Skocz do zawartości

[napęd] Shimano M771 Przeskakuje łańcuch


Horaccy

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam serdecznie, pojawił się problem w moim rowerze Cannondale, w którym mam kasetę 10 rzędową Shimano m771 plus łańcuch Hg92, czyli typowy zestaw. Przerzutka tylna Sram X9 a na przodzie X7. Korba to jest FSA Comet 2x10. Mianowicie, sprawa jest zawiła, ale postaram się opisać sytuacje przeskakującego łańcucha. Chcąc przeczyścić napęd, rozpiąłem łańcuch i wyczyściłem go wraz z kasetą benzyną. Po tym wszystkim, założyłem czysty i nasmarowaniu łańcuch na kasetę, ale popełniłem głupi błąd, ponieważ łańcuch przeciągnąłem przez metalowy element, pomiędzy kółeczkami przerzutki i przez jakieś 15 km jazdy, łańcuch się o niego obcierał. Zanim dojrzałem swój błąd, łańcuch zaczął przeskakiwać podczas pedałowania, ale to nie było takie typowe przeskakiwanie tylko wręcz ślizganie się. Rozpiąłem łańcuch i poprowadziłem go poprawnie przez kółeczka, które miały taki luz na łożyskach, że nadawały się do wyrzucenia. Oczywiście kupiłem nowe, dedykowane do X9 drugiego typu, w serwisie założyli mi je, wyregulowali przerzutki i przeczyścił napęd, ale oczywiście nic to nie pomogło. Wiec na szybko kupiłem używany zestaw tej samej kasety z tym samym łańcuchem, No i założyli mi go dzisiaj w serwisie, ale nic to nie zmieniło, napęd przeskakuje, najbardziej na dużej tarczy z przodu i na najmniejszym przełożeniu przy mocniejszym depnieciu, ale na mniejszej tarczy również przeskakuje, do tego przed chwilą zerwałem ten nowy łańcuch i nie wiem co robić. Bębenek nie jest zajechany, przerzutka tylna jest w porządku, blaty korby też są Ok. Wiec co to może być ? Hak przerzutki jest krzywy ? Korba do wymiany ? Pomóżcie Panowie bo oszaleć można ; (

Napisano

Może po prostu kupiłeś zajechany zestaw? Długość łańcucha w tym nowym zestawie sprawdzałeś?

 

 

Napisano

Sprawdzana długość, ten który zakupiłem, ma o dwa ogniwa mniej. Ale bądź co bądź, objawa jest ta sama, co na moim poprzednim zestawie, a rozciągnięcie obydwu łańcuchów była sprawdzana przymiarem i wszystko jest Ok. A jestem na skraju wyczerpania, bo chce mi się jęździć a ciągle coś psuje w tym rowerze, wiec jak nie naprawie tego napędu to rower leci na sprzedaż, bo szkoda moich nerwów.

https://zapodaj.net/24f952107665f.jpg.html https://zapodaj.net/8ee31e79b713c.jpg.html https://zapodaj.net/12f40907dd25e.jpg.html https://zapodaj.net/77d3f720b2af3.jpg.html https://zapodaj.net/5a5b48ddddb5b.jpg.html

Zdjęcia korby, kasety która dzisiaj zamontowaliśmy

I tej poprzedniej. Niestety nie zrobiłem zdjęć łańcuchów, bo są brudne od smaru.

Napisano

Trochę kiepskie te zdjęcia.Blat korby jednak nie jest ok. jak na moje oko.Kaseta nie wygląda źle.Jeśli założyłeś używany łańcuch do tej korby,to mogą dziać się takie rzeczy.A jeśli dodatkowo się zerwał,to dobry on nie był.Jest na forum dział gdzie można wrzucić fotki w celu oceny stanu zużycia.Może więcej osób się wypowie.Tylko zrób lepsze zdjęcia,no i wyczyść dobrze wcześniej

Napisano

Zanim zmienisz rower to polecam zmienić serwis.No sorry ale nie wie, jak to możliwe, że serwis wypuszcza Cię z wadliwym rowerem. No chyba, że jesteś z tych klientów co zamiast mówić co nie działa, to mówisz serwisowi co wymienić ;-)

 

Po to są serwisy,  żeby mieli części na podmiankę i mogli zdiagnozować, co jest uszkodzone. W każdy serwisie sztuką jest diagnoza, a nie sama naprawa.

 

Po pierwsze wątpię aby łańcuch przeskakiwał od opisanego nieprawidłowego założenia, zwłaszcza po jego skorygowaniu. Wystarczy chwilę to forum poczytać, żeby się zorientować ilu ludzi popełniło dokładnie ten sam błąd i jakoś napędów nie zmieniali. Mój syn po umyciu łańcucha w Tribanie 520 też wywinął ten numer - łańcuch i napęd mają się b. dobrze po skorygowaniu ułożenia i tylko w miejscu tarcia są niewielkie ślady na wózku.

 

Dokładanie jak sam napisałeś - dwie najbardziej podejrzane rzeczy to korba z zębatkami i krzywy hak, skoro masz pewność , że przerzutka tylna OK.

 

 

Napisano

Blat korby jest jak najbardziej ok. sporo co prawda ma kilometrów w historii, ale NA 100% NIE BĘDZIE ŁAŃCUCH PRZESKAKIWAŁ NA TYCH ZĘBACH. Ktoś dbał o wymianę łańcuch w porę, zanim przekroczył 1% zużycia. Może kiedyś będę pamiętał, żeby zrobić zdjęcie blatu korby XT po iluś tam tysiącach km i nie dopilnowaniu zmiany łańcucha w porę - wygląda zupełnie inaczej, praktycznie jak falbanka, prawie okrągły i prawie nie ma zębów :).

W tym przypadku może cierpieć kultura zmiany przełożeń i może mieć miejsce zaciąganie przy zmianie na średni, ale blat ciągnął będzie jak wściekły i na pewno łańcuch nie będzie przeskakiwał. Kaseta wygląda na niezbyt zużytą, gdybyście tylko widzieli moje wyeksploatowane, działające w zasadzie bez zarzutu napędy, to twierdzilibyście, że ta kaseta jest jak nowa :)

Jeżeli, jak kolega twierdzi, nie przepuszczają zapadki bębenka, powodem może być bardzo zużyty łańcuch, który na dużych koronkach układa się dobrze, ale na małych jest coraz gorzej i będzie przeskakiwał.

Podobne przeskakiwanie pozornie bez powodu miałem, gdy do nieco zużytego napędu XT, a wiec 9s założyłem łańcuch 8s, który będąc na koronce 11z zaczepiał o 13z lub będąc na 13z zaczepiał o 15z (jest zauważalnie szerszy), był przez nie na chwilę podnoszony, a potem spadał z trzaskiem. Im bliżej środka kasety, tym mniejszy problem, później znów narastał. Lekko krzywy (w stronę szprych) hak i luzy na przerzutce mogą również powodować w pewnym przypadku zabieranie łańcucha przez większą koronkę i spadanie z niej.

Napisano

Zanim zaczniesz cokolwiek robić sprawdź czy łańcuch nie jest kierunkowy i czy jest dobrze założony, tak dla świętego spokoju. Druga w kolejności rzecz - spinka. Jak masz inną na podmiankę to spróbuj ją dać, chociaż wątpię żeby to było powodem. Po twoim opisie jak dla mnie winowajcą jest bębenek. Weź jakiekolwiek koło na podmiankę i sprawdź.

Napisano

Dzięki wszystkim za odpowiedź, obawiałem się że nikt z mojego opisu nic nie wyciągnie, a jednak, udało mi się to napisać całkiem zrozumiale ; D Ale do rzeczy, rower wylądował przed chwilą w serwisie i mają sprawdzić czy rzeczywiście może to być wina haka. Co do bębenka, to też to jest mlżliwe, bo podobne objawy miałem w podobnym sprzęcie i skończyło się na wymianie csłego koła z nową piastą, bo bębenek nie był dostępny osobno. Piastę mam w tym rowerze Sram X9 i jeśli rzeczywiście będzie to wina bębenka, to czy można go gdzieś dostać osobno ? Bo 5 min na Google i nic nie widzę. Czy znowu wymieniać piastę ? Dajcie mi Panowie swoją cierpliwość....

Napisano

W tym momencie nie mogę tego stwierdzić, bo nie znam długości oryginalnego bębenka. Jeśli rzeczywiście to jest wina ten części to powiem serwisantowi żeby zmierzył, bo w sumie innych kryteriów wyboru nie podali.

Napisano

Tutaj może być kilka przyczyn....bębenek/źle skuty łańcuch (zbyt mocno zbite ogniwo lub zatarte) zębatka też jest zajechana. Sprawnie działający serwis powinien ogarnąć przyczynę. Jeśli chodzi o bębenek - najłatwiej sprawdzić jego działanie demontując koło i kręcąc wolnobiegiem. Jeśli są słyszalne odgłosy cykających zapadek wszystko jest ok. Jeśli bębenek zazębia się niewyraźnie, może być zabrudzony i przy niskich temperaturach przymarzają zapadki (przeskakuje). Jak sprawdzisz bębenek to szukaj dalej ;-)))

Korba ma trzaśnięte z 10 tys więc zębatka myślę że i tak jest do wymiany- a wiąże się to z łańcuchem i kasetą ;-( Można próbować dobrać używane komponenty tak aby uwzględniały zużycie blatu, ale jest to rozwiązanie tymczasowe- druciarstwo. 

 

Napisano

Koniec, końców, odebrałem przed chwilą rower z serwisu i znaleziono usterkę która powodowała opisaną sytuacje, mianowicie jedna ze śrub trzymająca hak, miała uszkodzony gwint, przez co hak nie trzymał się odpowiednio ramy. Przy okazji łańcuch też już jest na wykończeniu, także czekają mnie większe koszty. Trzeba jak najszybciej kupić nowy hak i liczę na to że nie będzie więcej problemów. Bębenek jest w bardzo dobrej kondycj, nie wymaga serwisu.Dzięki wszystkim za wypowiedzi !!

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...