Skocz do zawartości
topspeed_krk

[Renowacja] Wheeler Cross Line 3000 - 1993 r.

Rekomendowane odpowiedzi

topspeed_krk
Napisano (edytowane)

Witam,

 

Rozpoczynam renowację mojego roweru Wheeler Cross Line 3000 z 1993 roku (osprzęt głównie Shimano Altus).

Chciałbym zapytać o opinię dot. doboru części do tego modelu.

 

Rama jest w stanie idealnym, rower przejechał może 500 km. Większość czasu stał w piwnicy.

Jest jednak trochę uszkodzeń (mimo małego przebiegu, jeździła niedoświadczona osoba), głównie osprzęt, wymagających wymiany.

 

Specyfikacja modelu:

 

Frame & Fork

  Frame Construction Lugged steel Frame Tubing Material Tange chrome-moly Fork Brand & Model High-tensile steel Fork Material   Rear Shock  

 
Components Component Group Shimano Altus C10 Rapidfire Plus Brakeset Shimano Altus C10 brakes, levers Shift Levers Shimano Altus C10 Rapidfire Plus Front Derailleur Shimano Altus C10 Rear Derailleur Shimano Altus C10 Crankset Shimano Altus C10, 28/38/48 teeth Pedals Wheeler Resin/Steel Cage Bottom Bracket   BB Shell Width   Rear Cogs 7-speed, 12 - 28 teeth Chain KMC HP-70 Seatpost Alloy 300 MM Saddle Wheeler Gel Lite Handlebar Wheeler Alloy Handlebar Extensions   Handlebar Stem TIG CroMo 110/130 MM Headset  

Wheels Hubs Shimano Exage Rims Araya PX-35 Tires 700 x 43 Wheeler Cross Spoke Brand   Spoke Nipples  

 

 

Do wymiany, renowacji:

 

1) kierownica, ster - poszły do lakierowania proszkowego,

2) suport (plastikowe miseczki)

 

Czy jest to suport angielski? Czy mogę zastosować łożysko maszynowe? Jakie?

 

3) muszę także wymienić korbę, jest mocno podniszczona, wygląda nieestetycznie, czy mogę dobrać coś z nowych Altus`ów?

 

4) hamulce

 

Oryginalne szczęki hamulcowe to system Cantilever, model BR-CT10. Mają zniszczone, popękane elementy plastikowe, te pod którymi kryją się sprężyny. Orientowałem się w temacie i znalazłem szczęki BR-CT91. Można kupić nowe, jednak czy na pewno będą pasować?

Wyglądają niemal identycznie, wiem że model BR-CT91 to nowszy model.

Edytowane przez topspeed_krk

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Garlock
Napisano (edytowane)

2) suport (plastikowe miseczki)   Czy jest to suport angielski? Czy mogę zastosować łożysko maszynowe? Jakie?

Suport ma plastikowe miseczki? Daj jakieś foto, mnie to wygląda z opisu na kompaktowy. W zasadzie wymieniasz go w całości, ale w niektórych modelach można wymieniać same łożyska.

Zanim kupisz nowy zobacz punkt ponizej.

muszę także wymienić korbę, jest mocno podniszczona, wygląda nieestetycznie, czy mogę dobrać coś z nowych Altus`ów

Będzie pasować. Ale przy wymianie korby czasami konieczna jest też wymiana suportu (suport dobiera się do korby). Więc patrz punkt wyżej. Jeśli zmieniasz ilość zębów to może się okazać, że trzeba będzie zmienić przerzutkę.

znalazłem szczęki BR-CT91. Można kupić nowe, jednak czy na pewno będą pasować?

Będą. Jeśli natomiast np ze względów estetycznych będziesz chciał zmienić klamki hamulcowe na nowe, to kup hamulce v-brake. Bo są łatwiejsze w regulacji, lepiej hamują, większość współczesnych klamek jest do v-brake.

Czasami klamki są uniwersalne (mają np 2 punkty podczepienia linki)-jeśli takie masz to też zalecałbym wymianę canti na v-brake

Edytowane przez Garlock

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
topspeed_krk

Boję się że mam suport francuski.

Miseczki podobne do tych:

 

http://roweroweprzypadki.blogspot.com/2015/05/fag-plastikowe-miski-wkadu-suportu.html

 

Czy jest to suport francusk (FAG)i?

 

Czy suport angielski (BSA) występował z takimi miseczkami?

 

Czy to wogóle możliwe żeby w Weeler`ze był suport francuski?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Garlock
Napisano (edytowane)

Boję się że mam suport francuski

Wheeler z francuskim suportem? Raczej sądzę, że wątpię. Na 99,99% masz BSA.

Czy suport angielski (BSA) występował z takimi miseczkami?

FAG to producent łożysk (doskonałych zresztą). Robił jak widać też suporty (ale to nie jest oznaczenie typu suportu)

http://www.schaeffler.com/remotemedien/media/_shared_media/08_media_library/01_publications/schaeffler_2/publication/downloads_18/wl_05114_5_de_en.pdf

do których potrzebny był specjalny klucz. Te suporty jak widać w katalogu były pod gwint angielski lub wprasowywane (francuskich raczej nie robili)

Czy to wogóle możliwe żeby w Weeler`ze był suport francuski?

Delikatnie mówiąc równie prawdopodobne jak inwazja ufoludków. Edytowane przez Garlock

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
topspeed_krk

Dziękuję za odpowiedzi. Są bardzo pomocne.

 

W takim razie suport BSA (kwadrat) ale dopiero po wybraniu korby. Rozumiem że chodzi tu długość suportu.

Hamulce chcę zostawić zwykłe. Zależy mi na zachowaniu oryginalnego wyglądu. Kupię  zatem te BR-CT91.

Usprawnię tylko to czego specjalnie nie widać, suport maszynowy będzie lepszy niż oryginalny.

Przykładowo opony zamówiłem z kremowym rantem. Pamiętam, że oryginalne miały właśnie taką kolorystykę ale z tego co wiem były to opony produkowane lub firmowane przez/dla Wheeler`a.

Wybrałem - Schwalbe Road Cruiser 28x1,4 cala (37-622, 700x35C). Dobrałem dętki. Wiem że to opony miejskie ale wyglądają ślicznie.

Felgi FEMCO Araya są w idealnym stanie więc tu nic kombinował nie będę. Wyczyściłem je tylko aluchromem.

 

 

Oczywiście wkrótce spodziewajcie się zdjęć :)

 

 

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
topspeed_krk
Napisano (edytowane)

Dzisiaj przyszły pierwsze części do Wheeler`ka.

 

opony Schwalbe Road Cruiser 28x1,4 cala (37-622, 700x35C)

 

oraz

 

dętki Schwlabe 700C 28" AV 17

 

Fartem udało mi się zdobyć klamkomanetki Altus A20.

Oryginalnie były A10, jednak chwyty w tym modelu były czarne, oczywiście wycierały się.

Więcej różnic między tymi modelami nie widzę.

 

588216147a8f1.jpg

 

1331ae4c9205d.jpg

 

15b4e5161c0d2.jpg

 

5a834e62c7a49.jpg

 

 


Tutaj oponki i dętki:

 

619bd7d6c8ee4.jpg

 

Po wstępnym montażu: :w00t:

 

7ea481470d4a8.jpg


Teraz czekam na hamulce oraz powrót steru i kierownicy z lakierowania proszkowego.

 


Porównanie klamkomanatek Altus A10 do Altus A20:

 

ef1ffb6694243.jpg


04654ee14bc7b.jpg
 

Edytowane przez topspeed_krk

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Garlock

Zapowiada się ładnie

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
dovectra

ładnie

 mi road crusery pękały po bokach, zachowaj paragon na wszelki wypadek

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
porcelanowy

Powitoł

Rama na kołach bardzo zgrabna, rącza taka :) Opony też dodają klimatu.

Natomiast zastanowiłbym się dobrze, czy brnąć w wygląd jak najbliższy oryginału i trzymać się np. canti.

 

Sam w starociu miałem canti shimano i przeszedłem na LX BR-T670 - o wiele lepsza obsługa i hamowanie, a wyglądem według mnie trzymają wintydż klimat:

EBRT670RX22SLP-Original.jpg

Klamkomanetki które masz niestety by się tu nie przydały.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
topspeed_krk

Wiem, że V-brake to lepszy, mocniejszy hamulec.

Rzecz w tym, że decyzja zapadła. Zresztą Cantilever są tanie, proste jak konstrukcja cepa. Z tego co pamiętam hamowały wystarczająco dobrze.

Właśnie cała rzecz w tym aby zachować oryginalne manetki:). Canti już zamówione wraz z nowymi wieszakami,

Fakt że V-brake, które pokazałeś bardzo ładne i wizualnie pasowałyby.

 

 

 

 


Panowie jaką korbę kupić? Zastanawiam się nad Acera FC-M361.

Oryginalna była taka (48x38x28 - 170mm), wyboru dużego nie ma.

 

77cf68adc4a7a.jpg


Boję się że mam suport francuski

Wheeler z francuskim suportem? Raczej sądzę, że wątpię. Na 99,99% masz BSA.

 

Czy to wogóle możliwe żeby w Weeler`ze był suport francuski?

Delikatnie mówiąc równie prawdopodobne jak inwazja ufoludków.

 

 

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:  kabaret :thumbsup:


Edit: Oryginalna korba jest jednak 46x36x26.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
topspeed_krk

Przyszły hamulce Shimano BR-CT91.

Producent rozróżnia wersję na przód oraz tył. Obie pary szczęk są identyczne. Jedyna różnica to długość wieszaków.

Porównanie starych BR-CT10 do nowych BR-CT91:

 

9269c47f6daff.jpg

 

 


Stare wieszaki wyglądają solidniej, posiadają ruchomy wskaźnik (oko) w środku do regulacji. Obydwa stare wieszaki mają identyczną długość (wersja B ).

Wieszaki nowe do jeden w wersji B natomiast drugi A.  Najrozsądniej będzie zamontować wieszaki stare.

 

eb3f0652f1cdc.jpg

 

 

Edytowane przez topspeed_krk

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
topspeed_krk

Doczekałem się powrotu kierownicy z lakierni.

Czarny połysk, odświeżona kierownica i ster wyglądają zacnie :thumbsup:

 

4430d63f7e21a.jpg

 

dff8dd34f3818.jpg

 

c993fe88c6cd8.jpg

Edytowane przez topspeed_krk

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
topspeed_krk

Dzisiaj wstępny montaż suportu oraz korby.

Wybrałem korbę Shimano Altus FC-M361 48x38x28 175mm (srebrna).

Suport to Shimano BB-UN26 w rozmiarze zalecanym do tej korby 122,5mm.

 

Warto tutaj wspomnieć, ze oryginalna korba ważyła (bez śrub, pedałów) dokładnie 897 g.

Nowa korba to waga już 1113 g. Biorąc pod uwagę ciężkie oryginalne pedały (484 g para), sadzę że całość wyjdzie podobnie. Pedały można kupić bardzie solidne i praktycznie dwa razy lżejsze.

Trzeba też pamiętać że stara korba to 46x36x26 a nowa jednak trochę więcej zębów 48x38x28.

 

2743e409513ae.jpg

 

Na swoje miejsce wróciła też przerzutka Altus A10. Udało się odnaleźć oryginalną naklejkę :)

 

abd8d77c7180e.jpg

 

Wyczyszczona oryginalna sztyca. Sztyca była nasmarowana smarem :laugh:

 

60844a3f720a3.jpg

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
topspeed_krk

Mała aktualizacja.

 

Odebrałem chwyty Sparta Ergo 2. Dlaczego akurat te?

Szukałem chwytów krótkich (120mm) ze względu na bardzo krótką kierownicę.

Dodatkowo ten model chwytów ma podparcie śródręcza oraz mocowanie na śrubę.

Ciekawe rozwiązanie śruby za zaślepką.

Chwyty raczej miękkie, zbliżone do ergonomicznych chwytów Velo jednak na pewno nie jest to żel a raczej miękka guma.

Instalacja wyjątkowo upierdliwa. Musiałem użyć mydła i "nabić" chwyty na kierownicę.

 

87a0f74df758f.jpg

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
topspeed_krk

Po dłuższej przerwie wracam z kolejną aktualizacją.

 

Komponenty zamontowane tym razem to:

 

- siodełko - XLC Everyday III SA-E17

 

Wygodne siodełko do codziennego użytkowania. Nie ukrywam, że chodziło tu głównie o wygląd. Siodełko miało być czarne bez zbędnych, popularnych obecnie kolorków, zdobień, detali. itp.

 

- pedały - XLC MTB Pedal Ultra Light II PD-M11

 

Oryginalnie były oczywiście pedały platformowe i takie też założyłem. Wybrałem akurat te bo podobno są solidne, na pewno lżejsze od oryginalnych, kolejnym plusem jest zastosowanie łożysk maszynowych.

Pedały mają niski profil i nieźle komponują się z całą resztą.

 

- linki/pancerze przerzutek i hamulców Shimano

 

Zastosowałem uszczelniane końcówki pancerzy. Pancerze/ linki hamulców kupiłem w zestawie. Pancerze przerzutek natomiast jako wiele ciętych odcinków 30 i 60cm. Warto wybrać droższe pancerze SIS OT-SP41 w odcinkach ponieważ każdy otrzymujemy z dobrymi jakościowo końcówkami uszczelnianymi.

 

- osłona pod łańcuch

 

Osłona Bike-Protection w kształcie identycznym jak oryginalna osłona. Z naklejeniem jest trochę zabawy, polecam nakładać te osłony metodą "na mokro".

Brakuje tu tylko logo Wheeler`a :(

 

84b446cb3f18f.jpg

 

 

74d18c776c591.jpg

 

10c84649f2662.jpg

 

b7f115ec9c95d.jpg

 

 


95dddd5a5fe5d.jpg

Edytowane przez topspeed_krk

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
topspeed_krk

Dzisiaj ciąg dalszy renowacji. Może uda się jeszcze pojeździć Wheeler`em w tym roku :)

 

Zdecydowałem się na wymianę piast oraz przy okazji kasety.

 

Oryginalnie rower był na piastach Shimano Exage 300EX sygnowane logo Wheeler`a, model HB-RM50 oraz FH-RM50. Wersja przedniej jak i tylnej piasty prawdopodobnie uszczelniona.

 

Po kilku latach tylna piasta uległa uszkodzeniu i obecnie zamontowana piasta to FH-RM30 (bezgrupowa ???), niestety jest to piasta nieuszczelniona.

 

Z piastami długo się wahałem. Początkowo chciałem kupić na przód Acera HB-RM60 (uszczelniona) a na tył nową FH-RM30 (bo jest dostępna wersja 7rz).

Tak czy inaczej byłyby to znowu dwie różne piasty, każda z innej parafii.

 

Dowiedziałem się że można założyć coś nowszego, nawet piastę ośmiorzędową i założyć ją na kasetę 7rz. stosując podkładkę przed pierwszym największym blatem.

Okazuje się, że Shimano produkowało takie podkładki. Szczerze to wcześniej nie miałem pojęcia o tym rozwiązaniu. Obecnie jest bardzo kiepski wybór jeśli chodzi o tylne piasty 7rz.

 

Wreszcie wybrałem Deore LX, FH-T670 oraz HB-T670.

Są to piasty już dużo lepsze, uszczelnione, podobno trwałe.

Ciekawostką jest fakt, że piasty te są w kolorze srebrnym, przynajmniej tak wynika z opisów i zdjęć w sklepach internetowych. W rzeczywistości piasty są lekko szare, grafitowe.

 

Edytowane przez topspeed_krk

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
woojj

Świetnie rozwijający się projekt. W taki sposób odbudowany rower zapewni ci wiele przyjemności. Koszty są mniej ważne. Rower ma klasę, której brakuje współczesnym rowerom za 2 tys....

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
topspeed_krk

A ile kasy ten projekt pochłoną ?

 

Wkleję tu później pełne wyliczenie dla potomnych.

 

Sądzę że części + robocizna będzie około 2000 zł, a może być i dużo więcej bo pierwotny plan był taki, żeby założyć opony Soma Cazadero (skiwall`e) lub WTB Resolute (także skinwall), każda około 300zł, a korbę dać stalową, pięcioramienną np. Exage, zdarzają się nówki na aukcjach w zawrotnych cenach 500-700zł, najczęściej w USA lub Belgii.

Drogie opony i mechanizm korbowy na razie odpuściłem.

 

Akcesoria jak lampy, licznik dodatkowo 500 zł.

Edytowane przez topspeed_krk

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
topspeed_krk

Poniżej nowe piasty Deore LX:

 

90ec7631cbe4a.jpg

 

 

6a28ad8e119b1.jpg


Zmieniłem także kasetę. Nowa to Shimano Sora CS-HG50 w konfiguracji - wersja E (12, 14, 16, 18, 21, 24, 28T).

Stara kaseta miała blaty - wersja G (13, 15, 17, 20, 23, 26, 30T).

Jest to celowa zmiana. Chodziło mi głównie o wzrost prędkości na zjazdach przy określonej kadencji.

Teraz przy kadencji 90 obr./min uzyskam prędkość 45,1 km/h (nowa korba 48x38x28).

Stara konfiguracja przy tej samej kadencji to prędkość tylko 39,9 km/h (stara korba 46x36x26).

Wzrost prędkości zatem o 13%.

 

dd98377b0de62.jpg

 

Poniżej efekt zastosowania podkładki pod kasetę. Zastosowana podkłada Shimano prawdopodobnie o grubości 4,5mm.

Pomiędzy protektorem szprych a dużym blatem powstała spora szczelina. Będzie trzeba prawdopodobnie coś z tym zrobić.

Obawiam się, że taka przerwa może doprowadzać czasami do spadania i klinowania łańcucha.

 

aad2fc89857b4.jpg

 

Są dwa rozwiązania powyższego problemu. Zastosowanie grubszego (podwójnego protektora)., jednak wyglądać to będzie bardzo marnie.

 

lub coś w tym stylu:

 

3cbf836586daa.jpg

 

 

Edytowane przez topspeed_krk

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Alsew
Obawiam się, że taka przerwa może doprowadzać czasami do spadania i klinowania łańcucha.

Do spadania łańcucha może doprowadzić tylko źle wyregulowana przerzutka. Jeśli masz ją dobrze ustawioną to możesz sobie darować ten 'protector'. Ogólnie fajna maszyna!Bardzo mi się podoba! Jestem fanem rowerów z 'tamtych' lat. Sam mam cr-mo Garego Fischera 26er z 93 roku tylko że zrobionego na 'współcześnie'.

Edytowane przez Alsew

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
topspeed_krk

Do spadania łańcucha może doprowadzić tylko źle wyregulowana przerzutka. Jeśli masz ją dobrze ustawioną to możesz sobie darować ten 'protector'. Ogólnie fajna maszyna!Bardzo mi się podoba! Jestem fanem rowerów z 'tamtych' lat. Sam mam cr-mo Garego Fischera 26er z 93 roku tylko że zrobionego na 'współcześnie'.

 

Fakt, rower bez protektora będzie się lepiej prezentował.

Może kiedyś wrócę do pomysłu aluminiowego krążka w miejsce podkładki (adaptera) ale jak widać to trochę skomplikowana sprawa. Krążek musiałby mieć odsadzenie, itd, itd. Temat na tokarkę.

 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
topspeed_krk

Do paczkomatu dotarły kolejne części :)

 

Mam wreszcie stery. Jako, w Polsce oczywiście bardzo kiepski wybór sterów klasycznych, musiałem się dobrze zastanowić co wybrać.

Z pasujących znalazłem tylko stery stalowe Neco - 10zł , XLC - 40zł (łożyska kulkowe) oraz droższe aluminiowe Tange - 100zł (te akurat na łożyskach maszynowych).

 

Początkowo sądziłem, że wybierając XLC mogę dostać tak naprawdę produkt podobny do Neco. Okazuje się, że jednak warto dopłacić te 30zł, bo są to stery uszczelnione, zarówno na dolnej jak i górnej bieżni. Jakość wykonania moim zdaniem bardzo dobra. Dodam, że są to stery 1 i 1/8" tzw. Oversize, wymiary (EC34/28,6 | EC34/30).

 

 

d146bb0e583ce.jpg

 

 

Tu widać gumowe uszczelnienie dolnej miski:

 

 

677cec825d76f.jpg

 

 

 

Od dłuższego czasu szukałem też miękkich klocków hamulcowych do canti. Kupiłem podobno nieniszczące mocno obręczy Kool-Stop Eagle 2.

Klocki posiadają wypustkę z przodu, która zbiera wodę przed rozpoczęciem hamowania.

 

 

 

21352670a0d57.jpg

 

 


Ostatnia podstawowa część niezbędna do ukończenia mojego projektu to łańcuch. Wybrałem sprawdzony Shimano CN-HG71.

 

 

 

98cd58fea601b.jpg


Teraz pozostało wszystko złożyć i wyregulować. Zobaczymy czy uda się bez większych problemów i kolejnych zmian w dobranym osprzęcie.

 

Edytowane przez topspeed_krk

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
woojj

coolstopy + cantilever =naprawdę niezłe hamowanie

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×