Skocz do zawartości

[rama] Ile waży tania rama stalowa ?


evo

Rekomendowane odpowiedzi

wpisałem do wyszukiwarki na forum i nic nie wyskoczyło, wiec tak z ciekawości, czy ktoś ważył kiedyś jakąś tanią ramę stalową (zwykły hi-ten)?

 

Przecietny rozmiar 18-20 cali.

Tanie ramy ALU ważą koło 2 kg, stal jest prawie 3 razy cięzsza, ale pewno dają cieńsze ścianki w stali (pewno koło 1,5 mm), wieć waga to pewno coś koło 4 kg?

 

Cięzkie i tanie rowery na ALU ważą koło 14,5 kg, a ich bracia na stali koło 16-17 kg, co by tez sugerowało koło 4 kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbyt ugolniasz z ta waga calego roweru.

 

Stalowka tania bedzie wazyla ok 2,7-3kg ale nie 4 kg az ;] no chyba ze hipermarket to moze osiagnac okolice 4kg ale w to nawet watpie, w tym rozmiarze. Mialem stosunkowo dobra ramke cr-mo wazyla ok 2kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no cr-mo to słyszałem ze ma 2 i tłumi dobrze.

 

Jeżeli stalówki tanie mają 2,7-3 kg, to jaką mają grubośc ścianek - 1 mm albo i mniej, bo na to by wychodziło.

 

W alu grubość ścianek to przeważnie miedzy 1-2 mm.

 

Jeżeli jakaś rama stalowa miała by 2,8 kg - to odpowiada to mniej wiecej 1 kg, gdyby była zrobiona z alu.

Myślałem, że tanie ramki stalowe mają jednak grubsze ścianki, tak wynikało choćby z zerkania na rure podsiodłową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stal moze i jest 3x ciezsza ale od czystego aluminium. Ramy w rowerach, felgi aluminiowe w samochodach sa robione se stopow aluminium! Jesli dobrze sie orientuje czyste aluminium jest za kruche do takich zastosowan dlatego uzywa sie stopow ktore sa ciezsze. Jesli sie myle niech ktos mnie poprawi :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Warto też pamiętać, że zazwyczaj średnica rur aluminiowych w ramie jest dużo większa od stalowych by zapewnić pożądaną sztywność i wytrzymałość, jednak przez to gorzej tłumi drgania. Większość stopów aluminium na ramy to stopy z miedzią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niektóre tanie modele ram stalowych mają gigantyczne obwody/przekorje.

 

Była kiedyś taka moda na grube rury w stalowych :) bo ślepo brali wzorce z ram alu, a o ile w alu te przekroje maja uzazadnienie, to w stali to była głupkowata moda :D

 

Poważyłem kumplom i swoje stare biki, to ważą w przedziale 15,3-17,3 kg wszystkie (rama stal, tzw. "udawany góral").

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ramy alu są robione z duraluminium

...którego 2,0-4,9% to właśnie miedź :D , mangan (0.3-1.0 %), magnez (0.15-1.8 %), często także krzem, żelazo i inne w łącznej ilości ok. 6 do 8%.

 

Niektóre tanie modele ram stalowych mają gigantyczne obwody/przekorje.

 

Była kiedyś taka moda na grube rury w stalowych :) bo ślepo brali wzorce z ram alu, a o ile w alu te przekroje maja uzazadnienie, to w stali to była głupkowata moda :D

Tzw. ramy oversized :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no cr-mo to słyszałem ze ma 2 i tłumi dobrze.

 

Jeżeli stalówki tanie mają 2,7-3 kg, to jaką mają grubośc ścianek - 1 mm albo i mniej, bo na to by wychodziło.

 

W alu grubość ścianek to przeważnie miedzy 1-2 mm.

 

Jeżeli jakaś rama stalowa miała by 2,8 kg - to odpowiada to mniej wiecej 1 kg, gdyby była zrobiona z alu.

Myślałem, że tanie ramki stalowe mają jednak grubsze ścianki, tak wynikało choćby z zerkania na rure podsiodłową.

 

Nie mozna tak teglo liczyc bto sie kupy panie nei trzyma wogole :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja dodam od siebie, że moja stara ramka hi-ten (grube rury też miała), ważyła 4,5 kg - ważone na różnych wagach, bo nie mogłem w to uwierzyć - a jednak :D I w sumie to nie była taka zła rama, bo wwytrzymała początki szaleństw czyli małe skoki z murków, hopki itp. :P Ale ta waga... Po zmianie ramy rower schudł 3 kg :eek:

 

A propos OVER THE TOP, pamiętam te rowerki B) Też o takim marzyłem :eek: . Były też rowery NAME z grubymi rurami :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wookie nie można tak liczyc bo co?

Przy tej samej dł. rur i obwodach, cała róznica wagi to tylko waga/gęstość materiału i grubość ścianek.

 

Przecież rózne dodatki do alu to 6-8 % tylko, czyli rama aly jest jednak 2,5-3 razy cięzsza (1 cm3).

 

Wiec przy wadze 3 kg stalowej, to grubość ścianki musi odpowiadać ramie jaką mają alu o wadze jakiś 1,1 kg.

A takie ramki to mają pewno 1 mm grubości, jaK ta z krossa level ma średnio 1,5 mm przy wadze 1,75 kg.

 

No chyba, że te grube ramy mają koło 4 kg, jak tu kolega pisze, to wtedy grubość ścianek może mieć już z 1,5 mm.

 

Czyli ogólnie bardzo mało ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesli alu 1,1 to stal 3kg ? powiedz mi skad ty takie obliczenia masz ;] , ciales te ramy ze sprawdzales ? wziales pod uwage cieniowanie rur tez ? :P

 

Jak ktos napisal kombinacja grubosci rur , profile , grubosc scianki , cieniowanie powoduje ze trudno tak jednoznacznie porownac tak jak ty to robisz :D

 

To jak ramka cr-mo ktora mialem wazy 2kg to alu ile 0,5kg musial by ;] , wiec liczenie w odwrotny sposob ze alu tyle i tyle to stal na pewno tyle i tyle jest troche nieporozumieniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wookie tu żadnej filozofii nie ma, wystarczy obliczyć.

 

1 cm3 stali = 100 jednostek wagi

1 cm3 alu = 35 j.w.

 

Te 6-8 % róznych dodatków do alu może co najwyzej podnieść to do 40.

 

Wieć jeżeli założymy że jakaś rama stalowa ma 3 kg bez cieniowania, to gdyby ten sam odlew zrobić z alu (czyli na maxa takie same długości, przekroje, grubości ścianki itd.) to mamy:

3 kg * 40% = 1,2 kg rama z alu

 

Czego tu nie rozumiesz?

Jeżeli wieć rama z ALU o wadze 1,2 kg miała by scianki w okolicy 1,2 mm średnio (przy cieniowaniu alu było by to w okolicy 0,9-1,5 mm pewno), to tyle samo muszą mieć ścianki w ramie stalowej o wadze około 3 kg, czyli około 1-1,5 mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A widzisz, źle podchodzisz do sprawy, od d..y strony ;)

 

Ja podchodze tak, że licze "objętość wylanej" stali/alu i przeliczam.

 

A ty podchodzisz tylko do wag!

 

Waga u mnie jest efektem końcowym a u ciebie punktem wyjścia.

 

To nie tędy droga.

 

Nic sie nie sypie wiec.

 

 

A odpowiadając na twoje pytanie, jezli waga ramy stalowej o gęstości typowej dla stali (może cr-mo ma nieco mniejsza gęstość) była by 2 czy te 2,2 kg, to rama alu o tych samych przekrojach była by pewno w okolicy 0,8 kg.

a są juz takie, co ważą 900 g! do MTB.

 

Pytanie tylko, jeżeli na 0,8 mm może sobie pozwolić stal, to czy na 0,8 mm może pozwolić sobie alu? Jeśli nie, to takich alu po prostu nie będzie.

 

 

ps.

Gęstość aluminium. 2.72 g/cm3

stal/żelazo - 7,8 g/cm3

 

Stal 4130 (cr-mo)

Skład pierwiastkowy Stal 4130 - stal stopowa, która znana jest popularnie w przemyśle bmx-owym jako chrome-moly, posiada następujący skład pierwiastkowy:

 

0,28 - 0,33 % węgla Š

0,8 - 1,1 % chromu (Cr)

0,15 - 0,25 % molibdenu (Mo)

0,4 - 0,6 % manganu (Mn)

0,2 - 0,35 % krzemu (Si)

0,04 % fosforu (P)

0,04 % siarki (S)

reszta (powyżej 95%) to żelazo (Fe).

http://www.prongclothing.com/artykuly_bmx.html

 

 

Jeżeli więc rama stalowa waży 2,2 kg to (a cr-mo to w 95% żelazo) to wylano jej 282 cm3

A 282 cm3 dla alu oznacza że jej masa to niecałe 800 g.

 

Jeżeli nie ma wiec 800 g ram alu (tylko carbony) to oznacza, że przy stali można robić cieńsze ścianki.

 

---

Albo jeżeli zwykła rama ALU waży 1,9 kg - 700 cm3

to taki sam odlew ramy ze stali ważył by - 5,5 kg.

 

Jaki wniosek?

Jeżeli mamy dwie ramy, zwykła stal 3-4 kg i zwykła alu 2 kg, to rama stalowa musi mieć cieńsze ścianki.

Powiedzmy dla alu jest to około 1,8 mm a dla stali z 1,3 mm.

 

Trosze to kłoci sie z moim traktowaniem obu ramek, bo stal zawsze rzucałem i obijałem mówiąc sobie, nic sie jej nie stanie, jest gruba i cięzka. A wychodzi na to, że to alu ma grubsze ścianki (nie licząc cieniowanych ram czy cieniowanych miejsc).

 

---

 

Zrobiłem szybkie wyliczenie ile wynosi przecietna grubość ścianki w typowej ramie (3-krotnie cieniowanej)

19 cali i wadze 1,75 kg - np: rama krossa a4/6.

 

Długość wszystkich rur to około 355 cm, średni obwód około 10 cm.

 

mamy wiec 1750 g = 643 cm3

 

643 // 3550 = około 1,8 mm

 

Rama ta jest 3-ktotnie cieniowana 1,1*1,4*1,6 mm.

 

Czyli oznacza, że pierwotna grubość to około 2-2,5 mm, z której skrobano 3 razy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ramy stalowe od alu roznia sie przedewszystkim przekrojem (popatrz jak chude i filigranowe sa ramy ze stali) i to glownie tutaj upatrywalbym roznic w wadze. Zalozyles, ze obie ramy maja podobne przekroje, a roznia sie tylko gruboscia scianek, co wydaje mi sie bledem.

 

p.s

Sector wazy 2000 g w rozmiarze 19"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, założyłem, że analizujemy podobne przekrojami/obwodami ramki.

 

Miałem rame stalową która miała identyczne przekroje/obwody jak moja ram alu w krossie a4, czyli nawet wieksze niz przekroje w alu Unika evo ;)

 

Ale domyślam sie, że te stalowe z małymi przekrojami to własnie okolice 2-2,5 kg, a te z dużymi obwodami to 3-5 kg. Czyli grubość ścianek w tych stalówkach jest podobna, tylko róznią sie obwodami a wiec i wagą.

 

Co jednak nic nie zmienia, bo oznacza, że grubość ścianek jest w stali nieco mniejsza niż w alu bez cieniowania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
p.sSector wazy 2000 g w rozmiarze 19"

i takiego właśnie mam :) Tylko nie jest to "tania stalowa rama" ;)

 

więcej o niej -> http://www.velo.com.pl/author/authoramy_06.htm

 

dodam od siebie, że pomimo swej wysokiej wagi (jak na obecne ramy produkowane najczęściej z alu) rama jest rewelacyjna. Duuużo lepiej tłumi nierówności. Oczywiście jak masz fulla to Ci to dużej różnicy nie zrobi. Ewentualnie można założyć wysokie opony :(

 

a grubość ścianek w stali może być mniejsza bo stal jest bardziej wytrzymała (z tego co pamiętam z podstawówki :) ) oczywiście zalezy od jakiego stopu aluminium, bo byś może już uzyskali stopy duuużo mocniejsze i lżejsze od stali :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i takiego właśnie mam :P Tylko nie jest to "tania stalowa rama" :blink:

 

więcej o niej -> http://www.velo.com.pl/author/authoramy_06.htm

 

dodam od siebie, że pomimo swej wysokiej wagi (jak na obecne ramy produkowane najczęściej z alu) rama jest rewelacyjna. Duuużo lepiej tłumi nierówności. Oczywiście jak masz fulla to Ci to dużej różnicy nie zrobi. Ewentualnie można założyć wysokie opony :P

 

 

 

 

A ja miałem do tego sezonu. Niestety rama była za duża i nastąpiła zmiana na versusa.

Co do tłumienia jest różnica. Zmieniłem tylko ramę, więc łatwo było mi porównać. No i już wierzę że ramy alu znacznie lepiej przenoszą drgania :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...