kosztuje 50zł ). Jeżeli zdecydujesz się na drugą opcję to pod względem jakości pracy względem nie da się pobić przerzutek shimano pod kasety 4x ( Deore RD-M6000-GS, SLX 7000 11rz ).;

Napisano

 

 

1. Tylna przerzutka sobie poradzi, ale do napędu 1xX przerzutka z długim wózkiem i bez sprzęgła to stanowczo najgorsza opcja. Na twardych przełożeniach taki napęd będzie miał skłonność do gubienia łańcucha - zwłaszcza w fullu.

 

Żeby nieco poprawić sytuację w tym względzie, nawierciłem dodatkowe otwory do zaczepiania sprężyny napinającej wózek. Efekt jest zauważalny, przerzutka mocniej napina łańcuch i cały napęd działa pewniej. Jest to oczywiście druciarstwo, ale pomaga jeśli ktoś się upiera przy takiej przerzutce.

Napisano

Zostaje mi tylko sprawdzenie jak to się będzie u mnie zachowywać, najwyżej wykombinuje jakąś prowadnice jak będzie spadać albo napinacz. W jakim terenie jeździsz z tym poprawionym naciągiem ? U mnie głównie to będzie las, szutry, piach. Chciałbym też pojeździć coś w Bieszczadach. Jakbym miał kasę to oczywiście poleciałbym na 1x10 ale chciałbym jeszcze wymienić hample dlatego nie mam za dużo kasy. Powoli czytając i wszystko analizując ciężko mi wybrać jakąś drogę. Najlepszym chyba rozwiązaniem będzie zostawienie tego tematu, najpierw zajmę się hamulcami. Manetkę 9s mam także przejdę najpierw na 3x9 a potem na 1x10. 

 

  

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...