Skocz do zawartości

[korba] kwadrat vs 2-piece crankset


grg

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć,pytanko, czy przejście z kwadratu na sztywniejszy 2 piece crankset daje jakieś wymierne efekty w postaci zwiększonej prędkości roweru? I jak z żywotnością takiej korby

Napisano

"Nie XTR`y napędzają rowery"  ... wymiana korby bez treningu nie spowoduje szybszej jazdy ...

 

Zestaw korby ze zintegrowaną osią jest bezsprzecznie sztywniejszy od standardowego rozwiązania na kwadrat.

Przy tym dodatkowo korba ze zintegrowaną osią + suport  ... jest lżejsza od zestawu na kwadrat.

Korba ze zintegrowaną osią zazwyczaj jest bardziej zaawansowana technicznie co poprzez np. lepsze rampy, kształty zębów na zębatkach poprawia działanie przedniej przerzutki.

Wymiana korby ewentualnie zniweluje obcieranie łańcucha o przerzutkę przednią kiedy ciśniesz na największym blacie ...

Na wymierne przyśpieszenie nie licz.

 

Pozdro 

 

 

Napisano

Tzn jakiś pro nie jestem ale 8 tys już mam w tym sezonie,oczywiście szosa średnie 30-33 km/h  a że stopniowo troszkę odchudzam rower no i właśnie celem przyspieszenia, mam zamiar zmienić korbę i lepsze oponki, albo  rozejrzeć się za lepszymi kołami.Tylko jeden wariant wchodzi w gre

Napisano

No dobra ale ile orientacyjnie zyskam na zmianie kół? Może powiem tak,obecnie moje koła, komplet wraz z oponami,dętkami, kasetą,wszystko łącznie gotowe do jazdy waży 2940 gram.Budżet na ten cel to 600 -700 zł,w tej cenie szału nie ma,zakupie koła dzięki którym zyskam na masie rotacyjnej 200 no może jak dobrze poszukam 300 gram.Czy to w praktyce duża da? No nie powiem kiedyś przechodząc z opon drutowych na zwijane,właśnie była taka różnica na masie rotowanej, poczułem dość znacznie te 250 gram na masie no ale tam też oprócz masy decydowały inne czynniki jak wyższe TPI czy nieco węższy profil opony,natomiast kupując nowe koła zyskuje na masie obręczy, ew.większej sztywności koła aczkolwiek słyszałem też opinie iż te moje obecne uchodzą za dość przyzwoite (alex rims r450) i nie ma sensu zmieniać ich na inne budżetówki,jeśli już to coś co będzie naprawdę lekkie, no ale takie to przynajmniej z 1500zl

Napisano

 

 

Korba ze zintegrowaną osią zazwyczaj jest bardziej zaawansowana technicznie co poprzez np. lepsze rampy, kształty zębów na zębatkach poprawia działanie przedniej przerzutki.

To zależność nie od typu korby tylko od "wysokości" modelu.  

Napisano

Przy założeniu że zintegrowana oś od Shimano dopiero w 2015 zawita do Alivio a nowe Deore na kwadrat w handu już praktycznie nie występuje  ... :)

 

To pośrednio można wyciągnąć wniosek ze korby ze zintegrowana osią są bardziej zaawansowane od całej bandy "kwadratowej" ferajny :D

 

Pozdro

  • Mod Team
Napisano

Czy zaawansowane, to kwestia sporna, nowocześniejsze, to na pewno. Na pewno także sztywniejsze i mniej idioto odporne od kwadratu czy octalinku.

Napisano

z tego co pamiętam to gdzieś czytałem iż 1g w masie rotującej mniej to jak 2g w pozostałym szpeju. Wydaje się mało, ale gdy piszesz o zejściu nawet 300g na kołach to jest to odchłań przy założeniu, że kupując nową korbę ze sztywną osią zysk wagowy zamknie się w 200g... Albo nawet mniej, bo zwykła korba na kwadrat to z 1100g, a deorka z suportem to ciut powyżej 900g. Lżejsze koła to lepsze zwinność roweru czyli przyśpieszenie, lepsze reagowanie na ruchy kierownicą, więc jeżeli masz do wyboru korba/koła to jak wszyscy wyzej polecę koła. Chyba, że napęd Ci się sypie, liczysz na dużo większą precyzję działania i np całą kasę chcesz przeznaczyć w wyższej klasy przerzutki, czy w ogóle iść w więcej biegowy napęd. Wtedy korba ma sens.

Napisano

mniej idioto odporne od kwadratu czy octalinku

 

Czy na pewno? Do dziś na forach są wojenki i dylematy czy smarować kwadrat czy nie, korby na octalink były zakładane byle jak na wielowypust i następnie skręcane co kończyło się uwaleniem wielowypustu, a oba typy łatwo skręcić zbyt małym momentem i skasować ramiona. Lub w przypadku kwadratu też zbyt mocno co niszczyło gniazdo w ramieniu. Krzywe wkręcanie ściągacza też się chyba zdarza w miarę często ;)

Napisano

Przy założeniu że zintegrowana oś od Shimano dopiero w 2015 zawita do Alivio a nowe Deore na kwadrat w handu już praktycznie nie występuje  ... :)

 

To pośrednio można wyciągnąć wniosek ze korby ze zintegrowana osią są bardziej zaawansowane od całej bandy "kwadratowej" ferajny :D

 

Pozdro

Korba jako taka jest bardziej zaawansowana, natomiast jakość pracy łańcucha na zębatkach zależy od stopnia zaawansowania wykonania zębatek, a to już stopnie doskonałości przypasowane do wysokości grup.

  • Mod Team
Napisano

 

 

Czy na pewno?

Idąc tym tokiem myślenia to wszystko da się zepsuć. Jednak przy zintegrowanych osiach mnożna było narobić sobie biedy nawet jak ktoś sie starał i robił z instrukcjami i dokręcał momentami itd :P

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...