Skocz do zawartości

[Serwis amortyzatorów Suntour] Oleje i smary do amortyzatorów Suntour


ACTIVIA

Rekomendowane odpowiedzi

Kolejne problemy i pytania jakie często od was dostaje to są Oleje i Smary czyli 

- co stosować?

- jak stosować?

Na dzień dobry to zacznijmy od brunoxa co sporo osób nie myśląc o tym pryska sporo bezpośrednio na rury goleniowe co kończy się katastrofalnie dla amorka. Brud jako się osiadł na goleniach wytrze się bez problemu natomiast sporo preparatu który wpłynie do wewnątrz czyli pod uszczelkę przeciwkurzową spowoduje tzw. Bagno, czyli cały smar co jest pod uszczelką się rozpuści co potem spływa to w dół brudząc od razu filce olejowe lub gąbki olejowe, a ponadto powoduje szybsze ścieranie się tuleji ślizgowych. Sporo osób nie zdaje sobie sprawy z tego myśląc że popryska przetrze ścierką, potem parę razy naciśnie amorkiem żeby się te krążki przestały pokazywać i że wszystko jest ok. Lecz w rzeczywistości jest inaczej

Przecierać rury goleniowe można stosując brunox natomiast przy pomocy ściereczki, czyli psikając sobie na ścierkę a potem dopiero wycierając te rury goleniowe

Pisząc dalej to Oleje

Fabrycznie to do Suntourów dają oleje 10W. Nie znam dokładnie ich właściwości, lecz się dowiedziałem że są przybliżone do olejów marki Fuchs Silkolene RSF przez co się właśnie załatwiłem sobie współpracę z tą firmą 

Co do ilości stosowania olejów to założyłem osobno temat 

http://www.forumrowerowe.org/topic/196918-serwis-amortyzatorow-suntour-pojemnosc-oleju-w-amortyzatorach-suntour/

natomiast wstępnie tu opisując to zalecam stosowanie

1) Komora Powietrzna - Olej min 80W (może być przekładniowy) w ilości od 5ml w górę, Dla osób co chcą sobie zmniejszyć progresję to zalecam dolewanie oleju w większej ilości. Szczególnie w Raidonach gdzie w ogóle nie dają elastomerów. Ja tego nie stosowałem jeszcze, natomiast miałem sporo osób co zastosowali olej do komory w ilości 20-40ml 

2) Kartridż - Każdy amortyzator Suntoura ma inny rozmiar kartridża, tj

- Różnica w rozmiarze koła

- Wersja XC od TR w Epixonach (TR mają grubsze kartridże od wersji XC

- w zależności od modelu amortyzatora

3 Gabki filcowe lub olejowe - od 2016 tylko w niektórych modelach Raidonów zaczęli dodawać gąbki olejowe oraz w Epixonach od 2016. W Epiconach/Epixonach do 2015,Axonach, Aionach, Auronach oraz Duroluxach stosowali oraz stosują dalej gąbki filcowe

Gąbki filcowe lub olejowe nasączać najlepiej olejem 15W niezależnie od właściwości oleju

4. Dolne golenie - Zalewanie dolnych lagów bardzo pomaga w smarowaniu rur goleniowych natomiast stosując z ograniczeniem. Nie zalecam stosowania szczególnie w niskich modelach a także w Raidonach gdzie są kartridże nierozbieralne. W przypadku dostania się nadmiaru oleju do kartridża to zablokuje go całkowicie a nowy kartridż kosztuje ok 200zł

W Epiconach/Epixonach/Axonach to także się nie zaleca, natomiast nie ma sprzeciwu. Tam są kartridże rozbieralne i w przypadku dostania się oleju do kartridża można go rozebrać i olej wymienić lub odlać, natomiast po drugiej stronie goleni jest popychacz ze sprężynami negatywnymi mający prostą końcówkę bez uszczelnienia, przez to zalewanie po tej stronie oleju trzeba z zewnątrz dobrze uszczelnić

W Auronach i Duroluxach, od dołu jest pełne uszczelnienie przez co tam nie ma żadnych przeciwwskazań do zalewania olejem dolnych lagów

 

Smary

Należy pamiętać o serwisowanie swoich amorków bo znając tu sporo nowych forumowiczów to rozkręcają amorek dopiero jak coś się z nim dzieje lub jak amortyzator jest po gwarancji

Smar jaki ja stosuje jest o odpowiednich właściwościach przeznaczony właśnie do amortyzatorów - Nie stosuje smaru litowego gdyż pod wpływem niskich temperatur osłabia pracę amorka

Sprowadzam sobie taki smar w beczkach 15 kilogramowych przez to jak ktoś chce do testów to pisać na PW. 

Należy smarować uszczelki przeciwkurzowe od środka (co tak jak pisałem na początku że brunox negatywnie działa na taki smar), Wszelkie gwinty, Sprężyny, Popychacze, Tuleje

 

JAK MACIE JAKIEŚ PROBLEMY TO PISAĆ BO PO TO JEST TE FORUM

Edytowane przez ACTIVIA
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 1 miesiąc temu...

Konkretnie chodzi oto że jak dostanie ci się ten brunox pod uszczelki to momentalnie robi ci tam czarne bagienko co później spływa w dół ze względu tego że amor pionowo stoi i niszczy tuleje ślizgowe a także brudzi dolne lagi od środka. 

Nie wiem jak inni do tego podchodzą lecz ja już to praktycznie mam sprawdzone  :thumbsup:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już nic z tym nie zrobisz. Najlepiej to rozkręć go sobie - czyli ściągnij dolne golenie (dolną budowe amorka) odkręcając od dołu śruby. Wyczyścisz sobie tam wszystko co widoczne oraz także uszczelki przeciwkurzowe i świeżo je nasmaruj (smar wapniowy) i poskładaj

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Smar to http://activia.sgl.pl/cena/oleje-i-smary/smary/do-amortyzatorow_profesjonalny-smar-do-amortyzatorow-suntour/1045 

natomiast olejem to nie wiem co tam chcesz zalewać, gdyż kartridż jest nierozbieralny. Jedynie do komory pozytywnej (powietrznej) leje sie ok 5ml oleju gęstego min. 80W

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 2 lata później...

@shotgun tak, tam są uszczelki wargowe jak w simmeringavh - cisnienie trzymaja tylko w jedna stronę i świetnie zasysają olej z popychacza (który jest cały usmarowany rozbryzgującym się olejem). Stopniowo skok się zmniejsza a z czasem potrafi stanąć prawie całkiem. Znane są przypadki że po sezonie intensywnej jazdy trzeba było wybecalować 400 na nowy cartridge.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiem Ci stary tak, bo 20 lat robie z hydraulika silowa.., konstrukcja tych uszczelek jest taka, ze nie ma opcji, aby zaciagalo olej. Z tej prostej przyczyny, ze cisnienie z jednej strony jest zawsze i jest na tyle duze, ze sie nie ma prawa nic dziac. Widze tu 2 rozwiazania, albo tam nie ma zadnego cisnienia w tym tlumiku, ale skoro producent ostrzega, ze rozbiorka grozi eksplozja, kalectwem, smiercia i kalectwem i smiercia, to moze cos tam jest...., albo uszczelnienie jest tak dobre jak ich uszczelki kurzowe, czyli spelniaja role ozdobna, folklorystyczna, czy jakas inna.

W sumie, jak tam jest cisnienie jak w amortyzatorze w aucie to zadne to cisnienie. U mnie to chodzi na cisnieniach, ze hydroformowanie ram na zimno mozna robic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...