grissley Napisano 12 Czerwca 2017 Napisano 12 Czerwca 2017 Wymieniłem ostatnio Napęd 8s oparty m.in o manetki Deore LX SL-M569 z ubiegłego stulecia na zestaw Deore XT Trekking 10s: Przerzutka DEORE XT RD-T780 Manetki SL-T780 Kaseta XT CS-M771-10 Łańcuch KMC X10E No i jest jakaś kiszka: W starym zestawie nie czułem kiedy następuje zmiana, a dźwignie manetek chodziły leciutko. Ot - naciskałem dźwigienkę i nagle czułem, że jedzie się ciężej/lżej, samemu nie widząc, kiedy i jak przeskoczył łańcuch. Teraz wrzucanie na wyższe zębatki prezentuje podobną kulturę pracy, ale zrzucanie na mniejsze to walka z dźwigienką która chodzi jak hebel (aż palec wskazujący boli), a przerzucenie jest nie gładkie, a takie jakby nagle cały łańcuch zleciał piętro niżej - ostre szarpnięcie. Ten typ po prostu tak ma, czy może coś jest nie tak...? A może "się dotrze"? Co sprawdzić? Regulacja niewiele daje, przerzucanie jest błyskawiczne, problemem jest "kultura" zmiany na niższą zębatkę - zarówno pod kątem pracy dźwigni, jak i samego przerzucenia.
AkadaemiaStolarstwa Napisano 12 Czerwca 2017 Napisano 12 Czerwca 2017 Przerzutka DEORE XT RD-T780 to przerzutka Top Normal ( tzn. odwrócona) ( głupoty piszę tfu ), Jaka rozpiętośc kasety? Kółka/łańcuch nie haczą o zębatki ? Odległość kółek przerzutki od kasety wyregulowana ?
grissley Napisano 12 Czerwca 2017 Autor Napisano 12 Czerwca 2017 Przerzutka i manetki to jeden komplet (T780) Rozpiętość kasety to 11-32. Nic o siebie nie haczy... Odległości kółek - nie wiem?
seraph Napisano 12 Czerwca 2017 Napisano 12 Czerwca 2017 Sprawdzałeś czy hak masz prosty? Napęd 10 rzędowy jest nieporównywalnie czulszy nie wszelkie problemy niż 8 rzędowy, bo biegi są ciaśniej upakowane.
grissley Napisano 12 Czerwca 2017 Autor Napisano 12 Czerwca 2017 Wydaje mi się, że jest - wymieniałem go zresztą rok temu.
AkadaemiaStolarstwa Napisano 12 Czerwca 2017 Napisano 12 Czerwca 2017 Nowa przerzutka potrafi działać wyrażnie agresywniej bo ma o wiele mocniejszą sprężynę od starej, ale zastanawia mnie opis działania manetki. Bez przerzutki działa lekko ? Sprawdź czy poza śrubami L i H masz jeszcze trzecią. Służy ona do regulacji napięcia sprężyny przerzutki a tym samym odelgłości górnego kółka przerzutki od kasety. Odległość powinna wynosić około 5-10mm.
MrVoodoo Napisano 12 Czerwca 2017 Napisano 12 Czerwca 2017 Czy tylko ja zrzucam kciukiem? Spróbuj, jest dużo wygodniej, Twoja manetka ma system 2way release.Może wystarczy zmniejszyć trochę obciążenie w chwili przerzucania.
grissley Napisano 12 Czerwca 2017 Autor Napisano 12 Czerwca 2017 Mogę spróbować zmiany kciukiem, ale to nie załatwia tematu - powinno chodzić ok także klasycznie. Kółko jest dość blisko kasety, ale raczej dalej niż 10mm - coś około jednego "i ciut" ogniwa łańcucha. Wygląda to tak:
AkadaemiaStolarstwa Napisano 12 Czerwca 2017 Napisano 12 Czerwca 2017 Masz źle nawleczoną linkę na zacisk przy przerzutce... Popraw i spróbuj ponownie . Jak masz jeszcze zakres to poluzuj napinacz przerzutki ( śrubka przy jej mocowaniu). Daj znać czy pomogło.
grissley Napisano 12 Czerwca 2017 Autor Napisano 12 Czerwca 2017 A jak nawlec poprawnie? Kombinowałem na 10 sposobów, ale tutaj nie bardzo da się "na wprost", jak w poprzednich
AkadaemiaStolarstwa Napisano 12 Czerwca 2017 Napisano 12 Czerwca 2017 RTFM - http://si.shimano.com/#/en/SI/5XR0A Ułożenie linki Punkt 2. Rysunek na jego końcu. Odległość kółek od kasety Punkt 4.
grissley Napisano 18 Czerwca 2017 Autor Napisano 18 Czerwca 2017 Poprawiłem, ale niewiele się zmieniło. Na 6 większych zmienia się prawidłowo, na 3 najmniejszych - beznadziejnie. Wygląda to tak, że przy zmianach na większych zebatkach łańcuch zaczyna zachaczać o sąsiednią zebatke, przez moment jest na obydwu i w końcu cały przechodzi na drugą. Na najmniejszych jest inaczej. Tu przy redukcji łańcuch nagle w całości zrzuca sie na mniejszą zebatke. No i wtedy jest szarpnięcie i głośne chrupnięcie. Tragedia...
Piter233 Napisano 18 Czerwca 2017 Napisano 18 Czerwca 2017 W sytuacji gdy część kasety zakresu działa dobrze a część nie zwykle winny jest hak przerzutki. Podłącz przerzutkę bez tego patentu od avida i zobacz jak wtedy chodzi. Sam wymieniałeś napęd? Zobacz czy linka nie blokuje się gdzie przy wlocie do pancerza.
grissley Napisano 19 Czerwca 2017 Autor Napisano 19 Czerwca 2017 Sam wymieniałem. Linka nigdzie się nie blokuje. Hak jest praktycznie nowy... Nie wiem, czy to wina manetki lub przerzutki - zmiana jest przecież natychmiastowa. Wydaje mi się, że to raczej problem współpracy łańcucha z zębatkami (?) - na wyższych zębatkach łańcuch powoli zazębia się z sąsiednią zębatką i przełączenie jest płynne. Na mniejszych - łańcuch po zmianie nagle "spada" na całym obwodzie - ale nie idealnie w ząbki (!). Dopiero po ułamku sekundy (przesunięciu się o jakieś pół ogniwa) "wskakuje" w ząbki zębatki - stąd to szarpnięcie.
Witboj Napisano 19 Czerwca 2017 Napisano 19 Czerwca 2017 Możliwe przyczyny: 1) Niewłaściwa pojemność przerzutki - nie podałeś, jaką masz korbę więc nie można sprawdzić. 2) Niewłaściwa długość łańcucha 3) "Krzywy hak" j. Upierasz się, że hak jest nowy, a to bez znaczenia. Hak i rama tworzą całość. Hak może być idealnie prosty a krzywa rama - trzeba hak "dokrzywić' do ramy i wtedy ... skrzywiony robi się prosty. Serio. Czy hak jest prosty można sprawdzić dopiero po jego zamontowaniu na ramie. 4) Skopana linia łańcucha. Tu też za mało danych, żeby to zweryfikować (korba i suport - dane) P.S. Wymieniłeś oryginalne japońskie przerzutki, legendarny model, na "chińszczyznę-tajwańsko-singapurską" i dziwisz się, że gorzej działa ;-) :-)
piciu256 Napisano 19 Czerwca 2017 Napisano 19 Czerwca 2017 @autor mi to wygląda na to że po prostu zmieniasz biegi przy małej kadencji. W każdym rowerze jaki miałem przy małej kadencji na mniejszych koronkach szarpie przy zmianie biegów. Spróbuj kręcić szybciej to powinno działać płynnie, co do pierwszego postu- ten typ tak ma, w sensie działa znacznie bardziej topornie niż starszy system bo sprężyny są twardsze- mi się to akurat podoba bo na starym systemie podczas jazdy ciężko było wyczuć czy już wrzuciłem bieg, a tutaj nawet w cięższym terenie nie mam kłopotów.
Piter233 Napisano 19 Czerwca 2017 Napisano 19 Czerwca 2017 Akurat szarpania przy zmianie biegów nie powinno być, nie ważne czy miękka czy twarda sprężyna i jakie przerzutki. Objawy wskazują na to że przerzutka działa nieprecyzyjnie - czyli przesuwa się o dziesiątki milimetrów za daleko żeby wrócić na swoją pozycję.Ponownie napiszę żebyś sprawdził hak i ramę pod kątem odchyleń. Najlepiej podejdź do serwisu który ma taki przyrząd, na długim ramieniu widać jak na dłoni nawet niewielkie odchylenia. Jak to będzie w porządku to problemem moim zdaniem będą pancerze/końcówki/przelotki. Jakie dałeś pancerze? I podłącz przerzutkę przez normalny pancerz bez patentu avida - wyeliminujesz chociaż jedną rzecz, bo gdybając do niczego nie dojdziemy.
grissley Napisano 20 Czerwca 2017 Autor Napisano 20 Czerwca 2017 Ad1 - Korba to Deore FC-M532 (48/36/26) Ad2 - Długość łańcucha to 114 ogniw, tyle wyszło mi z wzoru, tyle samo też było w poprzednim łańcuchu i pracowało bez zarzutu (wprawdzie na 8 przełożeniach, ale największa i najmniejsza koronka były takie same) Ad3 - Podjadę z tym hakiem do serwisu, zawsze to coś się wyeliminuje Ad4 - Korbę podałem, suportu już nie pamiętam... Ad PS - wymienić musiałem lewą manetkę, bo po prostu padła. Do kompletu wymieniłem więc też tył, tym bardziej, że pasowało mi ciaśniejsze zestopniowanie. No i jak by nie było, zmieniłem sprzęt pracujący u mnie od 15tu lat na nowy, grupę wyżej. Miało być dobrze... :'( Możliwe przyczyny: 1) Niewłaściwa pojemność przerzutki - nie podałeś, jaką masz korbę więc nie można sprawdzić. 2) Niewłaściwa długość łańcucha 3) "Krzywy hak" j. Upierasz się, że hak jest nowy, a to bez znaczenia. Hak i rama tworzą całość. Hak może być idealnie prosty a krzywa rama - trzeba hak "dokrzywić' do ramy i wtedy ... skrzywiony robi się prosty. Serio. Czy hak jest prosty można sprawdzić dopiero po jego zamontowaniu na ramie. 4) Skopana linia łańcucha. Tu też za mało danych, żeby to zweryfikować (korba i suport - dane) P.S. Wymieniłeś oryginalne japońskie przerzutki, legendarny model, na "chińszczyznę-tajwańsko-singapurską" i dziwisz się, że gorzej działa ;-) :-)
Witboj Napisano 20 Czerwca 2017 Napisano 20 Czerwca 2017 No to pojemność OK, łańcuch z tego co piszesz też Ok. Suport w takim razie masz Hollowtech 2 - tak więc jedynie podkładki mogłeś źle założyć i to skopało linie łańcucha. Jaką masz długość mufy suportowej i jak dałeś podkładki?
grissley Napisano 20 Czerwca 2017 Autor Napisano 20 Czerwca 2017 O ile dobrze widzę to po stronie korby sa 2 podkładki, a po drugiej jedna. Wróciłem właśnie z serwisu, panowie stwierdzili, że wszystko jest ok - linia łańcucha, kąt ramienia przerzutki, regulacja itp. Co do przyczyny problemu to siadło trzech i zaczęło gdybać - generalnie zgadzali się co do tego, że największym winowajcą jest prawdopodobnie łańcuch ("nie współpracujący poprawnie z kasetą" - mam X10e). W drugiej kolejności nie pasowały im pancerze alligatora, a w trzeciej kółko avid (ale tutaj znalazł się jeden obrońca twierdzący, że to dobry patent i najwyższe modele sram ciągle takie mają). Generalnie, zgadywanka :/
Piter233 Napisano 20 Czerwca 2017 Napisano 20 Czerwca 2017 To przestań zgadywać i zacznij sprawdzać. Pisałem już raz - sprawdź bez kółka avida, bo gdybać można w nieskończoność. Sprawdź też jak linka przesuwa się w pancerzach, najlepiej jakąś nową przy zdjętych pancerzach. Ten ostatni odcinek pancerza to co to jest?
grissley Napisano 20 Czerwca 2017 Autor Napisano 20 Czerwca 2017 No przecież zacząłem - dziś w serwisie sprawdziłem hak, linię łańcucha, ustawienie przerzutki, kąt ramienia itp. Do tego kółka Avida jestem ch*rnie przywiązany, btw... Jaki ostatni odcinek pancerza?
Piter233 Napisano 20 Czerwca 2017 Napisano 20 Czerwca 2017 Ten który wchodzi do kółka avida. To jest ozdobny oplot czy jakaś nakładka? Podrzuć jeszcze zdjęcia całej drogi pancerzy od manetki do przerzutki. Pancerz pełny?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.