Skocz do zawartości

[mycie/regulacja/konserwacja] rdza, smarowanie łańcucha i amortyzatorów, konserwacja i regulacja


Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Mam parę pytań związanych z zagadnieniami z tematu.

 

1. Jak zdjąć ten rodzaj spinki (Shimano):

 

 

13401115_690413191097917_271563390_n.jpg

 

 

 

2. Jak się pozbyć rdzy z łańcucha tanim sposobem (Cola?) po jego zdjęciu + w jaki sposób go następnie całkowicie wyczyścić (benzyna?). Czym nasmarować w najbardziej efektywny sposób po wyczyszczeniu (ok. 200 km tygodniowo - skromny budżet).

 

 

13393194_690413221097914_582702423_n.jpg

 

 

 

3. Podczas jazdy od paru dni zaczął mi raz na jakiś czas przeskakiwać łańcuch. Wina przerzutek? Zbyt wyeksploatowany łańcuch? Ogólnie zauważyłem także, że całość mi strasznie ostatnio "szura" - słychać dziwne, niezbyt profesjonalne dźwięki jakby łańcuch ocierał czy coś w tym stylu.

 

4. Amortyzatory - w jaki sposób mogę je wyczyścić oraz nasmarować? Czasami słyszę, jak po dłuższej jeździe coś z nich syczy - jakby się powietrze uwalniało.

 

 

13401266_690413237764579_1235046829_n.jp

 

 

 

5. Regulacja amortyzatorów. Czuję, że rower jest dosyć twardy podczas jazdy, nie absorbuje dołków i ubytków w jezdni tak bardzo, jak powinien. Nie był wcześniej regulowany - jak się za to zabrać?

 

 

13348715_690413194431250_528427362_n.jpg

 

 

 

6. Hamulce - tylni hamulec często mi piszczy, szczególnie gdy jest mokry. Są to wyjątkowo nieprzyjemne, głośne dźwięki. Jak się mogę ich pozbyć?

 

Pozdrawiam i liczę na pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Punkt 2.

Tzw. "szejkowanie" w beznynie  + nasmarowanie każdego ogniwa olejem do łańcucha - tutaj do wyboru do koloru zależnie od wymagań i budżetu. Jest o tym cały dłuuugi temat na forum.

 

Punkt 3.

Zapewne zużyty napęd,a konkretnie kaseta/wolnobieg czy co tam masz.

 

Punkt 4 i 5.

Nie amortyzatory tylko amortyzator, on jest jeden. Znaczy byłby, bo XCM to tani, ordynarny uginacz, taka atrapa prawdziwego amortyzatora. Nic z nim nie zrobisz, bo jego regulacje to też tylko atrapa i możesz sobie kręcić tym do woli. Nic z niego nie uchodzi, bo w jednej goleni masz sprężynę stalową i elastomer, a w drugiej zamknięty kartridż odpowiadający za blokadę i namiastkę tłumienia odbicia bez żadnej możliwości regulacji. Jedyne co można z nim zrobić, to rozebrać, wyczyścić, dać świeży smar i złożyć z powrotem.

 

Punkt 6.

TylnY, TYLNY, TYLNY, nie tylnI!!! Polski język może i trudny, ale chyba nie dla Polaka.

Jeśli piszczy na mokro ale działa ok, to bym się tym nie przejmował

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Jak zdjąć ten rodzaj spinki (Shimano):

 

Wywal tą spinkę i kup normalną...

2. Jak się pozbyć rdzy z łańcucha tanim sposobem 

Wyczyść w benzynie ekstrakcyjnej. Później nasmaruj specjalnym olejem.

3. Podczas jazdy od paru dni zaczął mi raz na jakiś czas przeskakiwać łańcuch. Wina przerzutek? 

Kiedy łańcuch był ostatni raz smarowany?

 Zrób zdjęcia napędu i wstaw.

4. Amortyzatory

5. Regulacja amortyzatorów. Czuję, że rower jest dosyć twardy podczas jazdy, nie absorbuje dołków i ubytków w jezdni tak bardzo, jak powinien. Nie był wcześniej regulowany - jak się za to zabrać?

To pokrętło teoretycznie służy do regulacji twardości ale praktycznie to ono nie działa... 

6. Hamulce

Odtłuść klocki i obręcz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2. Tu masz pełen poradnik jak wyczyścić i nasmarować łańcuch: http://bikeground.pl/porady/artykul/czyszczenie-i-smarowanie-lancucha-rowerowego

3. Sprawdź czy łańcuch nie jest rozciągnięty: http://bikeground.pl/porady/artykul/mierzenie-zuzycia-lancucha-rowerowego/

 

Co do amortyzatora to tak jak koledzy już wcześniej napisali - nic z tym nie zrobisz. Możesz rozebrać i przesmarować ale nie da to zbyt wiele - sam miałem podobny i dopiero zmiana na powietrzny coś dała. Zastanów się czy go nie wymienić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potem podrzucę zdjęcia napędu. Łańcuch ostatni raz smarowany był ok. 2 tygodnie temu (~200 km w suchych warunkach). Wczoraj go całkowicie wyczyściłem podczas mycia roweru (nie zdejmowałem jeszcze). Dzisiaj też go zmierzę.

 

Możecie mi polecić jakieś porządne amortyzatory w stosunkowo niskiej cenie? Jaką spinkę do łańcucha kupić? Układ 3x8.

 

Czym polecacie odtłuścić tylną obręcz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma porządnych amortyzatorów w niskiej cenie. Coś co można nazwać pełnoprawnym amortyzatorem zaczyna się w okolicach 700-800zł i nadal szału nie robi, zwłaszcza jeśli chodzi o ciężar. Pytanie co to za rower i gdzie i jak nim jeździsz - stąd będzie wiadomo czy cokolwiek opłaca się kupić i wymieniać.

Pod v-brake to już w ogóle albo starocie używane lub leżakujące gdzieś w magazynie albo uginacze nie lepsze od tego co masz. I tak się zaczyna każdy temat przeróbki budżetowego/starszego roweru - wymiana jednej rzeczy pociąga kilka innych. Przykładowo chcąc mieć lepszy wideł bez piwotów pod v-brake możesz wymienić hamulce na tarczowe, co spowoduje konieczność wymiany koła i np. klamkomanetek na osobne klamki i manetki  jeśli masz takowe. Itp, itd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam szukałem powietrza pod v-brake'i i jedna firma robi amory pod ten system - RST (Aerial). Używam go już pół roku i jak na razie wszystko działa jak należy. Sam amortyzator trochę waży (ok 1,8kg) jednak kosztował w granicach 700zł, więc w tym zakresie cenowym raczej poniżej tej wagi trudno zejść. Do downhillu się nie nadaje ale do zwykłej turystyki i XC jak najbardziej. Skok 100mm, regulacja tłumienia i komora powietrzna - na początek powinno wystarczyć.


Jaką spinkę do łańcucha kupić? Układ 3x8.

 

Możesz kupić spinkę osobno - connex robi dość dobre. Wtedy musisz wybrać model przystosowany do konkretnej szerokości łańcucha - w twoim przypadku do 8-rzędowej kasety. Drugim rozwiązaniem jest zakup w zestawie z łańcuchem (wtedy masz pewność, że całość będzie dobrze spasowana). Sram do swoich łańcuchów dodaje swoje spinki )w większości przypadków), które też są dość dobrej jakości.

 

jeżeli chcesz się dowiedzieć czegoś więcej o spinkach to tutaj masz małe kompendium wiedzy: http://bikeground.pl/porady/artykul/spinka-do-lancucha-rowerowego/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rower KANDS ENERGY 1300 VB, jazda głównie rekreacyjna - szosa, czasami jakaś polna droga, las. Raczej płaski teren z niewielkimi wzniesieniami. Rower kosztował ok. 1100-1200 zł, więc amortyzator sobie podaruję - 700 zł to o wiele za dużo jak na rower z tej półki cenowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oto zdjęcia. Łańcuch mierzyłem, ma ok. 127,5mm między 10 sworzniami, dosyć dokładnie starałem się to zrobić. Jeszcze raz zadam pytanie co do hamulców - czym najlepiej je odtłuścić, żeby problem tego nieprzyjemnego dźwięku zanikł?

 

 

13414686_691099634362606_1364105011_n.jp

 

13384787_691099641029272_857833898_n.jpg

 

13382162_691099694362600_30700787_n.jpg?

 

13391053_691099697695933_570742084_n.jpg

 

13390828_691099701029266_460054225_n.jpg

 

13393232_691099704362599_2073253861_n.jp

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marnej jakości środek do łańcucha to rdzewieje.

Częściej piszczą te krótkie niż te dłuższe 70/72mm, klocki są tanie. Wyczyścisz to detergentem do naczyń, pasta BHP i gąbka do naczyń usuwa dobrze z stary brud. Z tym czyszczeniem to syzyfowa praca, pierwsza kałuża i obręcz jest brudna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moj lancuch wygladal duzo gorzej po zimowych dojazdach do pracy niz Twoj i dal sie doczyscic. Wyczyscilem go plynem do naczyn, potem popsikalem wd40 i wsadezilem do woreczka na dzien. Nastepnego dnia wyciagnalem i mozolnie czyscilem szmatka (polerka kawalek po kawalku). Nastepnie zostawilem zeby troche to wd40 odparowalo (nie wiem czy potrzebnie, ale zostawilem). Potem juz benzyna i normalny shake i smarowanie. Sporo pracy ale lancuch dziala do dzis. A nowego to pewnie naped by juz nie przyjal.

 

Wysłane z Tapatalk

 

http://moje60l.blogspot.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdzie ty ten rower trzymasz, że ten łańcuch taki nalot złapał?

Właśnie o to chodzi, że w dosyć dobrych warunkach. Ciągle stoi w garażu (o ile nie jest używany), a zimę spędził na strychu pod dwoma kocami. Sam się zdziwiłem, ale cóż.

Moj lancuch wygladal duzo gorzej po zimowych dojazdach do pracy niz Twoj i dal sie doczyscic. Wyczyscilem go plynem do naczyn, potem popsikalem wd40 i wsadezilem do woreczka na dzien. Nastepnego dnia wyciagnalem i mozolnie czyscilem szmatka (polerka kawalek po kawalku). Nastepnie zostawilem zeby troche to wd40 odparowalo (nie wiem czy potrzebnie, ale zostawilem). Potem juz benzyna i normalny shake i smarowanie. Sporo pracy ale lancuch dziala do dzis. A nowego to pewnie naped by juz nie przyjal.

 

Wysłane z Tapatalk

 

http://moje60l.blogspot.com

A co sądzisz oprócz tego o zwykłej Coca Coli? Słyszałem, że czyni cuda, ale nie chcę testować na swoim łańcuchu. :P

Marnej jakości środek do łańcucha to rdzewieje.

Częściej piszczą te krótkie niż te dłuższe 70/72mm, klocki są tanie. Wyczyścisz to detergentem do naczyń, pasta BHP i gąbka do naczyń usuwa dobrze z stary brud. Z tym czyszczeniem to syzyfowa praca, pierwsza kałuża i obręcz jest brudna.

Czyli sugerujesz wymianę klocków? Nie jestem pewny, czy mam w tym momencie długie czy krótkie - sprawdzę to. Ten hamulec piszczy tak od nowości - o dziwo, tylko tylny, dlatego też przyzwyczaiłem się i hamuje od dłuższego czasu za pomocą przedniego, który nie wydaje już takich dźwięków.

 

A co z przeskakującym łańcuchem? Kwestia regulacji, czy coś do wymiany? Zdjęcia napędu wstawiłem wyżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

A co sądzisz oprócz tego o zwykłej Coca Coli? Słyszałem, że czyni cuda, ale nie chcę testować na swoim łańcuchu.

 

Też słyszałem, że to skuteczne ale nie próbowałem (koledzy kiedyś wyczyścili tak zapuszczony zlew na stancji). Myślę, że nie masz się czego bać i jak masz ochotę (i colę) to spróbuj. Ale po Coli wypłukałbym łańcuch w jakimś detergencie (w końcu Cola jest dość słodka i klejąca i to nie odparuje). Potem oczywiście benzyna, itd. I daj znać jak się udało.

 

 

 

A co z przeskakującym łańcuchem? Kwestia regulacji, czy coś do wymiany? Zdjęcia napędu wstawiłem wyżej.

 

Skoro skacze to pewnie zbliża się wielkimi krokami czas wymiany napędu. Tym bardziej spróbuj z colą. U mnie łańcuch blokował się właśnie od tej rdzy i nie odginał (nie prostował) i to powodowało skakanie. Po wyczyszczeniu problemu już nie ma. Także moim zdaniem warto dokładnie go wyczyścić to może uda Ci się odwlec moment wymiany napędu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...