JozekPL Napisano 5 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 5 Czerwca 2016 Witam. Mam parę pytań związanych z zagadnieniami z tematu. 1. Jak zdjąć ten rodzaj spinki (Shimano): 2. Jak się pozbyć rdzy z łańcucha tanim sposobem (Cola?) po jego zdjęciu + w jaki sposób go następnie całkowicie wyczyścić (benzyna?). Czym nasmarować w najbardziej efektywny sposób po wyczyszczeniu (ok. 200 km tygodniowo - skromny budżet). 3. Podczas jazdy od paru dni zaczął mi raz na jakiś czas przeskakiwać łańcuch. Wina przerzutek? Zbyt wyeksploatowany łańcuch? Ogólnie zauważyłem także, że całość mi strasznie ostatnio "szura" - słychać dziwne, niezbyt profesjonalne dźwięki jakby łańcuch ocierał czy coś w tym stylu. 4. Amortyzatory - w jaki sposób mogę je wyczyścić oraz nasmarować? Czasami słyszę, jak po dłuższej jeździe coś z nich syczy - jakby się powietrze uwalniało. 5. Regulacja amortyzatorów. Czuję, że rower jest dosyć twardy podczas jazdy, nie absorbuje dołków i ubytków w jezdni tak bardzo, jak powinien. Nie był wcześniej regulowany - jak się za to zabrać? 6. Hamulce - tylni hamulec często mi piszczy, szczególnie gdy jest mokry. Są to wyjątkowo nieprzyjemne, głośne dźwięki. Jak się mogę ich pozbyć? Pozdrawiam i liczę na pomoc. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
modrzew Napisano 5 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 5 Czerwca 2016 Punkt 2. Tzw. "szejkowanie" w beznynie + nasmarowanie każdego ogniwa olejem do łańcucha - tutaj do wyboru do koloru zależnie od wymagań i budżetu. Jest o tym cały dłuuugi temat na forum. Punkt 3. Zapewne zużyty napęd,a konkretnie kaseta/wolnobieg czy co tam masz. Punkt 4 i 5. Nie amortyzatory tylko amortyzator, on jest jeden. Znaczy byłby, bo XCM to tani, ordynarny uginacz, taka atrapa prawdziwego amortyzatora. Nic z nim nie zrobisz, bo jego regulacje to też tylko atrapa i możesz sobie kręcić tym do woli. Nic z niego nie uchodzi, bo w jednej goleni masz sprężynę stalową i elastomer, a w drugiej zamknięty kartridż odpowiadający za blokadę i namiastkę tłumienia odbicia bez żadnej możliwości regulacji. Jedyne co można z nim zrobić, to rozebrać, wyczyścić, dać świeży smar i złożyć z powrotem. Punkt 6. TylnY, TYLNY, TYLNY, nie tylnI!!! Polski język może i trudny, ale chyba nie dla Polaka. Jeśli piszczy na mokro ale działa ok, to bym się tym nie przejmował Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marcin9 Napisano 5 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 5 Czerwca 2016 1. Jak zdjąć ten rodzaj spinki (Shimano): Wywal tą spinkę i kup normalną... 2. Jak się pozbyć rdzy z łańcucha tanim sposobem Wyczyść w benzynie ekstrakcyjnej. Później nasmaruj specjalnym olejem. 3. Podczas jazdy od paru dni zaczął mi raz na jakiś czas przeskakiwać łańcuch. Wina przerzutek? Kiedy łańcuch był ostatni raz smarowany? Zrób zdjęcia napędu i wstaw. 4. Amortyzatory 5. Regulacja amortyzatorów. Czuję, że rower jest dosyć twardy podczas jazdy, nie absorbuje dołków i ubytków w jezdni tak bardzo, jak powinien. Nie był wcześniej regulowany - jak się za to zabrać? To pokrętło teoretycznie służy do regulacji twardości ale praktycznie to ono nie działa... 6. Hamulce Odtłuść klocki i obręcz Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
inforobert Napisano 5 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 5 Czerwca 2016 2. Samo szejkowanie nie wystarczy, to tak jakbyś robił pranie bez płukania. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Scoobany Napisano 6 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2016 2. Tu masz pełen poradnik jak wyczyścić i nasmarować łańcuch: http://bikeground.pl/porady/artykul/czyszczenie-i-smarowanie-lancucha-rowerowego 3. Sprawdź czy łańcuch nie jest rozciągnięty: http://bikeground.pl/porady/artykul/mierzenie-zuzycia-lancucha-rowerowego/ Co do amortyzatora to tak jak koledzy już wcześniej napisali - nic z tym nie zrobisz. Możesz rozebrać i przesmarować ale nie da to zbyt wiele - sam miałem podobny i dopiero zmiana na powietrzny coś dała. Zastanów się czy go nie wymienić? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JozekPL Napisano 6 Czerwca 2016 Autor Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2016 Potem podrzucę zdjęcia napędu. Łańcuch ostatni raz smarowany był ok. 2 tygodnie temu (~200 km w suchych warunkach). Wczoraj go całkowicie wyczyściłem podczas mycia roweru (nie zdejmowałem jeszcze). Dzisiaj też go zmierzę. Możecie mi polecić jakieś porządne amortyzatory w stosunkowo niskiej cenie? Jaką spinkę do łańcucha kupić? Układ 3x8. Czym polecacie odtłuścić tylną obręcz? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
modrzew Napisano 6 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2016 Nie ma porządnych amortyzatorów w niskiej cenie. Coś co można nazwać pełnoprawnym amortyzatorem zaczyna się w okolicach 700-800zł i nadal szału nie robi, zwłaszcza jeśli chodzi o ciężar. Pytanie co to za rower i gdzie i jak nim jeździsz - stąd będzie wiadomo czy cokolwiek opłaca się kupić i wymieniać. Pod v-brake to już w ogóle albo starocie używane lub leżakujące gdzieś w magazynie albo uginacze nie lepsze od tego co masz. I tak się zaczyna każdy temat przeróbki budżetowego/starszego roweru - wymiana jednej rzeczy pociąga kilka innych. Przykładowo chcąc mieć lepszy wideł bez piwotów pod v-brake możesz wymienić hamulce na tarczowe, co spowoduje konieczność wymiany koła i np. klamkomanetek na osobne klamki i manetki jeśli masz takowe. Itp, itd. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Scoobany Napisano 6 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2016 Sam szukałem powietrza pod v-brake'i i jedna firma robi amory pod ten system - RST (Aerial). Używam go już pół roku i jak na razie wszystko działa jak należy. Sam amortyzator trochę waży (ok 1,8kg) jednak kosztował w granicach 700zł, więc w tym zakresie cenowym raczej poniżej tej wagi trudno zejść. Do downhillu się nie nadaje ale do zwykłej turystyki i XC jak najbardziej. Skok 100mm, regulacja tłumienia i komora powietrzna - na początek powinno wystarczyć. Jaką spinkę do łańcucha kupić? Układ 3x8. Możesz kupić spinkę osobno - connex robi dość dobre. Wtedy musisz wybrać model przystosowany do konkretnej szerokości łańcucha - w twoim przypadku do 8-rzędowej kasety. Drugim rozwiązaniem jest zakup w zestawie z łańcuchem (wtedy masz pewność, że całość będzie dobrze spasowana). Sram do swoich łańcuchów dodaje swoje spinki )w większości przypadków), które też są dość dobrej jakości. jeżeli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej o spinkach to tutaj masz małe kompendium wiedzy: http://bikeground.pl/porady/artykul/spinka-do-lancucha-rowerowego/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JozekPL Napisano 6 Czerwca 2016 Autor Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2016 Rower KANDS ENERGY 1300 VB, jazda głównie rekreacyjna - szosa, czasami jakaś polna droga, las. Raczej płaski teren z niewielkimi wzniesieniami. Rower kosztował ok. 1100-1200 zł, więc amortyzator sobie podaruję - 700 zł to o wiele za dużo jak na rower z tej półki cenowej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
phoe Napisano 6 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2016 Ten amortyzator to atrapa, go się nie reguluje, najlepiej to sprzedać i wymienić na sztywny widelec. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
inforobert Napisano 6 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2016 Bez przesady, zaraz ktoś dojdzie do wniosku ze rower MTB za 3000zl nadaje się do jazdy po bułki. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
modrzew Napisano 7 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2016 Nie, ale jest to naprawdę dolna granica dla roweru do regularnego tłuczenia w terenie. Oczywiście mowa o sztywniaku XC. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JozekPL Napisano 7 Czerwca 2016 Autor Udostępnij Napisano 7 Czerwca 2016 Oto zdjęcia. Łańcuch mierzyłem, ma ok. 127,5mm między 10 sworzniami, dosyć dokładnie starałem się to zrobić. Jeszcze raz zadam pytanie co do hamulców - czym najlepiej je odtłuścić, żeby problem tego nieprzyjemnego dźwięku zanikł? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
talento259 Napisano 8 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 8 Czerwca 2016 Gdzie ty ten rower trzymasz, że ten łańcuch taki nalot złapał? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
phoe Napisano 8 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 8 Czerwca 2016 Przecież to łańcuch Shimano, one zawsze są rude, wystarczy w deszczu pojeździć czy rower umyć. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
inforobert Napisano 9 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2016 Marnej jakości środek do łańcucha to rdzewieje. Częściej piszczą te krótkie niż te dłuższe 70/72mm, klocki są tanie. Wyczyścisz to detergentem do naczyń, pasta BHP i gąbka do naczyń usuwa dobrze z stary brud. Z tym czyszczeniem to syzyfowa praca, pierwsza kałuża i obręcz jest brudna. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bbc Napisano 9 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2016 Moj lancuch wygladal duzo gorzej po zimowych dojazdach do pracy niz Twoj i dal sie doczyscic. Wyczyscilem go plynem do naczyn, potem popsikalem wd40 i wsadezilem do woreczka na dzien. Nastepnego dnia wyciagnalem i mozolnie czyscilem szmatka (polerka kawalek po kawalku). Nastepnie zostawilem zeby troche to wd40 odparowalo (nie wiem czy potrzebnie, ale zostawilem). Potem juz benzyna i normalny shake i smarowanie. Sporo pracy ale lancuch dziala do dzis. A nowego to pewnie naped by juz nie przyjal. Wysłane z Tapatalk http://moje60l.blogspot.com Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JozekPL Napisano 9 Czerwca 2016 Autor Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2016 Gdzie ty ten rower trzymasz, że ten łańcuch taki nalot złapał?Właśnie o to chodzi, że w dosyć dobrych warunkach. Ciągle stoi w garażu (o ile nie jest używany), a zimę spędził na strychu pod dwoma kocami. Sam się zdziwiłem, ale cóż. Moj lancuch wygladal duzo gorzej po zimowych dojazdach do pracy niz Twoj i dal sie doczyscic. Wyczyscilem go plynem do naczyn, potem popsikalem wd40 i wsadezilem do woreczka na dzien. Nastepnego dnia wyciagnalem i mozolnie czyscilem szmatka (polerka kawalek po kawalku). Nastepnie zostawilem zeby troche to wd40 odparowalo (nie wiem czy potrzebnie, ale zostawilem). Potem juz benzyna i normalny shake i smarowanie. Sporo pracy ale lancuch dziala do dzis. A nowego to pewnie naped by juz nie przyjal. Wysłane z Tapatalk http://moje60l.blogspot.com A co sądzisz oprócz tego o zwykłej Coca Coli? Słyszałem, że czyni cuda, ale nie chcę testować na swoim łańcuchu. Marnej jakości środek do łańcucha to rdzewieje. Częściej piszczą te krótkie niż te dłuższe 70/72mm, klocki są tanie. Wyczyścisz to detergentem do naczyń, pasta BHP i gąbka do naczyń usuwa dobrze z stary brud. Z tym czyszczeniem to syzyfowa praca, pierwsza kałuża i obręcz jest brudna. Czyli sugerujesz wymianę klocków? Nie jestem pewny, czy mam w tym momencie długie czy krótkie - sprawdzę to. Ten hamulec piszczy tak od nowości - o dziwo, tylko tylny, dlatego też przyzwyczaiłem się i hamuje od dłuższego czasu za pomocą przedniego, który nie wydaje już takich dźwięków. A co z przeskakującym łańcuchem? Kwestia regulacji, czy coś do wymiany? Zdjęcia napędu wstawiłem wyżej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bbc Napisano 9 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2016 A co sądzisz oprócz tego o zwykłej Coca Coli? Słyszałem, że czyni cuda, ale nie chcę testować na swoim łańcuchu. Też słyszałem, że to skuteczne ale nie próbowałem (koledzy kiedyś wyczyścili tak zapuszczony zlew na stancji). Myślę, że nie masz się czego bać i jak masz ochotę (i colę) to spróbuj. Ale po Coli wypłukałbym łańcuch w jakimś detergencie (w końcu Cola jest dość słodka i klejąca i to nie odparuje). Potem oczywiście benzyna, itd. I daj znać jak się udało. A co z przeskakującym łańcuchem? Kwestia regulacji, czy coś do wymiany? Zdjęcia napędu wstawiłem wyżej. Skoro skacze to pewnie zbliża się wielkimi krokami czas wymiany napędu. Tym bardziej spróbuj z colą. U mnie łańcuch blokował się właśnie od tej rdzy i nie odginał (nie prostował) i to powodowało skakanie. Po wyczyszczeniu problemu już nie ma. Także moim zdaniem warto dokładnie go wyczyścić to może uda Ci się odwlec moment wymiany napędu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JozekPL Napisano 9 Czerwca 2016 Autor Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2016 Dodam, o ile to ma znaczenie, że łańcuch przeskakuje mi najczęściej na ustawieniu 2-7/8 na przerzutkach. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
phoe Napisano 9 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2016 Co wy z tą colą? Do benzyny ekstrakcyjnej...! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
JozekPL Napisano 9 Czerwca 2016 Autor Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2016 Ale benzyna poradzi sobie z rdzą? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
talento259 Napisano 9 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2016 Na pewno lepiej niż cola... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
inforobert Napisano 9 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2016 Dwa opakowania kwasku cytrynowego, zalej gorącą woda, mocz w tym łańcuch. Łańcuch musi być odtłuszczony. Po kilku minutach rdza powinna zejść Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
phoe Napisano 9 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2016 Ja p... ma go odtłuścić np benzyna, a potem moczyć w kwasku? Przecież po to jest ta benzyna, żeby wyczyścić nią łańcuch do końca... zlitujcie się. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.