Skocz do zawartości
ACTIVIA

[Serwis amortyzatorów Suntour] Oleje i smary do amortyzatorów Suntour

Rekomendowane odpowiedzi

ACTIVIA

Kolejne problemy i pytania jakie często od was dostaje to są Oleje i Smary czyli 

- co stosować?

- jak stosować?

Na dzień dobry to zacznijmy od brunoxa co sporo osób nie myśląc o tym pryska sporo bezpośrednio na rury goleniowe co kończy się katastrofalnie dla amorka. Brud jako się osiadł na goleniach wytrze się bez problemu natomiast sporo preparatu który wpłynie do wewnątrz czyli pod uszczelkę przeciwkurzową spowoduje tzw. Bagno, czyli cały smar co jest pod uszczelką się rozpuści co potem spływa to w dół brudząc od razu filce olejowe lub gąbki olejowe, a ponadto powoduje szybsze ścieranie się tuleji ślizgowych. Sporo osób nie zdaje sobie sprawy z tego myśląc że popryska przetrze ścierką, potem parę razy naciśnie amorkiem żeby się te krążki przestały pokazywać i że wszystko jest ok. Lecz w rzeczywistości jest inaczej

Przecierać rury goleniowe można stosując brunox natomiast przy pomocy ściereczki, czyli psikając sobie na ścierkę a potem dopiero wycierając te rury goleniowe

Pisząc dalej to Oleje

Fabrycznie to do Suntourów dają oleje 10W. Nie znam dokładnie ich właściwości, lecz się dowiedziałem że są przybliżone do olejów marki Fuchs Silkolene RSF przez co się właśnie załatwiłem sobie współpracę z tą firmą 

Co do ilości stosowania olejów to założyłem osobno temat 

http://www.forumrowerowe.org/topic/196918-serwis-amortyzatorow-suntour-pojemnosc-oleju-w-amortyzatorach-suntour/

natomiast wstępnie tu opisując to zalecam stosowanie

1) Komora Powietrzna - Olej min 80W (może być przekładniowy) w ilości od 5ml w górę, Dla osób co chcą sobie zmniejszyć progresję to zalecam dolewanie oleju w większej ilości. Szczególnie w Raidonach gdzie w ogóle nie dają elastomerów. Ja tego nie stosowałem jeszcze, natomiast miałem sporo osób co zastosowali olej do komory w ilości 20-40ml 

2) Kartridż - Każdy amortyzator Suntoura ma inny rozmiar kartridża, tj

- Różnica w rozmiarze koła

- Wersja XC od TR w Epixonach (TR mają grubsze kartridże od wersji XC

- w zależności od modelu amortyzatora

3 Gabki filcowe lub olejowe - od 2016 tylko w niektórych modelach Raidonów zaczęli dodawać gąbki olejowe oraz w Epixonach od 2016. W Epiconach/Epixonach do 2015,Axonach, Aionach, Auronach oraz Duroluxach stosowali oraz stosują dalej gąbki filcowe

Gąbki filcowe lub olejowe nasączać najlepiej olejem 15W niezależnie od właściwości oleju

4. Dolne golenie - Zalewanie dolnych lagów bardzo pomaga w smarowaniu rur goleniowych natomiast stosując z ograniczeniem. Nie zalecam stosowania szczególnie w niskich modelach a także w Raidonach gdzie są kartridże nierozbieralne. W przypadku dostania się nadmiaru oleju do kartridża to zablokuje go całkowicie a nowy kartridż kosztuje ok 200zł

W Epiconach/Epixonach/Axonach to także się nie zaleca, natomiast nie ma sprzeciwu. Tam są kartridże rozbieralne i w przypadku dostania się oleju do kartridża można go rozebrać i olej wymienić lub odlać, natomiast po drugiej stronie goleni jest popychacz ze sprężynami negatywnymi mający prostą końcówkę bez uszczelnienia, przez to zalewanie po tej stronie oleju trzeba z zewnątrz dobrze uszczelnić

W Auronach i Duroluxach, od dołu jest pełne uszczelnienie przez co tam nie ma żadnych przeciwwskazań do zalewania olejem dolnych lagów

 

Smary

Należy pamiętać o serwisowanie swoich amorków bo znając tu sporo nowych forumowiczów to rozkręcają amorek dopiero jak coś się z nim dzieje lub jak amortyzator jest po gwarancji

Smar jaki ja stosuje jest o odpowiednich właściwościach przeznaczony właśnie do amortyzatorów - Nie stosuje smaru litowego gdyż pod wpływem niskich temperatur osłabia pracę amorka

Sprowadzam sobie taki smar w beczkach 15 kilogramowych przez to jak ktoś chce do testów to pisać na PW. 

Należy smarować uszczelki przeciwkurzowe od środka (co tak jak pisałem na początku że brunox negatywnie działa na taki smar), Wszelkie gwinty, Sprężyny, Popychacze, Tuleje

 

JAK MACIE JAKIEŚ PROBLEMY TO PISAĆ BO PO TO JEST TE FORUM

Edytowane przez ACTIVIA
  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ACTIVIA

Od dziś mamy próbkl bdb nowego smaru do amortyzatorów. Dla pierwszych 50 forumowiczów dajemy gratis. 

 

e98d372032517d6egen.jpg

Edytowane przez ACTIVIA

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Marcin9

@@ACTIVIA, Jestem zainteresowany. Zaraz wyśle pw. :thumbsup:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
kporys

Również jestem zainteresowany  :icon_cool:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
apstryk

Poproszę, napisałem PW

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Daczenko

I dla mnie :)

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
pawel2208

Ja tkaże chętnie przetestuję :)

Edytowane przez pawel2208

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ACTIVIA

Najlepiej to dzwońcie bo nie mam czasu pisać. Mój nr to 501260515

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Jarek213

Activia a jesli raz zrobilem wlasnie tak ze popryskalem brunoxa na golenie w xcr to bardzo zle to wplynie na amortyzator?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ACTIVIA

Konkretnie chodzi oto że jak dostanie ci się ten brunox pod uszczelki to momentalnie robi ci tam czarne bagienko co później spływa w dół ze względu tego że amor pionowo stoi i niszczy tuleje ślizgowe a także brudzi dolne lagi od środka. 

Nie wiem jak inni do tego podchodzą lecz ja już to praktycznie mam sprawdzone  :thumbsup:

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Jarek213

to moge rower odwrocic zeby to wyplynelo i to wyczyscic czy nic juz zabardzo nie zrobie?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ACTIVIA

Już nic z tym nie zrobisz. Najlepiej to rozkręć go sobie - czyli ściągnij dolne golenie (dolną budowe amorka) odkręcając od dołu śruby. Wyczyścisz sobie tam wszystko co widoczne oraz także uszczelki przeciwkurzowe i świeżo je nasmaruj (smar wapniowy) i poskładaj

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Nekros

Witam chcę zrobić serwis amorka tylko nie wiem jaki olej czy smar jest odpowiedni do suntour xcr air RL-R 2015

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Maciek226

da się jakoś doszczelnić tłumik w epiconie z 2010 r żeby nie zaciągał oleju z lagi  , jakoś spokojniej się czuje jak mam w prawej ladze te 15mm oleju niż 5 :)
wazelina wystarczy na uszczelki czy lepiej pakować jakieś slikoleum?? olej w lagi lepiej gęsty czy bardziej 5w

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ACTIVIA

Do dolnych lagów to najlepiej zalewać 15W. Sprawdziłem to i zauważyłem dużo mniej wtedy zasysania oleju do kartridża. Co do smaru to patrz wapniowy

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
BeastOfTheEast

Czołem !
Niedawno kupiłem rower który jest na Raidonie i przymierzam się do jego serwisu. Jaką ilość oleju dać w komorę powietrzną? Czy 8-10ml będzie okej? I jak to jest z dolnymi goleniami, bo spotkałem się z różnymi teorami czy je zalewać czy nie..

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
ACTIVIA

Olej to ja leje 10ml 80W a dolne lagi to nie zalewaj bo tłumik tam jest nierozbieralny a w przypadku dostania się oleju do tłumika do 250zł nie twoje

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
shotgun

Tak sie spytam..., skoro tlumik jest fabrycznie nierozbieralny, a wiec olej nie ma prawa sie z niego wylac, to jak ma sie wlac?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
mrmorty

może zassać podciśnieniem 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
shotgun

Kartidz, fabrycznie zaladowany cisnieniem, co ma uszczelki jednostronne? Zassie z wysokosci 10cm z dna kilka ml oleju?

Ponad rok juz tak w XCR u syna jezdzi i nic sie nie dzieje.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
BeastOfTheEast
Godzinę temu, ACTIVIA napisał:

Olej to ja leje 10ml 80W a dolne lagi to nie zalewaj bo tłumik tam jest nierozbieralny a w przypadku dostania się oleju do tłumika do 250zł nie twoje

a gąbki również nasączasz tym samym olejem ?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

@shotgun tak, tam są uszczelki wargowe jak w simmeringavh - cisnienie trzymaja tylko w jedna stronę i świetnie zasysają olej z popychacza (który jest cały usmarowany rozbryzgującym się olejem). Stopniowo skok się zmniejsza a z czasem potrafi stanąć prawie całkiem. Znane są przypadki że po sezonie intensywnej jazdy trzeba było wybecalować 400 na nowy cartridge.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
shotgun

Powiem Ci stary tak, bo 20 lat robie z hydraulika silowa.., konstrukcja tych uszczelek jest taka, ze nie ma opcji, aby zaciagalo olej. Z tej prostej przyczyny, ze cisnienie z jednej strony jest zawsze i jest na tyle duze, ze sie nie ma prawa nic dziac. Widze tu 2 rozwiazania, albo tam nie ma zadnego cisnienia w tym tlumiku, ale skoro producent ostrzega, ze rozbiorka grozi eksplozja, kalectwem, smiercia i kalectwem i smiercia, to moze cos tam jest...., albo uszczelnienie jest tak dobre jak ich uszczelki kurzowe, czyli spelniaja role ozdobna, folklorystyczna, czy jakas inna.

W sumie, jak tam jest cisnienie jak w amortyzatorze w aucie to zadne to cisnienie. U mnie to chodzi na cisnieniach, ze hydroformowanie ram na zimno mozna robic.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach
Dokumosa

W momencie sprężania amora w tym miejscu tłumika robi się podciśnienie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×